Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-23@12:08:32 GMT

آلودگی هوا بزرگترین مسئله کلانشهر‌ها

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۱۷۱۷

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آلودگی هوا بزرگترین مسئله‌ای است کلانشهر‌ها است که برای آن یک برنامه جامع ندارد. ناطقان: مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در روز ملی هوای پاک و رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوا که صبح امروز ۲۹ دی ماه در سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: رئیس‌جمهور از سازمان محیط زیست ۴ موضوع را درخواست کرده بود که با مشارکت کنسرسیوم دانشگاهی انجام شود بنابرهمین اساسنامه کنسیرسیوم دانشگاهی در شهریورماه سال ۹۶ تدوین شد و در اولین به امضا رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او در ادامه بیان کرد: آلودگی هوا بزرگترین مسئله‌ای است که برای کلانشهر‌ها داریم که یک برنامه جامع ندارد، با دستوری که رئیس‌جمهوری صادر کرد قرار شد برنامه‌ای برای کاهش آلودگی کلانشهر‌های کشور ارائه شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از موضوعات دیگری که رئیس‌جمهوری از سازمان محیط زیست درخواست کرد، بحث گرد و خاک است که به هوا هم مرتبط است. در سال گذشته برنامه شناسایی کانون‌ها در کشور به اتمام رسید و سال جاری ۳۵۰ میلیون دلار و سال آلاینده ۱۵۰ میلیون دلار برای اقدامات اعتبار در نظر گرفته شد.

او افزود: سازمان محیط زیست هم بر اساس آن برنامه، اقدامات خود را انجام می‌دهد و باید گفت که امسال در کانون‌های داخلی وارد عملیات شدیم و امیدواریم برای برنامه رفع مشکل آلودگی هوای کلانشهر‌ها هم بتوانیم در سال آینده ردیف اعتباری داشته باشیم که پرداخت شود.

تجریشی با اشاره به اینکه سومین موضوعی که باید با مشارکت دانشگاه‌ها دنبال شود، پسماند‌ها است، عنوان کرد: مدیریت پسماند‌ها با اولویت شهر‌های شمالی و دیگر شهر‌ها در دستور کار است و قرار است که با مشارکت کنسرسیوم دانشگاهی موضوع پسماند‌ها را دنبال کنیم.

او در ادامه مطرح کرد: دانشگاه‌ها درباره پسماند‌هایی مذکور ورود کرده‌اند، از جمله موضوعات مهم در این خصوص پسماند‌های خاص و پسماند‌های الکترونیک است به ویژه با تخصیص بودجه ۱۵۰ میلیون یورو و ۲۶۰ میلیار تومان، همکاری با دانشگاه‌ها بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان این اقدامات تسهیل خواهد شد.

تجریشی در خصوص رونمایی از این سامانه گفت: با سازمان هواشناسی هم رایزنی شده است که بتوانیم این سامانه را به سامانه هواشناسی یکپارچه کنیم تا بتوانیم اثربخشی اقدامات را در کلانشهر‌ها داشته باشیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره برنامه‌های پیش رو سازمان محیط زیست گفت: پروژه بعدی رفع آلودگی ۴۸ پتروشیمی در کشور است که با کارخانه‌های سیمان و صنایع هم رایزنی شده است که با مشارکت کنسرسیوم دانشگاهی بتوانیم آلودگی را کاهش دهیم. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: آلودگی هوا ، کلانشهرها ، کاهش آلودگی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: آلودگی هوا کلانشهرها کاهش آلودگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۱۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری

تین نیوز

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای برنامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با اولویت حمل و نقل عمومی و موتورسیکلت در سال جاری خبر داد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ایرج حشمتی در همایش مدیران محیط زیست کشور با اشاره به مسئولیت محیط زیست در حوزه های پایش آب، هوا و خاک گفت: به روزرسانی سیاهه انتشار آلاینده های هوا و تدوین برنامه عملیاتی کاهش آلودگی هوای کلان شهرها در دستور کار سال ۱۴۰۳ سازمان قرار گرفته است، همچنین با همکاری وزارت صمت، وزارت کشور، پلیس راهور و راه و شهرسازی برنامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با اولویت حمل و نقل عمومی و موتورسیکلت در سال جدید اجرا خواهد شد.

حشمتی ادامه داد: در اجرای ماده الحاقی قانون برنامه هفتم توسعه، با هدف تقویت سازگاری و کاهش آسیب پذیری کشور در مقابل تغییر اقلیم، برنامه مدیریت تغییر اقلیم کشور توسط سازمان و با همکاری سازمان های ذیربط تهیه خواهد شد.

وی با تشریح اقدامات سیاست گذاری و نظارتی در بخش آب و خاک، یادآور شد: قانون حفاظت از خاک قانون تخصصی است که بعد از انقلاب اسلامی ایران تصویب و ابلاغ شده است و در همین راستا آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در سال گذشته در هیات وزیران و نیز خط مشی های مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار از خاک کشور تصویب و ابلاغ شد که مطابق خط مشی های مذکور، بهینه سازی روش های استفاده از آب های نامتعارف در خاک در تطابق با شاخص های کمی و کیفی و استانداردهای مرتبط باید صورت گیرد.

حشمتی ادامه داد: در همین راستا و نیز کمک به حل بحران فعلی آب کشور تدوین و ابلاغ معیار مشمولیت واحدها در اجرای طرح پایش خوداظهاری برای بخش پساب و پارامترهای مشمولیت واحدها به تفکیک کد آیسیک دراجرای قانون حفاظت از خاک و آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب تدوین و ابلاغ شده است.

معاون محیط زیست استانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: در سال گذشته، ۱۴۳ رودخانه با ۶۸۴ ایستگاه به صورت فصلی پارامترهای عمومی و سمی مورد پایش قرار گرفته که نتایج ۱۸۷۶ پایش نشان از این دارد که در ۷۰ درصد پایش های انجام شده کیفیت رودخانه متوسط تا بسیار خوب بوده است، همچنین ۵ گزارش ملی در راستای نظارت بر مدیریت زیست محیطی تنظیم و به نهادهای متولی قانونی آن جهت اقدام وفق تکالیف قانونی ابلاغ شده است.

حشمتی در ادامه با بیان اینکه وضعیت کیفیت آب زیر زمینی نیز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت نیرو در کارگروه های برنامه ایمنی آب کشور در حال پایش است، افزود: رفع آلودگی با شناسایی انواع ریسک های آلودگی اولویت بندی و تدوین پایش آب زیرزمینی کشور صورت می گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نظارت بر اجرای قانون مدیریت پسماند و تغییر اقلیم از اولویت های پیش رو در سال جاری است که با جدیت دنبال می شود، گفت: رسیدگی به ١٠ هزار درخواست و تایید بیش از سه هزار نقل و انتقال پسماند در کشور بیانگر جدیت کار در این حوزه است، نظارت های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هدفمند و هوشمند می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها تهیه شد
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماند‌ها تهیه شد
  • بزرگترین میز نقاشی سیستان و بلوچستان در چابهار برگزار شد
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش‌های امروزی بشر است
  • فرهنگسازی در حوزه پسماند با کمک گروه‌های اجتماعی بانفوذ در کشور
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش های امروزی بشر است
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود
  • نگرانی از انباشت ۲۰ میلیون تن پسماند ساختمانی در قم