Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@08:45:07 GMT

ملاحظات انتشار رمز پول ملی در ایران

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۳۸۱۲

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، محمدرضا مانی یکتا گفت: بلاکچین امروزه در دنیا به عنوان یک فناوری نوین شناخته می شود که کارکردهای مختلفی دارد و با بیت کوین و کریپتوکارنسی ظهور کرد.

این کارشناس ارشد صنعت پرداخت اظهار داشت: کشورهایی که به دنبال استفاده از فناوری بلاکچین رفته اند به دنبال این موضوع هستند که آیا می توان اطلاعات متمرکز را به صورت غیرمتمرکز نگهداری کرد؟ اساسا اینکه آیا فناوری بلاکچین در این حوزه کارکردی دارد یا خیر؟ بررسی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مانی یکتا ادامه داد: علاوه بر بررسی های یادشده، موضوع رگولیشن نیز در فناوری بلاکچین مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین از نظر محل کارکرد فناوری بلاکچین،‌ علاوه بر کریپتوکارنسی ها موضوع نگهداری اطلاعات به صورت غیرمتمرکز در قالب بلاکچین است که در کشورهای مختلف جهان تست می شود.

وی افزود: تاکنون دستاوردها نشان می دهد که در برخی کشورها این فناوری مفید بوده و در برخی کشورها نیز اینگونه نبود؛‌ در ایران نیز که تاکنون استفاده از این فناوری در قالب توکن و بخش پرداخت بوده،‌ باید تست ها انجام پذیرد.

این صاحبنظر حوزه پرداخت الکترونیک درباره طراحی رمز ارز ملی و کارکردهای پیش بینی شده برای آن در اقتصاد ایران گفت: برخی اقتصاددانان معتقدند که هرگونه طراحی در این خصوص به منزله تعریف یک رمز پول ملی است و زمانی که یک توکن پولی از سوی بانک مرکزی منتشر می شود، عملا پولی در بستر رمزینه خواهیم داشت که لازم است درباره آن ملاحظاتی را داشته باشیم.

مانی یکتا خاطرنشان کرد:‌ برخی کشورها مانند کانادا به این نتیجه رسیده اند که نگهداری اطلاعات به صورت غیرمتمرکز در قالب فناوی بلاکچین دستاورد چندانی نداشته؛ با این حال، در ایران به دلیل وجود شرایط خاص و قرار داشتن در دوران گذار، موضوع بهره گیری از ابزارهای پرداخت مانند کیف پول الکترونیک و پرداخت آفلاین، پرداخت های ای ام وی و ... نیازمند بررسی کامل است.

این کارشناس ارشد صنعت پرداخت بیان داشت: به نظر می رسد با توجه به آنچه که پیش رو است انتشار رمز پول ملی برای کشور مفید باشد، ولی ملاحظاتی در زمینه های فنی، کمی و کیفی وجود دارد و کارکردهای اقتصادی آن هنوز به صورت کامل مشخص نیست.

وی درباره موضوع صدور مجوز دولت برای استخراج رمز ارز در مناطق آزاد ایران و انجام برخی اقدامات در این زمینه، تاکید کرد: در زمینه استخراج رمز ارز که به عنوان یک صنعت در ایران تلقی شده، وزارت صمت متولی بوده و تاکنون طبق اطلاعات موجود برخی تقاضاها نیز به ثبت رسیده، ولی اقدامات هنوز منجر به بهره برداری نشده است.

این صاحبنظر حوزه پرداخت الکترونیک افزود: موضوع استخراج رمز ارز یک مسئله است و بحث تنظیم مقررات در حوزه رمز ارز نیز مدنظر است. بنابراین چون متولی تنظیم مقررات ملاحظاتی دارد، حرکت در این بخش نیز با احتیاط صورت می گیرد. در عین حال،‌ در حوزه استخراج تقریبا تکلیف معلوم شده و نگرانی در بخش توسعه ابزارها در صنعت پرداخت کشور را داریم که به دلیل تاثیرگذاری در حوزه اقتصاد، نیازمند بررسی است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۳۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش فضای کارخانه نوآوری درخشان یزد

 ابوالقاسم محی الدینی شهردار یزد در دیدار با مدیران مجموعه پارک علم و فناوری استان گفت: پیشنهادی از سوی شهرداری مطرح شد مبنی بر این که طرح اولیه‌ای با همکاری مشترک شهرداری و پارک علم و فناوری استان تهیه و ارائه شود تا دیوار‌های مقابل کارخانه برداشته شده و فضای مقابل کارخانه که در اختیار مجموعه کارخانه هم باشد، به عنوان یک فضای شهری زیبا برای استفاده شهروندان مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: با افزوده شدن این فضا به فضای در دسترس شهروندان، علاوه بر زیباسازی بصری شهری، تعامل بین مردم و مجموعه فناوری نیز افزایش خواهد یافت.

شهردار یزد تصریح کرد: مدیران مجموعه پارک و علم و فناوری استان پس از بررسی‌های لازم، آمادگی خود را در این زمینه اعلام می‌کنند.

محی الدینی در خصوص مباحثی که در حوزه اجرای شبکه فیبر نوری در سطح شهر یزد مطرح شده بود، گفت: پیمانکاران شرکت سرمایه گذار مشکلاتی در اجرای فیبر نوری ایجاد کرده بودند که مقرر شد با اخذ تعهدات لازم و همچنین پرداخت هزینه خسارتی که این شرکت‌ها وارد کرده اند، مجوز جدیدی صادر می‌شود تا شبکه فیبر نوری در سطح شهر تکمیل شود.

شهردار یزد درباره تعامل و همکاری شهرداری با صندوق پژوهش و فناوری استان اظهار داشت: با توجه به این که شهرداری یزد از سال گذشته سهامدار این صندوق شده است، به زودی تفاهم نامه‌ای بین شهرداری و رئیس صندوق امضا خواهد شد که انشاالله بستر همکاری‌های سازنده بین دو نهاد در زمینه‌های فناوری، نوآوری و خلاقیت به ویژه در حوزه‌های دانش بنیان را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: در حوزه‌های خلاقیت و نوآوری و ایجاد ناحیه فناوری هم مقرر شد مجموعه پارک علم و فناوری استان طرح‌های خود را درخصوص ایجاد این ناحیه به شهرداری ارائه کند تا پس ازبررسی این طرح‌ها در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و تصویب شورای اسلامی شهر، جهت اخذ مجوز به کمیسیون‌های مربوطه ارسال شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • افزایش فضای کارخانه نوآوری درخشان یزد
  • بزرگترین گردهمایی صنایع خلاق ایران در رویداد مانوین
  • کتاب در فروردین؛ رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ عنوان جدید
  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان
  • رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ کتاب جدید در فروردین ۱۴۰۳
  • حق‌التدریس اضافه بر ساعات سازمانی موظف به استادان پرداخت نمی‌شود 
  • توضیحاتی در رابطه با انتشار نامه اداری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در فضای مجازی/ کمافی سابق امکان شکایت، ثبت دادخواست و انجام تمام عملیات حقوقی علیه مقامات دولتی وجود دارد
  • مقدمه زندگی در عصر جدید حضور در حوزه فناوری است