Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌ رضوی بر اجرای مطالعات سیاهه انتشار آلودگی هوای کلانشهر مشهد و تسریع در بازنگری و ارائه برنامه سه ساله و جامع کاهش ۵۰ درصدی آلودگی هوای این کلانشهر تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان‌رضوی، احمد یزدان‌پناه در چهل و هشتمین جلسه کارگروه اضطراری کاهش آلودگی هوای استان که همزمان با روز ملی هوای پاک در دفتر معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در موضوع معاینه فنی خودروها، هیچ خودروی شخصی یا دولتی مستثنی نیست و قانون مربوطه باید به‌صورت دقیق اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌ رضوی با اشاره به اینکه 70 درصد آلودگی هوای شهر مشهد مربوط به خودروها و موتورسیکلت‌های درحال تردد و 30 درصد مربوط به نیروگاه ها و صنایع است، گفت: سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها لازم در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی متناسب با شرایط فعلی جامعه باید شناسایی شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه در نیروگاه‌ها جز در شرایط اضطرار که مصرف کلی گاز در استان بیش از حدمجاز باشد، سوخت مازوت مصرف نخواهد شد، اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح LEZ بخش زیادی از آلودگی هوای مشهد مدیریت شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شانزده ارگان وظیفه‌مند در حوزه کاهش آلودگی هوا براساس قانون هوای پاک، گزارشات خود را به دبیرخانه کارگروه ارائه کرده‌اند و نظارت بر اجرای آن‌ها در حال انجام است.

تورج همتی افزود: گزارش مقایسه وضعیت کیفیت هوای شهر مشهد در پاییز 97 و 98، حاکی از آن است که 12 روز هوای پاک در پائیز سال گذشته به یک روز در سال جاری کاهش یافته است و افزایش روزهای ناسالم نیز از 10 به 29 روز، روند صعودی آلودگی را نشان می‌دهد.

وی گفت: اجرای کامل طرح کهاب در تمامی جایگاه‌ها و انبار عرضه سوخت، انجام معاینه فنی موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراقی براساس ماده 17 قانون هوای پاک، توسعه، نوسازی و اسقاط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و شخصی درون شهری، از رده خارج کردن و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر درون شهری، فعال شدن موضوع اسقاط خودرو و افزایش سالانه 5 درصدی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله انتظارات دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان و راهکارهای تدوین شده است.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان همچنین در خصوص دیگر مطالبات و انتظارات برای کاهش آلودگی هوا، به افزایش سهم گاز تخصیص یافته به نیروگاه طوس و لزوم جلوگیری از کاهش این سهم در سایر نیروگاه‌های استان، استفاده از صافی دوده (DPF) و کاتالیست در خودروهای سنگین و سبک حمل‌ونقل عمومی، تسریع در توسعه خطوط قطار شهری و خطوط BRT، ایجاد زیرساخت لازم برای ارائه خدمات تأمین انرژی برق به اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در هسته مرکزی شهر مشهد، تکمیل احداث بخش بخار در نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی اشاره کرد. 

در این جلسه، تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه به‌منظور ترغیب دانش‌آموزان مشهدی به استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی پایدار به امضاء رسید.

از جمله اهداف این تفاهم‌نامه، مدیریت تقاضای سفرهای تحصیلی دانش‌آموزان، کاهش تردد و ترافیک سطح شهر و بهبود کیفیت هوا، ایجاد همکاری آموزشی و اجرایی در جهت تغییر رفتارها و مدل‌های حمل‌ونقل پایدار و سفر سالم، دانش‌افزایی برای ترویج فرهنگ، اخلاق و سواد زیست محیطی در بین دانش‌آموزان و استفاده از توان بالقوه آن‌ها در فرهنگ‌سازی و ارتقاء حفاظت از محیط زیست است.

انتهای پیام/ 70051

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مشهد خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۳۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار تهران خواستار کاهش هشت درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی شد

 علیرضا فخاری در نخستین جلسه حفاظت منابع آب و سازگاری با کم آبی استان تهران گفت: با جدی گرفتن تنش آبی و پیگیری رفع هدر رفت آب در تمام حوزه‌های مسکونی، کشاورزی و صنایع می‌توانیم از بحرانی شدن وضعیت آبی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص مسیر‌های هدر رفت آب، در جهت رفع این معضل، اظهار کرد: در حوزه آب پایتخت نباید از تنش به بحران برسیم.

استاندار تهران با تاکید بر اینکه باید بدانیم که خط تعادل وضعیت آب در استان کجاست و تنش آبی پایتخت از کدام نقطه آغاز می‌شود، گفت: مسوولان حوزه آب استان تهران باید با برآورد صحیح، زمان رسیدن به بحران را هم مشخص کنند تا برنامه ریزی‌ها طبق این سنجش‌ها صورت گیرد.

فخاری با اشاره به احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه در حوزه سد‌ها و منابع آبی اضافه کرد: باید برای شرایط بحرانی آماده باشیم و از متولیان این حوزه می‌خواهم پیشنهادات را به شورای عالی برنامه ریزی استان ارائه دهند.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی، آگاهی و همراه سازی مردم برای جلوگیری از هدر رفت آب ادامه داد: تاکید مستمر ما برای مصرف بهینه آب، انجام کار فرهنگی در میان مردم است، چرا که با این اصل و به واسطه همدلی مردم یک مدیریت مؤثر شکل می‌گیرد و برنامه ریزی‌ها درست انجام می‌شود.

استاندار تهران کوچک سازی مدیریت تأمین و مصرف آب را مهم دانست و یادآور شد: کمک و فعالیت فرمانداران، بخشداران و دهیاران در این زمینه راهگشا خواهد بود.

فخاری عدد ۴۸ درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی را بالا دانست و تاکید کرد: کشت غرق آبی برای کشاورزی منسوخ شده و باید با یک آمایش جدید در حوزه کشاورزی و شناسایی ظرفیت‌های هر منطقه، زمین‌هایی با پایه ابن نوعذکشت را شناسایی و در صورت امکان آنها را به آبیاری زیر سطحی و قطره‌ای تبدیل کنیم.

وی خواستار برنامه ریزی و هدف گذاری برای رساندن مصرف آب از ۴۸ درصد به ۴۰ درصد در حوزه کشاورزی استان تهران شد و ادامه داد: مسوولان می‌توانند با ارائه بسته‌های تشویقی، مصرف کنندگان و کشاورزان را برای بازگردانی آب به سبد مصرف ترغیب کنند.

استاندار تهران با اشاره به اهمیت بازچرخانی آب در حوزه فاضلاب و پساب، گفت: توسعه طرح فاضلاب و بازچرخانی آب در استان تهران با کمک بخش خصوصی یکی از راهکار‌های مناسبی است که سبب می‌شود، آب تولید شده از طریق بخش خصوصی ارزان‌تر به دولت فروخته شود.

فخاری با بیان اینکه پساب فاضلاب را باید به عنوان یک برنامه ببینیم، افزود: با استفاده از بخش خصوصی و با کمک ابزار‌ها و پهنه بندی‌های مختلف و متعادل سازی قیمت آب می‌توانیم جلوی هدر رفت آب را بگیریم.

استاندار تهران با تاکید بر اینکه پرمصرف‌ها باید هزینه بیشتری برای آب بپردازند، اظهار کرد: باید نرخ بندی‌ها در حوزه مصرف آب متفاوت باشد تا عدالت به درستی اجرا شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • ​آغاز برقی سازی اتوبوس ها و تاکسی ها برای کاهش آلودگی هوای شهرها
  • هوای تهران سالم شد
  • تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی ماموریت اصلی سازمان برنامه و بودجه است
  • استاندار تهران خواستار کاهش هشت درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی شد
  • کارگروه کاهش آلودگی هوای دزفول تشکیل شد
  • آلودگی هوای خانگی در دوران بارداری بر سلامت جنین تأثیر دارد؟
  • ضرورت تغییر سبد انرژی برای کاهش آلودگی هوای اصفهان
  • تدوین سند کاهش آلایندگی مراکز صنعتی استان اصفهان
  • ضرورت فعال شدن طرح‌های عمرانی راکد و نمیه تمام در مراغه
  • تایید کلیات مفاد سند «جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان»