Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-28@23:36:47 GMT

علت اصلی انقراض دایناسور‌ها مشخص شد!

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۴۰۷۴

تیمی بین المللی از محققان اعلام کرد که فعالیت‌های آتشفشانی، نقش مستقیمی در رویداد انقراض دسته جمعی دایناسور‌ها نداشته و همه چیز به یک سیارک، باز می‌گردد.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ «پینسلی هال»، استادیار زمین شناسی و ژئوفیزیک دانشگاه «ییل» در مقاله جدید تحقیقاتی خود که در «Science» منتشر شد، استدلال می‌کند که تأثیرات زیست محیطی ناشی از فوران‌های گسترده آتشفشانی هند در منطقه معروف به «Deccan Traps» قبل از واقعه انقراض کرتاسه -پالئوژن یعنی ۶۶ میلیون سال پیش اتفاق افتاده و بنابراین در این انقراض گسترده  دایناسورها  نقشی نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اکثر دانشمندان اذعان می‌کنند این رویداد انقراض جمعی که با نام K-Pg نیز شناخته می‌شود، پس از برخورد یک سیارک با زمین رخ داده است. بعضی از محققان نیز به دلیل این که فعالیت‌های آتشفشانی در آن زمان رخ داده روی تاثیرات آتشفشان متمرکز شده‌اند.

هال، نویسنده اصلی تحقیق در این رابطه گفت: «آتشفشان‌ها به دلیل انتشار گاز‌های زیادی مانند SO۲ و CO۲ می‌توانند آب و هوا را تغییردهند؛ جهان را اسیدی و باعث انقراض‌های دسته جمعی شوند، اما کار اخیر بر زمان فوران گدازه بیشتر از انتشار گاز تمرکز داشته است.

هال و همکارانش برای اشاره به زمان انتشار گاز‌های آتشفشانی، تغییر دمای جهانی و ایزوتوپ‌های کربن (ایزوتوپ اتمی با تعداد بیشتر یا پایین‌تر از نوترون‌ها نسبت به حالت عادی است) از فسیل‌های دریایی را با مدل‌هایی از اثر آب و هوایی انتشار CO۲ مقایسه کردند. آن‌ها نتیجه گرفتند که بیشتر انتشار گاز‌ها قبل از برخورد سیارک اتفاق افتاده و این سیارک تنها محرک انقراض بود.

«مایکل هنهان» از دیگر محققان که بررسی سوابق دما را برای مطالعه انجام داده است گفت: «فعالیت آتشفشانی در اواخر کرتاسه باعث ایجاد رویداد تدریجی گرم شدن کره زمین (در حدود دو درجه) شد، اما باعث انقراض انبوه نشده است.

تعدادی از گونه‌ها به سمت قطب‌های شمالی و جنوبی حرکت کردند، اما قبل از برخورد سیارک‌ها به عقب رانده شدند.

هال اضافه کرد که بسیاری از مردم معتقدند که آتشفشان‌ها در رویداد انقراض کرتاسه-پالئوژن نقش دارند در صورتی‌که ما معتقدیم این‌گونه نبوده است.

تحققیات انجام شده در Deccan Traps هند نیز به فوران‌های گسترده در پی انقراض انبوه K-Pg اشاره کرده است. این نتایج برای دانشمندان تعجب برانگیز بوده، زیرا هیچ رویدادی برای توجیه گرم شدن زمین وجود ندارد. مطالعه اخیر نیز توجیهی برای پاسخ این معما ندارد.

«دونالد پنمن» یکی از همکاران این تحقیق که کار مدلسازی را انجام داده است گفت: «K-Pg انقراضی گسترده بود که چرخه جهانی کربن را به شدت تغییر داد.»

بر اساس نتایج تحقیقات بنیاد ملی علوم و دانشگاه ییل، این تغییرات به اقیانوس اجازه می‌دهد مقدار زیادی CO۲ را در مقیاس‌های طولانی جذب و شاید تأثیرات گرم شدن را پس از آتشفشان پنهان کند.

منبع:ایسکا نیوز

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آب و هوا دایناسور زمین زیست محیطی گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۴۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیطنت باشگاه پرسپولیس؛ انتشار تصویر اورونوف با لباس آبی + عکس

باشگاه پرسپولیس عکس اورنوف را با لباس آبی در رسانه رسمی اش منتشر کرد

طرفداری | پرسپولیسی ها عکسی از اورونوف با لباس آبی در اینستاگرام خود منتشر کردند.

اوستون اورونوف که یکی از گزینه های نقل و انتقالات زمستانی استقلال محسوب می شد در انتقالی عجیب و ناگهانی سر از پرسپولیس در آورد. این بازیکن 22 ساله درخشش خوبی در بازی های اخیر تیم اوسمار داشت و جایگاه خاصی هم در دل هواداران پرسپولیس پیدا کرد.

اورونوف که در بازی های ملی اخیر به تیم ملی ازبکستان دعوت می شد، موفق شد به همراه این تیم به دور بعدی انتخابی جام جهانی 2026 دعوت شود. باشگاه پرسپولیس با توجه به این موضوع با گذاشتن تصویری از اورونوف با لباس تیم ملی ازبکستان این صعود را به او تبریک گفت.

این عکس در حالی در رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس قرار داده شد که تمامی پست ها و هایلایت های پرسپولیس به رنگ قرمز است و این عکس تنها تصویر آبی رنگ اینستاگرام رسمی پرسپولیس محسوب می شود.

 

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • ۱۰ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • عکس| ۴ طرح سامسونگ برای گلکسی S۲۵ الترا
  • آغاز فنس‌کشی جاده انقراض یوزپلنگ ایرانی
  • انتشار هفته‌نامه خط حزب‌الله با عنوان آغاز سال‌نو برای انسان مؤمن
  • شیطنت باشگاه پرسپولیس؛ انتشار تصویر اورونوف با لباس آبی + عکس
  • پاسخ «اما و اگری» به شبهات آتشفشان‌های کشور در سایه نبود سامانه‌های پایش
  • پاسخ «اما و اگری» به شبهات آتشفشان‌های کشور
  • اگر همۀ آتشفشان‌های زمین با هم فوران کنند چه می‌شود؟
  • انتشار تصویر ۶۰۰ شهید غزه+لینک دانلود
  • ساعت ۱ میلیون دلاری ساخته شده از شهاب‌سنگ!