Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

توییت سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به انتقادات رئیس جمهور نسبت به رد صلاحیت بسیاری از کاندیداهای انتخابات مجلس، باعث واکنش‌هایی از سوی نهادها، شخصیت‌های سیاسی، رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای شده است.

رئیس جمهور چه گفته بود؟

رئیس جمهور روز چهارشنبه و در بخشی از سخنان خود در هیات دولت خطاب به دست اندرکاران انتخابات گفته بود: «همه آنهایی که در این انتخابات نقش دارید از شما خواهش می‌کنم، آن جایی که روشن است تا صلاحیت فردی رد شود، آنرا رد کنید اما آن جاهایی که نامشخص است یا احتمالات ضعیف است، مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ و یا۱۷۰۰ نفر کاندیدا هستند ، ببینیم از چند جناح ۱۷۰۰ نفرکاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، ۲ هزار عدد وجود داشته باشد. مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است. اگر تمام ۸۳ میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالیکه شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواسمان را جمع کنیم.»

کدخدایی چه گفته بود؟

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به این سخنان در توییتر خود نوشته بود: «جنجال برای تأیید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رییس جمهوری در این پروژه ضدملی تأسف بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است!»

واکنش نهادها

۱. مهم‌ترین واکنش به این توییت را روابط عمومی دفتر رئیس جمهور با انتشار یک بیانیه صورت داد. در بخشی از این بیانیه آمده است: متأسفانه سخنگوی شورای نگهبان در واکنشی کاملا شتاب زده و نسنجیده که حکایت از سیاست و رویکرد وی نسبت به انتخابات دارد و با شخصی کردن یک موضوع ملی، این دعوت رئیس جمهور را که زمینه سازی در راستای وحدت و انسجام ملی برای برگزاری انتخاباتی با شکوه بوده، ضد ملی خوانده و با بکار بردن ادبیات و کلماتی سخیف، نسبت به سخنان رئیس جمهور اعلام موضع کرده است. امیدواریم اظهارات این سخنگو صرفا بازگو کننده نظرات شخصی وی و نه نظر و دیدگاه رسمی نهاد مقدس شورای نگهبان باشد.»

۲. هم‌چنین صبح امروز وزیر کشور در نامه‌ای، سخنان کدخدایی را نقد کرده است. در این نامه آمده است: توییت جنابعالی در خصوص صحبت‌های رییس جمهور محترم در جلسه هیئت دولت را مشاهده کردم، ادبیات و واژه های به کار رفته در این متن در شأن رییس جمهور قانونی و منتخب مردم و جنابعالی به عنوان یک حقوقدان با تجربه نمی باشد. لذا بر خود لازم می‌دانم نکات زیر را متذکر شوم. با توجه به حضورم در جلسه دولت؛ فضای حاکم بر صحبت های ریاست محترم جمهور انقلابی، دلسوزانه و از سر خیرخواهی در جهت تقویت وحدت، انسجام، همگرایی و همدلی ایجاد شده پس از شهادت سردار اسلام سپهبد سلیمانی بود. در این راستا با شمردن عواملی که می تواند خدشه به این وحدت وارد نماید، از موضوع انتخابات به عنوان یک امر مهم و سرنوشت‌ساز نام بردند؛ در بیان موضوع نیز از واژه‌هایی چون «خواهش می کنم» «دقت شود» و ... استفاده نمودند، لذا در بیان نه قصد جنجال و حاشیه سازی داشتند و نه اقدام ضد ملی!

واکنش شخصیت‌های سیاسی

۳. محمود صادقی نماینده مجلس با نقل توییت کدخدایی در توییتر خود درباره آن نوشته است: «یعنی آن ۱۰ هزار نفری که رد صلاحیت شده‌اند از خویشاوندان آقای روحانی بوده‌اند؟»

۴. یاسر هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی با خبرگزاری برنا در این زمینه گفت: صحبت‌های روحانی در مورد عملکرد شورای نگهبان درست بود چرا که رئیس جمهور منتخب مردم است و شورای نگهبان به جای موضع‌گیری باید به صحبت‌های روحانی توجه می‌کرد.

۵. آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توییتر خود نوشت: «جنجالی ندارد آقای کدخدایی؛ کسی اصراری ندارد. بیش از ۹۰ درصد کاندیداهای یک جریان سیاسی رد صلاحیت شده‌اند. با این رویه‌ای که در پیش گرفته‌اید از حالا نتیجه انتخابات و ترکیب مجلس آینده روشن است. مبارکتان باشد.»

واکنش رسانه‌ها

۵. روزنامه جمهوری اسلامی در ستون جهت اطلاع صفحه ۲ خود در این زمینه نوشت: «از عباسعلی کدخدائی نقل شده که انتقاد رئیس‌جمهور به ردصلاحیت‌های فله‌ای داوطلبان نمایندگی مجلس توسط هیات‌های نظارت شورای نگهبان را «پیشگامی در پروژه ضدملی» نامیده است. اگر او این سخن را گفته باشد، باید گفت اول باید آداب سخن گفتن درباره انتقاد را بیاموزد سپس سخنگوی شورای نگهبان شود.»

۶. نعمت احمدی، حقوق دان در سرمقاله امروز روزنامه آرمان ملی در این باره نوشته است: «ای‌کاش آقای کدخدایی به عنوان استاد دانشکده حقوق و حقوقدانی که از طرف رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی شده و سال‌هاست عضو شورای نگهبان است و آنها نیز به وی اعتماد داشتند که آقای کدخدایی را به عنوان سخنگو انتخاب کردند، از ادبیات صحیح و دقیق حقوقی استفاده می‌کرد. ادبیاتی که ایشان استفاده کرد، در حد یک حقوقدان، استاد دانشگاه، عضو حقوقدان و سخنگوی این شورا نیست. چون آنچه که رئیس‌جمهور گفته از باب نصیحه الائمه‌المسلمین به حسب اصل ۸ قانون اساسی در واقع امر به معروف است. کاش پاسخ آقای کدخدایی متناسب با بیان مطلب از ناحیه رئیس‌جمهور می‌بود. آقای کدخدایی در اینجا باید از رئیس‌جمهور استمالت کند و بگوید که می‌توانستم از ادبیات بهتری استفاده کنم.»

۷. مهرداد خدیر هم در سایت عصر ایران با توجه به بیانیه شورای نگهبان بعد از آن توییت نوشت: «رییس جمهوری عنوانی مانند نخست وزیر و رییس اجرایی نیست و تنها رییس دولت نیست. عالی‌ترین مقام رسمی کشور البته پس از رهبری است و از این رو می‌توان پرسید که چگونه یک نهادِ ذیل جمهوری اسلامی رییس همین جمهوری اسلامی را به «‌اظهارات نسنجیده، ایجاد تشنج، بی اطلاعی از روند بررسی‌ها و سخن گفتن بی‌تحقیق» متهم می‌کند. اگر این شورا «نگهبانِ قانون اساسی» است او هم «مجری قانون اساسی» است.»

واکنش فعالان رسانه‌ای

۸. فرید مدرسی، فعال رسانه‌ای در چهار توییت، سخنان کدخدایی را مورد نقد قرار داده است:

توییت اول: ریش و قیچی دست شورای نگهبان است اما چرا اینقدر سخنگو مضطرب است؟ توئیت‌هایش عجولانی و خارج از ادبِ حکمرانی. نگرانم برای آقای کدخدایی که چگونه می‌خواهد سخنگو باشد در انتخابات آتی. ما جنجالی نداریم اما نام انتخاباتی که پیش از برگزاری بتوان نتیجه‌اش را حدس زد، چیست؟

توییت دوم: نهاد شورای نگهبان به‌جای عذرخواهی از توئیت عجولانه سخنگو، علیه رئیس‌جمهور بیانیه صادر کرد؛ درحالی که بیشتر توئیت آقای کدخدایی مورد استقبال مخالفان قرار گرفت و خلاف وحدت بود؛ تا سخن رئیس‌جمهور. اکنون رئیس‌جمهور شورای نگهبان را دعوت به گفتگو کند تا سوءتفاهم‌ها رفع و معضلات حل شود.

توییت سوم: خوب است به‌جای آقای کدخدایی، آقای اصلانی سخنگوی شورای نگهبان می‌شد تا دقیقا مشخص شود که آقای حسین شریعتمداری سیاست رسانه‌ای را طراحی می‌کند. البته پیشتر به آقایان شب‌زنده‌دار، اعرافی و لاریجانی اطلاع دهند تا آنها بدانند ضدملی خواندن رئیس‌جمهور به پای شورای نگهبان نوشته می‌شود.

توییت چهارم: سوالاتم روشن است:

۱- آقای ‎فیروز اصلانی در ‎شورای نگهبان چه سمتی دارد که در این ایام برخی از ردصلاحیت‌شدگان با او دیدار می‌کنند؟

۲- رابط میان آقایان ‎عباسعلی کدخدایی و ‎حسین شریعتمداری کیست؟

۳- چرا سیاست رسانه‌ای سخنگوی شورای نگهبان، همانند ‎روزنامه کیهان است؟

۹. علی احمدنیا، فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب، با انتشار یک فیلم از یکی از برنامه‌های صداوسیما در توییتر خود نوشت: از آقای کدخدایی در برنامه صدا و سیما پرسیده بودم چرا شورای نگهبان نگاه سیاسی دارد، و چرا همه اعضای این شورا از حامیان یه جریان سیاسی هستند؟ ایشان این موضوع را قویا رد کردند. با اعلام نتایج افراد تایید صلاحیت شده، من شرمنده شدم حق با اقای کدخدایی بود...!

۱۰. نسرین وزیری، خبرنگار باسابقه پارلمانی در توییتر خود نوشت: آقای کدخدایی، حتما آقای نادران را می‌شناسید؛ نه اصلاح‌طلب است و نه تاکنون متهم به مفسده‌ای شده؛ چه پاسخی به ایشان دارید؟ او هم از فامیل‌های رییس‌جمهور است؟ بجز حکم حکومتی رهبری، شورای نگهبان کجا کوتاه می‌آید؟» (نادران توییتی درباره تایید صلاحیت برخی افراد کرده بود که به عقیده او مشکل مالی دارند).

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۴۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایرادات شورای نگهبان به لایحه تجارت رفع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان به لایحه تجارت را رفع کردند.

به گزارش مشرق، در نشست علنی امروز - ۲۶ یکشنبه - مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه تجارت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و نمایندگان با اصلاح مواد ۵۶۱ تا ۸۱۶ این لایحه موافقت کردند.

۴۰ ماده ابتدایی مواد مصوب شده در صحن امروز، در جلسه پیشین مجلس قرائت شده بود که در ابتدای جلسه رأی گیری شد. سپس مواد ۶۰۱ به بعد به ترتیب مورد بررسی قرار گرفت که با تذکر دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان سایر مواد لایحه تجارت به صورت فصل به فصل بررسی و نهایتا مصوب شد.

در روند بررسی این لایحه محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس در تذکری به هیات رئیسه روش رأی گیری در صحن را خلاف آئین نامه دانست که رئیس مجلس در پاسخ به وی با اشاره به رأی نمایندگان مجلس برای صرفه جویی در زمان عنوان کرد: خود بنده با این نوع رأی گیری مخالف بودم و رأی مخالف نیز دادم اما ۷۱ درصد نمایندگان برای صرفه جویی در زمان به این روش رأی دادند ضمن اینکه طرح ها و لوایح مهمی در دستورکار مجلس است که باید به تصویب برسد، همین لایحه نیز نقش مهمی در اقتصاد کشور می تواند ایفا کند. ضمن اینکه در حوزه محتوا هیچ تغییری در متن رخ نمی دهد و محتوا تغییری نخواهد کرد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • رسیدگی به «لایحه تجارت» در مجلس پایان یافت
  • دولت سه لایحه به مجلس ارسال کرد
  • دولت ۳ لایحه به مجلس ارسال کرد
  • (عکس) هدیه خاصی و ویژه‌ای که حسن روحانی دریافت کرد؛ عبای عربی بر تن رئیس‌جمهور سابق
  • روحانی: امیدوارم صهیونیست‌ها درس گرفته باشند
  • نتیجه تلاش همه مسؤولان باید گره گشایی از کار مردم باشد
  • ایرادات شورای نگهبان به لایحه تجارت رفع شد
  • واکنش بایدن به حمله ایران علیه اسرائیل چه بود؟
  • واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تنبیه رژیم صهیونیستی
  • واکنش ترامپ به حملات ایران علیه اسرائیل