Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی مکی در در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به فعال‌سازی «مکانیسم حل اختلاف» از سوی سه کشور اروپایی عضو برجام، در تشریح اهداف این اقدام از سوی کشورهایی که پس از خروج ایالات متحده از برجام به هیچکدام از تعهدات خود عمل نکرده‌اند، گفت: پس از گذشت یک سال و نیم از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها تلاش کردند که با ایجاد راهکارهای مالی مستقل بتوانند این توافق را حفظ کنند و ایران هم بتواند از منافع حضور در برجام بهره‌مند شود؛ با این حال طی این مدت شاهد بودیم که تروئیکای اروپایی جز حرف هیچ اقدامی صورت ندادند و نشان دادند که نه اراده سیاسی دارند و نه توان دارند که گامی در این جهت بردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به بی‌عملی اروپا، پنج گام را در جهت کاهش تعهدات خود در برجام اتخاذ کرد که در این گام‌ها هدف این بود که اروپا ترغیب شود تا قدمی را در جهت انجام تعهداتش بردارد اما متاسفانه آنها علیرغم  اینکه ایران درب گفت‌وگو در تمام این مدت باز نگه داشته است، همچنان به بی‌عملی خود و تنها شعار دادن ادامه دادند. 

مکی افزود: البته در این فاصله آمریکا تحریم‌های ثانویه‌ای را نیز پس از خروج از برجام به اجرا گذاشت و فشارهایش را بر اروپا افزایش داد که می‌توان بصورت مصداقی به تهدید برای بازگرداندن اروپایی‌های داعشی به کشورهایشان و بالا بردن سهم اروپا از بودجه ناتو اشاره کرد. 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: پس از ترور سردار سلیمانی و واکنش ایران به این ترور، فشار سیاسی و اقتصادی دولت ترامپ به اروپا افزایش پیدا کرد و همانطور که واشنگتن پست در هفته گذشته به آن پرداخت آمریکایی‌ها اروپا را تهدید به افزایش تعرفه واردات خودرو کرده‌اند و این در حالی است که سالانه حدود ۲۷ تا ۲۸ درصد واردات خودرو ایالات متحد از اروپا انجام می‌شود که مبلغی حدود ۳۷ میلیارد دلار است و بالا رفتن تعرفه آن می‌تواند ضربه سختی به اقتصاد اروپا وارد کند. 

وی افزود: در نتیجه باید بدانیم برای اروپایی که منافع اقتصادی خود را در بالاترین درجه اهمیت قرار می‌دهد و حاضر است که هر توافقی را برای آن به خطر بیندازد، برجام نیز استثنا نخواهد بود و اتحادیه اروپا علیرغم اینکه برجام را دارای دستاوردهای زیاد و حیثیتی برای این اتحادیه عنوان می‌کند اما همانطور که وزیر امور خارجه در توئیتی مطرح کرد آنها همچنان شاگردهای کلاسی هستند که همواره سعی می‌کنند به حرف قلدر کلاس گوش داده و به آن عمل کنند. 

مکی گفت: فرآیند فوق مسیری بود که اروپایی‌ها را ترغیب کرد که فشار بیشتری بر ایران بیاورند و همانطور که بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس مطرح کرده است یک برجام پلاس یا مکملی را در کنار برجام آنطور که ترامپ می‌خواهد به امضا برسانند. با این حال اما شاهد هستیم این قدم‌های تروئیکای اروپایی نیز در فضای ابهام و تردید برداشته شده است تا همچنان از لحاظ سیاسی و تبلیغاتی عنوان کنند که آنها به دنبال حفظ برجام هستند و این ایران است که برجام را نقض کرده است. 

وی ادامه داد: این در حالی است که مکانیسم حل اختلاف می‌تواند در نهایت به فعال شدن مکانیسم ماشه بینجامد و این موضوع به هیچ عنوان با آنچه اروپایی‌ها مبنی بر حفظ برجام مطرح می‌کنند، هم‌خوانی ندارد و آنها با پیشبرد این اهداف متناقض درصدد فشار بیشتر بر ایران هستند تا در چهارچوب این فشار بتوانند مذاکرات فراگیرتری ورای مسائل هسته‌ای و در اصل آنچه ترامپ می‌خواهد با ایران انجام دهند. 

این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در پاسخ به این سوال که پاسخ احتمالی تهران به این اقدامات و فشارهای اروپا چه خواهد بود و آیا کاهش دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به فعالیت‌های کشور می‌تواند پاسخی به فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف باشد،‌ گفت: البته همانطور که رهبری در سخنانشان فرمودند درب مذاکره برای همه کشورها به جز ایالات متحده باز است و باید این مذاکرات با قدرت انجام شود؛ با این حال تهران هم اهرم‌ها و مکانیسم‌هایی را برای مقابله با بدعهدی غرب و اجرای مکانیسم ماشه در اختیار دارد که توقف اجرای پروتکل الحاقی یا کاهش دسترسی آژانس به اطلاعات هسته‌ای یکی از آنها است. البته جمهوری اسلامی ایران با توجه به مسائل داخلی و منطقه‌ای در تلاش است تا همچنان با استفاده از دیپلماسی به راه حلی برای حفظ برجام دست پیدا کند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آمریکا برجام مکانیسم ماشه مکانیسم حل اختلاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۵۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش برای 10 نقل و انتقال اروپایی در تابستان 2024

به گزارش ورزش سه، فصل فوتبال اروپا به روزها و هفته‌های پایانی خود نزدیک می‌شود و با توجه به اینکه در آغاز تابستان 2024، جام ملت‎های اروپا در پیش است، برخی از تیم‌ها از حالا در فکر تکمیل پرونده‌‎های نقل و انتقالاتی خود هستند که قصد داریم ده انتقال قریب الوقوع این تابستان را پیش بینی کنیم.

کیلیان امباپه
فوق ستاره فرانسوی فوتبال جهان به نظر می‌رسد دیگر خودش هم متوجه شده که در پاری سن ژرمن نمی‌تواند به افتخار بزرگی برسد و برای اینکه در ذهن هواداران فوتبال به یادگار باقی بماند، باید از این تیم جدا شود. امباپه از سال 2018 متوجه علاقه رئال مادرید شده بود ولی بحث‎‌‌های به وجود آمده در این میان باعث شد تا این ستاره قراردادش را با پاریسی‌ها تمدید کند. با این حال بر هیچکس پوشیده نیست که زمان صبر کردن برای این انتقال به پایان رسیده و احتمالا از فصل بعد او را با پیراهن سپید رئال مادرید تماشا کنیم.

برناردو سیلوا
دومین نام مطرح شده در این لیست برناردو سیلوا وینگر پرتغالی منچسترسیتی است که او هم از مدت‌ها قبل در آستانه خروج از سیتیزن‌ها قرار گرفته بود و حتی تا چند قدمی سفر به بارسلونا هم پیش رفت اما گواردیولا او را برای حضور در منچستر متقاعد کرد. با این حال سیلوا پیش از 30 سالگی تصمیم دارد که یک ماجراجویی جدید را آغاز کند و بارسلونا یک پیشنهاد جالب برای ادامه دوران فوتبالی او محسوب می‌شود.

مهدی طارمی
شاید این انتقال می‌توانست در همین فصل تکمیل شود ولی مهدی اکنون در شرایطی است که تست‌های پزشکی خود برای اینتر را هم انجام داده و سیمونه اینزاگی از همین حالا به طارمی به عنوان یک بازیکن تعویضی برای اجرای نقش‌‎های تاکتیکی تیمش فکر می‌کند.

الیویه ژیرو
مهاجم فرانسوی میلانی‌‌ها هم به نظر از اقامت در اروپا خسته شده و اکنون که قرار است شمع 38 سالگی تولدش را فوت کند، به یک سفر جدید و به دور از اروپا فکر می‌کند. او همسرش آمریکایی است و برای اینکه بخواهد کنار خانواده همسرش زندگی کند، اشتیاق بیشتری دارد و بنا بر این دور نیست که فصل بعد در لس آنجلس همراه با هوگو لوریس بازی کند.

پیوتر زیلنسکی
اینتر با توجه به حجم بدهی موجود بر اقساط وامی که از آمریکا گرفته شده، قصد دارد یک بازیکن دیگر را هم به صورت رایگان جذب کند و‎ هافبک لهستانی ناپولی از همین حالا بلیت سفرش را از ناپل به میلان رزرو کرده است.

آنتونی مارسیال
تبریک به منچستری‌ها! بالاخره زمان جدایی مارسیال از راه رسید و بازیکنی که با بند برنده شدن توپ طلا به منچستر آمده بود، پس از 9 سال حضور در الدترافورد، قراردادش به پایان خود نزدیک شده است. مارسیال یک گزینه برای تاتنهام به وجود می‌رود ولی باید منتظر اقدامات نهایی از سمت دنیل لوی و کادر مدیریتی اسپرز باشیم.

آلبرت گودمونسون
مهاجم ایسلندی تیم جنوا که سابقه بازی در تیم‌‎های آیندهوون و آلکمار را دارد، توانسته در جنوا فرم خوبی به نمایش بگذارد و فرم خوب او، تاتنهام، اینتر، لاتزیو و یوونتوس را به جذب این ایسلندی راغب کرده است. گودمونسون در روزهای گذشته در لندن دیده شده ولی باز هم تا پایان فصل، روند نقل و انتقالاتی تیم‎های اروپایی می‌تواند تغییرات زیادی داشته باشد.

یاشوا زیرکزی
این مهاجم هلندی که با بایرن مونیخ به تمام عناوین ممکن رسیده، زیر نظر تیاگو موتا از لحاظ تاکتیکی به پختگی کامل رسیده است. او در بولونیا روزهای پرتلاطمی داشته و بعید نیست که در فصل بعد، زیرکزی را همراه با موتا در یوونتوس ببینیم!

لنی یورو
رئال مادرید برای بازار نقل و انتقالاتی تابستان برنامه‎‌های متفاوتی دارد و یک چهره دیگر هم از فرانسه جذب خواهد شد تا در عقب زمین کنار کاماوینگا، مندی و شوامنی شاهد حضور لنی یورو یک فرانسوی دیگر هم باشیم.

محمد صلاح
پایان دوران حکمرانی صلاح در لیورپول فرا رسیده و فرعون از مدت‌ها قبل به حضور در عربستان سعودی علاقه نشان داده است. به نظر می‌رسد الاتحاد در مذاکرات اولیه توانسته نظر این مهاجم مصری را جلب کند و خبر خروج کلوپ در پایان فصل، مقداری وضعیت صلاح را متغیر کرده است. در نتیجه خروج و جدایی صلاح به مقصد عربستان بسیار محتمل است.

دیگر خبرها

  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: حمله به تاسیسات هسته‌ای قدغن است/به‌زودی راهی تهران می‌شوم
  • «پائز» بامداد چهارشنبه در تهران/حضور موسوی و غفور در ابهام
  • نمایشگاه کتاب امسال فضای بیشتری دارد
  • وجود ابهام درباره نحوه صدور تاییدیه‌های فنی قطار ملی مترو توسط ۲ شرکت اروپایی
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • آماده باش برای 10 نقل و انتقال اروپایی در تابستان 2024
  • مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!
  • تردید مربی ولزی برای حضور در تراکتور