Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@10:59:09 GMT

آفلاتوکسین شیر دامان علوفه را هم گرفت؟

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۵۲۸۸

آفلاتوکسین شیر دامان علوفه را هم گرفت؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد که لبنیات توزیعی در استان‌های مختلف کشور آلوده به سم آفلاتوکسین است و میزان این آلودگی در استان‌های مختلف نیز با یکدیگر تفاوت دارد. این خبر واکنش‌های بسیاری را از سوی سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، وزارت جهادکشاورزی و حوزه‌های مرتبط با این صنعت در پی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان حتی این موضوع نیز مطرح شد که ممکن است خوراک دام آلوده به سم آفلاتوکسین بوده باشد و شیر دام نیز پس از مصرف دام از علوفه، آلوده شده باشد.

در این راستا علیرضا رفیعی‌پور، رییس سازمان دامپزشکی ضمن رد این ادعا، گفت: صحبت‌هایی که در خصوص انتقال آفلاتوکسین از خوراک دام به شیر دام با اعداد و ارقام عجیب و غریب مطرح شده است را قویا رد می‌کنم. سازمان دامپزشکی به عنوان مرجع ذی‌صلاح مسئولیت دارد هر نوع خوراک دامی را که وارد کشور می‌شود از جهات مختلف آزمایش کند.

وی ادامه داد: در کنار آزمایش‌های سازمان دامپزشکی، سازمان ملی استاندارد هم آزمایش‌های خود را انجام می‌دهد. خوشبختانه قوانین، مقررات و ضوابط سازمان دامپزشکی و سازمان ملی استاندارد بسیار سخت‌گیرانه‌تر از اتحادیه اروپا و آمریکا است؛ یعنی میزان مجاز آفلاتوکسین در خوراک دام و شیر در کشور بسیار سخت‌گیرانه است.

رییس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: میزان آفلاتوکسین استاندارد در خوراک دام در ایران ۵ppb است، در حالی که استاندارد اتحادیه اروپا ۲۰ppb است؛ یعنی این میزان از اروپا نیز کمتر است.

به گفته وی، بیش از ۱۰ میلیون تن شیر خام در ایران تولید می‌شود که در مرحله اول توسط سازمان دامپزشکی و پس از آن توسط وزارت بهداشت مورد آزمایش‌های لازم قرار می‌گیرند. حتی بسیاری از این محصولات به کشورهای دیگر نیز صادر و در آنجا نیز دوباره آزمایشاتی روی آنها انجام می‌شود.

رفیعی‌پور تصریح کرد: سالانه بیش از ۸ میلیون تن نهاده‌هایی همچون ذرت، کنجاله و سویا وارد کشور می‌شود و حتی یک کیلوگرم از این محموله‌ها اگر میزان آفلاتوکسین‌ آنها مطابق با استانداردهای داخلی نباشد، وارد نمی‌شوند. همه این نهاده‌ها باید استانداردهای آزمایشگاه دامپزشکی، مراکز بهداشت و سازمان استاندارد را پاس کنند.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود ذرت‌های آلوده به سم آفلاتوکسین وارد و سپس وارد غذای دام‌ها شده است، گفت: ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده به آفلاتوکسین از سال ۱۳۹۵ در بنادر وجود دارد و حتی یک کیلوگرم از آن وارد کشور نشده است. ادعای مطرح شده نیز اشتباه است و این محموله‌های آلوده نیز در حال برگشت است. به عبارت دیگر هیچ محموله خوراک دامی که استانداردهای سازمان دامپزشکی، سازمان استاندارد و غذا و دارو  را پاس نکنند، امکان ورود به کشور را ندارند.

سعید سلطانی، رییس اتحادیه دامداران نیز در واکنش به این موضوع گفت: سازمان دامپزشکی روی شیر خامی که جمع‌آوری می‌شود آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر سلامت آنها تایید نشود به مراکز دیگر ارسال نمی‌شوند. همچنین نهاده‌هایی مانند جو، ذرت و امثال آن توسط سازمان دامپزشکی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر این نهاده‌ها کشت میکروبی شده و در صورت عدم آلودگی ترخیص می‌شوند.

وی ادامه داد: ممکن است خوراک دام در برخی مناطق به دلیل نگهداری نامناسب دارای این سم باشد اما نباید موارد اینچنینی را به کل موارد بسط داد. این اشتباهات در هر حرفه‌ای وجود دارد ولی عمومیت ندارد.

رییس اتحادیه دامداران با بیان اینکه ممکن است آفلاتوکسین در مواد خوراکی که مدتی می‌مانند ایجاد شود، اظهار کرد: آفلاتوکسین غیرقابل اجتناب است اما استانداردی توسط سازمان بهداشت جهانی تعیین شده است و بر آن اساس نهاده‌هایی که کمتر از ۲۰ppb باشند توسط سازمان دامپزشکی پذیرفته می‌شوند.

سلطانی در پایان گفت: شیر خام توسط سازمان دامپزشکی آزمایش می‌شود و بعد از اینکه این شیر به کارخانه می‌رود سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت نیز نظارت و آزمایش‌های لازم را روی آن انجام می‌دهند.

کد خبر 479254 برچسب‌ها لبنیات - شیر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: لبنیات شیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۵۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن یونجه در میاندوآب

رضا مقدم مدیر جهادکشاورزی میاندوآب در بازدید از مزارع یونجه این شهرستان گفت: بر اساس الگوی کشت ارائه شده از سوی سازمان جهادکشاورزی استان، امسال سطح زیر کشت محصول یونجه در این شهرستان بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است و بطور متوسط سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن یونجه تولید می‌شود.

وی افزود: میاندوآب با وجود دارابودن ۶۴ هزار رأس دام‌سنگین و ۴۰۴ هزار رأس دام‌سبک، یکی از قطب‌های مهم دامپروری استان محسوب می‌شود، از این‌رو کشت نباتات علوفه‌ای از جمله یونجه به‌منظور تولید و تأمین علوفه مورد نیاز احشام از دیرباز در این شهرستان مرسوم بوده به‌طوریکه در تولید علوفه دارای رتبه استانی و کشوری است.

مقدم ادامه داد: همچنین در راستای کنترل عوامل خسارت‌زا و تولید محصول سالم، با صدور اطلاعیه‌های پیش‌آگاهی و اطلاع‌رسانی گسترده در سطح روستا‌ها و فضای مجازی، تاکنون در سطح ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع یونجه، عملیات تلفیقی مبازره با آفت سرخرطومی انجام گرفته است.

وی با مطلوب ارزیابی‌کردن وضعیت مزارع یونجه شهرستان، هدف از این بازدید را بررسی نتایج کنترل و کاهش جمعیت آفت سرخرطومی در این مزارع برشمرد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • آموزش‌های مرتبط با آبزیان در استان بوشهر گسترش می‌یابد
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان
  • ارائه بیش از ۳۵ میلیون خدمت رایگان در نقاط محروم و صعب‌العبور برای مدیریت بیماری‌های دامی
  • سه ماه حبس برای درمانگر غیر مجاز دام در شهرستان بروجرد
  • انعقاد تفاهم نامه همکار بین اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی و دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها
  • تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن یونجه در میاندوآب
  • سرانه 7 کیلوگرمی گوشت قرمز در سال
  • شرایط واردات گوشت قرمز و دام از ۷ کشور فراهم شد