Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی ــ‌ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد، آسیب‌پذیری و شکست‌پذیری آمریکا را وضوح آشکار کرد، گفت: با این حمله هیمنه نظامی آمریکا فروریخت و موازنه قدرت به نفع ایران چرخش پیدا کرد و به حکومت‌های عربی حوزه خلیج فارس این پیام را داد که به وعده‌های ترامپ در حمایت از خود دل نبندند و وارد فاز گفت‌وگو با ایران شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تأثیر حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکا در عراق بر ضربه به ابرقدرتی آمریکا و تحولات منطقه‌ای ناشی از این اقدام در همگرایی یا واگرایی میان کشورهای منطقه گفت: اینکه این حمله موشکی چه تأثیری بر آینده منطقه می‌گذارد مستلزم اقدامات بعدی ایران است. ایران طی چهل سال گذشته یک انقلاب حداکثری را هدایت کرده که با محوریت دین، رهبری امام(ره) و حضور گسترده مردمی شکل گرفت و پیش رفت و در مقابل استبداد محمدرضا و استعمار آمریکا همزمان مبارزه کرد. در حالی که خیلی از نیروها و جریان‌های سیاسی اعتقاد داشتند نمی‌توان در دو جبهه مبارزه کرد که نمونه آن مرحوم مهندس مهدی بازرگان بود که معتقد به سازش با امریکا برای مبارزه با استبداد بود.

حمله به عین‌الاسد؛ فروریختن علمی هیمنه ابرقدرتی آمریکا

وی ادامه داد: اما جمهوری اسلامی ایران از بعد نظری در این چهار دهه با استعمار و استبداد مبارزه کرد اما به لحاظ عملی نتوانسته بود هیمنه خودش را نشان دهد و هیبت ابرقدرتی آمریکا را کاملا بشکند. موشک‌هایی که به عین‌الاسد شلیک شد و به تبع آن جنگ الکترونیکی که ایجاد شد و به آمریکایی‌ها اجازه نداد موشک‌های سپاه را بر فراز عین‌الاسد بزنند، نشان داد که آمریکا برخلاف ادعاهایی که مطرح می‌کند بسیار آسیب‌پذیر است و می‌توان آن را شکست داد و هماوردی کرد.

بخشایش اردستانی بیان کرد: نکته دیگر اینکه ترامپ همواره کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را اینگونه تحقیر می‌کرد که اگر آمریکا از آن‌ها حمایت نکند در عرض دو هفته توسط ایران اشغال می‌شوند. اما ایران مستقیم با آمریکا سرشاخ شد و هیمنه نظامی این کشور را فروریخت و این حمله قطعاً پیام‌های زیادی برای حکومت‌های عربی حوزه خلیج فارس دارد که به وعده‌های آمریکا دل نبندند و وارد فاز گفت‌وگو با ایران شوند.

تغییر لحن ترامپ پس از حمله موشکی ایران

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ایران واقعا با این حمله تصمیم بسیار بزرگی گرفت، گفت: اغلب تحلیل‌گران در سطح جهان تصور نمی‌کردند ایران به راحتی بتواند این پایگاه را مورد حمله موشکی قرار دهد و نسبت به توان واقعی موشکی ایران تردید داشتند، اما موفقیت‌آمیز بودن این حمله هم به ملت ایران ثابت کرد آمریکا قابل شکست و نفوذپذیر است و هم کشورهای منطقه متوجه قدرت ایران و توخالی بودن ادعاهای ترامپ شدند.

این نماینده سابق مجلس یادآور شد: پس از حمله موشکی ایران به خوبی مشخص است که لحن ترامپ تغییر یافته و حتی لحن دنیا نسبت به ایران تفاوت پیدا کرده و آن‌ها نیز به قدرت واقعی ایران پی پرده‌اند. از این پس قطعاً تعاملات سیاسی و نظامی دنیا با ایران فرق زیادی خواهد کرد و احترام به ایران بالاتر خواهد رفت. البته مشخص شدن آثار بزرگ این حمله موشکی نیازمند گذشت بیشتر زمان است، به ویژه اعلام آمار رسمی سربازان کشته‌شده و زخمی‌ آمریکایی اثرگذاری منطقه‌ای و بین‌المللی این حمله را بیشتر می‌کند.

ضرورت قوی شدن اقتصاد

وی بیان کرد: تاکنون همه فکر می‌کردند چون امریکا پرقدرت است حق هم دارد اما وقتی آثار عظیم و درازمدت حمله موشکی ایران که یکی از آن‌ها خروج آمریکا از منطقه است، عملی شود، دنیا مجبور است مواضع ایران را جدی بگیرد چون موازنه قدرت در منطقه به هم خورده است.

بخشایش اردستانی اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به لحاظ نظامی و امنیتی به خوبی پیش رفته و لازم است در بعد اقتصادی اقدامات مؤثرتری برای قدرتمند شدن انجام دهد که لازمه آن یکصدا و یک‌فکر شدن مجموعه دولتمردان و مسئولان است و نباید این‌گونه باشد که عده‌ای اهل مقاومت و عده‌ای اهل سازش باشند و همه باید متحد در مسیر مقاومت قرار گیرند.

اروپا در انتظار نتایج انتخابات آمریکا

بخشایش درباره اینکه واکنش سه کشور اروپایی در موضوع برجام و تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه تا چه حد برای تحت‌الشعاع قرار دادن اهمیت حمله موشکی ایران بوده است، گفت: اروپا و حتی روسیه و چین در انتظار انتخابات سال آینده آمریکا هستند. اگر ترامپ رأی نیاورد و دموکرات‌ها پیروز شوند دوباره به برجام برمی‌گردند، اما اگر ترامپ رأی بیاورد باید مذاکرات جدیدی آغاز شود و به ویژه همین حمله موشکی ایران باعث تغییر موضع ترامپ می‌شود. اروپایی‌ها تصور می‌کردند گام پنجم یکی از عکس‌العمل‌های ایران به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی بوده در حالی که این گام از قبل اعلام شده بود و باید در موعد مقرر اجرایی می‌شد هر چند هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است. اروپایی‌ها نیز از آنجا که تحت فشار آمریکا هستند برای اینکه به این کشور پس از سیلی سختی که خورده، کمک کنند جلساتی در سطح کارشناسان، معاونان و وزرای خارجه برگزار می‌کنند و سعی می‌کنند این جلسات را تا زمان انتخابات آمریکا ادامه دهند تا ببینند نتیجه در انتخابات چه نتیجه‌ای رقم خواهد خورد.

وی درباره ادعای نخست‌وزیر بریتانیا مبنی بر لزوم جایگزینی طرح ترامپ به جای برجام گفت: بوریس جانسون به لحظ ویژگی‌های شخصیتی بسیار شبیه ترامپ است و از آن‌جا که هم بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شده علاقه‌مند به جلب حمایت بیشتر آمریکاست. در واقع اظهارات جانسون استفاده ابزاری از موضوع ایران برای توسعه همکاری‌ها و انعقاد قراردادهای بیشتر با آمریکاست. البته بحث ترامپ دو هدف داشت؛ اول اینکه ترامپ می‌‌خواهد با جایگزینی طرح خود با برجام یک سیلی به اوباما بزند و دوم اینکه با این کار می‌خواهد قدرت خودش را به سایر کشورها گوشزد کند تا اثرات این سیلی را کاهش دهد که بعید است موفق شود. ‌

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: حمله موشکی سپاه انتقام سخت عین الاسد آمریکا ترامپ اروپا برجام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۵۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درس های مواجهه ایران و رژیم اسرائیل

در هفته های گذشته شاهد تغییر مرکز ثقل تحولات و بحرانها از جنگ غزه در شرق مدیترانه به سمت منطقه غرب آسیا بودیم، تحولاتی که دورنمایی از توسعه میدان جنگ و گسترده تر شدن سطح درگیری ها را به تصویر کشید. نقطه آغاز این شرایط بحرانی، حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه بود که نه تنها سبب شهادت سیزده تن از مستشاران نظامی ایران و شهروندان سوری شد، بلکه تخریب کامل ساختمان کنسولگری را نیز به دنبال داشت. در پی این اقدام که نقض فاحش حقوق بین الملل بود، جمهوری اسلامی ایران در ابتدا منتظر واکنش جامعه جهانی و نهادهای بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل شد تا در صورت امکان، پاسخی حقوقی به این تجاوز آشکار بدهد؛ اما بعد از اینکه مشخص گردید دولتهای غربی استاندادهای دوگانه خویش را به شورای امنیت نیز تسری داده اند و قصدی برای مواجهه با عمل خطای رژیم اسرائیل ندارند؛ ایران وارد فاز عکس العمل فردی به تعدی این رژیم شد و حمله موشکی و پهپادی 14 آوریل را کلید زد.

رژیم اسرائیل هر چند تلاش کرد برای پاسخ به این حمله ایران، ائتلافی جهانی شکل دهد و با یاوه سرایی در رابطه با تهدیدات هسته ای احتمالی از سوی کشورمان، نگرانی آمریکا و کشورهای غربی را تحریک کرده و آنها را با خود همراه کند، اما در این مسیر موفق نبود و به ناچار حمله ای تکروانه، بدون تلفات و ناچیز به اصفهان و تبریز و البته برخی مواضع جبهه مقاومت در منطقه انجام داد. هر چند مقامات کشورمان پیش از این حمله اعلام کرده بودند در صورت عملیات تلافی جویانه رژیم اسرائیل به خاک ایران، سریع و سخت به آن پاسخ خواهند داد؛ اما حمله اسرائیل(البته اگر حمله نهایی همین باشد) به حدی کم اثر  بود که به نظر نمی رسد جمهوری اسلامی ایران قصد پاسخگویی به آن را داشته باشد. با این وجود رسیدن اوضاع منطقه به این شرایط و قرار گرفتن در لبه مرز جنگ منطقه ای حاوی برخی درسها و نکات است که باید به آن توجه نمود.

در درجه نخست به نظر میرسد در عصر حاضر، طرح آمریکا و کشورهای اروپایی تضعیف سازمان ملل و مکانیسم‌های حقوقی و در عوض، تقویت جایگاه قدرت و نفوذ در عرصه بین المللی است؛ به این ترتیب که این کشورها  همچون دوران جنگ سرد با زنده کردن رقابتهای قطبی و بلوکی و اتخاذ رویکردهای غیر عقلانی و غیر حقوقی، مانع عملکرد دقیق و صحیح شورای امنیت در انجام رسالت اصلی خود یعنی حفظ صلح و امنیت جهانی می شوند و پس از آن می کوشند مشکلاتی که از اتخاذ چنین رویکردی حاصل می شود را از طریق رایزنیهای دو جانبه و چند جانبه و توافقات پشت درهای بسته حل و فصل کنند. در چنین شرایطی شاهد هستیم که بازیگری همچون ایران بعد از مواجهه با سکوت و بی عملی شورای امنیت در برابر حمله به یک مکان دیپلماتیک، ناچار به اقدام فردی علیه تجاوزگر می شود؛ سپس قدرتهای بزرگ برای جلوگیری از یک جنگ فراگیر وارد عمل می شوند و با رایزنیها و رفت و امدهای دیپلماتیک خود اینگونه به جهان القاء می کنند که ما مانع جنگ شدیم! این در حالی است که همین قدرتها می توانستند با تصویب یک قطعنامه شدید الحن علیه رژیم اسرائیل، حمله آن به کنسولگری ایران را محکوم کنند و با وضع برخی اقدامات تنبیهی مشترک، حقوق و منافع ایران را تأمین کنند و جلوی تنشها و بحرانهای بعدی که همه مردم منطقه را در ترس و نگرانی فرو برد، بگیرند. این رویکرد خطرناک است و حقوق دانان و مقامات کشورها باید به فکر اصلاح این رویه ناسالم در سازمان ملل باشند.

نکته دوم در رابطه با تحولات اخیر وابستگی و تبعیت شدید اسرائیل از آمریکا و کشورهای غربی است؛ بحران اخیر نشان داد رژیم اسرائیل در برابر حمایتهای گسترده کشورهای غربی، به ناچار بخش بزرگی از آزادی عمل و استقلال خود را از دست داده و برای حفظ و تداوم این حمایتها چاره ای جز حرکت در مسیر مد نظر کشورهای غربی ندارد.

 بعد از حمله وسیع و تحقیر کننده ایران به سرزمینهای اشغالی، دولت راستگرا و افراطی رژیم اسرائیل به شدت از سوی نیروهای تندروی داخلی تحت فشار قرار گرفت تا به این حمله پاسخ دهد، شخص نتانیاهو نیز به دلیل مشکلات داخلی و چالشهای جنگ غزه، بسیار علاقه مند بود تا با توسعه میدان جنگ، از شعار اولیه اش مبنی بر نابودی حماس رها شود و اهداف جدیدی برای شکل دهی به ائتلاف جهانی علیه ایران تعریف کند. اما عدم همراهی آمریکا و کشورهای اروپایی، این رژیم را در شرایطی قرار داد که به صورت تکروانه و البته به گونه ای دست به تلافی بزند که منجر به تداوم و تشدید تنشها نشود؛ در نتیجه حمله ای صورت گرفت که حتی از دید مقامات امنیت داخلی خود این رژیم نیز ضعیف و ناچیز بود و اگر تمام عملیات تلافی جویانه اسرائیل در همین حمله خلاصه شود، چیزی جز پیام ضعف، وابستگی و درماندگی را مخابره نکرد. کما اینکه رژیم اسرائیل در مقابله با حمله جمهوری اسلامی ایران به خاک خود نیز نشان داد که به صورت فردی قادر به دفاع از سرزمینهای اشغالی تحت حاکمیت خود نیست و بدون کمک آمریکا، کشورهای اروپایی و کشورهای همسو در منطقه، نمی تواند حملات علیه خود را دفع کند.

نکته سوم اما به جمهوری اسلامی ایران باز می گردد؛ در شرایط کنونی به نظر می رسد برنده منازعات منطقه ای چند هفته اخیر ایران بوده که نمایشی قدرتمند از دفاع از خاک خود و مکانهای دیپلماتیکش به جای گذاشت و توانست سطح مناسبی از بازدارندگی را در برابر رژیم اسرائیل ایجاد کند. با این وجود، حفظ این موقعیت نیازمند تدابیری در عرصه داخلی و منطقه ای است. در عرصه منطقه ای لازم است جمهوری اسلامی ایران شرایط را به گونه ای ساماندهی کند که تمرکز جامعه جهانی به سمت آتش بس در غزه و پایان دادن به رنج و محنت بی شمار مردم فلسطین بازگردد و هر چه سریع تر به این جنگ نابرابر و ضد بشری اسرائیل علیه مردم غزه پایان داده شود. همچنین لازم است رایزنی های گسترده‌ای در قالب دوجانبه و چند جانبه بین ایران، روسیه، چین، عراق، ترکیه و پاکستان در مورد همکاری های اطلاعاتی- امنیتی و دفاعی- نظامی صورت بگیرد و ایران با تقویت همکاری های راهبردی بلند مدت با این کشورها، تعداد متحدان خود را برای مواجهه با شرایط بحرانی مشابه در آینده افزایش دهد.

 در عرصه داخلی نیز لازم است اتحاد و انسجام ملی که پیرامون مواجهه با اسرائیل شکل گرفته، حفظ و تقویت شود و از انجام اقدامات سلبی و اجرای برخی طرحهای اجتماعی که قبلا ناکارمدی آنها به اثبات رسیده و تنها سبب دوگانه ، اختلاف و خشم در بین آحاد جامعه می گردد، پرهیز شده و با تمرکز بر مدیریت اقتصاد کشور، به گسترش رفاه، آسایش و همدلی و اتحاد در جامعه کمک شود.

 

دکتر محمد مهدی مظاهری استاد دانشگاه

دیگر خبرها

  • حمله موشکی ایران معادلات آمریکا و غرب را تغییر داد
  • توصیف دقیق عملیات وعده صادق از زبان رهبر انقلاب
  • حمایت مردم ترکیه از پاسخ موشکی ایران به رژیم اسرائیل
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد/ شیء کوچک و ریزپرنده به دنبال اقدام ایذایی بود که توسط پدافند ایران مورد هدف قرار گرفتند
  • پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد
  • دولت بایدن ملتمسانه به‌دنبال منصرف کردن ایران از حمله به اسرائیل بود | انتظار عذاب‌آور بایدن در مدت حمله ایران
  • درس های مواجهه ایران و رژیم اسرائیل
  • انتقاد معاون حزب الله از کمک کشورهای عربی به اسرائیل برای دفع حمله ایران
  • ایران آماده جنگ است اگر... | انتقاد تند معاون حزب الله از کمک کشورهای عربی به اسرائیل برای دفع حمله ایران
  • انتقاد معاون دبیرکل حزب‌الله از کشورهای عربی به دلیل کمک به رژیم صهیونیستی برای دفع حمله ایران