Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@00:59:48 GMT

ورود به حقوق شهروندی ممنوع!

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۵۷۴۹

ورود به حقوق شهروندی ممنوع!

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،   با افزایش رشد جمعیت و ازدیاد خودروها ، همچنین با توجه به اینکه بسیاری از منازل فاقد پارکینگ و بعضا در خیابان ها شاهد کمبود فضا، برای پارک ماشین ها وجود دارد امروزه بسیاری از گلایه ها و نقد های شهروندان و همسایگان در شهرها مبنی بر سد معبر و پارک خودرو در مقابل پارکینگ منازل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی پیدا کردن جای پارک در شهرهای در حال توسعه به مشکلی بزرگ تبدیل شده است و به دلیل کمبود مکان های مناسب برای پارک خودرو بعضی رانندگان در محل های ممنوع اقدام به پارک کردن خودرو می کنند که یا باعث ایجاد مزاحمت برای سایر شهروندان می شوند و یا با پارک کردن در مکان های ممنوع احتمال خطر تصادف را بالا می برند.

این امر گاهی منجر به خسارت های مالی نظیر پنجر کردن، انداختن خش بر روی بدنه و آسیب به سایر نواحی خودرو از سوی مالکان منازل می شود که به نوعی جرم محسوب می‌شود .

اغلب در هنگام رانندگی بارها مشاهده کرده ایم که برخی از کسبه ها مانند تعمیرات خودرو، تعویض روغنی ها ، بنگاه های فروش ماشین و... بخشی از پیاده‌رو را به وسایل خود اختصاص می‌دهند.

معلولان نیز از معابر عمومی مناسب محروم هستند

اگر خود را به جای معلولان بگذاریم می بینیم تنها پیاده روها مکان های مناسبی برای رفت و آمد معلولان محسوب می شود در صورتی که این مورد، توسط افرادی راحت طلب و خودخواه صورت می گیرد.

این گزارش تنها به این موضوع بسنده نمی کند چرا که سد معبر خود زیر شاخه هایی دارد که باید به دقت به آن پرداخته و برای حل مشکلات مطالبه ای از مسئولین ذیربط و مردم صورت گیرد.

سد معبر و پارک خودرو در پیاده روها یک هشدار برای جامعه امروزی است ، وقتی با دید باز به این مشکل نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم چرا خودمان برای حل این مشکل و فرهنگ سازی آن هیچگونه مطالبه گری انجام نداده و حساس نیستیم؟ شاید هم خودمان یکی از این سد معبری ها باشیم.

هدف از این گزارش تنها رعایت حقوق شهروندی نیست بلکه در درجه نخست باید ضعف‌هایی را که در «اجرای قانون سدمعبر» وجود دارد، برطرف کنیم .

این امر در وهله اول جز در قالب آموزش، آن هم از سنین کودکی امکان‌پذیر نیست، هرچند هیچ گونه نظارتی توسط برخی از نهادها صورت نگرفته اما نهادهای آموزشی هم چون آموزش و پرورش می توانند بسترهای خوبی برای آموزش و پایبندی به قوانین را از سنین کودکی آموزش دهند.

امروزه بسیاری از مالکان که  منازل آنها در معابر پررفت آمد قرار دارد، اقدام به نصب برچسب «پارک کنید، پنجر می‌شود» می کنند ، با این اعلام به نوعی خود را مجاز به پنچر یا کم کردن باد تایر ماشین یا موتورسیکلت پارک شده می‌دانند و بعضا در این خصوص اقدام می‌کنند که  این نمی تواند راه حل مناسبی برای حل مشکلات باشد.

مهدی خواهشی یکی از شهروندان نایینی می گوید: ما همه یادگرفته ایم راحت طلب باشیم و هیچگاه خودمان را به جای آن فردی که ما برایش مشکل  ایجاد کرده ایم نمی گذاریم ، هرچند در طول زمان برای خود ما نیز اتفاق می افتد ولی این مشکلات هر روز گریبان گیر اقشار مختلف جامعه می شود و تنها باید راهنمایی و رانندگی نسبت به این مورد پیگیری کند.

حجت الاسلام بهزاد حبیبی استاد حوزه و دانشگاه  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: در اسلام رعایت نکردن حق‌الناس یکی از گناهان نا‌بخشودنی است و سد معبر هم چون مربوط به اماکن عمومی و مربوط به همه آحاد جامعه می‌شود، نوعی حق‌الناس است و باید رعایت شود تا حقی از کسی بر گردنمان نماند، بنابراین شرعا، عرفا و قانونا نباید مانع عبور و مرور افراد شد چرا که قانون ما براساس دین و شریعتمان است.

یکی  از شهروندان نایینی با ابراز گلایه مبنی بر مشکل تردد گفت:من فرزندم را باید با کالسکه در پیاده رو عبور دهم، اما برخی از مالکان خودروها آن چنان سدمعبر می کنند که مجبور می شوم قسمتی از مسیر را در خود خیابان طی کنم که این بسیار خطرناک و ریسک پذیر است.

حال بر اساس اینکه طبق قانون راهور، پارک خودرو در داخل پیاده رو و حریم گذرگاه عابر پیاده ممنوع بوده و باید با رانندگان این دسته از خودرو‌ها به طور جدی برخورد ‌شود، راهنمایی و رانندگی تاکنون چه طرح هایی در این زمینه ایجاد کرده است؟

ابراهیم نرگسیان رئیس پلیس راهور نایین درگفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: با کسانی که به طرق مختلف، اهم از سد معبر در خیابان ها ، کسبه ای که با قراردادن مانع، از پارک خودروها جلوگیری می کنند، ماشین هایی که در پیاده روها باعث اختلال در تردد شهروندان می شوند برخورد قانونی صورت می گیرد.

او افزود: طرح هایی برای این معضل اندیشیده شده که با مجهز شدن به سیستم قبض آنلاین ،دیگر هیچ برگه قبضی روی خودروها قرار داده نمی شود و خاطیان امر،  با پیامک از تخلف خود با خبر خواهند شد و به ازای هر سد معبر مبلغ ۳۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

امید است با نظارت دستگاه های مربوطه شاهد فرهنگ سازی و اجرای دقیق قوانین در سطح شهر باشیم .

گزارش از حمیدرضا پوربافرانی


انتهای پیام /م

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سد معابر نایین تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۵۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن ورود کشتی‌های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ممنوعیت ورود شناور‌های مرتبط با روسیه به بنادر آمریکا را به علت عملیات روسیه در اوکراین به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش ایسنا، بایدن در بیانیه‌ای در این باره گفت: من وضعیت اضطراری درباره فدراسیون روسیه و قوانین اضطراری مربوطه در رابطه با مقررات لنگرگیری و جا به جایی شناور‌های مرتبط با روسیه در بنادر آمریکا را به مدت یک سال تمدید می‌کنم.

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان
  • خزعلی: رفتار قانونی، مانع محرومیت زنان و مردان از حقوق شهروندی می‌شود
  • رفتار قانونی، مانع محرومیت زنان و مردان از حقوق شهروندی می‌شود
  • چرا ورود آیفون ممنوع شد؟
  • یک گام به نفع حقوق شهروندی
  • بایدن ورود کشتی‌های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد
  • بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد
  • ورود سگ به بوستان‌های تهران ممنوع شد
  • ورود سگ به بوستان‌های تهران ممنوع است
  • ورود سگ‌ها به بوستان‌ها ممنوع است