Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@04:37:00 GMT

عدالت ثمره طبیعی درخت حکومت دینی است

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۶۳۷۰

فارس: امیرالمؤمنین(ع) در تعریف عدل و عدالت می‌فرمایند: قرار دادن هر چیزی در جایگاه و موضع شایسته خود که در این صورت خود به خود ظلم، این‌گونه معنا می‌شود که حق را از صاحب حق بگیریم و به  غیرحق چیزی را به دیگران دهیم. ا


حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع/

فارس: امیرالمؤمنین(ع) در تعریف عدل و عدالت می‌فرمایند: قرار دادن هر چیزی در جایگاه و موضع شایسته خود که در این صورت خود به خود ظلم، این‌گونه معنا می‌شود که حق را از صاحب حق بگیریم و به  غیرحق چیزی را به دیگران دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرالمؤمنین(ع) هدف و تلاش خود را در دوران حکومت، گسترش حق قرار دادند. اگر حکومتی تشکیل شود و دغدغه عدالت‌گستری نداشته باشد، آن حکومت باطل است، اما مسئله در عمل است که بسیار پیچیده می‌شود. زمانی که گفته شود «عدالت در اجتماع، کشور و جامعه‌ای گسترده نمی‌شود، مگر آنکه حکومت در اختیار صاحبان حق باشد»؛ بنابراین حکومت را مقدمه‌ای لازم برای برقراری عدالت دانسته‌ایم. اما اگر حکومت با همین هدف و شعارهای اشاره شده شکل گرفت، اما در مواردی تعارض میان مصداقی از عدالت و حفظ نظام ایجاد شد، آیا ما باید بر یک مصداق از عدالت پافشاری کنیم، ولو اینکه پایه‌های نظام که می‌تواند آرام آرام گسترش یابد و تمامی جهان را مملو از عدالت کند، سست شود؟ یا اینکه یک مصداق عدالت را برای همیشه رها کنیم و اصل این درخت را که ثمره آن ایجاد جهانی عدالت است، از ریشه نکنیم و حفظ کنیم؟

مهم‌ترین مسئله در اسلام درباره عدالت، آن زمانی است که تزاحم میان اجرای مصداقی از عدالت با حفظ نظام ایجاد می‌شود؛ در این چنین مواردی، مکتب می‌گوید مصداقی از عدالت که جای خود را دارد، اگر خود عبادت که امر خداست و بالاترین مؤلفه آن نماز است هم مطرح باشد، باز هم حفظ نظام واجب‌تر است. بیان دلیلش هم به لحاظ منطقی سخت است، اما من به درخت و میوه تشبیه می‌کنم؛ ممکن است، درختی یک سال به دلیل هر شرایطی میوه ندهد، آیا به این دلیل باید درخت را از ریشه کند؟ عدالت ثمره طبیعی درخت حکومت دینی و اسلامی است، حال اگر در جایی مصالح یا موانع، مانع شد تا این پیشبرد محقق شود، نباید درخت را از ریشه کند، بلکه باید به حفظ نظام پرداخت.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عدالت حکومت دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۶۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط درخت روی سقف پژو پارس در بندرعباس

سقوط درخت روی سقف پژو پارس در بندرعباس

دیگر خبرها

  • توازن و عدالت در اخذ مالیات باید لحاظ شود
  • رئیسی: مسئولان عملکرد خود را با اقتضای انقلابی زیستن،‌ اندیشیدن و عمل کردن ارزیابی کنند
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی: هرگونه خطای رژیم صهیونیستی بدون پاسخ باقی نخواهد ماند
  • بیانیه نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس: هرگونه خطای رژیم جعلی اسرائیل بدون پاسخ باقی نخواهد ماند
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی: خطای اسرائیل بی‌پاسخ نمی‌ماند
  • پرچم عدالت‌خواهی به واسطه نیروهای مسلح برافراشته شده است
  • «قاطعیت و همسان انگاری همگان در اجرای قانون»؛ استاد علیدوست: امام علی (ع) «قاطعیت» در اجرای قانون دارند
  • انتصاب رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی مازندران
  • سقوط درخت روی سقف پژو پارس در بندرعباس
  • جامعه کلیمیان ایران همواره به نظام و انقلاب وفادار بوده اند