Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-18@06:29:14 GMT

با فرهنگ های مختلف مردم دنیا در سفر آشنا شوید

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۶۴۷۳

با فرهنگ های مختلف مردم دنیا در سفر آشنا شوید

ساعت 24-آشنایی با فرهنگ های ناشناخته در سفر می تواند یکی از بزرگترین لذت ها و از خوشایندترین بخش های سفر باشد، اما در عین حال می تواند به منشا اشتباهات بزرگ نیز تبدیل شود. همه گردشگران بالاخره یک یا چند بار به طور ناخواسته یکی از قوانین فرهنگی را زیر پا گذاشته اند؛ برخی از این قوانین را خرافات دانسته اند یا در مکالمات خود از یک سوژه ممنوعه استفاده نموده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه، هیچ فهرستی وجود ندارد که بتواند تمامی تفاوت های فرهنگ های مختلف مردم دنیا را بشمارد تا از بروز سوء تفاهم های فرهنگی جلوگیری نماید؛ بنابراین در نوشتار فرهنگ های مختلف در سفر به ذکر تنها چند نمونه از آداب و رسوم مردم در سفر که بسیار جالب و آموزنده هستند، می پردازیم.

در سفر به مراکش، در زمان عکسبرداری مراقب باشید

مراکش یک کشور بسیار زیبا با منظره های چشم نواز بوده که برای عکسبرداری ایده آل هست؛ از کوه های سر به فلک کشیده تا صحراها و در نهایت سوق ها و میدان های رنگارنگ و پر انرژی. شما به آسانی می توانید این زیبایی ها را در دوربین خود ثبت نمایید؛ اما زمانیکه از مردم این کشور عکسبرداری می کنید باید خیلی مراقب باشید، زیرا براساس فرهنگ های مختلف مردم دنیا باید بدانید که برخی از مردم این کشور عقیده دارند که عکس آن ها می تواند برای جادوگری مورد استفاده قرار بگیرد. بیشتر آن ها احساس می کنند توسط گردشگران مورد سوء استفاده قرار گرفته اند و از این موضوع ناراحت و عصبانی می شوند. دلیل آن هرچه باشد، بهتر است در سفر به مراکش برای عکس گرفتن از مردم، پیشاپیش از آن ها اجازه بگیرید. راهنمای تور شما می تواند در این اجازه گرفتن و درخواست از مردم به شما کمک کند؛ اما حتی اگر تنها هستید، می توانید به آسانی با پانتومیم منظور خود را به مردم بفهمانید و نظر آن ها را به خود جلب کنید. ممکن است بیشتر مردمی که با آن ها مواجه می شوید، جواب رد بدهند؛ اما بالاخره کسی پیدا می شود که درخواست شما را قبول کند. کسانی هم هستند که در نقاط توریستی شلوغ تری مانند میدان جماع الفنا Djemma el Fna از شما بخواهند که در ازای عکسبرداری به آن ها پول پرداخت نمایید. بهرحال، هرگز شانس خود را در عکسبرداری یواشکی و بدون اجازه امتحان نکنید.

یاد گرفتن دست دادن سه بخشی در بوتسوانا

در بخش های جنوبی قاره آفریقا، اگر یاد گرفته باشید درست و حسابی با مردم محلی سلام و احوالپرسی کنید، تاثیر بسیار بزرگ و مثبتی روی آن ها خواهید گذاشت. برای مثال، در کشور بوتسوانا بعد از گفتن سلام، می بایست به سراغ دست دادن سه بخشی مرسوم در این کشور بروید: به این صورت که ابتدا دست راست خود را جلو می آورید (همیشه درست راست) و دست چپ خود را انگار که مجروح شده باشد زیر آرنج دست راستتان می گذارید. در همین حالت با طرف مقابل دست می دهید. سپس، در حالیکه دستتان هنوز زیر آرنج و در ارتفاع یکسان با کمرتان قرار گرفته، شصت شخص مقابل را می گیرید و سعی می کنید به حالت مچ انداختن دوباره با او دست دهید. در نهایت، به وضعیت اولیه دست دادن بازگردید و برای بار سوم دست بدهید.

در کرواسی، موقع صحبت کردن درباره صربستان مراقب باشید

کشور کرواسی یک کشور جدید و تازه کار بوده که از سال 1992 به رسمیت شناخته شده است. در گذشته و از قرن دوازدهم میلادی این کشور توسط دیگر کشورها کنترل می شد و استقلال نداشت. در نتیجه، مردم کرواسی هنوز احساسات پیچیده ای در مورد استقلال کشورشان دارند و با هویت ملی خود درگیر هستند؛ بویژه افرادی که به نسل های قبل تر تعلق دارند. وقتی به کرواسی سفر می کنید، باید مراقب باشید که بین کرواسی و دیگر ایالت های یوگسلاو بخصوص صربستان مقایسه ای انجام ندهید؛ برای مثال، زبان مردم این کشور کرواسیایی بوده و برخلاف گذشته، نمی توان آن را صربی کرواسیایی دانست. مردم کرواسی مانند مردم هر کشور دیگری به کشور خود افتخار می کنند؛ بنابراین براساس فرهنگ های مختلف در سفر بدانید که باید به آن به عنوان یک نقطه منحصر بفرد و خاص احترام بگذارید.

استاد شدن در نوشیدن ماته در آرژانتین

وقتی در سفر به آرژانتین به این کشور وارد می شوید متوجه خواهید شد که مردم این کشور کیف های چرمی مربعی شکل را حمل می کنند. هر کدام از این کیف ها حاوی یک فلاسک آب داغ، یک ظرف نوشیدنی گود، یک نی فلزی به نام بمبیلا و برگ های گیاه ماته هستند. اشتباه نکنید؛ این لوازم فقط برای درست کردن یک نوع چای نیستند. ماته نوشیدنی ملی کشور آرژانتین بوده و نوشیدن آن دارای یک آئین خاص و محبوب هست. چه شما در یک پارک باشید، چه بازار یا یک خانه خصوصی، هر جایی که آرژانتینی ها دور هم جمع می شوند، به احتمال بسیار زیاد ماته می نوشند. در هر گروهی یک نفر به عنوان ساقی انتخاب می شود که ماته را آماده کرده و برای بقیه سرو می نماید. این شخص ابتدا از ظرف می نوشد و از کیفیت خوب نوشیدنی مطمئن می شود. سپس، ظرف و نی داخل آن بین همه حاضرین دست به دست می شود. وقتی نوبت شما باشد، می توانید تمامی چای داخل ظرف را بنوشید و سپس دوباره ظرف را با چای پر می کنند. براساس مقاله آداب و رسوم مردم در سفر بخاطر بسپارید که نباید بمبیلا را تکان بدهید. این نی می بایست در ظرف باقی بماند و به ته ظرف بچسبد تا برگ های چای را تصفیه کند. وقتی نوشیدنتان به پایان رسید، ظرف را به ساقی باز می گردانید. اولین باری که ماته را می نوشید، ممکن است کافئین طبیعی برایتان سنگین باشد و مزه آن به طرز بدی تلخ به نظر برسد. ولی براساس فرهنگ های مختلف مردم دنیا به یاد داشته باشید که ماته برای قرن ها در کمال سلامتی و در کنار دوستان خوب نوشیده می شده و بسیار محبوبیت دارد.

در سیسیل ایتالیا بدانید که مردم سیسیلی هستند نه ایتالیایی

در جنوب ایتالیا و در سیسیل، مردم خود را ابتدا سیسیلی و بعد ایتالیایی می دانند. با وجود اینکه عرض شهر مسینا که سیسیل را از سایر بخش های ایتالیا جدا می کند، تنها 40 کیلومتر است، تفاوت های فرهنگی بسیار زیادی بین این دو بخش وجود دارند. برای مثال، مردم سیسیل به لهجه خاص خود صحبت می کنند و تاثیرات فرهنگ عرب و اسپانیایی، طعم منحصر بفردی به غذا های محلی این منطقه داده است. سیسیلی ها به طور کل نسبت به تفاوت های جزیره خود نسبت به سرزمین اصلی ایتالیا غرور می ورزند؛ با یک استثنای بزرگ به نام مافیا یا کاسا نوسترا Cosa Nostra که هنوز در این منطقه به نحوی بسیار پر قدرت وجود دارد. ممکن است راهنمای تور شما به طور واضح در مورد مافیا و عملکرد آن در سیسیل با شما صحبت کند؛ اما براساس مقاله آداب و رسوم مردم در سفر مراقب باشید که هرگز با مردم محلی در مورد مافیا هیچ گفتگویی انجام ندهید.

شخصی شدن برخی چیزها در هند

سیستم کاست که همان تقسیم بندی طبقات اجتماعی هند است، در هندوستان مدرن بسیار قدیمی شده و گرایش به آن تقریبا از بین رفته است. اما هندی ها عادت کرده اند که بدانند در رابطه با موقعیت اجتماعی دیگران چه جایگاهی دارند، بنابراین با اینکه ممکن است شما تصور کنید پرسیدن از آن ها در مورد خانواده، عنوان شغلی و حتی مقدار حقوقی که می گیرند یک کار توهین آمیز است، خود هندی ها این سوال ها را اهانت آمیز نمی دانند. البته اگر در هند از شما سوالات شخصی و خصوصی این چنینی می پرسند و نمی خواهید پاسخ آن ها را بدهید، اصلا مجبور به این کار نیستید، اما بهتر است پیشاپیش براساس فرهنگ های مختلف در سفر بدانید اینگونه سوال کردن ها مربوط به یک فرهنگ بسیار متفاوت از فرهنگ شماست که به آن عادت ندارید؛ در حالیکه در فرهنگ هندی ها امری کاملا عادی به شمار می رود. نکته مثبت این است که می توانید از این روراست بودن هندی ها استفاده و فرصتی پیدا کنید که سوالات این چنینی بپرسید و درباره این مورد از فرهنگ های مختلف مردم دنیا بیشتر بدانید.

احترام گذاشتن به بومیان آمریکایی در پرو

تقریبا نیمی از جمعیت پرو از بومیان آمریکایی هستند؛ یا کاملا از این دسته به شمار می روند یا دو رگ بومی آمریکایی و اروپایی دارند. با اینکه ریشه بسیاری از این بومیان به دوره امپراطوری اینکاها می رسد، همه آن ها اینگونه نیستند و حتی اگر هم باشند این میراث باستانی تنها بخشی از هویت مدرن پرویی ها را تشکیل می دهد؛ بنابراین به این هویت مدرن احترام بگذارید. در حالیکه نام بردن از این افراد با عنوان indios یا سرخ پوست یک عمل اهانت آمیز به شمار می رود، نام بردن از آن ها با عنوان indigenas یا بومی کاملا قابل قبول است. از طرفی دیگر، براساس مطلب فرهنگ های مختلف در سفر باید بدانید که هرگز زمانی که پرویی ها از شما با عنوان گرینگو gringo یا گرینگا gringa نام می برند، ناراحت و آزرده نشوید؛ این کلمات به معنی خارجی هستند و اصلا معنی اهانت آمیزی ندارند.

روش کنفوسیوس در چین

کنفوسیوس گرایی یا کنفوسیانیسم Confucianism یک مذهب نیست؛ بلکه یک سیستم اخلاقی اجتماعی و سیاسی بوده و درک کردن مبنای تفکر آن باعث پیشرفت بسیار زیاد در درک مردم چین می شود. برای مثال، کنفوسیوس این گونه آموزش می داد که در یک جامعه هماهنگ، هر نفر می بایست رده اجتماعی خود را درک کند و به آن احترام بگذارد؛ همینطور هم رده اجتماعی بالاتر از خود. در چین این اصل باعث در نظر گرفتن مقام بسیار بالا برای قدرت و سن هست. در یک جامعه کنفوسیوس گرا، نیاز و آرزوهای فردی برای هدف بالاتر قربانی می شوند. در حالیکه جامعه مدرن چینی در حال تغییر و تحول بسیار است، فخر و غرور بیش از حد حتی با وجود کسب موفقیت های فراوان کاری بسیار نکوهیده به شمار می رود. ممکن است یک فرد چینی به طرز غلوآمیزی از شما تعریف و تمجید کند؛ اما برطبق فرهنگ های مختلف در سفر باید بدانید که هیچگونه تحسینی از طرف شما را به آسانی نمی پذیرد.

مقدس بودن ماه رمضان در مصر

جشن یک ماهه رمضان، مقدس ترین دوره زمانی در تقویم اسلامی به شمار می رود و گردشگرانی که به خاورمیانه سفر می کنند، به دو دسته تقسیم می شوند؛ یا به دنبال سفر به این منطقه در این ماه هستند و یا ترجیح می دهند از سفر کردن به این منطقه در این ماه خودداری کنند. این ماه نهمین ماه تقویم عربی بوده که در تقویم میلادی جابجا می شود و هر سال با یکی از ماه های تقویم میلادی همزمان می گردد. در سال 2019 این ماه بین ششم می و چهارم ژوئن برگزار می گردد، اما مسلمانان روزه گرفتن و عبادت کردن خود را از روز پنجم می آغاز می کنند و به قولی به پیشواز این ماه می روند. براساس فرهنگ های مختلف مردم دنیا باید بدانید که بسیاری از گردشگران اروپایی و آمریکایی از سفر به کشورهای مسلمان در این ماه خودداری می کنند، زیرا عقیده دارند از آنجایی که مسلمانان روزه می گیرند، غذا و نوشیدنی در این ماه در دسترس نخواهند بود. اما در حقیقت، به هیچ وجه از گردشگران و بازدید کنندگان انتظار نمی رود تا در روزه گرفتن این ماه شرکت کنند، بنابراین هتل ها و بسیاری از رستوران ها در تمام روز به ارائه غذا و نوشیدنی مشغول هستند. تنها می بایست دقت کنید که نسبت به مردمی که روزه گرفته اند، احترام بگذارید و از خوردن و نوشیدن در خیابان بپرهیزید. نوشیدنی های الکلی در این ماه به سختی پیدا می شوند؛ اما هتل های مهم آن ها را ارائه می کنند. ماه رمضان با وجود چالش هایی که دارد، یک زمان مبارک، مقدس و پر از شادی و جشن در مصر به شمار می رود؛ بنابراین در سفر به این کشور در ماه رمضان توصیه می کنیم حداقل یک بار در مراسم افطار (شکستن روزه در پایان روز) شرکت کنید یا از فرصت خلوت بودن خیابان های قاهره در زمان افطار نهایت استفاده را ببرید، زیرا در این زمان، شهر در خلوت ترین حالت ممکن بسر می برد.

قوانین پشت قوانین در ژاپن

ژاپن را به عنوان جامعه ای پر از قوانین می شناسند؛ این البته برای گردشگران غریبه ای که به دنبال شناخت یک فرهنگ ناشناخته هستند راحتی و آسایش عجیبی فراهم می آورد؛ اما با این وجود، این قوانین آنقدر زیاد هستند که گاهی همه چیز را سخت تر می کنند. برای مثال، هرگز نباید قاشق چوبی ژاپنی خود را به صورت عمودی در ظرف غذا فرو کنید، زیرا این کار علامت یک آئین مخصوص خاکسپاری است. وقتی داخل خانه ها و بناهای مختلف ژاپنی می شوید کفش خود را در بیاورید؛ البته گاهی دمپایی های مخصوص ورود به ساختمان در کنار در قرار داده می شود و برای رفتن به توالت، حتی آن ها را نیز می بایست تعویض کنید و دمپایی های مخصوص توالت را بپوشید. اگر از وندینگ ماشین یا دستگاه های خرید اتوماتیک خرید می کنید، همانجا بایستید و غذای خریداری شده را بخورید؛ زیرا ژاپنی ها عادت ندارند در حال حرکت غذا بخورند. قبل از استفاده از یک حمام عمومی ژاپنی حتما دوش بگیرید و بدن خود را تمیز کنید و ضمنا اگر روی بدن خود تتو دارید، آماده باشید که شما را به داخل این حمام ها راه ندهند. هرگز در میان عموم مردم فین نکنید، بدست خودتان نوشیدنی خود را داخل لیوان نریزید و هرگز انعام ندهید. این فهرست همچنان ادامه دارد؛ اما اگر گیج شده اید بهتر است به شما براساس آداب و رسوم مردم در سفر خاطرنشان کنیم مهمترین قانونی که می بایست در سفر به ژاپن بخاطر داشته باشید، این است که ژاپنی ها انتظار ندارند همه قوانین اجتماعی آن ها را بدانید و اگر کار ناشایست یا خلاف قوانین از شما سر بزند، نسبت به شما مهربان و بخشنده خواهند بود؛ چیزی که برای آن ها مهم بوده، این است که در جهت رعایت این قوانین تلاش کنید و به آن ها احترام بگذارید.

همگردی

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۶۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر علی مطهری درباره بهشت زوری

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم علی مطهری در یک نشست به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت عماد افروغ که با محوریت «گفتمان و سیاست فرهنگی دولت» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: دولت اسلامی بر خلاف یک دولت سکولار مسئولیت اخلاق و عقاید مردم را هم بر عهده دارد و فقط این نیست که مسئول معیشت مردم باشد بلکه مسئولیت سعادت انسان در دنیا و آخرت را هم بر عهده دارد. عده‌ای مخالف این حرف‌ها هستند و می‌گویند نباید به زور مردم را به بهشت برد. اگر دولت اسلامی حق ورود به مسائل عقیدتی و اخلاق و رفتار مردم نداشته باشد، رفتار خطرناکی است و با این عقیده تفاوتی بین دولت اسلامی و سکولار وجود نخواهد داشت.

وی افزود نمی‌توان انتظار داشت دولت حق ورود به مسائل فرهنگی را ندارد و اتفاقاً حوزه فرهنگ عمومی، یکی از حوزه‌هایی است که دولت باید ورود کند. در هر صورت،‌ دولت در هر آنچه که مربوط به رفتار مردم و نظم اجتماعی است،‌ باید ورود کرد. یک ویژگی که مرحوم عماد افروغ واجدش بود، این نکته بود که می‌گفت حقیقت هیچ وقت نباید فدای مصلحت شود، تعبیری که سبب هجمه به او شد.

مطهری گفت: در کشور ما باید به شادی و غم مردم توجه شود. عزاداری‌های ما مقدارش بالاست؛ ضرورتی ندارد که این اندازه طولانی باشد. یا چرا نباید در ماه محرم دو نفر با هم ازدواج کنند. چند روزی را به عزاداری مشغول شوند، بعد مردم به روال عادی زندگی خود بپردازند. دولت و حاکمیت باید روش متعالی را در این زمینه‌ها پیش گیرد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مسائل مهم کشور را استفاده از واژگان بیگانه دانست و گفت: ما در جامعه شاهد رواج کلمات بیگانه حتی از قاب تلویزیون هستیم. این مقدار استفاده از واژگان بیگانه نوعی کم‌بینی نسبت به فرهنگ است. 

وی اظهار داشت: یکی از مسائل مهم دیگر در کشور که تشدید شده که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید داشتند رواج کلمات بیگانه است که حتی صدا و سیما مروج این کلمات است. در قانون هم استفاده از کلمات بیگانه ممنوع است. در حالی که در شهر تابلوهای انگلیسی می‌بینیم و این باعث شرم می‌شود که نوعی کم‌بینی نسبت به فرهنگ است. وزیر فرهنگ هم قول دادند که با این کلمات بیگانه برخورد کنند

دیگر خبرها

  • آسیب دیدن فرهنگ کار از جمله نگرانی‌ها در منطقه سیستان است
  • همایش فرهنگسازان حضور در قم برگزار شد
  • هر جایی که مردم حاضر شدند نگرانی‌ها برطرف شد
  • محل هزینه‌کرد درآمدهای مالیاتی از ارکان دولتی مشخص می‌شود
  • مردمی سازی در مالیات سرعت گرفت
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند
  • دعوت ۲۰ کشور دنیا از نابغه قرآنی برنامه محفل
  • نظر علی مطهری درباره بهشت زوری
  • عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را شکست
  • اظهارنظر مهران رجبی درباره فرهنگ و اقتصاد