Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها آبگرفتگی و سیلاب به یک معضل عدیده برای مردم تبدیل شده؛ امری که در صورت پیشگیری از آن پیش از آغاز فصل زمستان از بروز این پدیده جلوگیری می کند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

هنوز یک سال نیست که سیل ویرانگر در شیراز خسارت‌های جبران ناپذیری را به بار آورد. پنجم فروردین ماه ۹۷بود که سیل دروازه قرآن جان ۲۱ نفر را گرفت و ۱۶۴ نفر را نیز راهی مراکز درمانی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر آن خسارت‌های فراوان به خودروهای در حال عبور و ۲۹۷ واحد مسکونی در محله سعدی از دیگر خسارت‌های سیل در شیراز بود. با وجود کمتر از یک سال از گذشت این حادثه و برگزاری نشست‌ها، گفت‌وگوها، جلسات مختلف و همچنین بگومگوهای گروه‌ها و افراد مختلف همچنان خسارت‌های ناشی از سیل پابرجا بوده و جبران نشده است.

اینکه چه کسی و چه عواملی مسبب این خسارت‌ها بوده از مجال بحث ما خارج است اما آنچه باید مد نظر قرار بگیرد این است که چرا این گونه حوادث درس عبرتی برای مسئولان و مردم نمی شود و همچنان شاهد خسارت های ناشی از حوادثی همچون سیل در دیگر شهرهای استان فارس هستیم. عوامل متعددی دست به دست هم می دهد تا شهرها آمادگی لازم را برای مقابله با حوادث احتمالی و بحران نداشته باشند. فلسفه وجود مدیریت بحران در شهرستان ها و مجموعه های اداری و خدماتی آمادگی برای مقابله با حوادث و مدیریت در زمان بحران است که باید نسبت به آن جدیت بیشتری شود.

بر اساس گزارش های ارائه شده از سوی دستگاه های مختلف میزان خسارت های سیل در سیستان و بلوچستان ۲ هزار و ۸۷۸ میلیارد میلیون تومان برآورد شده است؛ رقمی که در نوع خود کم نظیر و جبران آن به سختی محقق می شود. به اذعان مدیران این استان سیل سبب تخریب و نابودی منازل، ابنیه، زیرساخت ها، مزارع و باغات شده است. از ارگان هایی که وظیفه خدمات شهری را بر عهده دارد شهرداری ها هستند که باید با فراهم کردن زیرساخت ها پیش از آغاز فصل بارش ها آمادگی لازم را برای فصل بارندگی ایجاد کنند.

لای روبی جوی ها و رودخانه های فصلی از جمله وظایف واحدهای خدمات شهری شهرداری ها است که پیش از فصل زمستان باید اقدامات لازم را برای زمان بارندگی انجام دهد. آنچه در استان فارس در حال رخ دادن است گذر از دوران خشکسالی به ترسالی است به طوری که از سال اخیر میزان بارندگی ها به نسبت میانگین سالانه در یک دهه گذشته به طور چشمگیری بیشتر شده و شاهد تداوم این روند نیز در سال جاری هستیم. شدت ریزش بارش ها که در یک دهه گذشته مربوط به فصل زمستان بوده امسال و سال گذشته از پاییز آغاز شده و شاهد میزان قابل توجهی از بارش های پاییزی در سراسر استان بوده ایم.

این تغییر روند در بارش ها، لزوم آمادگی ارگان های مرتبط به ویژه شهرداری ها و مدیریت بحران در استان و شهرستان ها را گوشزد می کند تا در تمام روزهای سال به ویژه در فصل تابستان خود را برای فصل بارش ها آماده کنند. این گذر از خشسالی در مناطق جنوبی استان که بارندگی کمتری در سال های اخیر داشته اند نیز در حال رخ دادن است که در همین فصل پاییز امسال تعجب مردم و مدیران شهرستان های جنوبی را به همراه داشته است. نمونه این بارش ها را اواخر آذرماه امسال در شهرستان لامرد شاهد بودیم که برخی از نقاط این شهر را به یک جزیره کوچک تبدیل کرده بود. به گفته مسعود مسعودنیا بارندگی اخیر در شهرستان لامرد به تاسیسات آبرسانی 25 روستا خسارت  وارده کرده است.

«مسعود مسعودنیا» با اشاره به اینکه در مدت بارندگی ها این روستاها با قطعی آب مواجه بودند، گفت: 28 اکیپ برای بررسی و تعمیر شبکه و رفع نواقص اعزام و مشکلات را برطرف کردند. مدیر امور آبفای روستایی لامرد خسارت وارده به مجموعه آبرسانی روستایی در لامرد را افزون‌بر ۱۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال اعلام کرد که شامل خطوط انتقال آب، شبکه توزیع، چاه آهکی، مخزن و... می‌شود. اما این تنها گوشه ای از خسارت های ناشی از بارندگی ها بوده که به نظر می رسد چنانچه دستگاه های مربوطه آمادگی لازم و از پیش برنامه ریزی شده برای مقابله با آن را داشتند این خسارت ها به حداقل می رسید. علاوه بر این وقتی سیل جاری می شود تر و خشک را با هم می سوزاند؛ محصولات کشاورزی در مزارع و باغ ها، تلفات دام ها و... از جمله خسارت هایی بوده که در جریان بارندگی اخیر به مردم وارد شده است.

آنطور که «مهدی شفیعیان» گفته در بارندگی اخیر ۱۸۴ گوسفند در بخش سیمکان شهرستان جهرم تلف شده است، فرماندار ویژه جهرم عنوان کرده که محل نگهداری گوسفندان نیز به علت سیل و رانش زمین به طور کامل تخریب شده است. کمی آنسو تر از جهرم به شهرستان گراش می رویم؛ شهری در جنوب استان فارس که در بارندگی اواخر آذرماه از قافله خسارت ها عقب نماند.

«مجید مجیدی» از خسارت بیش از ۴۰ میلیارد ریالی به بخش کشاورزی شهرستان گراش در جریان بارندگی های اخیر خبر داده و گفته تاسیسات زیر بنایی بخش کشاورزی این شهرستان شامل شبکه آبیاری ‌های تحت فشار، شبکه انتقال آب، جاده بین مزارع و ۳ رشته قنات به طول تقریبی ۴ کیلومتر بیشترین میزان خسارت را متحمل شده است.

به اذعان سرپرست جهاد کشاورزی گراش در پی ارزیابی‌های انجام شده از تلفات و خسارت‌های وارده به دام‌های سبک و سنگین با آمار تلفات ۵۴۹ راس دام سبک در روستا‌های کنگ ریشه و خلیلی بیش از ۱۱  میلیارد و ۶۵۱میلیون ریال زیان نیز در این بخش برآورد شده است.

به گفته وی درمحصولات زراعی شهرستان نیز طبق برآورد اولیه مبلغ ۱۴ میلیارد و ۲۴۰میلیون ریال خسارت وارد شده است.

همچنین سیل در لامرد نیز به زیرساخت های کشاورزی، مزارع، طرح های تغذیه مصنوعی و دام و طیور خسارت ۱۵۱ میلیارد ریالی وارد کرده است. آنگونه که محمدصادق فانی مدیر جهاد کشاورزی لامرد گفته هزار و 400 هکتار از مزارع این شهرستان در اثر سیل آذرماه دچار خسارت شده است.

در لارستان نیز خسارت سیل آذرماه بیش از 275 میلیارد ریال برآورد شده است که به گفته «علی فلاحت پیشه» این خسارت ها در بخش های مختلف زراعی، باغی، جاده بین مزارع، تاسیسات کشاورزی و دام و طیور اتفاق افتاده است.

به اذعان مدیر طرح و برنامه جهاد کشاورزی لارستان طی ارزیابی های صورت گرفته از تلفات و خسارت های وارده به بخش دامپروری، تنها دام های سبک متحمل خسارتی به مبلغ یک و ۲ دهم میلیارد ریال شده است .

آنچه مشخص است لزوم برنامه ریزی و آمادگی برای شرایط بحران با توجه به حوادث پیش آمده قبلی است که باید به عنوان یک تجربه از تکرار مجدد آن جلوگیری شود. این امر نه تنها وظیفه مسئولان است بلکه مردم نیز باید مراقب باشند تا از بروز مشکلات و تبعات ناشی از حوادث احتمالی کمتر آسیب ببینند.

گزارش: مهدی رحمانیان

پایان پیام/691

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد طرح ملی فهما رویداد ملی فهما نماز جمعه فهما شهادت سردار سلیمانی فعالیت های مسجدی مسجد سیل سیستان و بلوچستان خسارات سیل سیستان و بلوچستان سیل سیستان سیل شیراز لامرد گراش جهرم خسارت سیلاب سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۶۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسداد برخی محورهای روستایی شرق استان گلستان / بارندگی شب گذشته خسارت زد

مدیرکل مدیریت بحران گلستان از آب‌گرفتگی معابر برخی روستاهای علی‌آبادکتول، مینودشت، گرگان، گنبدکاووس و فاضل‌آباد خبر داد و گفت: برخی محورهای روستایی شرق استان مسدود شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از گلستان، نعمت‌الله حاجی‌زاده، امروز - چهارشنبه پنجم اردیبهشت- در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به شدت بارندگی شب گذشته و طغیان رودخانه اوغان گالیکش که بخشی از مسیر آن از روستای بایلر این شهرستان مرزی عبور می‌کند، جاده دوم ارتباطی گنبدکاووس - کلاله مسدود شد.

وی افزود: هم‌وطنانی که قصد عزیمت به سمت شهرستان کلاله و گنبد را دارند از مسیر جایگزین محور بزرگراهی گنبد به کلاله (گالیکش و مینودشت) استفاده کنند.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان با بیان اینکه بخشی از پل ارتباطی سیدکلاته شهرستان رامیان بر اثر بالا آمدن آب و سیلاب تخریب شده است، گفت: فعلاً تردد در این مسیر امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: همچنین پل ورودی روستای اوقچی شهرستان کلاله و بخشی از مسیر ارتباطی روستاهای محدوده خالد نبی دچار آب‌شستگی و تخریب شده است و تردد در قسمت‌هایی به سختی انجام می‌شود.

حاجی‌زاده با بیان اینکه پل ارتباطی قدیمی روستای سیدکلاته بر اثر شدت بارندگی‌ها شکسته شده است و تا اطلاع ثانوی تردد از آن امکان‌پذیر نیست، افزود: برای ساخت پل جدید این روستا ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی ضمن اشاره به انسداد پل روستای براین مینودشت، افزود: پل ورودی و قدیمی این روستا سال گذشته بر اثر بارندگی و سیل آبان سال گذشته تخریب و مسدود شد و هنوز هم گشایش پیدا کرده است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران گلستان، روستای براین در شش ماه اخیر، سه بار درگیرسیلاب شده که تبعات آن ورود این سیلاب به منازل و انبارهای مردم روستا بوده است.

وی اضافه کرد: بر اثر سیلاب و بارندگی شب گذشته همچنین جاده قورچای به شهر تاتار و روستای مختارزاده به ویژه در نواحی بالادست شهرستان رامیان مسدود شده است، از این رو تردد در این دو جاده تا اطلاع بعدی ممنوع است و رانندگان قبل از حرکت از وضعیت راه‌ها مطلع شوند و از تردد غیرضروری خودداری کنند.

کد خبر 747511

دیگر خبرها

  • ‌مسیرهای زیرکوه مسدود است
  • تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند
  • آسیب بارندگی‌ها به ۷۰ واحد مسکونی در کاشان
  • جزئیات جدید از سیلاب در اصفهان | اعلام آخرین وضعیت محورهای این استان
  • جلوی ورود سیلاب به شهر راور گرفته شد
  • اعتبارات جبران خسارت‌های سیلاب ۹۸ در حوزه راه پرداخت نشده است
  • انسداد برخی محورهای روستایی شرق استان گلستان / بارندگی شب گذشته خسارت زد
  • داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟
  • سیلاب به بیش از ۲ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • خسارت گسترده سیلاب به کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان