Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-24@16:04:08 GMT

رشد ۴ برابری بورس در ۲ سال

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۷۱۳۶

علی‌اکبر امین‌تفرشی گفت: به نظر من مردم ظرف چند سال اخیر استقبال زیادی از بورس اوراق بهادار کرده‌اند، به نحوی که شاخص بورس ظرف دو سال اخیر 4 برابر رشد کرده است و این نشان‌دهنده این است که حجم قابل توجهی از نقدینگی بازار جذب بورس و بازار سرمایه شده است.

علی‌اکبر امین‌تفرشی در پاسخ به این پرسش که چرا مردم استقبال آن چنانی از بورس نکرده‌اند،‌گفت:  بازدهی سرمایه یکی از علل گرایش‌ سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه است که بازارهای رقیب شامل بازار ملک، طلا،‌ ارز و سکه به تدریج دچار یک آرامش و رکودی شده‌اند و روند بازدهی بازارهای رقیب کُند شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این کارشناس بورس گفت: گرایش به بازار سرمایه به خاطر رشد شاخص کل بورس و بازدهی سرمایه در این بازار است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد از مردم در بورس حضور دارند، گفت:‌آخرین آمار نشان می‌دهد 13 میلیون کد سهامداری وجود دارد که البته شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز هست که در صندوق‌ها در هر یک چند هزار  یونیت هولدر یعنی دارنده واحد سرمایه‌گذاری صندوق هستند.

وی با بیان این که تعداد افراد حاضر در بورس بیشتر از کدهای معاملاتی می‌شود، گفت: الان 13 میلیون کد سهامدار صادر شده، در حالی که یک زمانی فقط دو میلیون کد سهامداری در بورس وجود داشته است. البته هنوز برای رسیدن به اینکه 80 درصد جمعیت فعال کشور در بورس حضور داشته باشند، فاصله داریم.

امین‌تفرشی در پاسخ به این پرسش که چرا صندوق‌های بازنشستگی حاضر در بورس نتوانستند بازدهی خوبی داشته باشند و اکنون عمده صندوق‌های بازنشستگی دچار بحران و کمبود نقدینگی هستند، گفت: صندوق‌های بازنشستگی در بازار بر اساس دانش پیشرفته اکچوئری مدیریت می‌شوند، البته یک راهکار این است که صندوق‌های بازنشستگی در بازار سرمایه و بورس حضور داشته باشند، اما همه راه‌حل صندوقها، حضور در بازار سرمایه نیست.

وی تأکید کرد: ریشه عدم موفقیت صندوق‌های بازنشستگی متفاوت است از تصمیم‌های اشتباه مدیران، پیش‌بینی‌های غلط در صندوق‌های بازنشستگی گرفته تا سرمایه‌گذاری‌های غیرحرفه‌ای باعث شده است که صندوق‌ها روند رو به تکامل را طی نکرده باشند و در حال حاضر اکثر صندوق‌های بازنشستگی دچار مشکل مالی شده‌اند.

عضو هیأت مدیره بانک پاسارگاد همچنین گفت: مشکل صندوق‌های بازنشستگی فقط سرمایه‌گذاری در بورس نیست، بلکه سیاست‌هایی که در مجموع در پیش می‌گیرند، باید مدل‌های سرمایه‌گذاری آنها اصلاح شود، البته بورس هم این گونه نیست که همیشه روزهای خوب داشته، بلکه هم روزهای خوب هم روزهای بد یعنی رونق و رکود داشته است.

وی گفت: در مجموع طی سال‌های گذشته روند خوبی برای سرمایه‌گذاران بورس رقم خورده است و آنهایی که با تحلیل مناسب وارد بازار سرمایه‌ شده‌اند، توانسته‌اند بازدهی خوبی هم بگیرند و کسانی که هوشمندانه رفتار کرده‌اند، موفق شده‌اند.

امین‌تفرشی این را هم گفت:‌ چالش امروز در بازار سرمایه این است که باید در بازارهای مالی از ابزارهای جدید هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها استفاده شود، زیرا در کشورهای پیشرفته 60 درصد معاملات بورس از طریق ابزارهای هوش مصنوعی و کامپیوترهای پیشرفته و الگوریتم‌ها انجام می‌شود و مزیت اصلی این ابزارها دقت و سرعت بالاست و نقش سرمایه در بازارهای مالی این گونه است که به جای اینکه انسان تصمیم بگیرد، تصمیم‌گیری را به ربات‌ها و هوش مصنوعی و تحلیل بازار می‌سپارند و طراحی هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها جایگزین انسان شده است.

وی گفت: در مسابقات الگوریتمی بورس فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند که این راهی برای تشویق جوانان و فارغ‌التحصیلان به حضور در بورس است.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Gq1 برچسب ها: بورس ، رشد بورس ، شاخص بورس ، تفرشی

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بورس رشد بورس شاخص بورس تفرشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۷۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات مهم درباره صندوق املاک و مستغلات در فرابورس

بر اساس اظهارات مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن، در بازار سرمایه، علاوه بر بخش‌های دیگر، سرمایه‌گذاری در املاک ساخته‌شده نیز وجود دارد. برای این منظور، صندوق‌های املاک و مستغلات راه‌اندازی شده‌اند که مختص این حوزه سرمایه‌گذاری هستند.

به گزارش صدای بورس، بر اساس گزارش، نشست خبری ویژه پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن با حضور مدیران این صندوق در فرابورس ایران برگزار شد. پذیره‌نویسی این صندوق از فردا، چهارم اردیبهشت‌ماه، آغاز خواهد شد.

در ابتدای نشست پذیره‌نویسی چهارمین صندوق املاک و مستغلات بازار سرمایه، شهاب‌الدین شمس، مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن با اشاره به اینکه مجموعه تأمین سرمایه مسکن، تنها تأمین سرمایه کاملا تخصصی صنعت ساختمان در کشور است، گفت: صنعت ساختمان به عنوان لوکوموتیو رشد اقتصادی شناخته می‌شود چرا که صنایع وابسته بسیار گسترده‌ای دارد و اشتغال‌زایی بالایی ایجاد می‌کند.

به گفته وی مسکن به عنوان بخشی از صنعت ساختمان، جزو نیاز‌های اصلی افراد به شمار رفته و سیاست‌گذاران کشور نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارند. تأمین سرمایه مسکن نیز با نگاه ویژه به این صنعت راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به پذیره‌نویسی و فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان در بازار سرمایه گفت: این صندوق‌ها برای تأمین سرمایه مسکن و تأمین مالی این صنعت، در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند تا سرمایه‌گذاران این بخش از ارزش‌افزوده اقتصادی بخش ساخت استفاده کنند.

مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن با اشاره به اینکه در بازار سرمایه بخش دیگری هم وجود دارد که سرمایه‌گذاری در املاکِ ساخته‌شده است، افزود: صندوق‌های املاک و مستغلات مختص این حوزه راه‌اندازی شده‌اند.

شمس با اشاره به اینکه صندوق آتیه مسکن، چهارمین صندوق املاک و مستغلاتی است که پذیره‌نویسی آن در بازار سرمایه از فردا آغاز خواهد شد، ادامه داد: عملکرد صندوق‌های املاک و مستغلات به این‌گونه است که املاک را بعد از بهسازی، اجاره می‌دهند که در این روش، افراد با سرمایه‌های خرد که امکان خرید املاک با هدف سرمایه‌گذاری را ندارند، می‌توانند از طریق این صندوق‌ها در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه صندوق‌های املاک و مستغلات در بازار سرمایه کشور ما نوپا هستند، افزود: این صندوق‌ها در اقتصاد‌های بزرگ دنیا معمولا صندوق‌های بزرگی هستند و سهم ۳ تا ۷ درصدی در GDP دارند.

وی با اشاره به اینکه صندوق آتیه مسکن دارای سقف ۵۰۰ میلیارد تومانی است، گفت: هدف ما افزایش سقف این صندوق است.

مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن در خصوص نحوه سرمایه‌گذاری در این صندوق، گفت: سرمایه‌گذاری در صندوق آتیه مسکن به دلیل قابل معامله بودن در فرابورس، بسیار ساده است و هر فردی با حداقل سرمایه می‌تواند در این صندوق وارد شود.

وی در ادامه به مزیت‌های مهم سرمایه‌گذاری در آتیه مسکن اشاره کرد و گفت: در این صندوق، کف سود توسط بازار گردان برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته‌شده و نقدشوندگی صندوق نیز تضمین شده است. همچنین هر ۶ ماه یک‌بار ارزش هر یونیت به‌روزرسانی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این صنعت پوشش‌دهنده تورم است و ارزش‌افزوده بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاران خود دارد، افزود: نکته مهم در خصوص این صندوق‌ها، حضور سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر است که باعث می‌شود معاملات به‌صورت شفاف، افشا شود. گزارش‌های دوره‌ای نیز در کدال منتشر و همه فرایند‌ها کاملا شفاف و تحت نظارت قانون انجام می‌شود.

شمس تأکید کرد: ترکیب نهاد ناظر سازمان بورس و یک مجری تخصصی می‌تواند باعث اعتماد بیشتر و جذب سرمایه‌گذاران خرد بیشتری شود.

وی در ادامه به تشریح سیاست‌های کلی این صندوق پرداخت و گفت: در قدم اول سیاست کلی صندوق این است که املاک خریداری‌شده در این صندوق در حوزه تهران و حاشیه تهران و ترکیبی از مسکونی و اداری باشد.

این گزارش حاکی است پذیره‌نویسی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری «املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن» از روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه به مدت ۶ روز کاری تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه در فرابورس ایران انجام خواهد شد. گفتنی است این صندوق با نماد مالک آتیه، به عنوان صندوق قابل معامله در فرابورس ایران است.

شرکت‌های تأمین سرمایه بانک مسکن، گروه خدمات بازار سرمایه آرمان آتی و سرمایه‌گذاری تأمین آتیه مسکن، مؤسسین این صندوق هستند.

همچنین شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن مدیریت، بازار گردانی و متعهد پذیره‌نویسی صندوق را بر عهده دارد.

دیگر خبرها

  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • محرک جدید بورس
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • میزبانی فرابورس ایران از چهارمین صندوق املاک و مستغلات کشور ​
  • بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار
  • اصلاحیه‌ای به کام بازار
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • جزئیات مهم درباره صندوق املاک و مستغلات در فرابورس
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت شود؟
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت آن رمز ارز شود؟