Web Analytics Made Easy - Statcounter

روح الله گلستانی جم معتقد است که دوومیدانی ایران در حال حاضر شرایط خوبی ندارد و انگیزه ها برای ساختن ورزشکار از بین رفته است.

مربی و پیشکسوت دوومیدانی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد وضعیت این رشته در آستانه مسابقات قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان بیان کرد: بر خلاف شعارهایی که در چند سال اخیر مبنی بر تزریق پول و جذب اسپانسر شنیدم اما دوومیدانی شرایط خوبی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی از ورزشکار و مربی حمایت نمی‌شود و شرط حمایت مدال‌آوری است ضمن توقف قهرمان پروری، انگیزه‌های سازندگی هم از بین می‌رود. 

او در این مورد افزود: تمام مزایایم در تهران را کنار گذاشتم  و ۶ ماه به مراغه رفتم، در این مدت  پنج نوجوان ملی پوش را تربیت کردم اما یک ریال هم به من نداند. سوالم این است که چه کسی باید خانواده یک مربی را اداره کند؟

گلستانی جم با بیان اینکه وقتی از مربی و ورزشکار حمایت نمی‌شود انگیزه قهرمان پروری هم از بین می‌رود، تاکید کرد: پس در این شرایط ما فقط خروجی داشتیم اما تعداد ورودی‌هایمان بسیار کم بوده است. گاهی به مدال آوری نوجوانان و جوانان در آسیا اشاره می‌کنند اما آنقدر مطرح نیستند که با کسب پنج مدال از ۱۴۰ مدال بگوییم، پیشرفت داشتیم. دوومیدانی حدود ۱۴۸ مدال دارد اما ما چند مدال کسب می‌کنیم؟ برای قهرمان پروری باید ۱۰۰ نفر را آموزش بدهیم تا بعد از پنج تا شش سال چند نفرشان نتیجه بدهند.

او بر استفاده از مربیان با تجربه تاکید کرد و گفت: باید برنامه استعدادیابی داشته باشیم تا مربیان خبره و پایه کار سازندگی انجام بدهند. امثال دکتر سجادی‌ها زیاد هستند، نباید آنها را کنار بگذاریم و ورزشکاری که یک شبه ورزش را کنار گذاشته را برای تصمیم‌گیری به سازمان تیم های ملی ببریم چون در حالت طبیعی ۲۰ سال طول می‌کشد تا کسی به این جایگاه برسد همانطور که برای ما زمان برد. ما به مربیان داخلی بها ندادیم و آنها را تنها گذاشتیم، همین احسان حدادی و حسن تفتیان که ویترین دوومیدانی هستند و اکنون با مربیان خارجی کار می‌کنند، دست پرورده‌های مربیان داخلی هستند.

این مربی در مورد سطح کیفی مسابقات فجر اظهار کرد: نتایج جز چند ماده در دیگر ماده‌ها تاسف بار بود و نشان داد که برای دوومیدانی کار نشده است و برنامه استعدادیابی نداریم. تیم‌های ضعیفی از شهرستان‌ها در مسابقات شرکت کرده بودند و خیلی از باشگاه‌ها حضور نداشتند. رکوردها حتی از تیم دوم سابق ایران هم کمتر بود.

گلستانی جم در مورد طرح استعدایابی فدراسیون گفت: فدراسیون یک طرح استعدادیابی داشت تا آکادمی دوومیدانی را درست کند به همین دلیل طرح را برای ۳۵۰ هزار نفر با هزینه زیاد اجرا کرد اما در نهایت ۳۰ نفر هم ورودی نداشتیم. این موضوع نشان داد که به دنبال انجام کار هدفمند نیستیم.

او در این مورد افزود: من به مراغه رفتم و از بین  ۱۰۰ نفر، پنج ملی پوش نوجوان و قهرمان کشور تحویل جامعه دوومیدانی دادم؛ چگونه در ۶ ماه و بین ۱۰۰ نفر می‌توانیم ۱۰ نفر را پیدا کنیم اما فدراسیون از بین ۳۵۰ هزار نفر،  ۳۵ نفر را هم تحویل مربیان نمی‌دهد؟ متاسفانه به صورت جدی کار نمی‌کنیم و تنها شعار می‌دهیم.

گلستانی در پاسخ به این سوال که با توجه به نتایج به دست آمده در جام فجر ارزیابی شما از عملکرد ملی‌پوشان ایران در مسابقات داخل سالن آسیا و پس از آن جهانی چیست؟ بیان کرد: در مسابقات جهانی که به هیچ عنوان نتیجه نمی‌آوریم اما چیزی به عنوان مسابقات دو ومیدانی داخل سالن آسیا نداریم. حتی اگر تیم استانی را هم بفرستیم مدال می‌آورد. کشورهای قدرتمند چین و ژاپن شرکت نمی‌کنند.

او در این مورد افزود: روی مسابقات آسیایی را قلم بگیرید چون این دستاورد نیست. وقتی به تاریخ بازی‌های آسیایی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که دستاورد و پیشرفتی نداشتیم. همانگونه که آقای حدادی در آسیا طلا کسب کرده، جلال کشمیری، تیمورغیاثی، حمید سجادی، سجاد مردادی هم طلا کسب کردند پس ما درجا زدیم و گاهی حتی نتایج ضعیفی کسب کردیم.

گلستانی جم در مورد انتخاب ایرج عرب به عنوان سرپرست دوومیدانی گفت: افراد زیادی از بدنه دوومیدانی داریم که می‌توانستند به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب شوند اما  وزارت ورزش و جوانان فرد بیگانه‌ای را انتخاب کرد. آقای عرب فرد محترمی است اما دوومیدانی  و افراد آن را نمی‌شناسد  و نمی‌داند که چه کسانی را پای کار بیاورد، مگر اینکه دبیر خط بدهد.

او در این مورد افزود: دبیر فدراسیون دوست من است اما خط می‌دهد که چه کسی باشد و چه کسی نباشد، در صورتی که باید بر اساس خرد جمعی تصمیم گرفت. آقای عرب باید زودتر مجمع را برگزار کند. هر کسی هم که به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد باید برنامه‌ریزی مدونی را طراحی و پشتوانه سازی کند تا برای المپیک بعدی نتیجه بگیریم. همه وعده هایمان در المپیک ریو پوچ از آب درآمد و برای ۲۰۲۰ هم پوچ خواهد بود.

گلستانی جم در پاسخ به این سوال که با توجه به چند دستگی موجود در دوومیدانی به نظرتان انتخاب فرد بی طرفی مثل عرب درست نبود؟ بیان کرد:  افراد بی طرف دیگری هم در وزارت ورزش و جوانان بودند که از شرایط دوومیدانی هم شناخت داشتند. وزارت ورزش اشتبا کرد. باید کسی را انتخاب می‌کرد که دوومیدانی را بشناسد.

پیشکسوت دوومیدانی در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط موجود آیا تعداد سهمیه‌های دوومیدانی ایران در المپیک توکیو افزایش پیدا می‌کند؟ گفت: ما قبلا در دوومیدانی سهمیه‌های زیادی گرفتیم اما کاری نکردیم. گرفتن سهمیه ملاک نیست بلکه مدال آوری و پشتوانه داشتن اهمیت دارد. 

او با بیان اینکه باید دوومیدانی را به صورت پروژه‌ای به مربیان و هیات‌ها واگذار کرد، افزود: باید بستر اقتصادی این کار را فراهم کنیم و از مربیان و هیات‌ها قهرمان بخواهیم. اگر به دنبال کار کردن در محیطی نتیجه گرا هستیم باید بستر و امکانات لازم فراهم شود و زحمات ورزشکار هم دیده شود اما اکنون این موضوع به مدال آوری منوط شده است.

مربی دوومیدانی در مورد راهکار برای بهبود وضعیت این رشته گفت: کمیته‌ها باید راه اندازی شوند و فقط به سازمان تیم های ملی بسنده نکنیم. باید از شهرستانها هم عضو داشته و بعد همه کمیته ها برنامه بدهند. با هر کسی که در رشته خود فعالیت رو به جلو دارد باید به صورت پروژه‌ای کار کنیم و فدراسیون هم نظارت داشته و حمایت کند. ما طلای مسابقات آسیایی صحرانوردی را داشتیم یک سال اردو می گذاشیم اما الان هیچ تکلیفی ندارند. کسی که ۱۵ سال است به تیم ملی دعوت می شود هنوز هم دعوت می‌شود این به معنی این است که ما ورزشکار نساختیم. باید کمیته‌ها را فعال کنند و به صورت پروژه ای از آنها کار بخواهند. دو تا سه سال به آنها وقت بدهند و سال چهارم اگر نتوانستند، افراد را تغییر دهند.

او ادامه داد: دوومیدانی اکنون در  وضعیتی قرار دارد که از نظر اقتصادی مربیان و ورزشکاران تامین نیستند و حقوق و پاداش خوبی  نمی‌گیرند. علاوه بر این باشگاه هم نداریم، در دنیا باشگاه داری به این معنا است که  باید ورزشکار، مربی و تمرین داشته باشد نه اینکه فقط در مسابقات شرکت کنند.

او با بیان اینکه  دوومیدانی ورزش اول جهان است، افزود: این ورزش  در ایران برای وزارت ورزش هم ناشناخته است چه برسد به خانواده‌ها. تا زمانی که خانواده‌ها و وزارت ورزش نگاه مثبت و حمایتی به این رشته نداشته باشند، پیشرفت نمی‌کنیم.

گلستانی جم در پایان گفت: در دوومیدانی باید برنامه بلند مدت داشته باشیم و ابتدا باید به بازی‌های آسیایی فکر کنیم که البته در آنجا هم مدال زیادی نمی‌گیریم. بنابراین باید آن را افزایش دهیم مثل  کاری که هند کرد. ترکیه هم روزی از ایران شکست می خورد اما اکنون با برنامه‌ریزی  خوب کار می کند در نتیجه ما هم باید یک برنامه ۱۲ ساله داشته باشیم و کار را به امان خدا واگذار نکنیم. ایران در دوومیدانی برنامه میان مدت هم ندارد و ورزشکارانی که در سطح قهرمانی حضور دارند، حمایت نمی‌شوند تا جایی که برخی از ورزشکاران حتی کفش، لباس و سایر امکانات را  ندارند که همین باعث می‌شود از دوومیدانی دور شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فدراسیون دوومیدانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۷۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جام جهانی سنگنوردی| دارابیان با شکستن رکورد ماده سرعت ایران هم فینالیست نشد/ علیپور به مدال نرسید

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسابقات جام جهانی سنگنوردی از ۲۱ فروردین ماه در مواد لید و سرعت با حضور ۲۳۵ ورزشکار از ۳۷ کشور در ووجیانگ چین آغاز شد.

دومین رویداد جام جهانی سال شامل اولین مسابقات لید و سرعت در سال ۲۰۲۴ است که ۲۳۵ ورزشکار از ۳۷ کشور برای رقابت ثبت نام کرده‌اند.

مسابقات حاضر ۳۹۶مین رویداد جام جهانی سنگنوردی در تاریخ و چهل و یکمین رویداد در چین و نهمین در ووجیانگ خواهد بود. این رویداد شامل ۲۲۵مین مسابقه جام جهانی لید و ۱۳۵مین مسابقه سرعت می‌باشد.

در مجموع ۲۳۵ سنگ‌نورد شامل ۱۲۸ مرد و ۱۰۷ زن برای شرکت ثبت نام کرده‌اند که نماینده ۳۷ کشور و ۴ قاره هستند و برای ۴ سکو‌ی لید زنان، سرعت زنان، لید مردان و سرعت مردان با هم رقابت می‌کنند.

در این رقابت‌ها رضا علیپور با کسب عنوان نهمی به فینال این رقابت ها راه یافت و فردا در این مرحله به مصاف رقیبان خود خواهد رفت.

همچنین محیا دارابیان سنگ‌نورد نیم ملی در ماده سرعت در جریان جام جهانی ووجیانگ چین موفق شد با ثبت رکورد ۷ ثانیه و ۲۵۲ هزارم ثانیه، رکورد این ماده در بخش زنان ایران را که قبلا نیز با ۷ثانیه و ۷۲۱ هزارم ثانیه به نام خودش بود، ارتقا و بهبود بخشد. با این وجود دارابیان با کسب رتبه هفدهم، از صعود به مرحله نهایی این دوره از جام‌جهانی سنگ‌نوردی بازماند.

علیپور یازدهم شد/ سنگنورد ایران به مدال نرسید

در ماده سرعت رضا علیپور روز گذشته با کسب عنوان یازدهمی به فینال این رقابت ها راه یافت.
فینال ماده سرعت جام جهانی ووجیانگ صبح امروز برگزار شد و رضا علیپور با کسب رتبه یازدهم در این دور از جام‌های جهانی سنگ‌نوردی در این فصل، دستش از کسب مدال کوتاه ماند.
سنگ‌نوردانی از چین، آمریکا و اندونزی، به ترتیب اول تا سوم شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مورایس: ناکامی هم بخشی از تئاتر فوتبالی است
  • مربی ذوب‌آهن: نسبت به نیم‌فصل اول کیفیت‌ بهتری داریم
  • مورایس: نتایج بد سپاهان؟ شاید چون موهایم بلند است!
  • حکم انضباطی هاشمی نسب صادر شد/ مصاحبه مربی استقلال دردسر ساز شد!
  • حکم کمیته انضباطی برای مربی استقلال
  • مربی استقلال جریمه شد
  • مربی استقلال به خاطر مصاحبه جریمه شد
  • خوردبین: پرسپولیس شانس اول قهرمانی است
  • نتایج یک تحقیق جدید؛ این ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • جام جهانی سنگنوردی| دارابیان با شکستن رکورد ماده سرعت ایران هم فینالیست نشد/ علیپور به مدال نرسید