Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-16@14:41:43 GMT

روش اهل ایمان در برخورد با سلوک غیر عاقلانه

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۷۵۱۶

روش اهل ایمان در برخورد با سلوک غیر عاقلانه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ وقتى مؤمنان سخنان بیهوده، خشن یا زشت افراد جاهل را مى‌‏شنوند، مقابله به مثل نمى‏‌كنند، بلكه می‌گویند اعمال ما براى ما و اعمال شما براى شما است؛ اين در حقيقت اعلام ترک گفت‌وگو است.

به گزارش ایکنا از خوزستان، در آیه 55 سوره مبارکه قصص، خداوند برخی از ویژگی‌های اهل ایمان را برمی‌شمارد؛ از جمله این ویژگی‌ها، رفتاری است که مؤمنان در مقابل افراد جاهل در پیش می‌گیرند: «وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُم سَلامٌ عَلَيْكُم لا نَبْتَغِي الْجاهِلِين»: و چون سخنان لغو و باطل بشنوند از آن روى برمی‌گردانند و می‌گويند: اعمال ما براى ما و اعمال شما براى شماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برويد بسلامت. ما هرگز مصاحبت (و همنشينى) نادانان را طالب نيستيم.

علامه طباطبایی در توضیح این آیه می‌نویسد: منظور از «لغو» سخنان بيهوده و خشن و زشتى است كه پرداختن به آن، كار عاقلان نيست. وقتى مؤمنان سخنان بیهوده، خشن یا زشت افراد جاهل را مى‏‌شنيدند، مقابله به مثل نمى‌‏كردند، بلكه مى‏‌گفتند: اعمال ما براى ما و اعمال شما براى شما است. اين در حقيقت اعلام ترك گفتگو است، «سَلامٌ عَلَيْكُمْ» يعنى شما از ناحيه ما خاطرتان جمع باشد و ايمن باشيد كه گزندى نخواهيد ديد. به تعبیر برخی مفسران این «سلام» به معنی گذشتن مسالمت آمیز انسان از افراد نادان است.

روش اهل ایمان به فرموده قرآن کریم، صبر و دور کردن بدی‌ با خوبی است. خُلق مؤمنان این است که با شنیدن سخنان زشت، صبر پیشه می‌کنند و بر این باورند که عمل زشت سرزده از طرف مقابل، عمل اوست و او باید پاسخگوی عمل خود باشد. چنانکه ما نیز باید پاسخگوی عمل خود باشیم.

به فرموده علامه جوادی آملی اینان به هنگام برخورد با مخالفانِ راه خدا بی‏ آنكه زبان به لغو بگشايند، می‌‏گويند: اعمال ما از آنِ ما و كارهای شما از آنِ شما. بلكه زبان خود را كه مظهر سلامت الهی است، به خيرخواهی جاهلان می‏‌گشايند و در عين تصريح به راه متفاوت خود با آنان، برايشان آرزوی سلامت و رهایی از جهل و نادانی می‏‌كنند؛ (سَلامٌ عليكم لأنبتغي الجاهلين).

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن مقابله به مثل مسالمت آمیز قرآن ذکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۷۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | زیرنویس شبکه خبر همزمان با سخنان رهبر انقلاب درباره حمله به اسرائیل: سیلی خواهند خورد!

261 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894739

دیگر خبرها

  • دستگیری اراذل و اوباش BMW سوار در بلوار اندرزگو
  • عملیات اخلاقی، عادلانه و عاقلانه
  • در مصاحبه با پذیرفته‌شدگان آزمون آموزگاری نظر شخصی اعمال نشود
  • به دل آب مى زنيم براى اولين سهميه‌هاى دو نفره
  • ابلاغ تسلیت سید محمد خاتمی به خانواده شهید انتظاریان
  • ببینید | تناقض عجیب در سخنان وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • براى رشد شتابان در كشور نقشه راه اقتصادی درحال نهایی شدن است
  • اعتراض یک حقوقدان به برخورد حجاب‌بانان: نیروی انتظامی حتی حق دادن تذکر لسانی را هم ندارد
  • حمایت و مشارکت مردمی گنبد فولادین پدافندی و بازدارندگی در مقابل دشمن است
  • ببینید | زیرنویس شبکه خبر همزمان با سخنان رهبر انقلاب درباره حمله به اسرائیل: سیلی خواهند خورد!