Web Analytics Made Easy - Statcounter

پخت سمنوی آشتیان در حالی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید که «خردادماه» آغاز کاوش‌های جدید در آشتیان خواهد بود. ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶ استانها مرکزی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آشتیان، شهرستان آشتیان از شهرهای قدیمی و باتمدن در استان مرکزی است که از شمال به تفرش و قم و از جنوب به اراک و محلات محدود شده و هزار و 348 کیلومتر مربع مساحت و دارای یک شهر، یک بخش و سه دهستان به مرکزیت آشتیان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهر جزو قدیمی‌ترین شهرهای ایران بوده که از تاریخ کهنی بهره می‌برد و در زمان پیش از اسلام نیز منطقه معمور و آبادی بوده‌ ولی متأسفانه به دلیل بی‌توجهی مردم و مسئولان بسیاری از بناهای قدیمی این شهر در طول سالیان مختلف ویران شدند تا تنها از آن همه تاریخ فقط نامی در کتاب‌ها موجود باشد.

آغاز کاوش‌های آشتیان از خردادماه99

علیرضا ایزدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به قدمت تاریخی و تمدنی شهرستان آشتیان اظهار داشت: شهرستان آشتیان با پیشینه تاریخی بسیار غنی با قدمت 2 هزار ساله، نیاز به بررسی و کاوش‌های بیشتری در منطقه دارد بنابراین به دلیل شرایط فعلی جوی، این فصل جدید کاوش در خرداد ماه سال آینده   آغاز خواهد شد و ما باید نگاه جدی تری در منطقه داشته باشیم.

وی افزود: از شوراها و شهرداری شهر به دلیل تعامل و همکاری های انجام شده باید تقدیر کرد البته ثبت رویدادها و جشن ها مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌ها نیازمندیم، چراکه این شهرستان دارای صنایع دستی و همچنین برندهای تاریخ شناسایی بالایی است به عنوان مثال صابون آشتیان می‌تواند برندی برای معرفی این شهرستان باشد.

میراث فرهنگی با تصاویر هوایی سال 1335 اقدام به تعیین و حدومرز بافت تاریخی قم کرده است«تاجر اسلحه» میراث فرهنگی را نمی‌فهمدمدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد: برای مرمت قلعه‌های تاریخی استان اعتبار نداریم

آشتیان، پایه‌گذار شیوه نوین در علوم نوین

ایزدی خاطرنشان کرد: رویدادهای ارزشمندی همچون پخت سمنو که در سال گذشته در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و همچنین جشن‌ها و مراسم ویژه  می‌تواند در معرفی  و جذب گردشگر در این منطقه تاثیر مثبتی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: آشتیان به واسطه مفاخر و مشاهیری که در منطقه دارد در ابعاد بین المللی پایه‌گذار شیوه نوین در علوم نوین بوده و در تلاشیم با توجه به پیشینه ارزشمند این شهرستان  و تمدن غنی آن  بتوانیم آنطور که شایسته این منطقه  هست به گردشگران معرفی شود.

انتهای پیام/711/ز

R7980/P/S6,73/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۷۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حاشیه رونمایی از این آثار گفت: این مراسم با توجه به وجود نسخ خطی نفیس در گنجینه موزه بزرگ خراسان و به مناسبت روز بزرگداشت «ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن‌عبدالله بن‌مشرف» متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی برگزار شد.

احسان زهره وندی افزود: یکی از اولویت‌های کاری معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی تبیین و معرفی مشاهیر ادبی ایران است که از اسفند سال گذشته با برنامه (بزرگداشت نظامی) شروع و در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت و طبق تقویم فرهنگی اقدام به برپایی نمایشگاه‌های مشاهیر فرهنگی و هنری براساس آثار موجود در خراسان رضوی می‌کند.

وی گفت: در این مراسم ۲ نسخه خطی نفیس سعدی از کلیات گلستان و یک رقعه متعلق به دوره تیموری رونمایی شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یکی از نسخه‌ها شامل غزلیات سعدی به ضمیمه غزلیات قاسم انوار و بخشی از دیوان حافظ است که با خط نستعلیق ۱۴ سطری نوشته شده و تاریخ تحریر آن مربوط به دوره تیموری و قرن ۱۰ هجری قمری است.

زهره وندی افزود: نسخه دیگر کلیات سعدی شامل گلستان، بوستان و دیوان اشعار بوده که با خط نستعلیق تحریر شده است.

نسخه‌های خطی سعدی از سوم تا نهم اردیبهشت  در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد از ساعت ۹ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر، شعر و ادبیات فارسی است.

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • محله‌های همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد
  • ثبت ۴۱ میراث ناملموس از استان البرز در فهرست آثار ملی
  • ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است
  • حمله «گروه تخریب» به آثار تاریخی ایران