Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-28@16:19:16 GMT

عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه مشخص شد

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۷۸۲۲

عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه مشخص شد

 وکلای ملت در صحن علنی امروز ماده ۳۱ لایحه مالیات بر ارزش افزوده را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، عوارض های سالانه کلیه وسائط نقلیه اعم از خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت ها به شرح ذیل تعیین می شود:

الف: وسائط نقلیه تولید داخل معادل یک ‌درهزار قیمت فروش کارخانه و وسائط نقلیه وارداتی معادل یک و نیم ‌درهزار مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مشمول عوارض سالانه می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مأخذ محاسبه عوارض موضوع این بند مأخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۳۰) این قانون است.

ب: وسائط نقلیه در شهرهای آلوده تا ده سال پس از تولید با مأخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۳۰) این قانون و معادل یک بیستم نرخ های مندرج در جدول ماده مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی وسائط نقلیه می‌شوند. پس از سال دهم تولید، هر سال به میزان ده درصد (۱۰%) به نرخ پایه عوارض آلایندگی وسائط نقلیه مذکور اضافه می شود تا حداکثر به دو برابر نرخ پایه افزایش یابد. وسائط نقلیه ای که نرخ عوارض سالانه آلایندگی آنها در جدول ذیل ماده (۳۰) صفر می باشد، تا سپری شدن پنج سال از سال تولید، از پرداخت عوارض سالانه آلایندگی معاف می باشند و پس از آن، وسائط نقلیه سنگین با نرخی معادل یک دهم نرخ های مندرج در ردیف (D) جدول ماده (۳۰) و سایر وسائط نقلیه با نرخی معادل یک دهم نرخهای مندرج در ردیف (C) ردیف مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی می باشند. در مورد خودروهایی که تولید یا واردات آنها متوقف می شود، مأخذ محاسبه توسط سازمان و متناسب با آخرین سال تولید یا واردات تعیین می شود. فهرست شهرهای آلوده که وسائط نقلیه با پلاک انتظامی متعلق به شهرهای مذکور مشمول عوارض سالانه آلایندگی می شوند، حداکثر تا پایان دی‌ماه هر سال با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و تصویب هیأت وزیران برای اجراء در سال بعد تعیین می شوند.

تبصره ۱: وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری ها) مکلف است با ایجاد سامانه الکترونیک متمرکز عوارض سالانه وسائط نقلیه، امکان پرداخت و صدور الکترونیکی مفاصاحساب عوارض موضوع بندهای «الف» و «ب» این ماده را برای مالکان و استعلام برخط میزان عوارض پرداخت نشده مربوط به وسائط نقلیه را برای نیروی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی فراهم کند.

تبصره ۲: پرداخت عوارض موضوع بندهای «الف» و «ب» این ماده بر عهده مالک است. مالکان وسائط نقلیه مکلفند عوارض‌ مذکور هر سال را تا پایان همان سال پرداخت نمایند. چنانچه مالکیت وسائط نقلیه مذکور پس از سال تولید تغییر نماید، پرداخت عوارض سالانه و عوارض سالانه آلایندگی موضوع این ماده از سال انتقال بر عهده مالک جدید است.

تبصره ۳: وسائط نقلیه ای که گواهی اسقاط دارند، در سال اسقاط، مشمول عوارض بند «ب» موضوع این ماده نمی‌شوند.

تبصره ۴: کلیه وسائط نقلیه که قبل یا بعد از لازم الاجراء شدن این قانون شماره‌گذاری شده باشند نیز، مشمول عوارض‌ موضوع این ماده می شوند.

تبصره ۵: ثبت سند انتقال وسائط نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (معاونت راهنمایی و رانندگی)، منوط به تسویه عوارض بندهای «الف» و «ب» این ماده مربوط به وسائط نقلیه مورد معامله و سایر وسائط نقلیه متعلق به انتقال‌دهنده و انتقال‌گیرنده است.

تبصره ۶: پرداخت عوارض موضوع بندهای «الف» و «ب» این ماده هرسال، حداکثر تا پایان همان سال، موجب برخورداری از تخفیف به میزان بیست درصد (۲۰%) است.

تبصره ۷: پرداخت عوارض های مذکور پس از موعد مقرر مشمول جریمه غیرقابل بخشودگی معادل ده درصد (۱۰%) عوارض سالانه است و در صورت تأخیر بیش از یک ماه، علاوه بر جریمه مذکور مشمول جریمه ای معادل دودرصد (۲%) عوارض سالانه به ازای هر ماه نسبت به مدت تأخیر است.

تبصره ۸: در صورتی که مالک یا مالکان خودروهای سبک و سنگین و موتور سیکلت از پرداخت عوارض‌ موضوع این ماده به مدت پنج سال از سال مالکیت، خودداری نمایند و یا مبلغ عوارض و جریمه پرداخت نشده از پنج‌درصد (۵%) نصاب معاملات کوچک موضوع جزء (۱) ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات مصوب ۲۵/۱/۱۳۸۳، بیشتر شود، نیروی انتظامی موظف است براساس فهرست اعلامی وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری ها) نسبت به توقف وسائط نقلیه مزبور تا پرداخت بدهی اقدام کند.

تبصره ۹: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و شهرداری‌ها مکلفند امکان دسترسی برخط به پایگاه اطلاعات وسائط نقلیه خود را برای وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری ها) فراهم کنند.

تبصره ۱۰: وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری ها) موظف است نسبت به اطلاع رسانی در خصوص وظایف و تکالیف مالکان وسائط نقلیه به طرق مقتضی از جمله از طریق ارسال پیامک اقدام کند.

تبصره ۱۱: آیین نامه اجرائی این ماده ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری ها) به تصویب هیأت وزیران می رسد.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۷۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌ اندازی اتوبوس‌ های بدون آلایندگی در سراسر بریتانیا

تین نیوز

دولت بریتانیا ۱۴۳ میلیون پوند برای راه اندازی اتوبوس های بدون آلایندگی در سراسر کشور و بهبود زیرساخت های حمل ونقل محلی در راستای مقابله با تغییرات آب وهوایی سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، وزیر حمل ونقل بریتانیا از سرمایه گذاری ۱۴۳ میلیون پوندی برای معرفی نزدیک به هزار اتوبوس جدید بدون آلایندگی در سراسر انگلستان، بهبود زیرساخت های حمل ونقل محلی و مقابله با تغییرات آب وهوایی خبر داد. وی بر تعهد بریتانیا نسبت به کربن زدایی ناوگان اتوبوس رانی و اولویت بندی مناطق روستایی در دستور کار حمل ونقل کشور تأکید و اعلام کرد که در مجموع ۲۵ شورا برای ارتقای ناوگان اتوبوس رانی خود، با تمرکز بر تمیزتر، قابل  اعتمادتر و راحت تر کردن سفرهای محلی، بودجه دریافت خواهند کرد.

این ابتکار دومین دور از برنامه منطقه ای اتوبوس بدون آلایندگی (ZEBRA) محسوب می شود که پس از موفقیت مرحله نخست شامل جذب قابل توجه اتوبوس های برقی در مناطق مختلف راه اندازی شده و پیش از این اثربخشی خود را در تسریع گذار به حمل ونقل پاک نشان داده است.

آمار نشان می دهد بریتانیا بیشترین تعداد اتوبوس برقی را در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی ثبت کرده است. این امر قرار است با تزریق بودجه به برنامه یادشده ادامه پیدا کند. پس از اجرای آن نیز جوامع سراسر انگلستان از این سرمایه گذاری بهره مند خواهند شد و بسیاری از مناطق روستایی اتوبوس های بدون آلایندگی را برای نخستین بار تجربه می کنند. این اقدام با استراتژی دولت برای بهبود زیرساخت های حمل ونقل محلی و در عین حال رسیدگی به دغدغه های زیست محیطی هم سو است.

تأثیرات مثبت اتوبوس های بدون آلایندگی

اهمیت این سرمایه گذاری فراتر از ملاحظات زیست محیطی است و انتظار می رود با حمایت از مشاغل ماهر در بخش تولید، رشد اقتصادی را تحریک کند. علاوه بر این، تعهد دولت به جوامع روستایی در اولویت بندی بودجه برای این مناطق مشهود است و گستردگی مزایای بهبود خدمات اتوبوس رانی را تضمین می کند.

مدیر سیاست و روابط خارجی در کنفدراسیون حمل ونقل مسافر بریتانیا با استقبال از این حمایت دولتی برای کمک به تسریع سرمایه گذاری های عمومی و خصوصی حیاتی در وسایل نقلیه جدید بدون آلایندگی و زیرساخت های شارژ، گذار به ناوگان اتوبوس بدون آلایندگی را فرصتی بزرگ برای بریتانیا معرفی کرد که در ایجاد یک شبکه اتوبوس مدرن بدون آلایندگی به عنوان یکی از پایدارترین اشکال حمل ونقل برای تعداد رو به رشدی از مسافران به این کشور کمک می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • زمان ترخیص سعید راد مشخص نیست/ عوارض شکستگی استخوان لگن
  • قلع و قمع ۴ هزار متر مربع تغییر کاربری غیر مجاز در قائم شهر
  • زمان واریز افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ مشخص شد
  • سن فرسودگی انواع خودروها
  • سن فرسودگی خودروها اعلام شد + جدول
  • زمان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مشخص شد
  • هر خودرو بعد از چندسال فرسوده می‌شود؟
  • سن فرسودگی انواع خودروها اعلام شد
  • راه‌ اندازی اتوبوس‌ های بدون آلایندگی در سراسر بریتانیا
  • سن فرسودگی انواع خودرو‌ها چند سال است؟