Web Analytics Made Easy - Statcounter

گودرزی٬ کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تعامل با ۱۵ کشور همسایه با جمعیتی حدودا ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون نفر و بازار چند میلیارد دلاری قطعا می تواند نیاز کشور به تعامل با اروپایی ها را کاهش دهد. و این در حالی است که اروپایی ها نیز به این اذعان دارند که آینده اقتصاد به سمت آسیا خواهد آمد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در سخنرانی اخیر خود در مجمع سالیانه بانک مرکزی، گفت: «بخشی از اقتصاد ما به سیاست و به ویژه سیاست خارجی مرتبط بود و ما این را می‌دانستیم، اینکه کسی بگوید سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را بدون دخالت سیاست خارجی حل می‌کنیم، فقط به درون نگاه می کنیم ممکن نیست؛ من بلد نیستم البته اقتصاد دان هم نیستم؛ اگر اقتصاددانی بلد است که در شرایطی که تمام روابط خارجی تخریب شده و در شرایطی که مردم احساس کنند هر روز سخت‌تر می‌شود و تحریم‌های بین المللی به ما فشار آورد و در فروش محصولات از جمله نفت مشکل داشته باشیم، اقتصاد هم دست نخورد بیاید بگوید؛ من حداقل بلد نیستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

کارشناس مسائل اقتصادی:

ضعف مدیریتی؛ نیمی از مشکل اقتصادی کشور

گودرزی، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفتگو با دیارآفتاب در خصوص راهکارهای پیشبرد اقتصادی کشور در شرایط تحریم، گفت: اگر بخواهیم نگاهی به معایب و مزایای اقتصاد ایران بیندازیم می توان مواردی را برشمرد.

گودرزی اظهار کرد: ساختار اقتصاد ایران چندین دهه است که با مشکلاتی رو به روست که از جمله می توان به وابستگی مالی به نفت و مونتاژکاری در بخش صنایع اشاره کرد. تحریم ها نیز فشار مضاعفی بر اقتصاد کشور وارد کرده است. همچنین اشکالات مدیریتی یکی از اصلی ترین نقاط ضعف اقتصاد ایران محسوب می شود تا جایی که بنظر می رسد بیش از ۵۰درصد مشکلات اقتصادی در کشور به دلیل ضعف های مدیریتی است.

وی به پتانسیل های اقتصاد کشور اشاره کرد و ادامه داد: از طرف دیگر منابع بسیار غنی معدنی و زیرزمینی و نیروی انسانی جوان را می توان به عنوان مزایا و پتانسیل های کشور در حوزه اقتصاد برشمرد. لذا به نظر می رسد اگر مدیریتی قوی بر سر کار باشد می توان از پتانسیل ها نهایت استفاده را کرد و ضعف ها را به حداقل کاهش داد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سخن چند روز گذشته صدر اعظم آلمان، گفت: آنگلا مرکل در سخنرانی خود این نکته را خاطرنشان کرد که "اروپا در حال عقب ماندن از اقتصاد آسیا است و در آینده شاهد آسیایی قوی در حوزه اقتصادی خواهیم بود". مثال آن را می توان پیشرفت اقتصادی کشورهایی مانند چین، هند، سنگاپور و ... دانست که در حال سبقت گرفتن از اقتصاد اروپا هستند و به نظر می رسد آینده اقتصاد جهان به سمت آسیا خواهد آمد.

اقتصاد مقاومتی به معنای قطع ارتباط با خارج نیست

وی اضافه کرد: پیشبرد اقتصاد کشور صرفا با توجه به خارج کشور و بدون نگاه به داخل یا صرفا بدون نگاه به روابط خارجی و فقط با نگاه داخلی امکان پذیر نیست بلکه همانطور که مقام معظم رهبری هم در سال های گذشته بیان فرمودند، اقتصاد مقاومتی با توجه به توان داخلی و تعامل متعارف با دیگر کشورها تعریف می شود. به این معنی که قطع رابطه اقتصادی با خارج از کشور مد نظر نیست.

اصلاح سیستم بانکی و مالیاتی نیاز اقتصاد کشور

گودرزی گفت: اصلی ترین کاری که باید برای اقتصاد کشور انجام بگیرد اصلاح سیستم بانکی است، همینطور اصلاح نظام مالیاتی کشور می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی را برطرف کند چرا که بنا بر اظهارات اخیر مسئولین میزان فرار مالیاتی در کشور به حدود ۵۰درصد می رسد که اگر این میزان دریافت شود می تواند بسیاری از مشکلات کشور را برطرف کند.

وی با بیان اینکه اگر توجه بیشتری به رهنمودهای اقتصادی مقاومتی در سال های گذشته داشتیم، بسیاری از مشکلات کشور حل می شد، گفت: باید تلاش کرد تا به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کرد و به رهنمود های آن عمل کرد. در واقع با نگاه به داخل می توان مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: رهبر انقلاب در خطبه های این هفته نماز جمعه فرمودند که باید قوی باشیم و این قوی شدن صرفا در مسائل نظامی نیست بلکه در مسائل اقتصادی هم نیاز به قوی تر شدن وجود دارد و عمل کردن به نسخه های اقتصاد مقاومتی می تواند در این زمینه کشور را یاری دهد.

تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه و آسیایی جایگزین اروپاست

وی اضافه کرد: تعامل با ۱۵ کشور همسایه با جمعیتی حدودا ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون نفر و بازار چند میلیارد دلاری قطعا می تواند نیاز کشور به تعامل با اروپایی ها را کاهش دهد. و این در حالی است که اروپایی ها نیز به این اذعان دارند که آینده اقتصاد به سمت آسیا خواهد آمد.

گودرزی با اشاره به مجمع اقتصادی اورآسیا، گفت: عضویت در این مجمع مزایای خوبی را پیش روی اقتصاد ایران باز می کند و می توان با عضویت در آن از فرصت هایش استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: لذا نهایتا باید گفت می توان با نگاه به توان داخلی و ضمن ارتباط با خارج، مشکلات اقتصادی را کاهش و رونق اقتصادی را در کشور افزایش داد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۸۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است

در برنامه میز اقتصاد به موضوع تثبیت نرخ ارز آری یا خیر؟ با حضور یزدی زاده و دارابی دو کارشناس اقتصادی پرداخته شد.

یزدی زاده کارشناس اقتصادی گفت: هیچ تئوری اقتصادی به تنهایی، کامل و جامع نیست، به عبارتی نمی‌توان گفت تورم صرفا بر اثر نقدینگی حاصل می‌شود؛ در حالی که در کشور ما، نقدینگی یعنی افزایش تقاضا، سبب جهش تورم نشده است. همه عوامل در کنار هم موجب تورم می‌شوند ولی در هر دوره، یکی از آنها غالب است و دولت‌ها باید برای کنترل آن عامل برنامه داشته باشند.

او ادامه داد: اگر نقدینگی عامل تورم در ایران بود، باید تاثیر تدریجی می‌داشت ولی ما جهش تورمی داریم که مهمترین عامل آن، افزایش نرخ ارز است که خود، تابعی از واردات و صادرات محسوب می‌شود. افزایش نرخ ارز معمولا محصول افزایش واردات است ولی در کشور ما اینگونه نیست. جهش قیمت ارز در ایران به خاطر کارکردهایی غیر از واردات است، زیرا بازار آزادی داریم که تقاضا در آن بی معنی است.

یزدی زاده افزود: تثبیت قیمت در هیچ اقتصادی معنا ندارد؛ ولی دولت می‌تواند با مدیریت بازار، قیمت را کنترل کند. مثلا از ابزار تعرفه‌گذاری روی برخی کالاهای وارداتی استفاده کند. اگر ارزش پول ملی حفظ شود، تورم به شدت کاهش می یابد، قدرت خرید مردم بالا می‌رود و رکود کم می‌شود.

او گفت: من موافق تثبیت نرخ ارز نیستم ،ما الان ۳۵ درصد تراز تجاری داریم،نرخ ارز باید در کشور نزولی باشد نه صعودی. امروز ما مازاد تراز تجاری در کشور داریم،نرخ ارز یک نرخی است که حاصل عوامل بنیادی است، نرخ ارز را نمی توان دستوری تعیین کرد چرا که این نرخ تعادل و تثبیت آن به صورت دستوری غیر ممکن است.

او گفت:نرخ ارز ایران شناور و مدیریت شده است امروز باید نرخ ارز ثبات داشته باشد. تثبیت نرخ ارز در دنیا حل شده  فقط در کشور ما هنوز نه تنها حل نشده است بلکه همیشه  در مورد آن صحبت می کنیم. متاسفانه ما سیاست درست و مطلوبی نداریم زمانی که نفت افزایش می یابد نرخ ارز  ثابت می ماند و یا بالعکس،امروز نفت برای کشور سیاست گذاری می کند.

او گفت: روسیه تحریم است ولی تثبیت نرخ ارز درستی دارند. روسیه سیاست دارد نرخ بهره خود را افزایش داد ولی ما نرخ بهره را ثابت نگه داشته ایم.

یزدی زاده گفت: تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است به طوری به دلیل مهیا نبودن شرایط امکان قیمت‌گذاری ارز باتوجه‌به بازار فراهم نیست.

در ادامه دارابی  دیگر کارشناس اقتصادی گفت: نرخ ارز به مقدار زیادی به سیاست‌های دولت برمی‌گردد، اما در حال حاضر نرخ ارز دولتی به دلیل این‌که فاصله زیادی با نرخ ارز بازار آزاد دارد، یک صف ارزی برای واردات شکل گرفته است. از آن طرف هم صادرکنندگان انگیزه‌ای برای صادرات ندارند.

او  تصریح کرد: کسری تراز تجاری کشور به بالای ۱۵ میلیارد دلار رسیده است. ما تقریبا ۳ سال درگیر انتقال ۶ میلیارد دلار مطالبات‌مان از کره‌جنوبی بودیم.

دارابی تصریح کرد: حالا که ۱۵ میلیارد دلار کسری تراز تجاری آوردیم، این نشان می‌دهد که چه دردسر بزرگی دارد بازار ارز را تهدید می‌کند و هر چه زودتر باید این نرخ‌ها اصلاح شود. اگر نرخ‌ها اصلاح نشود، شوکی که بعدا رخ می‌دهد، خیلی شدیدتر خواهد شد و به همین دلیل باید هر چه زودتر تدبیری کنیم.

دارابی گفت: اگر نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ادامه پیدا کند، همان بلایی بر سر اقتصاد می‌آید که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بر سر اقتصاد آورد و در نهایت منجر به خروج منابع و همچنین کالاها از کشور شد. نرخ ارز یک نرخی است که حاصل عوامل بنیادی است، نرخ ارز را نمی‌توان دستوری تعیین کرد و به طور کلی با کنترل سیاست‌ پولی، نرخ ارز ثبات پیدا می‌کند.

او بیان کرد:عمده مصارف ما متاسفانه قاچاق است. ما به لحاظ تئوریک در اقتصاد می‌گوییم که نرخ ارز تعادل سه بازار مختلف است، بازار محصول، بازار پول و بازار سرمایه. بازار محصول می‌خواهیم بگوییم نرخ ارز، مثلاً نرخ دلار به ریال. بازار محصول شاخصه‌اش می‌شود تفاوت بهره وری ایران و آمریکا. بازار پول شاخصه‌اش می‌شود تفاوت نرخ بهره حقیقی ایران و آمریکا و بازار سرمایه شاخصه‌اش می‌شود تفاوت انتظارات از  آینده اقتصاد ایران و آمریکا اگر رابطه دلار و ریال مدنظر باشد.

او افزود: من روی سیاستگذاری تاکید دارم، ما نمیتوانیم به صورت آکادمیک صحبت کنیم. اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که نرخ دستوری باشد یا نه، باید عواملی را مورد بررسی قرار دهیم. از ۴۳ سیاستی که تاکنون ابلاغ شده، قریب به ۳۲۰ بند اقتصادی است و از این ۳۲۰ بند ۲۶ مورد مستقیم و غیرمستقیم به حوزه ارز مربوط و ۳۲ حکم از آن در می آید.

او افزود: مساله دیگر بند ت ماده ۲۰ قانون احکام دائمی است. اقتصاد ایران امروز ۸۰درصد وارداتش، کالاهای کم کشش و صادراتش هم به همین شکل است. ما مواد خام و نیمه خام صادر می کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو
  • تعامل با کشورهای آفریقایی اقتصاد استان یزد را تقویت می کند
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • پاکستان، شریک استراتژیک/ فرصت ۱۰ میلیارد دلاری برای ایران
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • موج جدید مدعیان «دلارزدایی» از اقتصاد ایران چه می‌خواهند؟
  • فروپاشی اقتصادی با ارز ۹۰ هزار تومانی
  • آینده اقتصاد سوریه/ شرایط روزبه‌روز سخت می‌شود
  • تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است
  • دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کرده است