Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@20:03:21 GMT

بصیرت سیاسی، قطب­‌نمای تشخیص حق از باطل

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۸۸۶۶۰

بصیرت سیاسی، قطب­‌نمای تشخیص حق از باطل

کودکان سرزمین ما حاج قاسم ها را الگوی خود قرار داده و با روحیه‌­ای ظلم‌ستیز، استکبار ستیز و شجاع و مقاوم تربیت می‌شوند.

خبرگزاری فارس؛ یادداشت میهمان ـ فریبرز دُرتاج استاد گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی: به نظرم بصیرت سیاسی برای ملّت ما که طی 41 سال اخیر در مقابل زیاده‌­ خواهی ­های دشمنان قسم خورده پایداری و مقاومت نموده است؛ به منزله­‌ چراغ راهنما یا قطب­ نما تلقی می­گردد که به پوینده راه کمک می­‌کند تا سره را از ناسره تشخیص دهد و یا به عبارت دیگر، به مثابه یک حصار پولادین در برابر بدخواهی‌­های استکبار جهانی به سر کردگی آمریکای خبیث و جنایتکار عمل نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به تحولات اخیر منطقه بعد از ترور شهید سپهبد سلیمانی و فتنه ­انگیزی بدخواهان نظام برای تحت­ الشعاع قرار دادن حماسه‌ا­ی با شکوه شکرگزاری ملت غیور ایران و عراق از زحمات چندین ساله این مجاهد سرافراز، که به تعبیر حضرت آقا غبار را از برخی چشمان غبار گرفته زدود و ایضاً کمرنگ کردن یوم الله سیلی محکم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آمریکا، دیدیم که بصیرت سیاسی مردم ما بار دیگر سیلی محکمی بر صورت آمریکا و ایادی و اذانب آن در منطقه نواخت و لذا از منظر بنده، بصیرت سیاسی و دینی مردم سنگ بنا و اساسی ترین عنصر و ضلع رویکرد مقاومت است.

نقش رهبری و هدایت مقام معظم رهبری در عبور از بحران­‌های سه دهه گذشته بسیار بی بدیل و سرنوشت ساز بوده و اگر جمهوری اسلامی تا به امروز از صلابت و اقتدار بالایی در سطح بین الملل و منطقه برخوردار است و توانسته توطئه­‌ها و دسیسه‌های دشمنان نظام اسلامی را با هوشیاری خنثی کند و به پیشرفت چشمگیری در زمینه­ های مختلف علمی، سیاسی، نظامی دست یابد همه مرهون درایت و تدابیر ارزشمند حضرت آقا است.

تدابیر آگاهانه و حکیمانه حضرت آقا در برابر زیاده­ خواهی‌­های نظام سلطه، علت طراحی هجمه­‌های بسیار گسترده دشمنان نظام اسلامی بر موضوع «ولایت فقیه» است.

امروز نظام سلطه دریافته که مانع اصلی بر سر راه منافعش، اندیشه­های نظام جمهوری اسلامی و به­ ویژه وجود رهبری و ولایت فقیه است و لذا در صدد است که به هر وسیله، این محور نظام را مورد چالش قرار دهد تا بلکه به اهداف شوم خود دست یابد، که البته به حول و قوه الهی و پشتیبانی و حضور مردم و عناصر مدافع انقلاب، دشمنان نظام نه تنها نتوانسته­اند به اهداف خود دست یابند، بلکه با اقدامات خود باعث اقتدار هر چه بیشتر نظام اسلامی و رهبری معظم آن، در سطح جهانی شده­‌اند، لذا رهبری و هدایت­‌های رهبر با صلابت و با اقتدار جمهوری اسلامی نیز ضلع دیگر دکترین مقاومت در جمهوری اسلامی است.

انقلاب ایران با رویکرد ایدئولوژیک و سمت و سوی عقیدتی خود، با طرح دکترین مقاومت و گفتمان سازی این دکترین در بین ملت­های آزاده منطقه به مثابه­ی انقلابی اسلامی از توانمندی تأثیرگذاری بر گستره­ی جغرافیای وسیع اسلام برخوردار است.

این انقلاب با تکیه بر بعد معنوی خود، تأثیر به سزایی در جهت گرایش نهضت­های اسلامی به سوی تحقق اندیشه­‌های اسلامی داشته است.

این انقلاب نه تنها الگوی عینی جنبشی مردمی برای نهضت­ های شیعی منطقه به شمار می­‌آید، بلکه حتی به طور عام­‌تر، نمونه­ های واقعی از انقلابی اسلامی را برای تمام مسلمانان جهان به نمایش گذاشته است. 

انقلاب ایران با الهام از ایدئولوژی اسلامی، که داعیه­‌دار سعادت و خوشبختی تمام جهانیان است، طبیعی است که نتواند در محدوده­ی جغرافیایی ایران توقف نماید و پیام آن و امواجش در درجه­ی اول، به ملل مسلمان کشورهای همسایه و سپس به همه ملل مستضعف جهان رسیده است و اینکه مقام عظمای ولایت فرمودند رزمندگان سپاه قدس، فرا مرزی هستند ناظر بر همین نگاه است.

ایدئولوگ انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی رحمه الله، صدور انقلاب را به مفهوم صدور ارزش­ها، آرمان­ها و تجربیات انقلاب اسلامی، همچون استقلال، نیل به خصلت­های انسانی و خودکفایی، حمایت از مستضعفان و رنج دیدگان و محرومان، ایجاد عدالت اجتماعی، و نفی اشرافیگری و تبعیض­ها و نژاد گرایی تعریف نمود و دیدیم که با تربیت فرزندانی همچون حاج قاسم سلیمانی که مقام معظم رهبری فرمودند ایشان تربیت یافته مکتب امام (ره) است، ما شاهد تعیین اجتماعی همه این خصلت‌­ها بودیم. بنابراین ضلع دیگر دکترین مقاومت، برد ارزش­های اسلامی و تلاش برای همه گیر شدن آن در بین ملت­‌های ستم دیده است.

استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا برای کنترل کامل خاورمیانه و تضمین منابع سلطه جویانه خود ابتدا با تکیه بر قدرت نظامی سعی در اجرا کردن طرح اشغال افغانستان و عراق کردند.

لشگر کشی به عراق برای ایجاد رعب و وحشت در ایران صورت گرفت و هدف از جنگ ۳۳ روزه لبنان نیز خلع سلاح حزب الله، عبور از لبنان و رسیدن به سوریه بود. پس از صرف هزینه‌­های فراوان و عدم نتیجه­ گیری از اشغال عراق و شکست در جنگ 33 روزه لبنان، جهان استکبار جنگ نرم و روانی را جایگزین مبارزه نظامی کرد. تبلیغات مسموم رسانه­ای و اشاعه تفکرات و اعتقادات بی پایه و اساس با بهره‌­گیری از سرویس­‌های گسترده، جزیی، ورود به فضای فرهنگی کشور با ایجاد برنامه­های ضد فرهنگی از محورهای اجرایی شدن جنگ نرم به حساب می­آیند.

اگرچه آمریکا و صهیونیست­ها گاهی مسأله حمله نظامی به ایران را مطرح می‌­کنند اما به خوبی می‌­دانند که این طرح هزینه­های غیر قابل تحملی برای آن­ها خواهد داشت و تنش گسترده­ای را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

به ویژه که سرافکندگی آن­ها، پس از انفعال بزدلانه­ شان در ترور سردار مقاومت و ایضاً ترس از پاسخ به سیلی محکم سپاه امروز نقل محافل سیاسی و نظامی دنیاست. همه اینها شاهد مثال این است که مقاومت همان دست برتر خداوند است.

وظیفه دانشگاهیان و به ویژه دست­اندرکاران تعلیم و تربیت کشور این است که این روحیه مقاومت را از همان سالهای ابتدایی تعلیم و تربیت رسمی در مدارس ابتدایی در فرزندان این مرز و بوم درونی کنند و کودکان سرزمین ما حاج قاسم ها را الگوی خود قرار داده و با روحیه­ای ظلم ستیز، استکبار ستیز و شجاع و مقاوم تربیت شوند.

اینکه حضرت آقا فرمودند جامعه اسلامی باید قوی شود، اساسی­‌ترین اقدامش همین موضوعی است که عرض کردم. از این رو در کانون این سه ضلعی مقاومت، بحث تربیتی و مکتبی مطرح است اینکه خانواده ها و دستگاه های تعلیم و تربیت و رسانه ها و ...، مقاومت را به عنوان یک مکتب فکری در بین فرزندان ما نهادینه کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سپاه پاسداران تشخیص انقلاب اسلامی عراق قاسم سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۸۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش‌های انقلاب اسلامی به شیوه‌های هنری بیان شود

معاون سیاسی استاندار ایلام با اشاره به نقش نهادهای فرهنگی‌ و هنری در شناسایی چهره‌های موثر و محبوب هنری و غیرهنری تاکید کرد: برای بیان ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران به شیوه‌های هنری تلاش شود. - اخبار استانها -

معاون سیاسی استاندار ایلام، در مراسم تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان استان به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی، ضمن تبریک این هفته گفت: نقش هدایت‌های مقام معظم رهبری در همه حوزه‌ها برجسته است که ناشی از دانش، اشراف، درایت و تعهد و ارتباط ایشان با خداوند است.

معاون سیاسی استاندار ایلام با بیان اینکه ملت ما (شهدا و رزمندگان و تمام اقشار) در فرمانبری از رهنمودهای مقام معظم رهبری نقش‌آفرین بوده و هستند، افزود: لازم است همه قدردان این شخصیت و نعمت بزرگ الهی باشیم.

حسنی با بیان اینکه در این زمان، هیچ شخصیت بزرگی در هیچ جای جهان مشابه مقام معظم رهبری وجود ندارد، گفت: یک شاعر زن هندی ( مسلط به زبان فارسی) در دیدار اخیر ایشان با شاعران، رهبر معظم انقلاب را رهبری منحصر به فرد در جهان که به حوزه فرهنگ و ادبیات اشراف دارد، عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نقش هنر و هنرمند در زندگی و تحقق آرمان‌های انقلاب را ارزشمند می‌داند، گفت: امروز همه نگاه‌ها به سمت این جایگاه است.

معاون سیاسی استاندار ایلام در ادامه به پاسخ کشورمان به تجاوز اسرائیل به کنسولگری کشورمان در سوریه اشاره و عنوان کرد: زبان هنر، رساترین و عمیق‌ترین زبان است که مخاطب آن را می‌پذیرد.

حسنی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هر انقلاب و نهضتی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ ندارد، گفت: این مهم ارزش هنر و نقش هنرمندان را نشان می‌دهد.

معاون سیاسی استاندار ایلام به سرعت و قدرت تاثیر هنر اشاره و بیان کرد: هنر با طبیعت انسان سازگار و قدرت نفوذ آن در مخاطب بسیار تأثیرگذار است. مصداق بارز آن، روایت فتح شهید آوینی است که در جان و دل مخاطب رخنه می‌کند. شهید آوینی فضای هنری کشور را بعد از انقلاب به فضای معنوی و اخلاقی تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه در استان ایلام هنرمندان شاخصی هستند که در سطح کشور خوش درخشیده‌اند، افزود: این هنرمندان برای استان افتخارآفرین بوده و نهادهای هنری ‌و فرهنگی باید در حمایت از این چهره‌ها اقدامات موثر داشته باشند.

حسنی همچنین با اشاره به عملیات وعده صادق تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با این عملیات دفاعی، قواعد بازی نظامی در منطقه را به سود  خود تغییر و قدرت تهاجمی خود را به دنیا نشان داد و این حرکت سپاه مقتدر با حمایت و استقبال مردم همراه شد.

وی ادامه داد: اکنون هنرمندان با خلق آثار هنری و رسانه‌ها با نگارش مطالب شکیل حمایت قاطع خود از نیروهای مسلح را داشته باشند و عملیات روانی و تبلیغاتی دشمن را خنثی کنند.

معاون سیاسی استاندار ایلام با بیان اینکه نهادهای فرهنگی‌ و هنری در شناسایی چهره‌های موثر و محبوب در جامعه نقش مهمی ایفا می‌کنند، گفت: برای بیان ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران به شیوه‌های هنری تلاش شود.

انتهای پیام/180/

دیگر خبرها

  • ارزش‌های انقلاب اسلامی به شیوه‌های هنری بیان شود
  • طرح ملی سفیران بصیرت در کرمان
  • قدردانی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی از سپاه پاسداران
  • هدف ایران مبارزه با جبهه‌های باطل است/ تا پای جان پای اسلام و تمامیت اراضی ایران هستیم
  • اصلاح نظام ارزشیابی درس تربیت بدنی/ ایجاد تیم‌های امدادی ماهر در مدارس
  • افزایش۵۰ درصدی فضاهای ورزشی آموزش و پرورش
  • شرایط مبهم است | واشنگتن به دنبال جنگ با ایران نیست | اسرائیل پاسخ ندهد، درگیری ادامه پیدا نمی‌کند
  • پیام سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی انتقام سپاه از رژیم صهیونیستی
  • دشمنان چشم دیدن پیشرفت سیستان و بلوچستان را ندارند
  • عملیات شب گذشته حیرت‌آور بود/ این حمله موازنه سیاسی منطقه را به نفع مقاومت تغییر داد