Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: دو دهیار متخلف در شهرستان اردل به جرم رهاسازی فاضلاب از طریق انباشت غیراصولی و غیربهداشتی پسماند‌های روستا و تهدید علیه بهداشت عمومی و عدم توجه به اخطار‌های حفاظت محیط زیست مبنی بر رفع آلودگی ناشی از دفع نامناسب این پسماندها، هر کدام به پرداخت ۵۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: با توجه به وضعیت توپوگرافی چهارمحال و بختیاری، شیب زمین و آب‌های روان، دفن سنتی و مکان یابی دفن زباله یکی از معضلات زیست محیطی این استان به شمار می‌رود، که اگر به خوبی مدیریت نشود سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.

احمدی اضافه کرد: از این رو توجه به بحث پسماند، مدیریت پسماند به عنوان یک اولویت در بحث سلامت استان مطرح است.

او ادامه داد: سلامت جامعه اولویت حفاظت محیط زیست استان است و با این جرایم برابر قانون و با قاطعیت برخورد می‌شود.

احمدی گفت: پارسال یکهزار و ۴۲۱ پایش محل دفن پسماند در استان انجام شد که ۱۷۶ مورد اخطاریه به شهرداری و دهیاری‌های متخلف در زمینه دفن غیر بهداشتی و نامناسب پسماند صادر شد.

او افزود: تولید زباله روزانه در استان حدود ۷۰۰ تن و سرانه تولید زباله در استان به ازای هر نفر ۷۰۰ گرم برآورد شده است.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست مدیریت پسماند دفن پسماند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۸۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: زمین پاک، نویدبخش آینده روشن و به دور از آلاینده‌، رویایی دور اما شیرین برای بشریت در دوره مدرن حاضر است، اگر مراقبت از زمین تبدیل به تفکر رایج جوامع شود، هر روز، روز زمین پاک و یادآوری اهمیت نگهداری و حفظ منابع خدادادی و ارزشمند است.

آگاهی بخشی به مردم در حوزه حفظ و نگهداری اهمیت ذخایر طبیعی و مساله پاک کردن زمین از آلودگی‌ها یک رسالت دیرینه بین اقوام و ملل است.

احترام گذاشتن به طبیعت هم یک رسم دیرینه اهالی زمین است و در برخی مناطق جهان پرستش و احترام به مادر طبیعت به دلیل بخشیدن تحفه زمین، آب و خاکی که در اختیار ما قرار داده یک ارزش دینی محسوب می‌شود.

امروزه اما سهل انگاری و انفجار جمعیتی و توسعه صنایع، مساله آلودگی زمین را تبدیل به یک دغدغه و بحران زیست محیطی کرده است.

میزان زباله و آلاینده‌های تولیدی توسط صنایع در سراسر جهان تبدیل به مساله اول جهان در حال توسعه امروز شده که بزرگترین خطر هم برای زمین لحاظ کردن همین امر است.

در حال حاضر تنها ظرفیت برای ادامه حیات همین کره خاکی یعنی زمین است که موجودات زیادی از جمله انسان را در دل خود قرار داده و یکی از بزرگترین عوامل خطرزا و نابود کننده زمین هم وجود انسان‌ها است.

جلوگیری از قطع درختان و افزایش کمربند سبز دور زمین، دفع و بازسازی اصولی زباله‌ها و جلوگیری از انباشت آنها و مصرف بهینه و درست آب و نگهداری از فرسایش خاک از مهم‌ترین عوامل افزایش طول عمر زمین خواهد بود.

وجود ۳۷۴ هزار هکتار جنگل در کردستان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: استان کردستان دارای ۳۷۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت است.

بهزاد شریفی‌پور بیان کرد: این استان همچنین دارای یک میلیون و ۴۱۴ هزار هکتار مرتع و ۱۴ هزار خانوار بهره‌بردار جنگلی و ۶۷ هزار خانوار بهره‌بردار مرتعی است.

وی افزود: استان کردستان در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال سهم تولید سالانه سه میلیون نهال و جمعاً ۱۲ میلیون نهال در سال را اجرایی کرده‌است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان بیان کرد: قسمتی از این تولیدات برای توسعه و غنی‌سازی در عرصه‌های جنگلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شریفی‌پور اذعان کرد: سال ۱۴۰۲ بیش از سه میلیون نهال تولید و توزیع شد که بر اساس دستورالعمل‌های صادره تمامی محل‌های کاشت در سامانه «ساتک» به صورت مختصات مکان محور قابل رصد است.

وی عنوان کرد: این اداره کل در اجرای قانون هوای پاک قسمت اعظمی از تولیدات به شهرداری‌ها و دهیاری‌های سطح استان جهت توسعه غنی‌سازی پارک‌ها و بوستان‌های شهری و روستایی اختصاص داده است.

کاشت نهال و افزایش درخت، یعنی افزایش پوشش سبز و کمربند سبز در جهان موجب تنفس بهتر زمین خواهد شد، هر چند مراقبت از این کمربند سبز هم نیازمند همت همگانی است تا در مقابل آسیب‌های مختلف از جمله قطع درختان و جلوگیری از آتش‌سوزی از این ثروت جهان بخش حراست کرد.

آتش‌سوزی عامل تخریب منابع طبیعی

مسؤول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان هم اظهار کرد: آتش‌سوزی یکی از عوامل مهم تخریب عرصه‌های منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع است.

پیمان فتاحی افزود: در صورت وقوع حریق، خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری به این منابع ارزشمند و خداداد ملی وارد می‌شود.

وی بیان کرد: به‌منظور پیشگیری از وقوع این پدیده‌ی مخرب در جنگل‌ها و مراتع این خطه سرسبز همکاری و مساعدت آحاد مردم حائز اهمیت و امری بسیار مهم و ضروری است.

فتاحی عنوان کرد: با افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش‌سوزی در محیط‌های طبیعی افزایش یافته است و رعایت کردن برخی نکات از جمله رها نکردن ته سیگار و پرهیز از رهاسازی زباله در طبیعت، به دلیل اینکه برخی اشیا مانند عدسی عمل کرده و موجب آتش‌سوزی می‌شود، دارای اهمیت بوده و لازم است همگان بر انجام آن اهتمام ورزند.

بازیافت یا بازگردش انرژی و مواد هم می‌تواند دگرگونی و تحول شگرفی ایجاد کند، روشی خردمندانه که در نگهداری بهتر از زمین مؤثر است.

قطعاً افزایش جمعیتی جهان و بهره‌برداری بی‌رحمانه و بدون توقف از منابع و ذخایر، همچنین گسترش صنایع استفاده از مواد مصرفی را ده برابر و در مقابل هم ضایعات و پسماندها هم افزایش یافته که همین امر آینده زمین را به مخاطره می‌گذارد.

بازیافت مواد یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از هدر رفت عمر زمین و کنترل مصرف منابع و ذخایر است.

آسیب نزدن به زمین و محیط پیرامون ما حائز اهمیت‌ترین بحث حول محور نگهداری و افزایش طول عمر سکنا گزیدن در زمین است و آسیب به چرخه طبیعت در نهایتاً به خود ما آسیب می‌رساند.

ورود فاضلاب روستاها به رودخانه‌ها به محیط زیست آسیب می‌زند

مدیرکل محیط زیست کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: حوادث طبیعی از جمله آتش‌سوزی و حریق تنوع زیستی را از بین می‌برد و همچنین ورود فاضلاب روستاها به رودخانه و آبراهه‌ها، انباشت فضولات دامی در کنار آب‌ها و واژگونی تانکر سوخت از عوامل آسیب رسان به خاک و محیط زیست است.

اقبال حمیدی اعلام کرد: خودروهای فرسوده هم بخش دیگر از معضلات استان بویژه در شهر سنندج است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث صنایع به دلیل کمتر صنعتی بودن کردستان آلودگی محیطی کمتری در این بخش ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه پسماند و زباله‌ها وفق ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماند، نظارت و مسؤولیت حسن اجرای این قانون برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است، عنوان کرد: معضل اصلی استان پسماند زباله‌ها و نامناسب بودن جایگاه آنها است که تبدیل به یک شرایط نامناسب شده است.

مدیرکل محیط زیست کردستان گفت: تا زمانی که شهرداری‌ها اولویت کار خود را ساماندهی پسماند قرار ندهند این مشکل حل نمی‌شود و باید دفن اصولی و تفکیک آن از مبدا انجام شود تا زباله گردها هم به طور مخاطره انگیز و غیر بهداشتی این کار را انجام ندهند.

حمیدی بیان کرد: ۳۰ درصد زباله‌ها قابل بازیافت هستند و باید زمینه انجام این کار توسط شهرداری و در منازل صورت گیرد تا محل جولان سگ‌های ولگرد نشود.

وی افزود: همچنین در خصوص ماده ۲۳ اداره کل حفاظت محیط زیست ضمن تشکیل جلسات کارگروه استانی و شهرستانی به صورت مستمر، با دستگاه‌ها و واحدهایی صنعتی، معدنی و خدماتی را که در زمینه مدیریت اصولی پسماند کوتاهی و یا تخلف انجام داده‌اند برخورد و مصداق آن ارجاع چندین شهرداری سطح استان به مراجع قضائی جهت اجرای قانون و جریمه واحدهای متخلف در این زمینه بوده است.

حمیدی بیان کرد: دستگاه‌های متولی پسماند مسؤولیت تفکیک و بازیافت پسماندها را دارند که در واحدهای تولیدی و صنعتی و حتی معدنی بدلیل ارزش ذاتی پسماند تقریباً تمام و یا قسمت اعظم پسماند تولیدی این واحدها بازیافت می‌شود اما مشکل اصلی در بحث تفکیک و بازیافت پسماندها مربوط به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.

مدیرکل محیط زیست کردستان ادامه داد: نبود دغدغه، ضعف اعتباری شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، نداشتن برنامه منسجم شهرداری برای مدیریت اصولی و تفکیک از مبدا زباله، جمع‌آوری و انتقال آن، نبود تجهیزات لازم برای انتقال و دفن و دفع زباله در جایگاه‌های زباله شهرها و نبود پرسنل تخصصی مدیریت پسماند ساماندهی پسماند در استان را با مشکل حاد مواجه کرده است.

حمیدی بیان کرد: در حال حاضر جایگاه زباله شهر بانه قسمت قابل توجهی از پسماند را در محل جایگاه زباله بازیافت کرده و شهرداری سنندج هم در حال مکان یابی و راه اندازی مجدد کارخانه کمپوست است.

ایجاد کمربند سبز راهی برای داشتن هوای پاک

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اقدامات خاصی از جمله فنس کشی و ایجاد کمربند سبز، واگذاری خدمات دفن به بخش خصوصی و ارسال طرح تفکیک از مبدا پسماندهای خشک قابل بازیافت در سنندج برای ارتقای وضعیت جایگاه دفن پسماند شهری انجام شده است.

شکور صلواتی افزود: برای رفع مشکلات و چالش‌های محل‌های دفن پسماند برای جذب اعتبارات از محل ۱۲ هزار میلیارد تومان بند و قانون بودجه ششم کشور از طریق سازمان شهرداری‌ها منتظر نتیجه پیگیری‌ها و واریز این اعتبارات هستیم.

وی گفت: شهرداری در راستای اهداف زیست محیطی و جلوگیری از آلودگی، حفظ منابع طبیعی و … اقدام به پذیرش پسماندهای ویژه، عفونی و صنعتی و روستایی (به شعاع ۲۰ کیلومتری سنندج) در محل دفن کرده در حالی که هیچ مسؤولیتی در خصوص آن ندارد.

صلواتی بیان کرد: باید با توجه به اهمیت قابلیت انفجار یا اشتعال و در کل خطرزایی پسماندهای ویژه به منظور تدقیق الگوهای ارائه شده جهت تحقق بهینه قانون مدیریت پسماندها، برای اجرای ماده ۲۲ آئین نامه، ضمن تعیین محل دفن پسماندهای ویژه، از آلودگی‌های زیست محیطی و مشکلات متعاقب آن جلوگیری شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج عنوان کرد: شرح «ممنوعیت فعالیت‌های خدمات دفن» در محل دفن کنونی پسماندهای شهرستان سنندج کمکی به رفع مشکلات زیست محیطی شهرستان نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری سنندج و سازمان مدیریت پسماند در سال ۱۳۹۸ با بهره‌گیری از مشاورین ذی‌صلاح زیست محیطی اقدام به مکان‌یابی و طراحی محل دفن جدید پسماندهای شهری کرد که مجدداً علیرغم اظهارات مبنی بر اینکه «بهره‌برداری از محل دفن کنونی منوط به رعایت شرایطی بوده و جابجایی محل دفن، انتشار آلودگی را به‌همراه خواهد داشت» مجدداً محل دفن کنونی مورد تأیید قرار گرفت.

بی‌توجهی انسان بزرگترین تهدید کره خاکی

اقبال عبدی یک کوهنورد کردستانی و فعال زیست محیطی هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: بزرگترین تهدید کره خاکی، انسان‌های با تکبر زیاد هستند.

وی گفت: دوستی با محیط زیست باید از کودکی و در خانه و مدرسه به فرزندانمان آموزش داده شود تا در بزرگسالی این رابطه با طبیعت نهادینه و تبدیل به فرهنگ و عرف و عادت شود.

وی عنوان کرد: با عدم مراقبت از زمین رفته رفته انرژی‌ها رو به افول گذاشته و زمین پاک از بین رفته آب و آسمان هم کثیف خواهند شد.

قطعاً آموزش ابتدایی تأثیر قابل توجهی در تقویت فرهنگ زیست محیطی و رسیدن به اهداف توسعه پایدار خواهد داشت که آحاد جامعه موظف به رعایت آن هستند.

در قانون اساسی ایران و در اصل پنجاه آن در مورد اهمیت محیط زیست آمده است: در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌شود.

برای داشتن زمین پاک، آسمان آبی و رودخانه‌های خروشان بی آلاینده باید در حد توان همه دنیا تلاش کنند.

کد خبر 6088319

دیگر خبرها

  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست
  • معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است
  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • ۸۰۰ روستای کردستان دارای جایگاه دفن پسماند مجوزدار است
  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند