Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول کمیته امدادرسانی مؤسسه مردم‌نهاد «دستیاری به دشتیاری» با بیان اینکه معضل بهداشتی مناطق سیل‌زده در هفته‌های آتی مشکل اصلی مردم خواهد بود، گفت: باید جایگاه‌هایی شامل سرویس بهداشتی و حمام هر چه سریع‌تر در روستاهای سیل‌زده احداث شود.

علی فتاح در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: بیشتر مناطق استان سیستان و بلوچستان درگیر سیل شد و چهار نقطه با مرکزیت زرآباد در نزدیکی کنارک، عورکی در بخش مرکزی دشتیاری، بنت و فنوج در نزدیکی نیکشهر و همین‌طور دلگان‌ها در بخش دشتیاری بیش از بقیه نقاط استان سیستان و بلوچستان از سیل متأثر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یک مورد فقط دهستان پیر سهراب با 40 روستا جمعیتی بالغ‌بر 150 هزار نفر دارد که شرایط سختی را داشته و 20 روستا در وضعیت بحرانی قرار دارند.

وی  با اشاره به اینکه  در هفته ابتدایی وقوع بحران و در اوایل هفته دوم غالباً حضور چشمگیر مردم و گروه‌های امدادی و ارسال کمک‌های فوری  را شاهد بودیم، گفت: گروه‌های مختلفی از مردم در بیشتر مناطق سیل‌زده مشغول کمک‌رسانی بودند که البته این مناطق بیشتر نزدیک جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی بود و کمتر به دیگر نقاط دوردست کمک‌های مردمی ارسال می‌شد.

مسئول کمیته امدادرسانی  مؤسسه مردم‌نهاد دست یاری به دشتیاری گفت: این کمک‌ها و حضور افراد و نهادها در هفته‌های آتی و ماه‌های آینده بسیار کم خواهد شد بنابر این سازمان‌های مردم‌نهاد باید خود را آماده کمک‌رسانی و حضور مستمر در این مناطق بکنند.

فتاح گفت: در حال حاضر با همکاری معتمدین محلی، برخی اقلام دیگر را که در هفته‌های آینده، با کم شدن حضور امدادرسان‌ها، نیاز به آن‌ها شدت بیشتری خواهد یافت، جمع‌آوری و ذخیره کرده تا در روزهای آتی توزیع کنیم.

وی افزود: در حال حاضر غالباً کمک‌های غذایی به کنسرو و آب‌معدنی و نان خلاصه می‌شود؛ ما در حال برنامه‌ریزی برای تأمین اقلامی مثل کپسول  و اجاق‌گاز، آرد و میوه هستیم تا پس از خلوت شدن منطقه از حضور نیروهای مردمی دست مردم را از این وسایل تهی نگذاریم.

این امدادگر گفت: پیش‌بینی ما بر اساس تجربیات گذشته در این منطقه‌ این است که معضل بهداشتی در هفته‌های آتی مشکل اصلی این مردم خواهد بود. مردم این روستاها آب مصرفی خود را غالباً از «هوتک»ها یعنی برکه‌هایی که از جمع شدن آب باران پدید می‌آید تأمین می‌کنند. درصورتی‌که آب شرب به‌صورت مداوم تأمین نشود ممکن است به‌ناچار برای آب شرب هم به این منابع پناه ببرند.

وی تاکید کرد: لازم است تا هرچه سریع‌تر مخازنی موقت برای ذخیره آب و آب‌رسانی روستاها در اختیار این مناطق قرار گیرد زیرا در حال حاضر به دلیل وقوع سیل و نشست زمین و ترکیب شدن چاه فضولات انسانی با منابع آبی، هرگونه احتمال مصرف شرب، از آب هوتک‌ها می‌تواند بسیار خطرناک بوده و منتهی به وقوع همه‌گیری بیماری‌های واگیردار شود. این مخازن آب می‌تواند با لوله‌کشی اضطراری و یا از روش سقایی با آب شرب پر شود. آب‌رسانی البته در برخی روستاها انجام‌شده و چون هنوز تکمیل‌نشده، می‌توان از روستاهای هم‌جوار منابع آب شرب را تأمین کرد.

فتاح اظهار کرد: بسیاری از روستاهای مناطق سیل‌زده فاقد سرویس بهداشتی و حمام هستند، ایجاد جایگاه‌هایی که دارای واحدهای سرویس بهداشتی و حمام باشند می‌تواند خطر بیماری‌های ناشی از عدم دسترسی به بهداشت را کاهش دهد، بنابراین گروه‌های امدادرسان مردمی و سازمان‌ها باید به این نکات توجه بیشتری کنند.

انتهای پیام/4145/

منبع: آنا

کلیدواژه: استان سیستان و بلوچستان سیل دشتیاری سازمان مردم نهاد کنارک زرآباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۹۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی وضعیت هوای قزوین تا پایان هفته

ایسنا/قزوین کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان قزوین گفت: برای امروز وزش بادهای نسبتاً شدید غربی را خواهیم داشت، مضاف بر اینکه برای امروز و فردا در پاره‌ای مناطق افزایش ابر و احتمال بارش‌های پراکنده و خفیف نیز پیش‌بینی شده است.

مریم بهروزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پدیده غالب روز گذشته ۷ فروردین ماه در سطح منطقه وزش بادهای نسبتاً شدید به‌ویژه برای مناطق غربی استان بود که سرعت وزش باد در آوج و سیردان به ۷۲ کیلومتر بر ساعت رسید.

وی ادامه داد: برای امروز ۸ فروردین ماه، همانند دیروز وزش بادهای نسبتاً شدید غربی را خواهیم داشت، مضاف بر اینکه با توجه به عبور موج حاصل از تراز میانی جو، برای امروز و فردا، ۸ و ۹ فروردین ماه، در پاره‌ای مناطق افزایش ابر و احتمال بارش‌های پراکنده و خفیف نیز پیش‌بینی شده است.

کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان قزوین خاطرنشان کرد: روز جمعه ۱۰ فروردین ماه، جو استان نسبتاً پایدار است و به لحاظ دمایی تا پایان هفته تغییرات محسوسی را نخواهیم داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قطعی آب شهر چیتاب کهگیلویه و بویراحمد کی حل می‌شود؟/آبرسانی سیار به مناطق مختلف
  • مراجعه ۱۰ هزار بیمار به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • مشکل جدی در تامین دارو و شیر خشک وجود ندارد
  • پیش‌بینی وضعیت هوای قزوین تا پایان هفته
  • پایداری هوای زنجان تا هفته آینده
  • معضل بارنامه‌های جعلی/ قاچاق گازوئیل با ۱۰۰ برابر قیمت
  • تمرکز بارش‌ها تا ۱۲ فروردین در کدام مناطق کشور است؟
  • تمرکز بارش‌ها تا ۱۲ فروردین در کدام مناطق ایران است؟
  • اعمال ۴۱۰ میلیارد ریال تخفیف برای مشترکان برق مناطق فاقد شبکه گازرسانی سیستان وبلوچستان
  • تداوم شرایط ناپایدار جوی تا آخر هفته در اردبیل