Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : پریشان و کافتر متاسفانه شرایط وخیم و بدی دارند ، آنقدر از سفره آب اطراف این دو تالاب برداشت شده که سطح آب بسیار پایین رفته است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: دراین شرایط هر چقدر هم که بارندگی باشد و آب بیاید باید صرف تامین آب سفره شود ، در سال‌هایی نه چندان دور چشمه هایی کف این تالاب‌ها بود که اکنون همه خشکیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظهرابی ادامه داد : بر اساس مطالعات انجام شده  در حال حاضر ۴ متر اطراف تالاب پریشان سفره آب پایین تر از سطح دریاچه است ، باید در شرایطی قرار گیریم که آنکه آنقدر آب بیاید که کسری سفره جبران شود ، برای احیای پریشان و کافتر چاره ای نیست مگر اینکه آب وارد حوضه شود و در مصرف کشاورزی هم تجدید نظر گردد.

این مقام مسوول کشت چند باره و چند کشت های متنوع در یک سال را که بین سه تا چهار کشت محصول در یک سال انجام میشود عاملی برای برداشت آب از سفره های آب اطراف این دریاچه دانست و گفت: همین کشاورزی بی ضابطه برداشت آب را بسیار بی رویه کرده است ، نتیجه این روند خشک شدن تالاب پریشان است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: با تداوم این روند بعد از نابودی این تالاب قطعا کشاورزی منطقه هم نابود می شود بنا بر این باید این تالاب را تحت شرایط ورود آب حفظ و برداشت بی رویه آب اطراف دریاچه منترل گردد.

این مقام مسوول ادامه داد: در تالاب‌های آب شیرین هر چه آب بیشتری برداشت شود سطح سفره پایین‌تر می رود و این روند تا مرز نابودی تالاب ادامه خواهد یافت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس در باره آبگیری سایر تالابهای استان فارس هم گفت: تالابهای هیرم و کارین وضعیت بسیار خوبی دارند و آبگیری شده اند ، این تالاب‌ها فصلی است و با توجه به بارندگی مناسب وضعیت بسیار خوبی دارند.

ظهرابی همچنین گفت: تالاب‌های طشک و بختگان حدود ۳۵ درصد آبگیری شده است ، و در مرحله غرقاب است ، تالاب مهارلو نیز وضع مناسبی دارد و بالای ۸۰ درصدآبگیری شده است .تااب ارژن هم شرایط نسبتا مطلوبی دارد و در حال آبگیری است و حدود ۲۰ درصد آبگیری  شده ست.

دریاچه های پریشان و کافتر به ترتیب در فاصله ۱۳۱ کیلومتری و ۱۹۸ کیلومتری جنوب غرب و شمال شیراز در شهرستان های کازرون و اقلید استان فارس قرار دارند .

برچسب‌ها محیط زیست طرح حفاظت از تالاب های ایران اقلید تالاب شیراز کازرون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست طرح حفاظت از تالاب های ایران اقلید تالاب شیراز کازرون محیط زیست طرح حفاظت از تالاب های ایران اقلید تالاب شیراز کازرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۹۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳۱ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های هرمزگان شد

جمشید عیدانی  گفت: در بارندگی‌های اخیر سد جگین ۱۱۳ میلیون مترمکعب، شمیل و نیان ۹ میلیون مترمکعب، استقلاب میناب پنج میلیون مترمکعب و سرنی میناب نیز چهار میلیون مترمکعب آبگیری شد و حجم کلی آبگیری سد‌های استان درحال حاضر به ۱۳۱ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه باتوجه به بارندگی‌های اخیر که از میزان و شدت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بودند، گفت: آورده سد‌های هرمزگان در حال افزایش است و براساس آخرین آمارها، سد جگین با حجم مخزن ۲۱۴ میلیون مترمکعب به مرحله سرریز رسیده است.

سد درکاه بشاگرد نیز ۳۰۰ هزار مترمکعب آبگیری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در خصوص اقدامات انجام شده این شرکت برای جلوگیری از بروز خسارات احتمالی در شرایط شدت بارندگی‌ها، گفت: پیرو پیش‌بینی‌های بارندگی که توسط سازمان هواشناسی اعلام شده بود، اقدامات لازم برای مدیریت سیلاب احتمالی انجام و بر همین اساس دریچه تحتانی سد جگین هرمزگان نیز پیرو مصوبات جلسه مدیریت بحران شرکت، باز شد تا با تخلیه بخشی از آب ذخیره شده پشت سد آمادگی لازم برای مدیریت سیلاب فراهم شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۳۶.۳ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده که از افزایش ۴۲ درصدی برخوردار بوده است.

عیدانی ادامه داد: بیشترین میزان بارش هرمزگان در ایستگاه سران ۹۵ میلی‌متر، خرگوشی ۹۳.۵ میلی‌متر، گوهران ۹۱.۵ میلی‌متر و شیبکوه ۹۰ میلی متر به ثبت رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • آبگیری بخشی از وسعت تالاب جازموریان در اثر بارندگی‌های اخیر
  • ببینید | آزادی را به جای دموکراسی انتخاب کنید!
  • گاف جدید بایدن: آزادی را به جای دموکراسی انتخاب کنید!
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه
  • علت حادثه در خط انتقال آب به کاشان چه بود؟
  • متخصص روانپزشکی: مخدر ها عمر را کوتاه می‌کنند و زوال عقل به همراه دارند
  • بازدارندگی صهیونیست‌ها همچون عمر آنها رو به زوال است
  • نیوزویک: آمریکا در مسیر زوال است
  • احیای تالاب های گلستان باعث فرونشاندن ریزگردهای منطقه شد
  • ۱۳۱ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های هرمزگان شد