Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصرایران؛ مصطفی داننده- ناامیدی؛ حس مشترک بسیاری از آنهایی است که در انتخابات ریاست جمهوری نام حسن روحانی را روی برگه رای خود نوشتند. حسی مشترکی که در مورد اعضای فراکسیون امید هم وجود دارد. نمایندگانی که به امید کارهای بزرگ راهی پارلمان شدند اما در عمل هیچ کاری نکردند و حتی نتوانستند از جایگاه مجلس در برابر دیگر نهادها دفاع کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حس ناامیدی، رقبای روحانی و جریان اصلاحات را بر این داشت تا اسب خود را برای ورود به پارلمان زین کنند. استدلال آنها برای این تصمیم هم درست است. این جریان می‌داند مشارکت پایین مردم در انتخابات، یعنی تکیه زدن آنها به کرسی‌های سبز مجلس.

جریان افراطی اصول‌گرایی، آماده فتح مجلس است. کسانی که در مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نظرات رادیکال دارند و قائل به انعطاف در مسائل نیستند. ایران نمونه این افراد را در قامت چپ‌ها در مجلس سوم دیده است. کسانی که با مطرح کردن بحث خالد بن ولید معتقد بودند در جنگ خلیج فارس باید کنار صدام با آمریکا بجنگیم.

 

پیروزی این جریان در انتخابات برای دولت و حسن روحانی یک خبر بد است. همه آنهایی که در این سال‌ها از تریبون‌های مختلف روحانی را مورد شدیدترین انتقادها قرار داده بودند حالا از پشت تریبون مجلس، رییس جمهور را مورد نوازش قرار خواهند داد. با این تفاوت که آن روز فقط حرف می‌زدند و بعد از فتح مجلس می‌توانند سوال کنند، استیضاح کنند یا حتی بحث عدم کفایت را مطرح کنند.

در این میان یک مرد دچار یک اشتباه استراتژیک شده است.  قالیباف بعد از سه دوره ناکامی در رسیدن به ریاست جمهوری و با توجه به عدم ثبت نام چهره شاخصی که بتواند به ریاست مجلس برسد در انتخابات ثبت نام کرد. او و مشاورانش به این نتیجه رسیده‌اند حالا که نمی‌شود رییس قوه مجریه شد به ریاست قوه مقننه فکر می‌کنیم. با توجه به شرایط سیاسی کشور در دسترس هم به نظر می‌رسد.

این نتیجه گیری، دقیقا بزرگ‌ترین اشتباه قالیباف است و می‌تواند شکست دیگری را در کارنامه او ثبت کند. اصول‌گرایان افراطی قطعا بعد از پیروزی، پرچم نهایی فتح خود را به دست فردی مثل قالیباف که در هر دوره با کسی عهد و پیمان بسته است، نخواهند داد. آنها دوست ندارند تجربه علی لاریجانی دوباره برای‌شان تکرار شود.

جبهه پایداری در صورت کسب اکثریت کرسی‌های مجلس به ویژه در تهران، به ریاست افرادی مانند مرتضی آقاتهرانی و زاکانی فکر خواهد کرد نه محمد باقر قالیباف. همانطور که در انتخابات 92 و 96، افراد دیگری را به عنوان نامزدهای اصلح خود برای ریاست جمهوری انتخاب کردند.

این جریان به قدری تمامیت خواه است که به نظر می‌رسد حتی ریاست کمیسیونی مانند کمیسیون امنیت ملی را هم از قالیباف دریغ کنند چه برسد به ریاست مجلس.

می‌شود گفت با پیروزی جبهه پایداری روزهای سختی در انتظار قالیباف است. روزهایی که او باید بنشیند و به بازی گرفته نشدن خودش در مجلس یازدهم نگاه کند. به زبان ساده تر می‌شود گفت که قالیباف روی دیوار یخی جبهه پایداری یادگاری نوشته است. دیواری که با یک آفتاب داغ فرو خواهد ریخت. 

_______________________

بیشتر بخوانید:

چرا اوضاع رای قالیباف فقط در نظرسنجی‌ها خوب است؟ سردتر از روزهای برفی ؛ چرا مردم درباره انتخابات مجلس حرف هم نمی زنند؟! جبهه پایداری لیست جدا می‌دهد/ زاکانی در برابر قالیباف می ایستد؟

 

لینک کوتاه: asriran.com/002ydE

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: قالیباف انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۹۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا قالیباف باخت؟ چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟

خبر‌ها حاکی از تلاش پاجوش‌ها برای دور دوم انتخابات است.   به گزارش شرق، یکی از فعالان جوان نزدیک به پاجوش‌ها که قبلا هم در دفتر سعید جلیلی مشغول به کار بود، در توییتی نوشت: «مسیری که با پیروزی در انتخابات دور اول مجلس شورای اسلامی آغاز شد، ادامه پیدا خواهد کرد. تغییر ریاست و ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس و در ادامه آن اصلاح آیین‌نامه داخلی، تا حد زیادی می‌تواند مسیر تحول را هموار کند. کار بزرگی که شروع شده باید به سرانجام برسد».   در عین حال نشانه‌ها حاکی از عقب‌نشینی شورای ائتلاف (شانا) در مقابل اَمنا (لیست پاجوش‌ها) است. سخنگوی شورای ائتلاف دو ماه بعد از شکست انتخاباتی در مقابل رسانه‌ها حاضر شد و از استراتژی ائتلاف با کاندیدا‌ها سخن گفت. آن‌ها نمی‌توانند برای دور دوم تهران یک لیست کامل ارائه کنند و مشکل از جایی آغاز می‌شود که در دور اول استراتژی آن‌ها «اشتراک صفر» با سایر لیست‌ها بود. اما حالا عقب‌نشینی کردند. در چنین وضعیتی باخت قالیباف و تیم او در انتخابات به نظر حتمی است. چرا قالیباف بازنده شد؟ قالیباف در اسفند ۱۴۰۲ باخت. او باخت، چون به مشارکت حداکثری باور نداشت؛ درست مانند سایر اصولگرایان. آن‌ها سبد رأی را روز به روز خالی‌تر می‌خواهند. به انواع مختلف تلاش می‌کنند تا مردم از صندوق رأی دلزده و افسرده شوند. این بازی البته بیشتر مربوط به تهران است نه شهرستان‌های دیگر. فقط در تهران است که آن‌ها می‌دانند از یک سبد رأی حداقلی ۸۰۰ هزارتایی برخوردارند. رأیی که البته این انتخابات نشان داد به خاطر پراکندگی و اختلاف در میان آن‌ها و ناکارآمدی دولت، به ۶۰۰ هزار رأی کاهش یافته و از طرف دیگر آرای باطله را افزایش داده است.   در صورتی که قالیباف (و مجموعه اصولگرایان) برای مشارکت حداکثری تلاش کرده بودند، این‌گونه به راحتی حذف نمی‌شدند. اگر فضای رقابتی شکل گرفته بود، صدای «پاجوش‌ها» مانند همیشه به خاطر اندک‌بودن نمی‌توانست خودنمایی کند. رأی آن‌ها به چشم آمد، چون اکثریت در صحنه حاضر نبودند. بازنده این وضعیت هم همان بانیان اصلی شکل‌دادن چنین وضعیتی در انتخابات هستند.   در نهایت انتخابات دور دوم تهران در چنین شرایطی سرد و بی‌رمق برگزار می‌شود. اصلاح‌طلبان هیچ گزینه‌ای در انتخابات دور اول نداشتند. حتی روزنه‌گشا‌ها هم هیچ گزینه‌ای برای این دور از انتخابات ندارند. طبیعتا حاضر نخواهند بود برای راه‌نیافتن جریان «پاجوش‌ها» به مجلس، برای قالیباف و تیمش کمپین انتخاباتی تشکیل دهند. بدنه اصلی اصولگرا که رأی تکلیفی می‌داد هم یک بار در اسفند دست به شناسنامه برده و این بار به خاطر بی‌رمق‌بودن فضا کمتر پای صندوق رأی حاضر می‌شود.   اما از میان رأی‌دهندگان متصلب «جریان پاجوش»، اگر نیمی از آن‌ها هم پای صندوق رأی حاضر شوند، بار دیگر پیروزی چشمگیری علیه «چنارها» رقم خواهد خورد. این پیروزی البته مقدمه‌ای است برای رسیدن به کرسی‌های اصلی در کمیسیون‌ها و هیئت‌رئیسه مجلس. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کنایه رئیس سازمان تأمین اجتماعی به مشاغل سخت! / جدّیت قالیباف به روایت یک عضو جبهه پایداری
  • ائتلاف قالیباف و پایداری‌ها ادامه دارد؛ لیست مشترک در دور دوم انتخابات
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • ائتلاف قالیباف و پایداری ها ادامه دارد /لیست مشترک در دور دوم انتخابات
  • پیش بینی ریاست یک چهره جدید بر مجلس آینده /پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • چرا قالیباف باخت؟ چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟
  • چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟
  • نقشه جبهه پایداری برای رسیدن به هیئت رئیسه چیست؟
  • عضو جبهه پایداری: ما هر هفته جلسه داریم و یکی از موضوعات مورد بحث هم ریاست مجلس است
  • دفاع بازرس جبهه پایداری از ریاست 4 ساله قالیباف بر مجلس /رئیس مجلس را متهم به تک روی می کنند / اعضای هیات رئیسه با تعارف کار می کردند