Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فرهنگی ــ استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه الگوی خانواده‌داری حضرت زهرا(س) برای حقیقت‌جویان یک الگوی تمام‌عیار است، گفت: سبک زندگی فاطمی مصداق بارز خانواده‌ای است که سه تکلیف فردی، خانوادگی و اجتماعی را در کنار هم به شیوه مطلوب انجام داده‌اند. به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته در محفل معارفی که با حضور زائران و مجاوران در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، اظهار کرد: الگوی خانواده‌داری حضرت زهرا(س) برای حقیقت‌جویان یک الگوی تمام‌عیار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انسان‌های بی‌اراده و سست هیچ‌گاه نمی‌توانند میان خود، اجتماع و خانواده ارتباط درستی برقرار کنند و متأسفانه امروزه شاهد هستیم افراد در انجام تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی ناتوان هستند و اقدامات تک‌بعدی انجام می‌دهند.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: مؤمن واقعی نباید از انجام این سه تکلیف غفلت کند و با هنر خاصی که نیاز است بتواند میان این سه، ارتباط برقرار کند.

مهدوی ارفع تأکید کرد: انسان اگر بتواند به‌درستی از خود مراقبت دائمی و با نفس خود مقابله نماید هیچ‌گاه آفت‌ها نمی‌تواند به او ضربه برساند به همین علت انسان باید از خود مواظبت کند و در گام دوم مواظب و مراقب خانواده باشد.

وی یادآور شد: گام سوم نقش مؤثر در اصلاح جامعه و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است که از مصادیق این موضوع امربه‌معروف و نهی از منکر، فعالیت‌های نیکوکارانه و فعالیت‌های اجتماعی است.

استاد حوزه علمیه افزود: دستورات قرآن کریم در این سه عرصه بسیار مهم است و انسان نمی‌تواند به بهانه رسیدگی به خود و خانواده از اصلاح جامعه غافل شود و به بهانه رسیدگی به خانواده و اجتماع، از خودسازی غفلت نماید.

وی افزود: همه انسان‌ها در قیامت پاسخگوی تمام اعمال خود هستند و به‌صورت دقیق و حساب‌شده باید در قبال تکالیف جواب دهند به همین علت فهم دقیق از سؤال و جواب قیامت موجب درست زندگی کردن خواهد شد.

مهدوی ارفع بیان کرد: در قیامت اعضاء و جوارح انسان سخن خواهند گفت و شهادت خواهند داد و انسان نسبت به این سه تکلیف بازخواست می‌شود و غفلت از هرکدام عواقبی خواهد داشت.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: برای انجام این سه وظیفه باید به سراغ الگوهای درست برویم  که بهترین الگو خانواده‌ای است که با محوریت حضرت زهرا(س) شکل‌گرفته و سبک زندگی فاطمی مصداق بارز خانواده‌ای است که این سه تکلیف فردی، خانوادگی و اجتماعی را در کنار هم به شیوه مطلوب انجام داده‌اند.

وی افزود: انسان هم نسبت به خود و هم نسبت به خانواده و اجتماع دارای مسئولیت است و فردی که درد مسلمانی را بشنود و به آن اهتمامی نداشته باشد اصلاً مسلمان نیست.

مهدوی ارفع تأکید کرد: هر انسانی نسبت به نماز، اعتقادات، حجاب و عفاف همسر و فرزندان خود مسئول است و باید در قیامت پاسخگو باشد.

وی در پایان گفت: بهترین راه برون‌رفت از این موضوع و انجام تکالیف سه‌گانه الگو گیری از خانواده فاطمی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قم خبرگزاری بین المللی قرآن سبک زندگی اسلامی حرم حضرت معصومه مهدوی ارفع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۹۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگ محک انسان‌ها در روز قیامت چه کسانی هستند؟

«آیات و نکات»، پرونده رمضانی رسانه رسمی حوزه برای ماه مبارک رمضان است که حجت‌الاسلام امین اسدپور از پژوهشگران قرآنی در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

آیه منتخب از جزء هفدهم قرآن کریم آیه ۴۷ سوره مبارکه انبیاء است.

حضرت حق در این آیه می‌فرمایند: «وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا ۖ وَإِن کَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنَا بِهَا ۗ وَکَفَیٰ بِنَا حَاسِبِینَ/ و ما ترازو‌های عدل را به روز قیامت خواهیم نهاد و هیچ ستمی به هیچ نفسی نخواهد شد و اگر عملی به قدر دانه خردلی باشد در حساب آریم و تنها علم ما برای حسابگری کفایت خواهد کرد».

آیه پیرامون روز قیامت است و این که در روز قیامت بر احدی ظلم نمی‌شود. این آیه تاکید می‌کند بر اینکه کوچک‌ترین و ریزترین رفتار‌ها و اعمال بشری در روز قیامت هویدا می‌شود و مورد بازخواست و بررسی قرار می‌گیرد.

حضرت حق می‌فرمایند که میزان‌ها و ترازو‌های عادلانه‌ی خودمان را برای روز قیامت قرار خواهیم داد و بر احدی کوچک‌ترین ظلمی نخواهد شد، حتی اگر به اندازه ذره و دانه خردلی از رفتارها، تأملات، تفکرات و خطورات قلبی یک انسان باشد، در آن روز آورده و بررسی خواهیم کرد. این خالق همه مخلوقات چه خوب حسابگری است و حساب همه اعمال و رفتار‌ها را بررسی خواهد کرد.

اما نکته‌ای که در ذیل این آیه شریفه در تفاسیر ما مطرح شده، این است که حضرات معصومین علیهم السلام خودشان را مصداق اتمّ و اکمل این موازین قرار داده‌اند.

در روایتی داریم که حضرات معصومین علیهم السلام فرمودند: «والله نحن‏ الموازین‏»، ما همان میزان‌ها هستیم. یا در زیارتی که در رابطه با زیارت امیرالمومنین علیه‌السلام وارد شده، خطاب می‌کنیم که السَّلَامُ عَلَیک یا مِیزَانِ الْأَعْمَالِ، امیرالمومنین میزان و سنجه اعمال است.

شاید تذکر این نکته هم به جا باشد که وقتی ما میزان را در معنای عرفی معنا می‌کنیم، میزان را به ترازو معنا می‌کنیم و گمان می‌کنیم که ابزار و ترازویی که دارای دو کفه است، مد نظر می‌باشد در حالی که در لغت میزان، «المیزان مایوزن به» است، میزان یعنی سنجه و وزنه‌ای که ما را با آن عیار می‌کنند و می‌کشند.

وقتی در این روایات، حضرات معصومین علیهم السلام به شکل عام یا امیرالمومنین علیه السلام به طور خاص وارد شده که این ذوات نورانی میزان هستند، یعنی ما را با وجود مبارکه امیرالمومنین علیه السلام می‌سنجند. ما را با او سنگ محک می‌زنند، سنجه‌ی رفتار‌ها و کردار‌های ما اوست.

اینجاست که یک مقدار کار دشوار می‌شود، یعنی ما وقتی با انسان‌های تراز اول سنجیده می‌شویم یک مقدار اوضاع و احوال در روز قیامت دست ما می‌آید که چقدر دشوار است. وقتی ما را با شخصیت نورانی حضرات معصومین علیهم السلام مقایسه می‌کنند و می‌سنجند، کار دشوارتر می‌شود. در روایت معروفی که هست، امیرالمومنین علیه السلام میزان و محکی قرار می‌گیرد، «لَضَرْبَةُ عَلِیٍّ یَوْمَ الْخَنْدَقِ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَةِ الثَّقَلَیْن‏».

اینجاست که ما متمسک می‌شویم به شفاعت آل الله و به شفاعت حضرات معصومین علیهم السلام چشم امید می‌بندیم. اگر شفاعت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله و حضرات معصومین علیهم السلام نبود، کار بر شیعیان و امت رسول اکرم (ص) چه بسا دشوار می‌شد.

به هر حال حضرت حق این گونه تاکید می‌کند که ما این میزان‌ها را طوری قرار می‌دهیم که به احدی ظلم نشود.

نکته دیگر اینکه در روز قیامت ذره ذره رفتار و سکنات ما مورد بازخواست و حسابرسی قرار می‌گیرد و این فرهنگ، حساسیت به خرد خرد رفتار‌ها و سکنات را در یک جامعه ایمانی تقویت می‌کند تا جامعه مؤمن به لحظه لحظه و ذره ذره سکنات و رفتار خودش حساس است و می‌داند که نسبت به تک‌تک رفتار‌ها بازخواست خواهد شد. این چنین جامعه‌ای طبیعتا مراقبه و حضور پیوسته جریان معاد و قیامت را در زندگی خودش محسوس و ملموس تجربه می‌کند.

ان شاءالله این معادباوری و این چنین اعتقاد به محاسبه تک تک رفتار و اعمال روزی همه ما باشد.

منبع: خبرگزاری حوزه

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • نشست تبیین شعار سال با حضور مشاور رئیس جمهوری در مشهد
  • سنگ محک انسان‌ها در روز قیامت چه کسانی هستند؟
  • برنامه های معنوی « شب قدر» اردبیل از شبکه های اجتماعی پخش می شود
  • در رفتار فردی و اجتماعی باید خود را به اهل بیت(ع) نزدیک کنیم
  • جواد نکونام و علی خطیر؛ یک دعوای تمام عیار در استقلال | برگزیده سال (دعوای سال)
  • فقر سرعت پیر شدن مغز را افزایش می‌دهد
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۷ فروردین ماه
  • سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد یکی از مجموعه‌های پرکار استان است
  • حسن یزدانی - کامران قاسم پور؛ جنگ تمام عیار برای یک سهمیه المپیک!
  • امام حسن مجتبی (ع) الگوی تمام عیار صبر و بخشندگی است