Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «رویکردهای مختلف به الگوی توسعه و پیشرفت اسلامی» با اشاره‌به روایت‌ها و رویکردهای متفاوت درباره الگوی توسعه از سوی جریان‎های مختلف فکری، توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: کتاب «رویکردهای مختلف به الگوی توسعه و پیشرفت اسلامی» نوشته صغری صالحی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

صغری صالحی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشگر اثر «رویکردهای مختلف به الگوی توسعه و پیشرفت اسلامی» است. در این اثر پژوهشی، به روایت‌ها و رویکردهای متفاوت درباره الگوی توسعه از سوی جریان‎های مختلف فکری اشاره شده که برخی بر کناره‎گیری از الگوهای توسعه غربی و برخی دیگر به گزینش یا تلفیق برخی از آن‌ها اصرار دارند. عده‌ای نیز مخالف گزینش از غرب‌ هستند و آن‌را به‌طور یکپارچه نفی کرده‌اند. 

 

به استناد این اثر، رویکردهای متفاوت و متناقض به پیشرفت، یکی از چالش‌های اصلی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه در جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌‏رود که تبعاتی برای سیاست‌گذاری فرهنگی به دنبال داشته است. بر همین مبنا نویسنده، بررسی و ارزیابی رویکردهای مختلف و اتخاذ دیدگاه روشن در این‌باره را مسأله مهمی دانسته است که نمی‌توان نسبت به آن‌ها، بی‌اعتنا بود. بر همین مبنا این نوشتار، با هدف بررسی و ارزیابی نگاه‏‌های مختلف به الگوی توسعه، شکل گرفته و از میان گفتمان‌‏های مختلف فکری، سه گفتمان مهم و مطرح، انتخاب و ذیل عناوین «سنت‌گرایان ایدئولوژیک»، «رویکرد هایدگری‌ به تجدد و غرب» و «گفتمان الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» جزئیات دیدگاه‏‏‌های این جریان‏‌های فکری بررسی و ارزیابی شده‌ است.

 

نویسنده کتاب در پایان پس از مقایسه مبانی و اصول هرسه گفتمان فکری، به این نتیجه می‌رسد که این سه جریان فکری، الزاماً با هم مخالف نیستند، بلکه مخالف توسعه به شیوه غربی ‎هستند، زیرا آن‌را با فرهنگ و ارزش‎های اسلامی و اخلاقی کشور ناسازگار می‎دانند. هم‌چنین «تضاد الگوی توسعه مدرن با ارزش‌های دینی، هویتی، فرهنگی و اخلاقی» از دیگر وجه اشتراک‏‌های این سه جریان فکری دانسته شده است. به همین دلیل، توسعه مورد نظر آنها، توسعه‎ای است که در خدمت بندگی و تعالی انسان باشد و از میل جاودانگی در دنیا، اسراف، تبذیر و شکاف بین فقیر و غنی، بکاهد. انتقاد هرسه جریان، از مفهوم‌‏پردازی توسعه مدرن غربی معطوف به این است که تنها به جنبه‌‏های مادّی و اقتصادی معنا و منحصر می‏‌شود. براین مبنا، در مفهوم‌‏پردازی جدید، پیشرفت را جایگزین توسعه می‎کند؛ با این استدلال که مفهوم پیشرفت و فرایند آن، تک بُعدی نیست، بلکه طرحی جامع و فراگیر است که تنها به جنبه‏‌های اقتصادی و صنعتی محدود نمی‌‏شود، بلکه شامل ابعاد مادّی و معنوی زندگی انسان و حوزه‌‏های مختلف سیاست، فرهنگ، اجتماع و... می‏‌شود.

 

به استناد این پژوهش، تاکنون تحقیق مستقلی درباره ارزیابی رویکردهای مختلف به الگوی پیشرفت و توسعه اسلامی انجام نشده، از این‌رو این اثر می‌تواند پژوهشی قابل توجه محسوب می‌شود.

 

«سنت‌گرایان ایدئولوژیک و الگوی توسعه؛ با تأکید بر آرای مهدی نصیری»، «هایدگری‌ها و الگوی توسعه؛ با تأکید بر آرای رضا داوری اردکانی»، «رویکرد موافقان و الگوی توسعه» و «بخش نتیجه‌گیری» عنوان فصل‌های این کتاب هستند.

 

کتاب «رویکردهای مختلف به الگوی توسعه و پیشرفت اسلامی» مجموعاً در ۲۷۱ صفحه و با قیمت ۲۵ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت های مسجدی طرح ملی فهما مسجد رویداد ملی فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد شهادت سردار سلیمانی رویداد ملی فهما توسعه و پیشرفت پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۸۹۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود هیات قزاقستان به کابل

یک هیات بلندپایه دولتی و بخش خصوصی قزاقستان به ریاست معاون نخست‌وزیر این کشور، به منظور تحکیم و توسعه روابط دوجانبه، برگزاری نمایشگاه افغان - قزاق به کابل سفر کرده است.

وزارت صنعت و تجارت طالبان در اطلاعیه اعلام کرده است که هیات قزاقی قرار است در جریان این سفر در نشست سه‌جانبه افغانستان - قزاقستان - ترکمنستان جهت تسهیل و توسعه ترانزیت، تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، شرکت کند.

پیش‌تر روز گذشته هیئت بلندپایه ‎ترکمنستان وارد کابل شده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • وجود تضاد جدی بین دولت‌سازی در توسعه غربی و مدل اسلامی
  • جمهوری اسلامی در بخش‌های مختلف هوایی محتاج هیچ کشوری نیست
  • ورود هیات قزاقستان به کابل
  • روند تکامل هوش مصنوعی... از اصول اولیه تا نوآوری‌های مختلف
  • آماده همکاری گسترده با طالبان هستیم
  • برای توسعه لرستان باید طبق برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت حرکت کنیم
  • آیا قامت این قوم افراخته می‌شود؟
  • هوش مصنوعی فرصتی مهم در توسعه و پیشرفت است
  • تسهیل تجارت و تردد در پایانه های مرزی از رویکردهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است
  • سرریز پساب و فاضلاب از رودخانه به دریای فریدونکنار