Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@21:19:39 GMT

کف‌سازی‌ صفوی‌ها در چهارباغ را ببینید

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۹۰۲۴۶

کف‌سازی‌ صفوی‌ها در چهارباغ را ببینید

به گزارش ایسنا، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به نقل از محسن جاوری - باستان‌شناس - توضیح داد: پس از آغاز کف‌سازی در بخش شمالی خیابان تاریخی چهارباغ و تایید لزوم انجام کاوش باستان‌شناسی به منظور مستندسازی داده‌های باستان‌شناختی احتمالی کف تاریخی این خیابان قبل از مدفون شدن زیر لایه کف‌سازی در حال اجرا، پیشنهاد انجام یک کاوش باستان‌شناسی به پژوهشکده باستان‌شناسی ارایه شد که باصدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، این برنامه‌ی کاوش با تشکیل یک هیات شش نفره آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان با بیان اینکه اعتبار این مطالعه‌ی باستان‌شناسی توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تامین شده، اضافه کرد: در این برنامه پنج کارگاه برای انجام کاوش انتخاب شده‌اند که پس از یک‌ماه به نتایج جالبی از وضعیت کف تاریخی چهارباغ رسیده‌ایم.

آسیب به کف‌سازی‌های صفوی و قاجار در چهارباغ در چند دهه گذشته

او با توضیح این‌که در ۶۰ سال گذشته (دهه۱۳۵۰ تا زمان حاضر) با عبور دادن تاسیسات شهری مانند شاه لوله آب، چندین غلاف کابل برق، مخابرات، فیبر نوری، خاکبرداری‌های عمقی با عرض نسبتا زیاد، جدول‌کشی لبه خیابان و زیر سازی‌های مربوط با سنگ و بتن مکررا این کف تاریخی تخریب شده و حتی بخش‌هایی از شواهد و مستندات تاریخی را از بین برده است، گفت: با این وجود بخش‌های باقی مانده از کف‌سازی‌های تاریخی این خیابان در روند کاوش مشخص شدند.

وی با اشاره به این‌که در کارگاه شماره ۶ دو دوره کف‌سازی، یعنی کف‌سازی آجر فرش و کف‌سازی سنگفرش متعلق به دوره‌های صفوی و قاجار و دو مسیر آبراه سنگ چین عمود بر هم بدست آمده است، گفت: این داده‌ها و نشان دادن دو دوره تاریخی این خیابان و چگونگی نقش عبور آب یا به عبارت دیگر بازی با آب به منظور مفرح کردن هرچه بیشتر این خیابان در این بخش مهم و مرکزی آن اهمیت دارد.

نمایان شدن کف‌سازی‌ها در چند کارگاه کاوش در چهارباغ

او با تاکید بر این‌که این بخش در طرح کف سازی بصورت یک ویترین شیشه‌ایی پس از پایان کاوش برای همیشه به نمایش گذاشته می‌شود، اظهار کرد: در کارگاه‌های دیگر نیز وضعیت کف سازی در دو دوره صفوی و قاجار به دست آمد که البته بشدت بر اثر عبور تاسیسات شهری دچار آسیب شده‌اند و بخش‌های کمی از آنها باقی مانده که در امتداد کف سازی امروزی به تشخیص شورای فنی وزرات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور احتمالا در قسمت‌های دیگری به صورت ویترین شیشه‌ای بخش‌های قابل توجه و در خور حفاظت به نمایش گذاشته خواهد شد.

این باستان شناس با بیان این‌که در کارگاه شماره ۲ در منتهی الیه جنوبی خیابان چهارباغ پنج عدد سنگ لبه خیایان با قدمت صفوی به دست آمد که در طرح کف‌سازی فعلی درجای خود مکان‌گذاری خواهند شد، گفت: از این کاوش تعداد قابل توجهی داده‌های باستانی مانند قطعات سفال از دوره‌های مختلف، قطعات شکسته کاشی، قطعات فلز و آبگینه نیز تاکنون بدست آمده که بطور جداگانه مطالعه می‌شوند.

به گفته‌ی جاوری؛ این برنامه کاوش تا دو هفته‌ی آینده برای تکمیل اطلاعات و مستندسازی هرچه بیشتر بقایای تاریخی این خیابان ادامه دارد.

کد خبر 479164 برچسب‌ها معماری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: معماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۰۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه خبر از بازگشت اشیای تاریخی تمدن جیرفت قاچاق شده به انگلیس؟

رییس اداره ثبت حریم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان اظهار کرد: در سفر اخیر به وزارتخانه صحبت از انجام کارهای دیپلماتیک برای بازگرداندن ۸۶ شیء تاریخی قاچاق شده به انگلیس بوده است.

نادر علیدادی سلیمانی با بیان اینکه هنوز جزئیاتی به ما اعلام نشده است افزود: به محض اینکه این اشیا وارد کشور شدند اطلاع رسانی از جزییات آن انجام خواهد شد.

این باستان شناس اضافه کرد: حدس می زنیم اشیا از جنس سنگ کلریت منطقه جیرفت باشند که اشیای با ارزشی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: با ورود این اشیا نمایشگاهی ۲ ماهه در موزه ملی برگزار و بعد از آن به استان کرمان تحویل داده می شود که می توان در جیرفت هم برای آنها نمایشگاهی ترتیب داد.

علیدادی سلیمانی تاکید کرد: تنوع اشیا به شناخت بیشتر جیرفت و تاریخ منطقه کمک می کند و بلافاصله با مطالعاتی که صورت خواهد گرفت به عموم معرفی می شوند.

  در ۱۳ آبان سال ۹۰ هم تعدادی شیء تاریخی شامل ۱۸ شیء که از جیرفت به انگلیس قاچاق شده بودند به کشور بازگردانده شدند.

قدمت منطقه باستانی در نزدیکی شهر جیرفت واقع در جنوب استان کرمان تا چهار هزار و ۶۰۰ سال پیش تخمین زده می‌شود و از ارزش بالایی از نظر میراث فرهنگی برخوردار است.

جیرفت با وجود ارزش های فراوان، تا پیش از سال ۱۳۸۰ از لحاظ باستان شناسی تقریبا ناشناخته بود، اما یک باره در درجه نخست اهمیت سایت های باستان شناسی غرب آسیا قرار گرفت.

به گفته یوسف مجیدزاده که نخستین سرپرست تیم کاوش محوطه کُنارصندل بوده مدارک موجود، غنای هنری آثار به دست آمده و کمیت و کیفیت آنها نشان داد که حوزه فرهنگی هلیل رود در اوایل هزاره سوم قبل از میلاد بزرگترین مرکز صنعتی ـ تجاری شرق باستان در زمینه تولید و صدور کالاهای ساخته شده از انواع سنگ صابون، مرمر و مفرغ به سایر مراکز تمدنی منطقه از جمله بین النهرین بوده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • دژرشکان بازمانده‌ای ۲۵۰۰ ساله از حکومت اشکانیان در ری+فیلم
  • کاروانسرای شاه عباسی کرج یادگاری از دوره صفوی
  • اسرائیل با حذف میراث باستانی به دنبال نفی تاریخ فلسطین است
  • کشف‌هایی که تاریخ ایران را جابه‌جا کرد
  • کشف حلقه گمشده تاریخ در فلات ایران
  • معرفی دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان/از رمز و راز حمام «شیخ بهایی» تا معرفی مقبره ناشناخته شاعر معروف
  • چه خبر از بازگشت اشیای تاریخی تمدن جیرفت قاچاق شده به انگلیس؟
  • چه خبر از بازگشت اشیای تاریخی قاچاق در انگلیس؟
  • ضرورت جرم انگاری متناسب در حوزه حفاری‌های غیر مجاز
  • «چهارباغ عباسی» رویای شیرین مهمانان نوروزی در اصفهان