Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@22:40:51 GMT

پرورش ۳۸۵ نفر شتر در آذربایجان غربی

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۹۱۶۲۱

پرورش ۳۸۵ نفر شتر در آذربایجان غربی

ایسنا/آذربایجان غربی سرپرست مدیریت امور دام جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۳۸۵ نفر شتر در سطح استان پرورش داده می شود.

 یحیی خلیلی در گفت و گو با ایسنا بابیان اینکه پرورش این حیوان اقتصادی است و نسبت به سایر دام های سبک و سنگین، کمترین نیاز را به نهاده های تولید به ویژه علوفه و آب دارد و در مقابل اختلاف دما بسیار مقاوم است، افزود: عمده شهرستانهای پرورش دهنده شتر در استان میاندوآب ،ارومیه ، سلماس و نقده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نخستین جایگاه پرورش شتر شیری با سرمایه گذاری بخش خصوصی در روستای فسندوز شهرستان میاندوآب راه اندازی شده است، که در حال حاضر در این جایگاه ۳۸ نفر شتر وجود دارد و این طرح قابلیت توسعه به ۲۰۰ نفر شتر را دارد.

خلیلی با اشاره به اینکه گوشت شتر منبع بسیار خوبی برای بسیاری از مواد غذایی مغذی و مورد نیاز بدن است، بیان کرد: گوشت شتر حاوی پروتئین‌ هایی با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتامین ‌های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین ‌های گروه B و برخی از عناصر معدنی مهم نظیر آهن، فسفر و کلسیم است.

سرپرست مدیریت امور دام سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه چَرای شتر به گونه‌ای است که گیاه را از ریشه در نمی‌آورد، عنوان کرد: این حیوان به گونه‌ای از این گیاهان تغذیه می‌کند که شبیه هرس کردن است و باعث تقویت پوشش گیاهی منطقه می‌شود. این مساله مانع طوفان‌های نمکی هم خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهرستان میاندوآب با پرورش حدود ۶۸ نفرشتر شیری بیشترین آمار تعداد شتر را در استان به خود اختصاص داده است، بیان کرد:  محصولات شتر ارزش افزوده بالایی دارد و می‌تواند صادرات آن برای استان و کشور ارزآوری مناسبی داشته باشد.

این مسئول اضافه کرد: به نظر می‌رسد مشکل کم آبی در برخی از مناطق استان از جمله حواشی دریاچه ارومیه با توسعه پرورش شتر می‌تواند به مزیت و فرصت تبدیل شود چراکه محصولات شتر برای دیابت، کبد چرب و... بسیار مفید بوده و پرطرفدار است و صادرات آن، بیش از برخی از محصولات غذایی دیگر می‌تواند ارزآوری داشته باشد.

وی افزود: سازمان با صدور مجوزهای لازم توسعه این صنعت را در دستور کار خود قرار داده و با تخصیص اعتبارات سرمایه در گردش برای متقاضیان سعی در حمایت از واحدهای فعال استان دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی پرورش شتر شیری ارزآوری درياچه اروميه کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۱۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلی در تأمین آرد و نان در آذربایجان‌غربی وجود ندارد

امید زینالی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی با اشاره به برخی برخورد‌های هیجانی، گفت: طبق روال عادی در استان و شهرستان ارومیه فعالیت نانوایی‌ها انجام می‌پذیرد و هیچ واحدی در استان و شهرستان تعطیل نخواهد بود.

وی افزود: حدود ۴ هزار و ۲۰۰ واحد نانوایی در آذربایجان‌غربی و بیش از هزار و ۴۰۰ واحد نانوایی در شهرستان ارومیه فعال هستند و مشکلی در تأمین آرد و نان در استان وجود ندارد.

زینالی اضافه کرد: برخی از مناطق شهر با توجه به تجمع جمعیتی نانوایی‌ها به‌صورت سه شیفت، دو شیفت بوده و سهمیه آرد هر نانوایی به طور معمول ۷ کیسه آرد به طور روزانه است که نانوایان موظف به طبخ نان روزانه هستند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: مردم اطمینان داشته باشند که هیچ مشکلی در تأمین آرد و نان وجود نداشته و برای مصرف روزانه خود اقدام به تأمین مقدار نان خود کنند.

زینالی تصریح کرد: اکیپ‌های نظارتی برای مدیریت مناسب در نانوایی و احتمال وجود صف‌ها در سطح شهرستان ارومیه تعبیه خواهد شد تا از بروز مشکل و تجمع جلوگیری شود.

وی همچنین اضافه کرد: فروش آرد در نانوایی‌ها تخلف بوده و با فرد خاطی برخورد جدی و قانونی انجام خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • ۳۵ بازیکن و مربی از آذربایجان‌غربی به اردوهای تیم‌های ملی والیبال دعوت شدند
  • پربازدید‌های خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در ۲۴ ساعت گذشته
  • مشکلی در تأمین آرد و نان در آذربایجان‌غربی وجود ندارد
  • شاخ به شاخ شدن یک دستگاه سواری پژو ۲۰۶ با پراید در محوراشنویه - ارومیه
  • نرخ بیکاری در آذربایجان غربی به ۷.۶ درصد رسید
  • نرخ بیکاری در آذربایجان غربی به ۷.۶ درصد درصد رسید
  • نرخ بیکاری زمستانی در آذربایجان‌غربی تک‌رقمی شد
  • دریاچه زیبای سد حسنلو در آذربایجان غربی
  • پربازدیدهای خبرگزاری صداوسیمای آذربایجان غربی
  • پمپ بنزین های خلوت در شهرهای آذربایجان غربی