Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-29@01:22:18 GMT

مصرف بخش خانگی چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۹۱۷۳۱

مصرف بخش خانگی چقدر است؟

خبرگزاری میزان- میزان مصرف گاز در ایران نزدیک به آمار مصرف در کشور چین است که این موضوع حکایت از بدمصرفی انرژی در کشور دارد. تاریخ انتشار: 13:16 - 30 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۸۵۹۱ به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، مطابق آمار‌های ارائه شده میزان مصرف گاز در ایران با جمعیتی کمتر از ۸۰ میلیون نفر در مقایسه با کشور چین با جمعیتی بالغ بر ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر اختلافی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد مترمکعب دارد که با توجه به جمعیت ۱۵ برابری چین عدد قابل ملاحظه‌ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میزان مصرف گاز ایران طبق آمار‌های سال ۲۰۱۵ با ۹ کشور رومانی، کویت، لهستان، تایوان، عمان، قطر، بنگلادش، بلاروس و ترکمنستان برابری می‌کند و نرخ رشد مصرف گاز در کشور ۱۸۷ درصد برآورد شد که در مقابسه با نرخ رشد ۱۸.۴۵ درصدی آمریکا و ۱۶.۶ درصدی روسیه و ۵۳ درصدی ژاپن رقم قابل توجهی به حساب می‌آید.
پرداخت یارانه به انرژی و قیمت ارزان سوخت گاز و تولید محصولات با درجه پایین بازدهی انرژی از عوامل اصلی در مصرف گاز در کشور است.
بر اساس آمار ارائه شده از سوی شرکت گاز میزان تولید گاز سبک در بهار امسال به ۶۰۳.۷ میلیون متر مکعب رسیده است که سهم بخش خانگی ۱۱۴.۱ میلیون متر مکعب، ۱۶.۹ میلیون متر مکعب تجاری، ۶.۳ میلیون مترمکعب کشاورزی، ۵۶ میلیون متر مکعب پتروشیمی، صنعت و نیروگاه ۲۹۹ میلیون متر مکعب و بخش حمل و نقل نیز ۱۹.۴ میلیون متر مکعب رسیده است.
میزان تولید گاز نسبت به مدت مشابه سال پیش رشد نداشته و میزان مصرف در بخش‌های خانگی، تجاری و عمومی، کشاورزی، پتروشیمی به ترتیب ۲۳، ۱۳.۴، ۲۸.۶ و ۲۱.۷ درصد افزایش داشته است و در بخش صنعت و نیروگاه و حمل و نقل نیز به ترتیب ۶.۱ و ۶.۳ درصد کاهش داشته است.
با افزایش برودت هوا طی روز‌های گذشته شاهد رکورد زنی مصرف گاز در کشور هستیم امری که می‌تواند زمینه کاهش صادرات و قطعی گاز در بخش‌های صنعتی و نیروگاهی را به دنبال داشته باشد. رکورد زنی مصرف گاز در کشور در همین خصوص محمد عسگری رییس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران در گفتگو خبرگزاری میزان با اشاره به افزایش برودت هوا و رکورد زنی مصرف گاز در کشور اظهار کرد: با افزایش سرما میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری رشد چشمگیری داشته است به طوری که میزان مصرف به عدد ۵۹۲ میلیون مترمکعب رسیده و پیش بینی می‌شود اگر روند فعلی مصرف ادامه یابد مصرف گاز از ۶۰۰ میلیون متر مکعب نیر عبور خواهد کرد.
رییس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: با وجود افزایش تولید گاز در پارس جنوبی، اگر روند مصرف در روز‌های آینده نیز ادامه یابد احتمال قطع برق در پتروشیمی، صنایع و نیروگاه‌ها وجود دارد و از مشترکان گاز درخواست داریم به منظور جلوگیری از قطع گاز صرفه جویی را در سرلوحه کار قرار دهند.
بخشی از این افزایش مصرف در کشور به قیمت پایین سوخت‌های فسیلی باز می‌گرد و بسیاری از مردم بر این باورند که کشور برای تامین سوخت‌های فسیلی مشکلی ندارد و توان آن نامحدود است امری که با توجه به تولید و مصرف گاز در این روز‌ها چندان صحیح به نظر نمی‌رسد. ۴۰ درصد مصرف گاز خاورمیانه در ایران انجام می‌شود چند ماه پیش محمد حسین عادلی نماینده ایران درمجمع کشور‌های صادرکننده گاز (اوپک گازی) و دبیرکل پیشین این سازمان جهانی اعلام کرده بود: مصرف گاز در ایران بسیار بالاست و ۴۰ درصد مصرف خاورمیانه در ایران انجام می‌شود.
نماینده ایران درمجمع کشور‌های صادرکننده گاز تصریح کرد: ایران با وجود این که بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان است، اما بیشتر گاز تولیدی، در داخل کشور مصرف می‌شود. بخش خانگی بزرگترین مصرف کننده گاز در ایران است و پس از آن بخش نیروگاهی قرار دارد. مهمترین چالش‌های ایران در بخش گاز، مصرف بی رویه است که سبب شد میزان صادرات آن خیره کننده نباشد. سهم ایران در بازار گاز طبیعی بسیار اندک است. بیشتر بخوانید: تحویل ۲۵۴ میلیون مترمکعب گاز به شرکت ملی گاز ایران انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۱۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۲ درصد ظرفیت سد‌های کشور پر آب شد

آفتاب‌‌نیوز :

بارش‌های اخیر گرچه هنوز تاثیر مثبتی در حجم آب موجود در سد‌های کشور نداشته است، اما در کل میزان پرشدگی سد‌های کشور را که در پایان سال ۱۴۰۲، ۴۷ درصد بود را افزایش داد و تا روز تا پنجم فروردین سال جاری به ۵۲ درصد رساند.

بر اساس گزارش جدید شرکت مدیریت منابع آب ایران میزان آب ورودی به سد‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) با کاهش ۱۷ درصدی همراه شده است.

همچنین از ابتدای سال آبی جاری تا ۵ فروردین ماه ۱۶ میلیارد و ۳۴۰ میلیون متر مکعب آب وارد سد‌ها شده است، در حالی که سال گذشته این عدد ۱۹میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بوده است.

میزان خروجی آب از سد‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا ۵ فروردین ماه در حالی به ۱۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون متر مکعب رسیده که این رقم در سال آبی گذشته ۱۲ میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب بوده که ۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

حجم آب موجود در سد‌ها نیز از ابتدای سال آبی جاری تا ۵ فروردین به رقم ۲۵ میلیارد و ۶۴۰ میلیون متر مکعب رسید. این میزان در سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) ۲۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون متر مکعب بوده که ۴ درصد کاهش دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بخش اداری به طور کامل به کنتور‌های هوشمند مجهز می‌شود
  • عبور مصرف روزانه بنزین از ۱۲۵ میلیون لیتر
  • قاچاق گازوئیل ایران با ۱۰۰ برابر قیمت بالاتر
  • گازوئیل ایران با ۱۰۰ برابر قیمت بالاتر قاچاق می‌شود
  • محاسبات میزان حضور مردم در انتخابات مطابق روال سال‌های قبل انجام شده است + فیلم
  • ۵۲ درصد ظرفیت سد‌های کشور پر آب شد
  • بارش‌ها در ایران ۲۱ درصد کاهش یافت/کاهش ۱۷ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • میزان ویتامین E موردنیاز بدن در سنین مختلف
  • مصرف فعلی خودروی‌های برقی کمتر از ۱۰ مگاوات است
  • بدن انسان روزانه به چه میزان پروتئین نیاز دارد؟