Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- آخرین اخبار از تشدید خرابکاری‌ها در حاشیه اعتراضات عراق و سناریوی جدید آمریکا برای ماندن در عراق حکایت دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی الاتجاه،  عناصر یک گروه خرابکار در بغداد بازداشت شدند
بازداشت عناصر یک گروه خرابکار در بغدادبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، شبکه تلویزیونی الاتجاه از بازداشت اعضای گروهی خبر داد که قصد داشتند خیابان‌های زیر پل محمد القاسم را ببندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اعتراضات خشونت بار در استان‌های بغداد، ذی قار، بابل، الدیوانیه و واسط از روز جمعه گذشته شدت گرفته است، استانداری این استان‌ها غیر از بغداد روز دوشنبه را برای این استان‌ها تعطیل اعلام کردند.
باندهای تندرو موسوم به جوکر هم در بین معترضان عراقی هستند که گفته می‌شود با طرف هایی در سفارت آمریکا رابطه دارند و دست به خشونت، کشتار و تخریب در اعتراضات می‌زنند.

وقوع 3 انفجار در بغداد
بغداد یکشنبه شب شاهد وقوع سه انفجار تروریستی بود که بر اثر آن شش نفر زخمی شدند.
یکشنبه شب سه انفجار تروریستی در شرق و شمال بغداد رخ داد که در مجموع شش نفر زخمی شدند.
یک منبع امنیتی عراق به السومریه گفت که یکی از این انفجارها در منطقه «البنوک» واقع در شمال بغداد رخ داد که به دنبال آن دو نفر زخمی شدند.
منبع مذکور افزود: «همزمان یک بمب نیز در منطقه الطالبیه واقع در شمال بغداد رخ داد که در نتیجه آن یک زن زخمی شد».
حادثه تروریستی دیگر ناشی از انفجار بمب در داخل یک خودرو در شرق بغداد صورت گرفت که در این انفجار نیز سه نفر از غیر نظامیان عراقی زخمی شدند.

افراد ناشناس گذرگاه مهران را از سمت عراق مسدود کردند
تعدادی افراد ناشناس یکشنبه شب مسیر دسترسی عراق به گذرگاه مرزی مهران را مسدود کردند.
یک منبع امنیتی عراق به السومریه گفته که «معترضان با قطع کردن راه مواصلاتی کوت-بدره، مسیر منتهی به گذرگاه مهران در مرز با ایران را مسدود کردند».
منبع مذکور تأکید کرد که «بستن این راه مواصلاتی از طریق آتش زدن حلقه‌های لاستیک‌ صورت گرفته است».
این چندمین بار طی دو سه روز اخیر است که عده‌ای با آتش زدن لاستیک‌ها اقدام به بستن جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی می‌کنند.
تعداد افراد ناشناس عصر روز یکشنبه با آتش زدن چند حلقه لاستیک، جاده کربلا - نجف را نیز مسدود کرده بودند.

واکنش نماینده ویژه سازمان ملل در عراق به تشدید خرابکاری‌ها
نماینده ویژه سازمان ملل در عراق دولت این کشور را به عملی کردن «اصلاحات» فرا خواند و درباره تاثیرات تنش‌ها بین آمریکا و ایران بر تحولات عراق ابراز نگرانی کرد.
همزمان با آغاز دور تازه اعتراضات در عراق که بشدت با خرابکاری همراه است، «جانین هینیس پلاسخائرت» نماینده سازمان ملل در عراق امروز دوشنبه در سخنانی از دولت عراق خواست برای انجام اصلاحات در این کشور تلاش کند.
نماینده سازمان ملل در بغداد، همچنین درباره بروز خشونت‌ها در جریان اعتراضات در عراق ابراز نگرانی کرد.
پلاسخائرت در سخنان امروز خود گفت: «کشتن و زخمی کردن معترضان مسالت‌آمیز به همراه سال‌های طولانی از وعده‌های عملی نشده، به ایجاد یک بحران بزرگ اعتماد (در عراق) منجر شده است».
به گفته او، «در حالی که همه بازیگران به صورت علنی بر ضرورت انجام اصلاحات فوری تاکید کرده‌اند اکنون زمان آن است که این حمایت‌های لفظی عملی شود».
شبکه «روداوو» که رسانه منطقه کردستان عراق است، در گزارش خود درباره اظهارات نماینده سازمان ملل در عراق مدعی شده که «در اعتراضات چهار ماه گذشته در عراق، بیش از 450 نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند البته آمارهای غیررسمی از کشته شدن 600 تن از معترضان حکایت دارند».
نماینده سازمان ملل در عراق تصریح کرد: «اگر اتخاذ هر گونه اقداماتی برای رفع نگرانی‌های مردم به صورت کامل انجام نشود، این اقدامات توخالی باقی خواهند ماند».
وی به تشدید تنش‌ها بین آمریکا و ایران در نتیجه عملیات تروریستی واشنگتن در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و حمله موشکی ایران به مواضع آمریکایی‌ها در عراق اشاره کرد و اعلام کرد، تشدید تنش‌های منطقه‌ای توجهات را از لزوم انجام اصلاحات در عراق منحرف کرده است.
پلاسخائرت افزود: «البته تحولات ژئوپلیتیکی نباید روی درخواست‌های به حق مردم عراق تاثیر بگذارد و آنها را تحت الشعاع قرار دهد چرا که این موضوع تنها سبب شتدید خشو و بی اعتمادی عمومی (در عراق) خواهد شد».
نماینده سازمان ملل در عراق از دولت این کشور خواست، هر آنچه که می‌تواند در زمینه حفاظت از معترضان مسالمت‌آمیز انجام دهد.
وی از معترضان عراقی هم خواست که «مسالمت آمیز باقی بمانند و از خشونت غیر سازنده و تخریب اموال عمومی اجتناب ورزند».

نخست‌وزیر جدید عراق بعد از «تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی»، معرفی می‌شود
ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، موعد معرفی نامزد نخست‌وزیری جدید را پس از برگزاری تظاهرات میلیونی ضد آمریکایی در روز جمعه آینده اعلام کرد.
«عبدالامیر تعیبان» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق با اشاره به اینکه هنوز فراکسیون‌های سیاسی بر سر معرفی نامزد نخست‌وزیری عراق توافق نهایی نکرده‌اند، موعد معرفی این نامزد را اعلام کرد.
تعیبان در گفت‌‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) توضیح داد: پرونده انتخاب نخست‌وزیر آتی، پس از تظاهرات روز 24 ژانویه (جمعه - 4 بهمن)، نهایی خواهد شد.
تعیبان پیشتر نیز گفته بود که ائتلاف البناء، به عنوان فراکسیون بزرگتر پارلمان عراق، به دنبال انتخاب نامزدی است که کلیه ویژگی‌های مطلوب تظاهرات‌کنندگان از جمله استقلال، عدم دو تابعیتی و برخورداری از تجارب مدیریتی را داشته باشد.
از سوی دیگر، «سید عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی و «نوری المالکی» رئیس ائتلاف «دولة القانون»، یکشنبه (دیروز) طی نشستی به بررسی جدیدترین تحولات سیاسی در عراق از جمله پرونده تشکیل دولت انتقالی پرداختند.
بر اساس این گزارش، دو طرف بر اهمیت پایان کار دولت پیشبرد امور به دلیل محدود بودن اختیاراتش و در نتیجه عدم توانایی آن در خدمات‌رسانی به شهروندان تاکید کردند و خواستار نخست‌وزیری فردی مستقل، شایسته، دارای کارنامه‌ای شفاف و توانمند در اداره مرحله آتی کشور و تدارک برای انتخابات زودهنگام شدند.
«مقتدی الصدر» رهبر جریان الصدر عراق سه‌شنبه - 14 ژانویه، مردم کشورش را به برگزاری تظاهرات میلیونی در محکومیت حضور نظامیان آمریکایی در جمعه آینده ( 24 ژانویه- 4 بهمن) فراخواند و با بیان اینکه آمریکا، آسمان عراق و حاکمیت آن را نقض کرده‌، خطاب به مردم عراق گفت: «عراق شما را به فریاد می‌خواند، سستی و کوتاهی نکنید و به فریادش برسید».
این فراخوان با استقبال گروه‌های سیاسی و مردمی مختلف در عراق همراه شد. «مختار الموسوی» نماینده ائتلاف «البناء» در پارلمان عراق دیروز درباره جدیدترین گزینه‌های پیشنهادی این ائتلاف برای نخست‌وزیری توضیح داد و سه گزینه برای نخست‌وزیری مطرح است که عبارتند از: «علی شکری» مشاور رئیس‌جمهور، «محمد توفیق علاوی» و یک شخصیت نظامی و شکری بیش از سایران بخت تصدی پست نخست‌وزیری را دارد.
این نماینده عراقی گفت: آنچه در شرایط کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است، مسئله انتخاب نخست‌وزیر و پیامدهای حضور آمریکا و تظاهرات‌ قریب‌الوقوع ضدآمریکایی است و پس از این تظاهرات و پیامدهای آن ، یکی از این سه شخصیت را برای تصدی پست نخست‌وزیری معرفی خواهیم کرد.

الصدر: باید بین اعتراض مسالمت‌آمیز و خرابکاری تفاوت قائل شد
رهبر جریان صدر عراق از دولت خواست تا بین شرکت‌کنندگان در جریان اعتراضات مسالمت‌آمیز و خرابکاران تفاوت قائل شود.
سید «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق خواستار قائل شدن تفاوت بین عناصر خرابکار و معترضانی شد که خواستار اعتراضات مسالمت‌آمیز هستند.
صدر در صفحه توئیتر خود نوشت: «من به تصمیمی که انقلابیون (در حین تظاهرات) می‌گیرند، احترام قائل هستم و امیدوارم که به مسالمت‌آمیز بودن آن پایبند باشند و به امنیت ملت آسیبی وارد نکنند».
رهبر جریان صدر افزود: «من به تصمیم دولت برای مقابله با خرابکاران احترام می‌گذارم، اما باید بین اعتراضات مسالمت آمیز و اقدامات تخریبی تفاوت قائل شد... کما اینکه الحشد الشعبی نباید برای مقابله اقدام کند چون وجهه این سازمان را از بین می‌برد».
سید مقتدی صدر همچنین خواستار «تسریع در فرآیند انتخاب نامزد نخست‌وزیری و معرفی وی به رئیس‌جمهور شد» و از رجال سیاسی عراق خواست تا از کشمکش و درگیری برای سهم‌خواهی دست بر دارند، «چون عراق و ملت آن در معرض خطر قرار دارند».

پشت پرده تشدید خرابکاری‌ها در حاشیه اعتراضات عراق
شخصیت‌های عراقی جدی شدن موضوع اخراج نظامیان بیگانه و نزدیک شدن به زمان تظاهرات ضد حضور نظامیان آمریکایی را از جمله علل مهم پیاده کردن سناریوی ایجاد خشونت در عراق می‌دانند.
شخصیت‌ها و کارشناسان عراقی در واکنش به دور تازه اعتراضات خشونت بار در بغداد و چند استان دیگر عراق درباره رخنه فتنه خارجی در تظاهرات‌های عراق هشدار دادند که می‌خواهد این کشور را به پرتگاه سقوط سوق دهد.
اعتراضات کف خیابانی عراق طبق پیش بینی‌ها بعد از تصویب قانون اخراج نظامیان آمریکا در پارلمان این کشور بار دیگر وارد فاز خونریزی و خشونت شده است.
«خالد الملا » رئیس جماعت علمای (اهل تسنن) عراق در اظهاراتی گفت:«باید نسبت به فتنه‌ها هشدار باشیم و نسبت به توطئه‌های که مقصود آن ایجاد شکاف در وحدت ملی عراق است».
«عادل الکرعاوی» یکی از فرماندهان سازمان «الحشد الشعبی» هم تشدید اعتراضات خشونت بار در بغداد و برخی استانهای عراق را از چند روز پیش قابل پیش بینی خواند و گفت: «برخی اطراف به دنبال ایجاد هرج و مرج در عراق قبل از برپایی تظاهرات میلیونی روز جمعه آتی هستند».
الکرعاوی در گفت‌وگو با بغداد الیوم گفت: «از زمانی که روز جمعه این هفته برای برپایی تظاهرات میلیونی در مطالبه اشغالگران آمریکایی از عراق تعیین شد، تشدید اعتراضات خشونت بار در عراق و برخی استان‌ها قابل پیش بینی بود و این خود آمریکاست که مسئول اصلی و نخست اتفاقات کنونی در عراق است، چرا که بزرگ‌ترین مفسد خود آمریکاست که می‌خواهد معادلات را به هم ریخته و فتنه‌انگیزی کند.
الکرعاوی با تاکید بر حمایت قوی الحشد الشعبی از تظاهرات مسالمت آمیز برای ایجاد تغییر و اصلاح گفت: «اینکه تظاهرات‌ها در اماکن مشخص خود ادامه داشته باشد تا فرآیند سیاسی برای ایجاد تغییرهای مطلوب همه گروه‌ها پیش رود، امری مثبت است؛ اما چیزی که امروز رخ داده است امری بسیار منفی است، به خصوص اینکه خیابان‌های اصلی را مسدود کنند و نهادهای آموزشی و خدمات رسانی بزرگ را به تعطیلی می‌کشانند یا ساختمان‌های سیاسی را به آتش می‌کشند یا به آن حمله ور می‌شوند به تصاویر شهدای الحشد الشعبی و به خصوص تصویر شهید ابومهدی المهندس توهین می‌کننند که جان خود را فدای میهن و عقیده کرد.
الکرعاوی از معتزضان مسالمت جو خواست صف خود را از از مدافعان آرمان‌های والای عراق جدا کنند، زیرا هدف آنها سوزاندن کشور و به پرتگاه کشاندن آن است.
وی افزود: «تشدید اعتراضات خشونت بار با نزدیک شدن به تظاهرات میلیونی اخراج اشغالگران ادامه پیدا می‌کند زیرا این دسته می‌داند که اخراج آمریکا دست آنها را رو می‌کند از همین رو می‌خواهد با ایجاد هرج و مرج مانع برپایی تظاهرات یا به تعویق انداختن آن شوند، چیزی که هرگز اتفاق نخواهد افتاد.
الکرعاوی تظاهرات روز جمعه را متعلق به همه عراقی‌ها دانست و گفت: این تظاهرات مسالمت آمیز خواسته همه گروه‌های عراق را مطرح می‌کند و آنهایی که می‌خواهند به آن توهین کنند یا موجب به تعویق افتادن آن شوند ابزار دست اشغالگران هستند و افکار عمومی عراق باید نسبت به این قضیه آگاه باشند.
«کریم بدر» نویسنده و خبرنگار عراقی هم در گفت‌وگو با برنامه«وجهه نظر»(یک دیدگاه) شبکه «دجله» عراق گفت: «تظاهرات به خودی خود مقدس است، زیرا حقوق مشروع را مطالبه می‌کند و زیرا گروه‌های سیاسی کنونی در کار خود موفق نبودند و موجب وخامت اوضاع سیاسی خدمات رسان و ایجاد فساد در کشور شدند، از همین رو عرصه سیاسی باید عوض شود.
وی با اشاره به اینکه فشار مهم‌ترین راه برای تغییر واقعیت سیاسی است، گفت:« اما برخی از تظاهرات کنونی در عراق برای تبدیل آن به اعتراضات خشونت‌بار و غیر مسالمت آمیز سوء استفاده می‌کنند که باید از سوی نیروهای امنیتی با آنها برخورد شود».
وی تاکید کرد: «کسانی به دنبال منحرف کردن تظاهرات به منظور اجرای نقشه بیگانگان هستند اصلا خیر و صلاح نه معترضان و نه کل عراق را نمی‌خواهند. آنها با پشتیبانی بازوهای رسانه‌ای می‌خواهند همه چیز بسوزد. یک جنگ واقعی در عراق به راه افتاده و آمریکا برای ایجاد یک کودتای نظامی توطئه کرده است».
بدر گفت: «آمریکا از عناصر خرابکار حمایت می‌کند در حالی که معترض نامیدن آنها خیانت است. در حال حاضر یک سیستم از سوی یک دفتر مرتبط با واشنگتن اداره می‌شود که چهره‌ها و نمادهای عراق از جمله مقتدی الصدر را هدف گرفته است».



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: آمریکا عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۱۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی کلاس‌های دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضداسرائیلی

کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا در آمریکا به خاطر ادامه تظاهرات‌های ضداسرائیلی مجازی شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم» اعلام کرد کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا در آمریکا به خاطر ادامه تظاهرات‌های ضداسرائیلی مجازی شده است.

 منابع رسانه‌ای اعلام کردند تظاهراتی گسترده مقابل دانشگاه کلمبیا برای همبستگی با دانشجویان بازداشت شده که خواستار توقف جنگ و نسل‌کشی علیه غزه بودند، برگزار شده است.

 خبرگزاری فرانسه به نقل از پلیس آمریکا اعلام کرد که 133 نفر از دانشجویان معترض به جنگ علیه غزه در داخل دانشگاه کلمبیا بازداشت شدند.

چرایی اعتراض به اسرائیل در دانشگاه‌های آمریکا؛ ظلم را ببین!تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزهتجمع بزرگ حمایت از فلسطین مقابل دانشگاه یِیل آمریکا

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • تعطیلی کلاس‌های دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضداسرائیلی
  • ابعاد بی‌سابقه اعتراضات در آمریکا علیه حملات صهیونیست‌ها به غزه
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق
  • اردوغان پس از دیدار با مقامات بغداد، وارد کردستان عراق شد
  • جزییات تفاهمنامه ۴ جانبه بغداد منتشر شد
  • امضای یادداشت تفاهم راه توسعه میان ترکیه، عراق، قطر و امارات
  • جزییات تفاهم نامه ۴ جانبه بغداد
  • اردوغان با استقبال نخست وزیر عراق وارد بغداد شد
  • تداوم تظاهرات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا
  • صادرات بخش کشاورزی بیش از ۲۰ درصد رشد کرد/عراق مقصد نخست صادرات