Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@07:12:48 GMT

آیا رئیس جمهور آمریکا "دیوانه" است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۹۱۸۲۱

آیا رئیس جمهور آمریکا 'دیوانه' است؟


فرارو- دونالد ترامپ نسبت به استفاده از نظریه بازیگر دیوانه در مقابل متحدان و دشمنان کشورش ابراز تمایل کرده است. اما از آنجا که نهاد‌های آمریکا در طراحی سیاست‌های این کشور نقش فراوانی دارند، بسیاری معتقدند که ترامپ دیوانه نیست. در این میان برخی معتقدند که باید مثل ترامپ، سیاست‌های به ظاهر احمقانه‌ای را پیگیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش فرارو، کمتر کسی توقع داشت که در بحبوحه تنش‌ها با ایران، دونالد ترامپ به بمباران مراکز فرهنگی این کشور تهدید کند. اما ترامپ به صراحت این تهدید را بیان کرد. آن هم نه یک بار، بلکه دو بار. برخی این رفتار ترامپ را به حساب بی‌ثباتی و عدم تعادل ذهنی وی گذاشتند و برخی دیگر، ترامپ را بازیگری دانستند که در قالب نظریه موسوم به «بازیگر دیوانه» در روابط بین الملل نقش ایفا می‌کند.
این اختلاف و دوگانگی در ارزیابی شخصیت ترامپ از همان آغاز ریاست جمهوری وی مطرح بود. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اعتقاد داشتند که ترامپ تعادل روانی ندارد. ادعایی که قویا از سوی ترامپ رد شده است.
اما علاوه بر مسائل روانی، برخی حتی ترامپ را به حماقت و نادانی متهم می‌کنند. به تازگی کتابی در آمریکا منتشر شده که این اتهام را تایید می‌کند. دو تن از خبرنگاران روزنامه واشنگتن پست (فیلیپ راکر و کارول لئونینگ)، اخیرا کتابی نوشته‌اند که نشان می‌دهد رئیس جمهور آمریکا به شدت از ضعف اطلاعات عمومی رنج می‌برد.
ترامپ قبلا در پاسخ به اتهاماتی که علیه سلامت روانی خود مطرح شده بود، گفته بود او «یک نابغه بسیار با ثبات است.» کتاب جدید که اتفاقا به نحو کنایه‌داری تحت عنوان «یک نابغه بسیار باثبات» منتشر شده، ادعای با هوش بودن ترامپ را زیر سوال می‌برد. در این کتاب ادعا شده که ترامپ به نخست وزیر هند گفته است که هند با چین هم‌مرز نیست. امری که نارندرا مودی را به شدت شگفت زده کرده است. پیش از این نیز، طبق برخی گزارش‌ها، ترامپ گفته بود نپال و بوتان در هند هستند.
مجموع این مسائل باعث شده که گروهی ترامپ را احمق و نادان بدانند که هر لحظه ممکن است با اتخاذ یک تصمیم حساب نشده، جهان را با بحران جدی مواجه کند. برخی دیگر، نیز می‌گویند ترامپ در قالب نظریه بازیگر دیوانه خود را احمق و نادان نشان می‌دهد، اما در حقیقت اینگونه نیست.
نظریه بازیگر دیوانه (Madman theory)، یکی از نظریه‌های معروف در روابط بین الملل است که ریشه آن به ریاست جمهوری ریچارد نیکسون در آمریکا بازمی‌گردد. نیکسون و دولتش طوری رفتار کردند که باعث شوند سران کشور‌های کمونیستی به این جمع بندی برسند که نیکسون بازیگر غیرمنطقی و بی ثباتی است. هدف نیکسون این بود که سران کشور‌های کمونیستی به خاطر نگرانی از پاسخ پیش‌بینی‌ناپذیر آمریکا، از انجام اقدامات تحریک‌آمیز علیه این کشور خودداری کنند.
بسیاری معتقدند که ترامپ هم از این نظریه فقط علیه دشمنان استفاده نمی‌کند. بلکه حتی برای ترساندن متحدان هم عامدانه از آن استفاده می‌کند. ترامپ به محض ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۱۶، پاره کردن توافقات قبلی را شروع کرد. او برای رسیدن به توافقات جدید به وضوح از نظریه بازیگر دیوانه استمداد جست. به عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۷، آمریکا و کره جنوبی درگیر مذاکراتی نفسگیر برای امضای توافق تجارت آزاد بودند. ترامپ به نمایندگان تجاری کشورش توصیه کرد که در مذاکره با همتایان‌شان در کره جنوبی، آن‌ها را با گفتن اینکه ترامپ دیوانه است بترسانند. ترامپ با اشاره به توافق تجارت آزاد آمریکا و کره جنوبی، به مقامات دولتش توصیه کرد: «به آن‌ها (مقامات کره جنوبی) بگوید که اگر همین الان امتیاز ندهند، این آقای دیوانه (ترامپ) از توافق خارج خواهد شد.»   ریچارد نیکسون و هنری کیسینجر
در ستایش حماقت!
از همین رو، بسیاری معتقدند که دیگر این نظریه کارآمد نیست. چرا که همه فهمیده‌اند ترامپ بازیگری نیست که بدون هماهنگی با هیئت حاکمه آمریکا و بدون مشورت با نهاد‌های پرنفوذ اطلاعاتی، اقدامی انجام دهد. همچنین، شاید به همین دلیل است که برخی ناظران توصیه می‌کنند که در برابر آمریکا باید در ظاهر احمقانه رفتار کرد تا کاخ سفید از پیگیری طرح‌های خود در پوشش حماقت منصرف شود!
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، از جمله این ناظران است که در سرمقاله این روزنامه، با هدف مقابله با ترامپ، خواستار روی کار آمدن رهبران احمق در جهان عرب و جهان اسلام شد! عطوان نوشت: «بسیاری از روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی به خاطر انتشار کتاب جدیدی که جهل دونالد ترامپ در زمینه اطلاعات ساده تاریخی و جغرافیایی را عیان می‌کند، جشن گرفتند...، اما بسیاری، خصوصا عرب‌ها، یادشان رفت که ترامپ خیلی خوب می‌داند پول‌های عربی کجاست تا آن‌ها را تصاحب کند، خوب می‌داند که شهر اشغالی بیت المقدس کجاست تا آن را به عنوان پایتخت ابدی به رژیم اشغالگر اسرائیل تقدیم کند، خوب می‌داند سردار سلیمانی کجاست تا او را ترور کند. این لیست طولانی است.»
به نوشته عطوان، پاسخ مناسب به رفتار‌های چپاولگرانه و تحریک آمیز ترامپ، که برخی آن‌ها را احمقانه توصیف می‌کنند، نباید در قالب مسخره کردن باشد. بلکه باید سیاست‌هایی را در پیش گرفت که ترامپ را سر جای خودش بنشاند. مهم نیست که آمریکا چقدر قدرت دارد. وقتی مقاومت لبنان با دو خودروی بمبگذاری شده نیرو‌های آمریکایی و فرانسوی را در ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳ هدف قرار داد، خوب می‌دانست که آمریکا ناوهواپیمابر و بمب‌های هسته‌ای دارد. اما این مانع از انتقام گیری مقاومت نشد. عطوان در ادامه افزود وقتی این واقعه خاص را مثال می‌زنیم هدف‌مان این است که به آمریکایی‌ها و عرب‌ها و مسلمانان یادآوری کنیم که در میان یک و نیم میلیارد مسلمان، هستند افرادی که در صورت افزایش ظلم و اهانت‌های استکبار جهانی، به شکل متفاوتی فکر می‌کنند.
سردبیر رأی الیوم ادامه داد: «اگر ترامپ، با حماقت و بی‌پروایی متمایز است، در طرف مقابل، هم ده‌ها و شاید صد‌ها هزار شخص وجود دارد که می‌توانند همان حماقت‌های او را مرتکب شوند و حتی حماقت‌های خطرناکتری انجام دهند. سخت است که راه حماقت تا بی‌نهایت یک طرفه باشد. پیام را می‌فهمید یا بیشتر توضیح دهیم؟»
عطوان با مطرح کردن این سوال که چرا در میان ۵۶ کشور اسلامی حتی یک حاکمی مثل کیم جونگ اون وجود ندارد که مهر پایانی بر سیاست‌های مستکبرانه ترامپ بزند، افزود: فقدان حماقت عربی و اسلامی موجب شد که ترامپ به عرب‌ها بی احترامی کند و بگوید آن‌ها فقط گاو شیر ده هستند که چیزی جز پول ندارند و بدون حمایت آمریکا حتی یک روز هم نمی‌توانند دوام بیاورند.
سردبیر رأی الیوم در پایان، ضمن ابراز امیدواری در خصوص روی کار آمدن حاکمان احمق در کشور‌های عربی و اسلامی نوشت: «پول‌های ما غارت می‌شود. ملت‌های ما گرسنه نگه داشته می‌شوند. حاکمان ما، فاسق هستند و برخی برای زندگی بردگی کف می‌زنند... این وضعیت ادامه نخواهد داشت و "عصر احمق‌های" عربی و اسلامی قطعا فراخواهد رسید. روز‌ها ثابت خواهند کرد.»

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۱۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ:اگر من انتخاب نشوم، حمام خون راه خواهد افتاد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور پس از کسب آرای لازم درون‌حزبی رسما به عنوان نامزدهای حزب خودشان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده انتخاب شدند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، «دونالد ترامپ» روز شنبه در جریان گفت‌وگو با حامیانش در ایالت اوهایو مجددا به ادعای خود مبنی بر «تقلب در انتخابات ۲۰۲۰» اشاره کرد و گفت: «اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر پیروز نشوم، به معنای پایان دموکراسی آمریکا خواهد بود.»

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا قرار است در تاریخ ۵ نوامبر (۱۵ آبان) برگزار شود و امسال هم همانند سال ۲۰۲۰ بایدن و ترامپ وارد رقابت‌های اصلی انتخابات خواهند شد.

ترامپ در ادامه سخنرانی‌اش افزود: «اگر ما در انتخابات پیروز نشویم، فکر نمی‌کنم انتخابات دیگری در این کشور داشته باشیم.»

ترامپ سخنان خود را در شهر دیتون با ادای احترام به هوادارانش آغاز کرد که در حال حاضر به دلیل شورش کنگره ایالات متحده در ششم ژانویه ۲۰۲۱ در زندان به سر می‌برند؛ طرفدارانی که در راستای ادعای ترامپ، به دنبال جلوگیری از پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ بودند و این رئیس‌جمهور سابق آمریکا آنها را «میهن‌پرست و گروگان» می‌خواند.

نظرسنجی جدید وبگاه یواس‌ای تودی و دانشگاه سافولک که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که «دونالد ترامپ» در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری از «جو بایدن» پیشی گرفته است. این نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که ترامپ جمهوری‌خواه با ۴۰ درصد از بایدن دموکرات با ۳۸ درصد پیشی گرفته است و این بیانگر آن است که این ۲ نامزد انتخابات آمریکا که از طرف حزب‌های متبوع خودشان نامزد انتخابات پنجم نوامبر شدند، رقابت بسیار نزدیکی خواهند داشت.

دونالد ترامپ در میانه بخشی از سخنان خود درباره وضع تعرفه بر خودروهای وارداتی و رقابت خارجی برای صنعت خودروسازی آمریکا تاکید کرد: «اگر من انتخاب نشوم، حمام خون در کل کشور به راه خواهد افتاد.»

«جیمز سینگر» سخنگوی ستاد انتخاباتی جو بایدن در پاسخ به اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر «حمام خون»، ابتدا «افراط‌گرایی» این رئیس‌جمهور سابق و سپس «عطش او برای انتقام و خشونت سیاسی‌» را محکوم کرد.

دیگر خبرها

  • ترامپ برای اولین‌بار خواستار آتش‌بس در غزه شد
  • ترامپ از نتانیاهو خواست به جنگ غزه پایان دهد
  • اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید برود؟
  • «ترامپ» در سودای تکرار ۶ ژانویه
  • بایدن: ترامپ از نظر ذهنی کفایت ریاست جمهوری ندارد
  • فیلم| ترامپ هشدار داد: پیروز نشوم، حمام خون به راه خواهد افتاد
  • ترامپ:اگر من انتخاب نشوم، حمام خون راه خواهد افتاد
  • بایدن سلامت روانی ترامپ را زیر سوال برد
  • ترامپ: برنده نشوم، حمام خون به‌ راه خواهد افتاد!
  • ترامپ: پیروز نشوم، حمام خون به راه خواهد افتاد