Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حدود ۱۱ سال از درگذشت قربان سلیمانی، هنرمند بزرگ و ارزشمند موسیقی مقامی خراسانی می‌گذرد. به مناسبت ۳۰ دی ماه سالروز درگذشت این هنرمند ارزشمند با توجه به صحبت‌ها و وعده‌های چند سال گذشته مسئولان در جهت احداث آرامگاه بر مزار استاد یا ایجاد حداقل یک بنای یادبود در این مکان و همچنین شخصیت هنری وی، هر چند اندک و گذرا به این موضوع پرداختیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد موسیقی دارای سبک نوازندگی خاص و پنجه‌های قوی بود و همواره برای ساز و هنر خود ارزش قائل بود. فردی متواضع با اعتقادات دینی و پایبند به اخلاق و هنرمند مردمی و در معرفی هنر ایرانی به خارج از کشور موفق و تأثیر گذار بود.

وی برای اجرا به برنامه‌های مختلف به جز مراسم محلی و منطقه‌ای راه پیدا کرد تا زمانی که با شرکت در جشنواره موسیقی کشور فرانسه همراه با پسرش علیرضا سلیمانی، با اجراهای بسیار زیبا و تکنیکی مورد توجه اساتید، هنرمندان و شرکت کنندگان در سالن قرار گرفت و در ادامه نیز در چند کشور به اجرای برنامه پرداخت.

قول‌هایی که در حد حرف باقی ماند

هنرمند بزرگی که پس از فوت، در گوشه‌ای از باغ خود در روستای علی آباد قوچان به خاک سپرده شد و از همان سال اول، قرار بود نسبت به احداث بنای مناسب بر مزارش اقدام شود، وضعیت نامناسب مزار و فضای اطرافش موجب گلایه‌ها و آزردگی خاطر بسیاری از هنرمندان منطقه، مردم هنر دوست شهرستان و همچنین فرزند وی استاد علیرضا سلیمانی شد.

هر ساله همه منتظر اجرای طراحی مناسب و شایسته هستند تا جایی که در سال ۹۵ نیز معاون وقت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تعدادی از مسئولان شهرستان و فرماندار قوچان بر سرمزار استاد حضور یافت و کلنگ احداث بنا به زمین خورد و نسبت به اختصاص اعتبار و سرعت بخشیدن به کارها در این محل قول دادند.

اما متأسفانه این انتظار طولانی شد و حدود دو سال قبل سرانجام با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شهرستان و مسئولان قوچان با تأمین مبلغی از هزینه‌های لازم، قسمتی از اطراف مزار دیوارکشی شده و با نصب سنگ مزار و شن پاشی قسمت‌های نزدیک به مزار این محل از وضعیت بسیار نامناسب قبلی خارج شد ولی در واقع آن چیزی نبود که خیلی مورد توجه قرار گیرد و خبری هم از ایجاد ارامگاه نشد.

این در حالی است که استاد قربان سلیمانی به عنوان یک هنرمند ارزشمند و مسلط به هنر موسیقی مقامی و دوتار نوازی نه تنها در استان و کشورمان بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا با اجرای برنامه‌های دیدنی و زیبای فردی شناخته شده بود و جا دارد مسئولان در انجام وعده‌ها و اقدامات برای بهسازی و ایجاد یک بنای مناسب بر مزار جدی تر باشند.

در همین راستا حمید ضیایی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قوچان در گفتگو با خبرنگارمهر، اظهار کرد: در واقع احداث آرامگاه و هر گونه اقدام دیگر در محوطه مزار مواردی چون آسفالت مسیر تا جاده نیازمند اعتبارات کافی است که با تأمین هزینه‌هایی از سوی شهرستان و همکاری اداره کل، وضعیت مزار از حالت قبلی درآمده است.

ضیایی افزود: به مناسبت سالگرد این هنرمند، مراسم یادبودی هم از سوی فرزند ایشان در روز دوشنبه ۳۰ دی ماه در منزل مسکونی روستای علی آباد برگزار می‌شود.

همچنین علیرضا سلیمانی فرزند این استاد موسیقی نیز در گفتگو با خبرگزاری مهر، گفت: به هر حال هنرمندان محلی و شهرستان علاقه مند به استاد، ساخت آرامگاه یا بنای خاصی را برای مزار او انتظار داشتند که به هر صورت آن طور که تصور می‌شد انجام نشد.

کد خبر 4830501

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان قوچان موسیقی ایرانی قربان سلیمانی قاسم سلیمانی بارش برف سردار سلیمانی تعطیلی مدارس شهرکرد بوشهر سیل سیستان و بلوچستان ایلام گرگان قزوین خطبه های نماز جمعه سپاه پاسداران دهه فجر بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۴۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بیش از ۱۹ هزار مسافر در شهرستان تایباد

نظام الدین کارگزار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهرستان تایباد ۷۲ اثر ملی و جهانی دارد که همه ساله مورد استقبال هزاران گردشگر داخلی و خارجی است، در این میان مجموعه‌های تاریخی مزار مولانا زین‌الدین ابوبکر تایبادی، مزار شاهزاده قاسم، میل کرات و کاروانسرای جهانی عباس آباد از شاخص ترین آثار تاریخی این شهرستان است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایباد افزود: از ۲۵ اسفند ماه و آغاز سفرهای نوروزی، تا کنون ۱۹ هزار و ۴۹۰ مسافر داخلی و خارجی وارد این شهرستان شدند که حدود ۱۱ هزار نفر از این عدد، مسافرانی هستند که از طریق مرز بین المللی دوغارون وارد کشور و شهرستان تایباد شدند.

وی گفت: سالانه یک میلیون مسافر از معبر بین المللی دوغارون تردد می‌کنند و همین امر بر اهمیت مرز دوغارون افزوده است.

کد خبر 6063799

دیگر خبرها

  • میزبانی مزار مولانا ابوبکر تایبادی از گردشگران + فیلم
  • نگاه تحولی و حرکت جهادی لازمه حل معضلات تاریخی آذربایجان شرقی است
  • تکمیل طرح‌های نیمه تمام استان یزد نیازمند اعتبار
  • درخواست امام جمعه نورآباد برای تخصیص اعتبار
  • حضور بیش از ۱۹ هزار مسافر در شهرستان تایباد
  • توسعه فعالیت‌ های قرآنی نیازمند تخصیص بودجه
  • توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند تخصیص بودجه
  • بازدید بیش از ۱۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از غار سهولان مهاباد
  • تشییع و خاک سپاری پیکر استاد علمداری در اصفهان
  • تشییع و خاکسپاری پیکر استاد مهدی علمداری در اصفهان