Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با اشاره به اینکه زیرساخت‌های لازم احداث سدها در استان باید توسعه یابد گفت: عقب‌ماندگی‌های تاریخی در این بخش باید جبران شود. ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ استانها مازندران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، محمد ابراهیم یخکشی امروز در  جلسه کارگروه بهره‌وری آب مازندران اظهار داشت: سالانه حدود 3.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلیون مترمکعب آب در استان به مصرف می‌رسد که 70 درصد آن از طریق آب سطحی و 30 درصد آن از طریق آب زیرزمینی تأمین و  در بخش کشاورزی نیز 2.3 میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که 70 درصد آن از آب به‌هنگام رودخانه‌ها تأمین می‌شود.

وی افزود: از سویی کشت برنج ما وابستگی زیادی به آب به‌هنگام رودخانه دارد و این امر در زمان خشکسالی مشکلات تأمین، تقسیم و توزیع آب را دوچندان می‌کند.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با اشاره به ضرورت افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی، تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم به ویژه احداث سدها در استان باید توسعه یابد و عقب‌ماندگی‌های تاریخی در این بخش جبران شود تا نگرانی‌های ما در در حوزه تامین آب برطرف شود.

یخکشی افزود: به دلیل عدم توسعه زیرساخت‌های کشاورزی در بخش آب پس از وقوع هر سیل اراضی کشاورزی استان به ویژه شالیزارها منابع تأمین آب آنها به دلیل تخریب سردهنه‌ها ی سنتی قطع می‌شود و اگر تلاش کنیم حداقل 10 روز زمان می برد  تا سردهنه‌های استان مجدداً بازسازی و آب در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

مناظره سدسازی و آبخیزداری ــ 2|نقش آبخیزداری در کاهش شدت سیلاب‌های بزرگ حداکثر 30 درصد است+فیلم99 درصد تجهیزات سدسازی از تولیدات داخل تامین می‌شودمناظره در تسنیم| سدسازی و آبخیزداری؛ تقابل یا تکامل؟!+فیلم

وی تعداد سردهنه‌های استان را بالغ بر 1800 سردهنه برشمرد و گفت: تاکنون 10 درصد از آنها مدرن و از حالت سنتی خارج شده‌اند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران یکی از راهکارهای افزایش بهره‌وری در بخش آب را ایجاد و توسعه تشکل‌های آب‌بران برشمرد و گفت: باید جوامع محلی را در این زمینه توانمند ساخته و بتوانیم شبکه‌های آبیاری و زهکشی را به اتحادیه و تشکل‌ها واگذار کنیم که بر اساس مطالعاتی که در دشت هراز انجام دادیم، در این حوزه 27 تشکل آب‌بران پیش‌بینی شده که امیدواریم در آینده نسبت به ایجاد، توسعه و استقرار آنها گام‌های عملیاتی برداریم.

یخکشی از قله دماوند به عنوان سخاوتمندترین قله کشور یاد کرد و گفت: یکی از سخاوت‌های مهم این قله در اختیار گذاشتن حدود یک میلیارد مترمکعب آب به دشت بزرگ هراز است که ما باید از آن به عنوان یک میراث گرانبها در بخش آب و کشاورزی در استان یاد کنیم و در حفظ و حراست از آن و مجاری منشعب از آن بکوشیم.

وی با بیان اینکه در استان به طور متوسط حدود 600 میلی متر بارندگی اتفاق می‌افتد و حدود 4.5 میلیارد آب سطحی و 1.5 میلیارد آب زیرزمینی وجود دارد، افزود: بدان معناست که به ازای هر میلی‌متر بارندگی حدود10 میلیون مترمکعب آب تولید می‌شود.

یخکشی با بیان اینکه در برخی از سال‌ها رقم قابل توجهی از بارش استان کاهش می‌یابد و میزان بارندگی سالانه استان  در سال‌های خشک به رقمی در حدود 500 میلی‌متر می‌رسد، این مفهوم بدان معناست که ما در استان به‌ویژه در بخش آب سطحی حدود یک میلیارد مترمکعب از آب را در اختیار نداریم. از سویی با توجه به اتکای 70 درصدی آب استان به آب به‌هنگام رودخانه‌ها آسیب‌پذیری ما به ویژه در بخش کشاورزی بسیار بالا است.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با تشریح وضعیت فعلی مدیریت بهره‌برداری آب در دشت هراز و ساختار فعلی مدیریت آن گفت: به طور متوسط سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب آب در این دشت آب نیاز بوده که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدواریم 650 میلیون مترمکعب از آن را از طریق سد هراز تأمین و مابقی نیازها را از طریق کانال انتقال آب چالوس و آب زیرزمینی رفع کنیم. 

وی پیشرفت فیزیکی سد هراز را 39 درصد اعلام کرد و افزود: تاکنون 250 میلیارد تومان برای این سد هزینه شده و رقمی در حدود 800 میلیارد تومان مورد نیاز است.

انتهای پیام/ 681/ح

R41358/P/S6,74/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۴۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی سدها به ۶۲درصد رسید

درحال حاضر با وجود ۳۱ میلیارد و ۲۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، ۶۲ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۸ درصد این ظرفیت خالی است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در 210 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1402 تا اول اردیبهشت 1403) در مجموع 25 میلیارد و 30 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 27 میلیارد و 550 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی 9 درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، 15 میلیارد و 710 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی 15 میلیارد و 660 میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، مقادیر تقریبا برابری را نشان می‌دهد.

درحال حاضر با وجود 31 میلیارد و 20 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کشور، 62 درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و 38 درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز اول اردیبهشت 1402 بالغ بر 30 میلیارد و 980 میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده برابری میزان ذخایر سدها با روز مشابه سال قبل است.

وضعیت سدهای مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است
  • قطار محلی رامسر به ساری راه‌اندازی شود
  • افزایش ۶۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی
  • سدسازی؛ مسیری برای توسعه پایدار یا نابودی اکوسیستم‌ها؟ 
  • پرشدگی ۶۲ درصد سدها در کشور
  • پرشدگی سدها به ۶۲ درصد رسید
  • ۱۱ سد کشور به پرشدگی ۱۰۰ درصدی رسیدند
  • پرشدگی سدها به ۶۲درصد رسید
  • آغاز برداشت علوفه مخلوط از مزارع مازندران