Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: هوای همدان در سال ۹۸ در شرایط سالم بوده و تنها ۲۹ روز سهم آلودگی هوا در همدان بوده است.

محسن جعفری‌‌نژادبسطامی‌ ظهر دوشنبه ۳۰ دی در جمع خبرنگاران، با اشاره به هفته هوای پاک خاطرنشان کرد: امروز با مبحث آلودگی هوا و حضور ریزگردها در کلانشهرها مواجه هستیم که در حال حاضر ۲۰ استان درگیر تشدید آلودگی به وسیله ریزگردها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه تصریح کرد: هزینه ناشی از خسارت های آلودگی هوا بار اقتصادی بالایی دارد ضمن اینکه علت بسیاری از مرگ و میر و همچنین مشکلات روحی مربوط به آلودگی بیش از اندازه هوا است.

محسن جعفری‌‌نژادبسطامی‌ تردد بالای خودروها در کلانشهرها را از عوامل اصلی آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: سنجش میزان آلودگی هوا در هر کلانشهر نشان داده خودروهایی که از رده خارج هستند در ایجاد آلاینده ها نقش بسزایی داشته و موتورسیکلت ها سهم شش برابری در ایجاد آلودگی دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را راهکار مناسبی در کاهش آلودگی خواند و یادآور شد: امروزه کنترل افزایش متوازن جمعیت در برخی شهرها و همچنین مدیریت شهری به تناسب گسترش و توسعه شهرها با درنظر گرفتن زیرساخت‌های شهری می‌تواند اقدام مؤثری در این حوزه باشد.

وی با بیان اینکه ۲۰ دستگاه اجرایی در طرح جامع ترافیک شهری سهیم هستند، اعلام کرد: باید همه افراد جامعه در کنترل و کاهش آلاینده ها احساس مسئولیت کرده و خود را برای کاهش بحران به وجود آمده موظف کنند.

محسن جعفری‌‌نژادبسطامی‌ در ادامه گفت: در چند روز گذشته با جو به وجود آمده در استان همدان مبنی بر ناسالم بودن هوا و تجربه اول شرایط آلودگی برای استان، شاهد ناهماهنگی هایی در زمینه عدم اطلاع رسانی بوده ایم و این بار بزرگ کاملاً بر دوش محیط زیست نهاده شده بود.

وی اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان نتوانست مقامات استان را متقاعد کند که چه دستگاهی چه وظیفه ای بر عهده دارد و این امر باعث به وجود آمدن نگاه تازه ای به شرایط جوی استان شد.

وی درباره تعطیلی مدارس و ادارات در زمان وضعیت هشدار هوا اعلام کرد: با وجود فشارهای محیط زیست مبنی بر آلودگی هوا، اداره‌کل آموزش و پرورش دستور تعطیلی مدارس را نداد و دانشگاه علوم پزشکی استان نیز هشدار بحرانی بودن هوا را صادر نکرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه ما تصمیم گیرنده نهایی نیستیم، اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان در پی ایجاد راه حل برای کاهش آلودگی هوا و علل بررسی آلودگی ها بوده و برخی دغدغه عدم تعطیلی مدارس را داشتند.

وی اداره کل حفاظت محیط زیست استان را  مرجع تشخیص آلودگی هوا دانست و تصریح کرد: بیش از ۳۰۰۰ دیتا برای سنجش هواشناسی در این اداره کل وجود دارد اما نیاز به برنامه ریزی بیشتر برای کنترل آلودگی هستیم.

وی در پایان با اشاره به نیاز استان در زمینه تجهیز به سیمفا اعلام کرد: سامانه سیمفا به منظور مشخص شدن خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین های پلیس راهور بوده و امروز نیاز است در استان همدان نیز موجود باشند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز با اشاره به عوامل آلودگی هوا در استان همدان خاطرنشان کرد: وضعیت آلودگی هوای استان همدان نسبت به مدت مشابه در سه سال گذشته کاهش معناداری داشته به گونه ای که امسال تعداد کل روزهایی که هوای استان ناسالم بوده، ۲۹ روز است.

سیدعادل عربی افزود: عمده وضعیت گزارش شده در روزهای ناسالم مربوط به وجود گردوغبار و همچنین در نیمه دوم سال ناشی از احتراق سوخت های فسیلی و تردد خودروها است.

وی سرمای زودهنگام و وارونگی دما را از دیگر عوامل آلودگی هوای استان خواند و گفت: آنچه باعث حساسیت آلودگی هوا در استان بود عدم تعطیلی مدارس بوده که با تدابیر انجام شده و همراهی طبیعت هوای استان در شرایط سالم قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست آلودگی هوا تعطیلی مدارس خودروهای فرسوده کلان شهر آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۴۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مشارکت آحاد جامعه در حفظ محیط زیست

نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی استان فارس با حضور معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی، مدیر کل روابط عمومی و امور رسانه رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیطبان و مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در شیراز برگزار شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست بر اهتمام سازمان حفاظت محیط زیست و مشارکت همه آحاد جامعه به خصوص تشکل‌های مردم نهاد به عنوان شریک در ایفای مسئولیت خطیر حفظ محیط زیست تاکید کرد.

نورالله مرادی پس از ارائه نظرات دغدغه‌ها و پیشنهادات نمایندگان تشکل‌ها با اشاره به ظرفیت عظیم و ارزنده‌ای که استان فارس در حیطه تشکل‌های مردم نهاد داراست، ابراز امیدواری کرد تا با تکرار و تداوم این‌گونه نشست‌ها با مشارکت بیشتر نمایندگان تشکل‌ها زمینه ارتقاء فرهنگ حفظ محیط زیست و افزایش میزان مشارکت مردم در صیانت و حفاظت از منابع زیستی فراهم شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ضرورت مشارکت آحاد جامعه در حفظ محیط زیست
  • هشدار به شکارچیان؛ از منطقه کوهسرخ خارج شوید
  • خطر نابودی گیاهان دارویی و خوراکی با برداشت بی رویه
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • سیلاب و خطر خروج تمساح پوزه کوتاه
  • کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه سیاهمزگی
  • دستگاه قضایی شهرستان بوکان حامی حفاظت از محیط زیست است
  • تعطیلی برخی مدارس در استان کرمان