Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@21:59:20 GMT

آیا واقعاً این «خانۀ تئاتر» است؟!

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۹۴۴۸۷

آیا واقعاً این «خانۀ تئاتر» است؟!

حکایت عجیبی شده است؛ نه تنها ماجرای جشنواره تئاتر فجر، که اساساً خود هنر نمایش در این روزها.

به گزارش ایسنا، پس از حوادث دو سه هفته اخیر که در جامعه رخ داد، برخی هنرمندان تئاتر با توجه به فضای سنگین جامعه واکنش‌هایی داشتند که بیشترین نمودش در برخی انصراف‌ها از جشنواره‌ تئاتر فجر بود؛ جشنواره‌ای که در دوره‌های برگزاری‌ خود، با حضور هنرمندان گوناگون، بعضا سرشناس و بعضا نه چندان شناخته شده، رونق داشته‌ و ویترین اصلی یک سال تئاتر کشور بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انصراف برخی هنرمندان و گروه‌های تئاتری، در میان خود هنرمندان نیز بازخوردهای متفاوتی داشته و عده‌ای، حتا برخی از چهره‌هایی که به عنوان شخصیت‌های مستقل و منتقد شهره هستند، هنر را تعطیلی‌بردار ندانستند و تاکید کردند که اتفاقا همین‌جاست که باید عرصه را خالی نکرد، باید ماند و حرف زد؛ تا جای هنرمندان با هیچ چیز پر نشود.

در این بین از عملکرد متولیان و مدیران جشنواره‌ها و به طور مشخص جشنواره تئاتر فجر که بگذریم که البته در جای خود قابل بحث است، بیانیه‌هایی در این روزها منتشر شده که برخی از آن‌ها انگار بیشتر ایفاگر نقش فرار رو به جلو هستند.

خانه تئاتر که بارها داعیه مدیریت تخصصی بر تئاتر را داشته و خواهان واگذاری مسئولیت از دولت به خود بوده است، در پی انصراف تعدادی از گروه‌های تئاتری از جشنواره تئاتر فجر، بیانیه‌هایی منتشر کرد که در حمایت مستقیم از انصراف گروه‌های تئاتری از جشنواره ملی است. این در حالی است که نه تنها دبیر جشنواره تئاتر فجر عضو هیات مدیره خانه تئاتر است، بلکه رییس جشنواره، یعنی مدیرکل هنرهای نمایشی هم از همان روز انتصاب، برخلاف مدیر  پیشین، مورد حمایت این مجموعه و نیز حمایت علنی برخی اعضای هیات مدیره فعلی قرار گرفت.

گذشته از وعده‌های محقق نشده مدیرکل هنرهای نمایشی مبنی بر شفاف‌سازی حمایت‌های مالی  که خانه تئاتر و برخی اعضایش را نیز شامل می‌شود، این پرسش هم باقی است که خانه تئاتر که خیلی وقت‌ها نسبت به وضعیت تئاتر کشور منتقد بوده، در آنچه الان در حوزه تئاتر شاهدش هستیم، چه نقشی داشته است و آیا برخی بیانیه‌ها و پزها، نافی مسوولیت‌های این نهاد در این حوزه بوده یا نقش فرار رو به جلو را دارد؟

آیا بیانیه‌های اخیر خانه تئاتر در هم صدایی به لطمه زدن به جشنواره تئاتر فجر، به خاطر فرار از زیر فشار اتهام انفعال در ماه‌های گذشته بوده است؟

آیا مجموعه خانه تئاتری که اکنون خود را موظف به بودن در کنار - جمعی از - هنرمندان این حوزه می‌داند، در زمان سکوت نسبت به توقیف برخی اجراهای تئاتری (جز نمایش شخص مدیرعامل) یا صدور برخی احکام قضایی (ولو غیر قطعی) در ماه‌های گذشته، چنین وظیفه و مسوولیتی برای خود قائل نبود؟!

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: خانه تئاتر انصراف هنرمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۴۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، اتابک نادری دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی اعلام کرد، تاریخ و زمان اجرای آثار منتخب جشنواره که به شکل اجرای عموم در سالن‌ها و شهرهای مختلف به صحنه می‌روند، مشخص شد.

۱۵ نمایش منتخب جشنواره و نمایش «میشو سوزوکی» نوشته و به کارگردانی اصغر گروسی به دعوت دبیر جشنواره، به شرح زیر اجرا خواهند شد.

۱. نمایش«آبگینه» نوشته سعید تشکری و کرگردانی مریم رضازاده از استان البرز از ۱۳ تا ۲۵ اردیبهشت‌ در فرهنگسرای هنر نظرآباد به صحنه می‌رود.

۲. نمایش «آبی‌گونه» نوشته و به کارگردانی کاوه مهدوی از ۲۳ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر تهران به صحنه می‌رود.

۳. نمایش «تولد یک سالگی» نوشته شادی غفوریان و به کارگردانی بهاره فاضلی‌راد در شهر مشهد، در تماشاخانه حسین نوری و تاریخ ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت‌ اجرا خواهد داشت.

۴. نمایش «پانما» نوشته و به کارگردانی مجید کاظم‌زاده مژدهی از تاریخ ۱ تا ۱۰ اردیبهشت‌ در تالار مرکزی رشت اجرای عمومی صحنه‌ای خواهد داشت.

۵. نمایش «روزهای اتفاقی» نوشته کامران شهلایی و کارگردانی پوریا رضایی از تاریخ ۵ تا ۱۵ اردیبهشت‌ در فرهنگسرای آینه شهر اراک به صحنه خواهد رفت.

۶. نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی و کارگردانی محمد رسائلی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت‌ در تالار مرکزی رشت اجرای عمومی خواهد داشت.

۷. نمایش «حکایت دختری که خاتون مغربی را دید» نوشته سیروس همتی و کارگردانی مشترک سیدابراهیم شبیری و پوریا قصابی از ۱۳ تا ۲۷ اردیبهشت‌ در تماشاخانه صورتک قوچان اجرای عمومیِ صحنه‌ای خواهد داشت.

۸. نمایش «دارشکنه» نوشته و به کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت‌ در سالن لایق شیراز به صحنه خواهد رفت.

۹. نمایش«دل لرزه» نوشته سیدعلی موسویان و به کارگردانی فاطمه بایرام‌زاده از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت‌ در تئاتر شهر تبریز به صحنه خواهد رفت.

۱۰. نمایش«صدمین تکه» نوشته و به کارگردانی بهناز دوستی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت‌ در سالن بلک باکس شهر ساری به صحنه خواهد رفت.

۱۱. نمایش«کان لم یکن» نوشته و به کارگردانی سیدعلی موسویان از ۲۶ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت‌ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر تهران به صحنه می‌رود.

۱۲. نمایش«یاخته» نوشته مهدی سیم‌ریز و به کارگردانی میثم نویریان از ۵ تا ۲۵ اردیبهشت‌ در تماشاخانه مهر حوزه هنری تهران اجرای عمومی خواهد داشت.

۱۳. نمایش«گلبهار» نوشته و به کارگردانی هاشم پورمحمدی از ۱۵ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تئاترشهر کرمانشاه به صحنه می‌رود.

۱۴. نمایش«گوهر» نوشته سیروس همتی و به کارگردانی سید محسن هاشمی از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تماشاخانه هنر شهر تربت حیدریه اجرای عمومی خواهد داشت.

۱۵. نمایش«هشت + میلیون» نوشته رضا عرفانی و به کارگردانی محمد حسن‌زاده از ۱۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در کارخانه نوآوری شهر مشهد به صحنه می‌رود.

۱۶. همچنین نمایش«میشو سوزوکی» نوشته و به کارگردانی اصغر گروسی از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت‌ در سالن لایق شهر شیراز به صحنه می‌رود.

هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از برنامه‌های بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) است که به ریاست فرهاد قائمیان در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

کد خبر 6079736 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • معرفی آثار راه‌‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • معرفی آثار راه‌ یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • معرفی آثار راه‌یافته به جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • معرفی آثار راه‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم
  • جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی
  • حقیقت‌یابی و حق‌طلبی ‌ویژگی‌ بارز هنر انقلابی است
  • از سرانجام حریم تئاتر شهر تا چالش‌های جشنواره‌ها
  • واکنش هنرمندان به عملیات تنبیه دشمن متجاوز توسط سپاه پاسداران
  • از سرانجام حریم تئاتر شهر تا چالش‌های جشنواره ها