Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@14:00:03 GMT

عهدنامه الجزایر ١٩٨١

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۹۴۵۶۹

ساعت24-«عهدنامه الجزایر ١٩٨١» که سه سال بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران یعنی درست ٣٩‌سال پیش در چنین روزی، برابر بیستم ژانویه ١٩٨١ میلادی به امضا رسید، نسبت کاملا مستقیمی با واقعه تسخیر سفارت آمریکا در تهران دارد.»

«در بایگانی تاریخ سیاسی معاصر ایران نام دو معاهده را می‌توان مشاهده کرد که هر دو عنوان «الجزایر» را بر خود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اولی یعنی «عهدنامه الجزایر ١٩٧٥» ایران توانست با آوردن عراق به پای میز مذاکره‌ای که میزبانش دولت وقت الجزایر و شخص هواری بومدین رئیس‌جمهوری این کشور بود، نقطه پایانی بر بهانه‌جویی‌های بغداد در بحث اختلافات مرزی بگذارد و پرونده مناقشه‌ای را که قدمت آن به دوران تسلط عثمانی‌ها بر عراق می‌رسید، ببندد. صدام حسین، رئیس‌جمهوری عراق پنج‌سال بعد از امضای این عهدنامه، آن را مقابل دوربین‌های تلویزیونی پاره‌کرد و هشت‌سال بعد، پس از پایان جنگ ایران و عراق دوباره آن را به رسمیت شناخت. این قرارداد تا امروز همچنان مشخص‌کننده خط و خطوط مرزی بین ایران و عراق در اروندرود است.

اما دومی یعنی «عهدنامه الجزایر ١٩٨١» که سه سال بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران یعنی درست ٣٩‌سال پیش در چنین روزی، برابر بیستم ژانویه ١٩٨١ میلادی به امضا رسید، نسبت کاملا مستقیمی با واقعه تسخیر سفارت آمریکا در تهران دارد. نخستین و یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده که با تسخیر سفارت آمریکا در تهران دانشجویان پیرو خط امام (ره) آغاز شده بود، پس از تلاش نظامی ناموفق آمریکا در صحرای طبس، قطع رابطه سیاسی تهران و واشنگتن و همچنین وضع تحریم‌های اقتصادی بر ضد ایران، با سپرده‌شدن حق تعیین تکلیف دیپلمات‌های آمریکایی به مجلس شورای اسلامی، وارد مرحله تازه‌ای شد. تمایل‌نداشتن ایرانی‌ها به مذاکره مستقیم با آمریکا باعث شد الجزایر که در آن تاریخ روابط حسنه با هر دو طرف دعوا داشت، بار دیگر میانه کار را بگیرد؛ با این تفاوت که این بار به دلیل اجتناب نمایندگان ایران از روبه‌رو شدن با نمایندگان ایالات‌متحده، الجزایری‌ها فقط میانجی‌ای ساده نبودند و باید نظرات دو طرف را شنیده و به طرف مقابل انتقال می‌دادند.

این مدل موضوع حتی صدای جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا را هم درآورد؛ تا جایی که در جواب سوال خبرنگاران با موضوع چرایی طولانی‌شدن روند مذاکرات، نقل به مضمون گفته بود: «ایرانی‌ها که زبان‌شان فارسی است، از طریق الجزایری‌ها که زبان‌شان فرانسوی است، پیام خود را به ما که زبان‌مان انگلیسی است، می‌رسانند!» منظور کارتر این بود که طولانی‌شدن روند مذاکرات با این وضع خیلی هم غیر طبیعی نیست اما نهایتا به دلیل خواست دو کشور برای حل‌وفصل بحران، مذاکرات الجزایر به نتیجه رسید و پس از تعهد دو کشور نسبت به انجام برخی کارها، ایران دیپلمات‌های آمریکایی را بیستم ژانویه ١٩٨١ همزمان با امضای عهدنامه آزاد کرد.»

منبع: شهروند

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۴۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود

حمیدرضا ترقی قائم مقام حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره شکست توطئه های جدید دشمنان در عرصه های مختلف اظهار کرد: دشمن سال‌هاست که با اتخاذ سیاست‌های مختلف همواره تلاش کرده تا به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند که همواره شکست خورده و اکنون در تدابیر و توطئه های جدید خود علیه مردم ایران نیز به بن بست رسیده است.

وی افزود: دشمنان همواره تلاش کردند تا نقش ایران را در منطقه کمرنگ کنند اما شاهد مأیوس شدن آنان هستیم و ایران نقش بسزایی در حل و فصل مسائل منطقه ای دارد.

ترقی متذکر شد :امروز نه تنها هیچ کدام از حیله ها و اهداف دشمنان محقق نشده بلکه برعکس باعث اقتدار بیشتر ایران در سطح جهان شده است .

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی گفت: بدون شک روابط ایران و همسایگان نقش موثری در خنثی‌سازی توطئه ها و تلاش دشمن برای نابودی و انزوای جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت و یقینا دولت سیزدهم توفیق های بسیاری در این زمینه کسب کرده و به زودی شاهد خروج آمریکا از منطقه خواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • توطئه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی شکست خورد/ آمریکا به زودی از منطقه خارج می‌شود
  • مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد
  • دستاوردهای عملیات وعده صادق
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو کشور
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • بررسی دستاوردهای ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 
  • چرا تندروها ظریف را ترسو، واداده، وسط باز، سازشکار و فریب خورده نامیدند؟/ ایرانیان چه زندگی را انتخاب کرده اند؟ / آیا عهدنامه ترکمانچای منفی بود؟