Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصاد  ــ رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی اظهار کرد: خداوند ربا را حرام کرده است و این فقط مختص مسلمانان هم نیست بلکه در تمام ادیان دنیا رباخواری است اما بانک‌های ما به این اصل قرآنی توجهی نمی‌کنند و این کار آنها باعث قوی شدن اقتصاد نخواهد شد.

هادی غنیمی‌فر، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به سخنان رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی درباره نقش نظام بانکی در شرایط تحریم که در پنجاه و نهمین نشست مجمع عمومی بانک مرکزی بیان شد، اظهار کرد: واقعیت امر این است که بانک‌ها با این وضعیت نامناسب ارتباطاتی که با بانک‌های خارجی دارند، برخی کارها را در شرایط تحریم در راستای کمک به اقتصاد کشور انجام دادند که این اقدامات درستی بود اما بقیه اقدامات آنها در راستای نابودی پول ملی ایران انجام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدامات نامناسب بانک‌ها در اقتصاد ایران

وی با اشاره به نقش بانک‌ها در کاهش ارزش پول ملی ادامه داد: الان بانک‌ها به شدت باعث کاهش ارزش پول ملی شده‌اند. پولی که تولیدی انجام نمی‌دهد که نباید سودی ببرد اما الان به پولی که هیچ نقشی از تولید و رونق اقتصادی نداشته‌ است سودهای هنگفتی تعلق می‌گیرد و همین موضوع باعث شده است تا اقتصاد ما از پای در بیاید.

غنیمی‌فر درباره تبعات سودهای کلان بانکی بیان کرد: تا زمانی‌که وضعیت نرخ بهره بانکی همین است هرگز نباید انتظار داشته باشیم کسی پول خود را وارد تولید کند بلکه اکثر شهروندان این پول‌ها را نزد بانک‌ گذاشته و بابت آن بهره بالا دریافت خواهند کرد. این همان کار نامناسبی است که بانک‌ها با اقتصاد ایران کرده‌اند.

تفاوت سود حاصل از تولید و سود حاصل از سپرده‌گذاری

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: آن چیزی که در همه کشورهای پیشرفته منجر به اعتبار بانک‌ها می‌شود میزان حمایت آنها از تولید است. اگر مقداری گِل بردارید و کاسه‌ای را تولید کنید با همین تولید خود منجر به سودآوری و افزایش ثروت کشور می‌شوید اما اگر این پول را قرض دهید و بابت آن سودی دریافت کنید دیگر کمکی به رونق اقتصادی کشور نخواهد شد. در حالی‌که همان کاسه و کوزه‌ای که تولید می‌کنید خودش یک ثروت است.

این نظام بانکی باعث قوی شدن اقتصاد نخواهد شد. هر کار تولیدی، ثروت را اضافه می‌کند اما وام، ثروت را اضافه نمی‌کند. بروید بهره بانکی در کشورهای پیشرفته را با وضعیت کشور خودمان مقایسه کنید تا به خوبی متوجه تفاوت‌ها در این موضوع شوید

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی افزود: تا زمانی‌که بانک‌ها به شیوه کنونی عمل کنند ثروت کشور اضافه نخواهد شد بلکه صرفا نزول‌خوری تقویت می‌شود. این در حالی است که نزول‌خواری تاکنون هیچ منفعتی برای کشور ما نداشته است اما یک تولیدکننده باعث افزایش ثروت می‌شود؛ حتی اگر در یک آهنگری کوچک مشغول فعالیت باشد.

بانک‌های ما از ابتدا کارهای غیرمرتبط انجام می‌دادند

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم قوی شدن اقتصاد کشور ادامه داد: قطعاً این اقدامات و این نظام بانکی باعث قوی شدن اقتصاد نخواهد شد. هر کار تولیدی، ثروت را اضافه می‌کند اما وام، ثروت را اضافه نمی‌کند. بروید بهره بانکی در کشورهای پیشرفته را با وضعیت کشور خودمان مقایسه کنید تا به خوبی متوجه تفاوت‌ها در این موضوع شوید لذا با این وضعیت اقتصاد را به سمت نابودی می‌بریم.

غنیمی‌فر تأکید کرد: شاعر به خوبی گفته است که «خشت اول چون نهد معمار کج تا سریا می‌رود دیوار کج» متأسفانه این شعر در مورد نظام بانکی ما به خوبی مصداق پیدا می‌کند چراکه از همان اول، بانک‌های ما کارهای غیرمرتبط انجام می‌دادند و کارهای آنها همواره توأم با فساد بوده است.

حرمت رباخواری در همه ادیان آسمانی

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره حرمت ربا در قرآن کریم اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ؛ كسانى كه ربا مى‌خورند، از گور بر نمى‌خيزند مگر مانند برخاستن كسى كه شيطان بر اثر تماس‏، آشفته ‏سرش كرده است‏. اين بدان سبب است كه آنان گفتند: داد و ستد صرفاً مانند رباست‏. حال آنكه خدا داد و ستد را حلال‏، و ربا را حرام گردانيده است‏. پس‏، هر كس‏، اندرزى از جانب پروردگارش بدو رسيد، و از رباخوارى باز ايستاد، آنچه گذشته‏، از آنِ اوست‏، و كارش به خدا واگذار مى‌‏شود، و كسانى‌كه به رباخوارى‏ باز گردند، آنان اهل آتشند و در آن ماندگار خواهند بود» (البقره/ 275). چرا خداوند ربا را حرام کرده است؟ این فقط مختص مسلمانان هم نیست بلکه تمام ادیان دنیا رباخواری را حرام کرده‌اند اما بانک‌های ما به این اصل قرآنی توجهی نمی‌کنند و این کار آنها باعث قوی شدن اقتصاد نخواهد شد.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی در پایان درباره نتایج ورود سرمایه‌ها به تولید گفت: اگر سرمایه‌ها را وارد فعالیت‌های تولیدی کنیم سود آن باقی می‌ماند و هر تولیدی هم منجر به تولید جدید خواهد شد و اگر هم عمومی جامعه تشویق به این کار شوند یک ثروت عظیم در جامعه ایجاد خواهد شد اما تشویق آنها به کسب بهره‌های راحت از نظام بانکی باعث کمک به اقتصاد نخواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا ربا قرآن بانک مرکزی تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۴۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی: کارت‌های بانکی حذف می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر کارت‌های پنج بانک به پروژه کهربا متصل شده و مشتریان شبکه بانکی می‌توانند از طریق موبایل و نزدیک کردن آن به دستگاه‌های پوز، بدون استفاده از رمز، با کاربری آسان‌تر و امنیت بیشتری پرداخت‌های خود را انجام دهند. 

 او گفت: با عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • سالانه ۵۰ همت از بدهی دولت به شبکه بانکی ترمیم می‌شود
  • سود سپرده های بانکی در سال ۱۴۰۳
  • اقتصاد دریامحور مردمی نیست
  • موانع مشارکت مردم در اقتصاد باید رفع شود/ واحد‌های تولیدی با مشکلات تأمین ارز و نقدینگی مواجه اند؛ بانک مرکزی برای این وضعیت تدبیری بیندیشد
  • با سخت گیری های بانک مرکزی، جهش تولید مقدور نخواهد بود
  • کمک به اشتغال حدود ۷ هزار نفر با اقدامات دستگاه قضایی استان البرز
  • جلوگیری از تعطیلی ۴۳ واحد تولیدی با ورود دادگستری البرز
  • بانک مرکزی: کارت‌های بانکی حذف می‌شود
  • ۴۳ واحد تولیدی استان البرز احیا شد
  • نسبت تسهیلات به جذب سپرده در غرب مازندران ۵۰ درصد است