Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:05:06 GMT

انتخابات مجلس تاجیکستان داغ می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۹۴۶۹۴

انتخابات مجلس تاجیکستان داغ می‌شود

به گزارش رسانه های محلی، صلاحیت فهرست نامزدهای حزب خلق دموکرات، حزب اگرری، حزب اصلاحات اقتصادی، حزب کمونیست، حزب دمکراتیک، حزب سوسیالیست و حزب سوسیال دمکرات برای شرکت در انتخابات مجلس نمایندگان به تایید کمیسیون مرکزی انتخابات تاجیکستان رسید.

 مسئولان کمیسیون مرکزی انتخابات و همه پرسی تاجیکستان گفتند، هفت حزب سیاسی نامزدی 70 نفر را پیشنهاد کردند، که بیش از 32 درصد آنها زنان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ثبت نام برای شرکت در انتخابات مجلس نمایندگان تاجیکستان تا ۹ فوریه(۲۰ بهمن) ادامه دارد و این انتخابات در تاریخ ۱ مارس(۱۱ اسفند) برگزار خواهد شد. به گزارش رسانه های محلی فضای انتخابات گرم و رقابتی شده است.

 گزارش های منابع خبری حاکی است بیشترین نامزدها از سوی حزب حاکم خلق دموکراتیک پیشنهاد شده است .

بر اساس قانون انتخابات در تاجیکستان  هر نامزد برای ثبت نانم باید مبلغ 5800 سامانی (معادل 600 دلار) وثیقه بگذارد و مقامات می‌گویند، حزب و نامزدهای پیروز در انتخابات  پول گرو داده‌شدشان را پس می‌گیرند و آنهایی، که انتخابات را باختند، پولهایشان را هم از دست می‌دهند.

 رقایت های تبلیغاتی نامزدها  نهم  فوریه آغاز می شوذ و تا 28  فوریه ادامه‌ خواهد داشت . روز 29 فوریه در کشور، به اصطلاح، “روز خاموشی”است. به هر حزب برای تبلیغ برنامه‌ها توسط شبکه‌های تلویزیونی و رادیوهای دولتی و محلی تا 40 دقیقه و به هر نامزد ب 20 دقیقه وقت مجانی داده می شود.

 انتظار می‌رود، روند انتخابات پارلمانی تاجیکستان را حدود 500 ناظر خارجی نظارت کنند.

 نمایندگان کمیسوین انتخابات تاجیکستان می‌گویند، برای شفاف برگزار شدن تمان تلاش خود را بکار خواهند بست.

مجلس نمایندگان تاجیکستان مسوول تاسیس کمیسیون مرکزی انتخابات و انتخاب رییس، معاون و اعضای آن با پیشنهاد رئیس‌ جمهوری، پیشنهاد دادن لوایح و طرح‌ ها به دولت، تصویب برنامه‌ های اقتصادی و اجتماعی،

اجازه دادن و گرفتن قرض دولتی، تصدیق و لغو پیمان‌ نامه‌های بین‌ المللی، تعیین همه‌پرسی، احداث سدها، تصدیق فرمان‌ های رئیس‌ جمهوری درباره تعیین و برکناری رئیس بانک ملی تاجیکستان و معاونان او، تعیین رتبه‌ های حزبی، دیپلماتی و عنوان‌های ویژه است.

تاجیکستان علاوه بر مجلس نمایندگان، یک مجلس عالی دارد که مسوول قانونگذاری، صدور حکم و بازرسی است و نمایندگان آن به مدت ۵ سال انتخاب می شوند.

مجلس عالی از دو مجلس نمایندگان و مجلس سنا تشکیل شده است. مجلس نمایندگان دارای ۶۳ کرسی است که اعضای آن با رای مردم و برای مدت ۵ سال انتخاب می شوند.

مجلس سنا یا مجلس ملی دارای ۳۳ کرسی است که اعضای آن به طور مستقیم( ۲۵ عضو توسط نمایندگان محلی و ۸ عضو توسط رئیس جمهوری و برای مدت ۵ سال) انتخاب می شوند

تمام شهروندان ۲۵ سال به بالا می توانند در انتخابات شرکت کنند و رای دهند.

برچسب‌ها مجلس سنا انتخابات پارلمانی تاجیکستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس سنا انتخابات پارلمانی تاجیکستان مجلس سنا انتخابات پارلمانی تاجیکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۴۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است، باید استعفا کند

نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا با تاکید بر اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مانعی بر سر راه‌حل ۲ دولتی میان این رژیم و فلسطین است، گفت نتانیاهو باید استعفا کند.

به گزارش مشرق، «نانسی پلوسی» در جریان مصاحبه با شبکه «آر.تی‌.ای» ایرلند در مورد پیامدهای حمله رژیم صهیونیستی علیه غزه که جان بیش از ۳۴ هزار فلسطینی را گرفته است، گفت از آنچه «حق» صهیونیست‌ها برای «دفاع از خود» می‌داند، حمایت می‌کند، اما افزود: «ما سیاست و اقدمات بنیامین نتانیاهو را رد می‌کنیم.»

رئیس سابق دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «وحشتناک است. چه چیزی بدتر از کاری که نتانیاهو در پاسخ به هفت اکتبر انجام داده است؟ او باید استعفا کند. او در نهایت مسؤول است.»

پلوسی ضمن انتقاد از مدیریت نتانیاهو، به حمایت از رژیم صهیونیستی متعهد باقی ماند، زیرا به گفته او، «در آنجا این کار، منافع امنیت ملی ایالات متحده است.» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا گفت نتانیاهو «سال‌ها است» مانعی برای صلح در منطقه بوده است.

پلوسی گفت: «نمی‌دانم او از صلح می‌ترسد، از صلح ناتوان است یا فقط خواهان صلح نیست، اما او مانعی بر سر راه‌حل ۲دولتی بوده است. من بر کلمه راه‌حل تاکید می‌کنم.»

اظهارات او تنها چند روز پس از آن بیان می‌شود که او و دیگر قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا و همچنین سنا به تصویب بسته کمک‌های خارجی عظیمی که برای ارتش رژیم صهیونیستی پول ارسال می‌کند، رأی مثبت دادند. این تحولات بیش از ۶ ماه پس از آغاز جنگ غزه رخ می‌دهد. این بسته شامل حدود ۲۶ میلیارد دلار کمک برای رژیم صهیونیستی است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع
  • پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است، باید استعفا کند
  • قیمت هتل وان فوریه 2024
  • نانسی پلوسی: نتانیاهو باید استعفا کند
  • نظر دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته
  • پیشنهاد دولت برای افزایش تعطیلی هفته چه روزی است؟
  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا
  • مجلس باید «نماینده‌محور» باشد نه رییس‎‌محور
  • سوالات بسیج دانشجویی از نامزدهای انتخابات برای شناخت بیشتر