Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- مهم‌ترین عامل اثرگذار بر نرخ تورم تا پایان سال نوسانات نرخ ارز خواهد بود. با فرض ثبات بازار ارز، انتظار می‌رود نرخ تورم نقطه‌ای در پایان سال در محدوده ۲۴ تا ۲۷ درصد قرار گیرد.

با کاهش نرخ تورم ماهیانه، نرخ تورم نقطه به نقطه از خردادماه ۱۳۹۸ روند کاهشی را آغاز کرد و در تابستان در برخی از ماه‌ها پایین‌تر از میانگین بلندمدت خود نیز قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آیا کاهش نرخ تورم یک فرایند بلندمدت بوده و می‌توان امیدوار بود که نرخ تورم در سال آینده و سال‌های پس از آن به میزان قابل توجهی کاهش ‌یابد؟ در پاسخ به این سوال باید توجه داشت که به طور کلی کاهش نرخ تورم پس از یک دوره افزایش شدید امری طبیعی است که رخ می‌دهد.

نمودار ۱. نرخ تورم میانگین فصلی ۲۶ ساله و تورم فصلی سال ۱۳۹۸

منبع: بانک مرکزی و مرکز آمار ایران

توضیحات نمودار: منظور از نرخ تورم فصلی، رشد شاخص در انتهای فصل نسبت به انتهای فصل قبل است

 از طرف دیگر کاهش نرخ تورم در تابستان سال ۱۳۹۸ را نمی‌توان یک فرایند بلندمدت در نظر گرفت و امیدوار بود که نرخ تورم وارد فرایند نزولی شده است. متغیرهای اقتصاد کلان ایران هنوز در وضعیت باثباتی قرار ندارد که بتوان این روند نزولی را آغاز بازگشت به ثبات دانست. علاوه بر آن سیاست‌های پولی و مالی اجرا شده در سال ۱۳۹۸ نیز نشانه‌های حرکت در مسیر ثبات اقتصادی را در پی ندارد. در این خصوص می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

در بخش سیاست پولی، پایه پولی در سال ۱۳۹۸ رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به مرداد ۱۳۹۸، در حدود ۲۵.۶ درصد رشد داشته و همچنین رشد نقدینگی نیز از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا پایان مرداد ماه، به بیشتر از ۱۰ درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیشتری را نشان می‌دهد. از طرف دیگر بر اساس آخرین آمار منتشره که مربوط به مردادماه است، سهم «پول» از رشد نقدینگی نیز کاهش چندانی نداشته است، در حالی‌ که سهم پول از رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۷، در حدود ۲۶ درصد بوده، در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۸، نیز به ۲۱ درصد رسیده که بسیار بالاتر از این سهم در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ است.

علاوه بر سیاست پولی، سیاست مالی نیز در جهت کاهش تورم حرکت نکرده است. هرچند بودجه سال ۱۳۹۸ به مقادیر حقیقی نسبت به سال ۱۳۹۷ در حدود ۱۸ درصد کاهش داشته است، اما با این حال کاهش شدید درآمدها موجب شده تا بودجه همچنان با کسری مواجه باشد. نکته قابل توجه آن است که دولت اقدام قابل توجهی برای جبران کسری بودجه از منابع پایدار کرده و کسری در سال ۱۳۹۸ عمدتا از محل صندوق توسعه ملی و انتشار اوراق تامین شده که به طور خاص انتشار اوراق پیامدهای تورمی در سال‌های آینده را در پی خواهد داشت.

بنابراین این سوال ایجاد می‌شود که در شرایطی که سیاست‌های پولی و مالی گام موثری برای کاهش تورم برنداشته‌اند، دلیل کاهش نسبی نرخ تورم در سال ۱۳۹۸ چه بوده است؟ در این خصوص باید عنوان داشت که مهمترین و تاثیرگذارترین عامل کاهش نرخ تورم در سال ۱۳۹۸، کنترل نوسانات در بازار ارز و در نتیجه کاهش انتظارات تورمی بوده است. انتظارات تورمی به شدت تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار دارد که به واسطه ثبات نسبی بازار ارز از ابتدای سال، کنترل شده و در کاهش نرخ تورم نقش داشته است.

چشم انداز تورم تا پایان سال

مهمترین عوامل اثرگذار بر نرخ تورم تا پایان سال را می‌توان موراد زیر برشمرد:

الف- نوسانات بازار ارز:

مهمترین عامل اثرگذار بر نرخ تورم تا پایان سال نوسانات نرخ ارز خواهد بود. در صورتی که بازار ارز تا پایان سال کنترل شود، انتظار افزایش شدید در نرخ تورم وجود نخواهد داشت. در این خصوص باید توجه داشت که کنترل نرخ تورم به واسطه نرخ ارز در بازه کوتاه مدت قابل انجام است اما در بلندمدت، نمی‌توان این رابطه را حفظ کرد.  

ب- نقدینگی:

انتظار می‌رود اثر نقدینگی افزایش یافته در سال ۱۳۹۸ که بالاتر از رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۷ بوده (بر اساس آخرین آمار منتشر شده) تا حدودی بر رشد شاخص قیمت‌ها در ماه‌های بهمن و اسفند نمود پیدا کرده و نرخ تورم در این دو ماه بالاتر از مقادیر بلندمدت خود باشد.

پ- تخلیه اثر افزایش قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین در آبان ماه، سبب افزایش شاخص قیمت‌ها در آذرماه شد و نرخ تورم در این ماه را به ۳.۳ درصد رساند که اصلی‌ترین عامل رشد شاخص قیمت، شاخص بخش حمل و نقل (با بیش از ۱۴ درصد رشد) بوده است. انتظار می‌رود تخلیه کامل اثر افزایش قیمت بنزین بر روی شاخص کل در حدود ۵ درصد باشد که با گذشت زمان کامل خواهد شد و بخشی از آن در بهمن و اسفند خواهد بود.

در مجموع با فرض ثبات بازار ارز، انتظار می‌رود نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان سال ۱۳۹۸ در محدوده ۲۴ تا ۲۷ درصد قرار گیرد.

منبع: ایبِنا

زهرا کاویانی (کارشناس اقتصادی)

برچسب ها: ارز ، تورم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ارز تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۵۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین، اقتصاد جهانی با ریسک‌های بزرگ انرژی، تنش‌های منطقه‌ای، بحران مالی بانک‌ها و ... مواجه است و همین مسئله، ضرب‌آهنگ تحولات کوتاه‌مدت آن را بالا برده است؛ اما از منظر بلندمدت، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود به رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ خوش‌بین شده و برآورد خود را با ۰.۱ درصد افزایش به ۳.۲ درصد رسانده است.

صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال جاری را ۳.۳ درصد پیش‌بینی کرده و نرخ تورم مصرف‌کننده را نیز با ۴ واحد درصد به ۳۷.۵ درصد تنزل داده است. همچنین در این گزارش، نرخ بیکاری ایران با بهبود ۰.۱ واحد درصدی نسبت به گزارش سال قبل به ۸.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

این نهاد بین‌المللی اعلام کرده است که سرعت رشد اقتصادی به دلیل عوامل کوتاه‌مدت، مانند هزینه‌های استقراضی همچنان بالا و لغو حمایت مالی همچنین اثرات بلندمدت ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، حمله روسیه به اوکراین، رشد ضعیف در بهره‌وری و افزایش چندپارگی ژئواکونومیک، پایین است و هم‌زمان هشدار داده که تجزیه ژئواکونومیک می‌تواند با موانع بیشتر بر سر جریان کالاها، سرمایه و مردم تشدید شود که حاکی از کاهش سرعت عرضه است.

صندوق بین‌المللی پول، گرچه در گزارش خود رشد پیش‌بینی شده برای اقتصاد آمریکا را ۰.۶ درصد نسبت به ۲.۱ درصد قبلی افزایش داده اما درعین‌حال، برآورد خود از رشد اقتصاد منطقه یورو را با ۰.۱ درصد کاهش به ۰.۸ درصد کاهش داده و تخمین رشد آلمان و فرانسه را نیز هرکدام ۰.۳ درصد پایین آورده و به ترتیب ۰.۲ و ۰.۷ درصد اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید:

هشدار صندوق بین‌المللی پول به بانک‌های مرکزی؛ مراقب باشید

فارغ از داده‌های صندوق بین‌المللی پول که شتاب رشد اقتصاد منطقه یورو را کاهشی برآورد می‌کند، داده‌های یورواستات از بهبود صادرات و رشد مازاد تجاری منطقه یورو حکایت دارد که نشان می‌دهد این اتحادیه بدترین وضعیت اقتصادی خود را در قالب ۶ فصل رکود متوالی پشت سر گذاشته و بازگشت آرامی را تجربه می‌کند.

در بازارهای جهانی، قیمت طلا از جهش بازماند؛ زیرا تقاضا برای طلا در بحبوحه تنش‌های خاورمیانه تا حدی فشار ناشی از بازدهی بالاتر خزانه‌داری آمریکا را جبران کرد. در معاملات امروز بازارهای جهانی، بهای هر اونس طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۲۹ سنت رسید و هر اونس طلای آمریکا با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۳۹۹ دلار و ۶۰ سنت رسید.

همچنین در بازار جهانی نفت نیز قیمت نفت با وضعیت خوبی مواجه نبود و تحت تأثیر نگرانی‌ها نسبت به تقاضای جهانی به دلیل ضعف اقتصادی چین و احتمال رشد ذخایر آمریکا، کاهش یافت. در معاملات امروز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن، با ۵۶ سنت معادل ۰.۶۲ درصد کاهش، به ۸۹ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. گرچه قیمت‌ها در بازار نفت فعلاً کاهشی شده؛ اما خبرها حاکی از این است که چین برای جبران افزایش اخیر قیمت جهانی نفت، قیمت خرده‌فروشی بنزین و دیزل را افزایش داده است.

یک خبر دیگر در بازار نفت حاکی از این است که بزرگ‌ترین پالایشگر نفت هند در تلاش است محوله‌های نفتی که از آمریکا خریداری کرده است را دوباره به فروش برساند. تحلیلگران معتقدند این اقدام نشان می‌دهد که احتمالاً نفت بیشتری از سوی روسیه به این کشور آسیایی روانه شده و پالایشگاه هندی از خرید نفت آمریکا پشیمان شده است.

شرایط نوسانی بازار رمزارزها نیز خبر دیگری است که به آن نی پردازیم. بیت کوین بعد از افت قیمت اخیر، در معاملات امروز توانست تا حوالی ۴ درصد رشد قیمت را تجربه کند؛ اما این رشد ماندگار نبود و در ادامه دوباره به محدوده منفی برگشت. در زمان نگارش قیمت هر بیت کوین به ۶۱ هزار و ۵۱۹ دلار رسید که حدود ۰.۴ درصد کمتر از قیمت‌های روز سه‌شنبه است.

کد خبر 845312 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها اقتصاد - تورم رشد اقتصادی

دیگر خبرها

  • تورم سالانه در زنجان ۶ درصد کاهش یافت
  • قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت
  • پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران
  • حقوق کارکنان دولت در سال جاری چند درصد زیاد شد ؟
  • این کشور اروپایی بالاترین نرخ تورم را ثبت کرد
  • صندوق بین‌المللی پول خوش‌بین شد | تورم ایران وارد کانال ۳۰ درصدی می‌شود
  • پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان
  • کـارنامه خوراکی‌ها؛ رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها در دو سال
  • خودرو برقی ایستاد، نفت برگشت!
  • کاهش ۱۴ درصدی نرخ تورم لرستان