Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزاری اجتماع «حامیان مقاومت در راه ولایت»، برگزاری دوره‌های تلفنی حفظ قرآن، تعدیل هزینه‌های مسابقات قرآن در سال ۹۹ و ارسال کمک ۱۰۵۰ شعبه هیئت رزمندگان اسلام به مناطق سیل‌زده ازجمله اخبار حوزه قرآن و معارف در ۳۰ دی‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در آخرین روز از دی ماه ۹۸:

 

ارسال کمک ۱۰۵۰ شعبه هیئت رزمندگان اسلام به مناطق سیل‌زده/ اعزام ۴۰ گروه جهادی از هیئت‌ها به سیستان و بلوچستان

 

 

 

«علی اکبر مداحی فر» در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با بیان اینکه هیئت تراز انقلاب اسلامی باید در خدمت مردم باشد، اظهار کرد: هیات رزمندگان اسلام و کلیه شعب آن در سراسر کشور بر همین اساس در طول سال و در هنگام بروز مشکل و حوادثی، به یاری هموطنان می شتابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیئتی که گرفتاری نیازمندان و ایتام را برطرف نکند از ماهیت خود دور شده است.

 

مسئول هیئت رزمندگان اسلام افزود: کمک های نقدی و غیرنقدی بسیاری در 1050 شعبه هیات رزمندگان اسلام در سراسر کشور جمع آوری شده و به مناطق آسیب دیده در سیستان و بلوچستان ارسال شده و جمع آوری کمک ها همچنان ادامه دارد.

 

وی اضافه کرد: اعزام 40 گروه جهادی، اقدام ویژه ما در یاری رسانی به سیل زدگان در سیستان و بلوچستان است که این گروه ها در کنار توزیع کمک های غیرنقدی شامل پوشاک و ارزاق، بسته های فرهنگی نیز در اختیار سیل زدگان قرار می دهند.

 

مداحی با بیان اینکه کمک هیات رزمندگان اسلام به سیل زدگان به کمک های نقدی و غیر نقدی محدود نمی شود، گفت: اجرای برنامه های فرهنگی جزو اقدامات ما در مناطق سیلزده است که بخشی از آن به منظور ارتقای روحیه و امید و نشاط در میان سیل زدگان است.

 

وی در پایان تاکید کرد: دستگاه ها و نهادهای فعال در زمینه خدمت رسانی به سیلزدگان باید به موضوع تقویت روحیه و افزایش امید به زندگی و گسترش روحیه شادابی و نشاط در گروه های آسیب دیده اهتمام داشته باشند.

 

تعدیل هزینه‌های مسابقات قرآن در سال ۹۹/ نخبه‌پروری با استفاده از ظرفیت بقاع و مساجد/ برنامه ستاد ملی حفظ قرآن

 

 

 

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، سازمان اوقاف و امور خیریه در روزهای 28 و 29 دی ماه جاری میزان روسای ادارات قرآنی امور استان های خود به منظور همفکری و جمع بندی فعالیت ها در سال 98 و اجرای فعالیت های آتی در سال 99 بود. به منظور اطلاع از تصمیمات این جلسه و نیز اهم اولویت های کاری مرکز امور قرآنی این سازمان با «مهدی قره شیخ لو»، رئیس این مرکز گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

جلسه دو روز گذشته (28 و 29 دی ماه) در سازمان اوقاف و امور خیریه با چه محورها و دستوراتی برگزار شد و چه نتایجی داشت؟

 

این جلسه به منظور آشنایی با روسای ادارات قرآنی امور استان ها برگزار شد و طی آن هم درباره برنامه های سال 99 همفکری و هم درباره فعالیت های سال جاری جمع بندی کردیم.

در این جلسه از حجت الاسلام اخوان صباغ، رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم نیز دعوت شد تا برای بررسی زمینه های همکاری در حوزه های مختلف حضور داشته باشد. این حضور اثرگذار بود و می توان با برنامه ریزی برای سال آینده با هماهنگی بیشتر کارها را پیش ببریم.

حجت الاسلام عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف هم دیگر مهمان این جلسه بود تا از حیث درون سازمانی هم ظرفیت ها و زمینه های همکاری بررسی و ارزیابی شود، چراکه دو حوزه فرهنگی و قرآنی ماموریت های نزدیک به یکدیگر دارند.

از این رو، در این جلسه تاکید شد برای سال آینده باید به گونه ای سرمایه گذاری شود که بین حوزه قرآن و فرهنگ هم افزایی ها بیشتر شود.

 

اولویت کاری مرکز امور قرآنی برای سال 99 مربوط به چه حوزه ای است و برای انجام آن چه برنامه ای دارید؟

 

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، ماموریت های مختلفی اعم از برگزاری مسابقات، آموزش، استفاده از ظرفیت های بقاع متبرکه، ارتقای کمی و کیفی موقوفات قرآنی، اعزام نمایندگان جمهوری اسلامی به مسابقات بین المللی و ... را بر عهدا دارد لذا باید تلاش کنیم تا همه اینها با کیفیت لازم انجام شود.

در این میان، مسابقات حجم سنگینی از اعتبارات و وقت مرکز را به خود اختصاص داده که باید تعدیل شود یعنی همانطور که به مسابقات می پردازیم به دیگر ماموریت ها هم بپردازیم، لذا مقرر است در سال 99 میان ماموریت های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تعادل ایجاد شود.

 

چه حجمی از توان و امکانات مرکز امور قرآنی به مسابقات قرآن اختصاص می یابد و برنامه شما برای تعدیل این روند چیست؟

 

نزدیک به 70 تا 75 درصد هزینه های مرکز صرف مسابقات در سطوح ملی و بین المللی می شود و 20 تا 25 درصد به حوزه های دیگر اختصاص می یابد که این بسیار ناهمگون است و باید هزینه ها تعدیل، همگون و متوازن شود.

باید توجه داشت اگرچه مسابقات قرآن برند سازمان اوقاف و امور خیریه است اما نباید سبب به حاشیه رفتن دیگر فعالیت ها شود، از این رو، می کوشیم در سال آتی بدون آنکه به کیفیت برگزاری این رقابت ها لطمه وارد شود، با مدیریت هزینه ها، تعادل لازم را برقرار کنیم.

 

یکی از تاکیدات رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تمرکز بر مسئله نخبه پروری و استفاده از بقاع متبرکه در این باره است، آیا برنامه جامعی در این باره طراحی و تدوین کرده اید؟

 

باید جریانی برای ارتقای ورودی نیروها به مسابقات ایجاد شود؛ در سال های اخیر ورودی ها به مسابقات قرآن کم یا تکراری شده اند اینکه جوانان و نیروهای مستعد را شناسایی کرده و آموزش دهیم و تلاش کنیم چهره های قرآنی جدیدتری به جامعه معرفی شوند قطعاً باعث ارتقای کیفی مسابقات می شود، لذا باید در میدان نخبه پروری ورود کرد لذا با توجه به ماموریت های سازمان و گرایش ها به مسابقات باید برای این مهم برنامه تعریف و از ظرفیت ها استفاده شود.

در دوره ریاست بر سازمان دارالقرآن بر این مهم کار شد تا مسابقات از نظر کمی و کیفی ارتقا بیابد. در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف هم باید کارویژه های لازم برای این مهم تعریف و تقسیم کار شود.

مساجد، بقاع متبرکه، جلسات قرآن و موسسات همه ظرفیت های کشوری هستند که می توان در این باره از آنها استفاده کرد.

 

با توجه به فعالیت ستاد ملی حفظ قرآن در سازمان اوقاف، برنامه های پیش روی این ستاد چیست و چطور اجرای اهداف و سیاست ها را دنبال می کند؟

 

ابتدا ضرورت دارد اعضای ستاد ملی حفظ فعالانه برخورد کنند و حضور داشته باشند اینکه مسئولیتی را به دستگاهی بسپاریم اما همه کارها منوط به تخصیص منابع مالی باشد، کاری را پیش نمی برد. اعضای ستاد ملی حفظ قرآن برای داشتن خروجی باید فعالانه برخورد کنند و طرح داشته باشند و سرمایه گذاری کنند.

اگر فقط منتظر منابع مالی اوقاف باشند با توجه به اینکه اینجا هم محدودیت هایی هست، کار به نتیجه ای که باید نمی رسد.

 

در اجرای طرح و برنامه های مرکز امور قرآنی چقدر بر ظرفیت مساجد و کانون های فرهنگی هنری آنها اتکاء می کنید؟

 

اولویت کاری ما با توجه به ماموریت سازمان اوقاف، استفاده از ظرفیت امامزادگان و بقاع متبرکه است اما نباید از مساجد غافل شد، به اندازه امکان و وسع کار می کنیم.

اما اولویت با بقاع متبرکه است، نزدیک به هشت هزار بقعه در کشور وجود دارد که ظرفیت مستعدی برای انجام فعالیت های قرآنی محسوب می شود و باید به مرور آنها را در حوزه فعالیت های قرآنی فعال کرد.

 

برگزاری همایش «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» همزمان با دهه فجر

 

 

همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم برگزار می شود.

 

بنابر این گزارش، محورهای این همایش عبارتند از:

 

مبانی و اصول مقاومت اسلامی از منظر قرآن:

 

1. مبانی و اصول اعتقادی مقاومت اسلامی (مداخل کلامی مثال توحید، معاد، قیامت،نبوت، انبیاء،ایمان، اسلام، توکل، تولی و تبری،...

2. مبانی و اصول سیاسی مقاومت اسلامی (حکومت، مدیریت،جهاد،جنگ،پیروزی، ...)

3. مبانی و اصول اخلاقی مقاومت اسلامی (تقوا،عدالت،اخلاق و ... )

4. مبانی و اصول فقهی مقاومت اسلامی (حق،حقوق،قضاوت،حکم...)

 

عناوین مقالات پیشنهادی کارگروه مقالات برای محور اول به این شرح است: نقش «توحید باوری» در مقاومت اسلامی از نگاه قرآن، نقش عدل الهی در «نظریه مقاومت اسلامی» از منظر قرآن، قرآن و مبانی سیاسی مقاومت اسلامی (باورهای سیاسی، فضایل و رذایل سیاسی، قواعد و رفتارهای سیاسی)، قرآن و مبانی اخلاقی مقاومت اسلامی، جایگاه‌شناسی مقاومت در سنن الهی، رابطه مقاومت اسلامی و سنن الهی سنن الهی، نظریه‌های، دیدگاه‌ها و رویکردهای اسلامی مقاومت از منظر قرآن، رابطه نرمش قهرمانانه با مقاومت اسلامی از نگاه قرآن.

 

شاخصه‌ها و الگوهای مقاومت در قرآن کریم

 

الف: شاخصه های الگوی مقاومت

ب: الگوهای مقاومت

پیامبران الهی، ائمه(ع)،  فرماندهان نظامی (طالوت و ...)،  زنان الگو،  جوانان و نوجوانان،  جوامع الگو و ....

 

عناوین مقالات پیشنهادی کارگروه مقالات برای محور دوم شامل: تبیین قرآنی نقش «مقاومت» در «حکومت جهانی مهدوی»، جایگاه «مقاومت» در «دولت اسلامی» از نگاه قرآن کریم، جایگاه «مقاومت» در «دولت اسلامی» از نگاه قرآن کریم، شاخصه‌های الگوی مقاومت (شاخصه‌های اخلاق، فرهنگی، سیاسی)، دستاوردهای مقاومت از منظر قرآن کریم شامل :

دستاوردهای سیاسی(پیروزی،حکومت ،استقلال،آزادی...)

دستاوردهای اعتقادی

دستاوردهای اخلاقی

 دستارودهای فقهی

دستاوردهای اجتماعی(اتحاد،اخوت،رشد،نصرت،امداد،...)

دستاوردهای فرهنگی علم)

دستاوردهای اقتصادی(پیشرفت،اقتصاد،رشد،...)

دستاوردهای امنیتی(آرامش،امنیت،...)

 

عناوین مقالات پیشنهادی کارگروه مقالات برای محور سوم عبارت است از: نقش فعل اخلاقی در تقویت مقاومت اسلامی، دستاوردهای قاعده «نفی سبیل» در مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم، اثرگذاری سنت نصرت الهی در فرهنگ مقاومت، اثرگذاری سنت امتحان در فرهنگ مقاومت، اثرگذاری سنت ابتلا در فرهنگ مقاومت، تبیین قرآنی رابطه نظام اسلامی با مقاومت (حفظ نظام‌ها برای مقاومت و مقاومت برای حفظ نظام)، نقش مقاومت در تثبیت و تحکیم روابط اجتماعی از منظر قرآن، تبیین قرآنی تأثیر مقاومت بر گسست و پیوند تمدنی امت، راهبردهای مقاومت در دوره انتظار از منظر قرآن کریم، آموزه‌های قرآنی فرهنگ مقاومت، آموزه‌های قرآنی مدیریت مقاومت، آموزه‌های قرآنی اقتصاد مقاومت، دستاوردهای مدیریتی مقاومت، دستاوردهای فرهنگی مقاومت، دستاوردهای اقتصادی مقاومت، ابعاد جهاد (جهاد اصغر، جهاد کبیر، جهاد اکبر، جهاد اقتصادی و ...) در مقاومت اسلامی، تبیین قرآنی نظریه اقتصاد مقاومتی، «عزم ملی» و «استقامت اسلامی» در آموزه‌های قرآنی (رابطه عزم ملی و استقامت اسلامی، نتایج مشترک عزم ملی و استقامت اسلامی، موانع مشترک ، عرصه‌های مشترک و...).

 

چالش های مقاومت از منظر قرآن کریم

 

1- چالش های سیاسی(،نافرمانی،توطئه،شکست،استبداد،استعمار،استکبار،دشمن،

2- چالش های اعتقادی کفر،الحاد،نفاق

3- چالش های اخلاقی (دروغ،طمع،حسادت،گناه،فساد،

4- چالش های فقهی(حرام(محرمات...)

5- چالش های اجتماعی (اختلاف،ظلم،استثمار، سرقت)

6- چالش های امنیتی(افشاگری،جاسوسی، بغی)

7- چالش های اقتصادی(اسراف، رباخواری،احتکار،تبذیر،...)

 

عناوین مقالات پیشنهادی کارگروه مقالات برای محور چهارم عبارت است از: نسبت‌سنجی قاعده «نفی عسر و حرج» با الزامات مقاومت اسلامی از نگاه قرآن، نسبت‌سنجی قاعده «لاضرر و لاضرار» با الزامات مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم، چالش‌های سیاسی مقاومت اسلامی و راه‌حل‌های قرآنی، چالش‌های اعتقادی مقاومت اسلامی و راه‌حل‌های قرآنی، چالش‌های اخلاقی مقاومت اسلامی و راه‌حل‌های قرآنی، چالش‌های فقهی مقاومت اسلامی و راه‌حل‌های قرآنی، چالش‌های اجتماعی مقاومت اسلامی و راه‌حل‌های قرآنی، چالش‌های امنیتی مقاومت اسلامی و راه‌حل‌های قرآنی، چالش‌های اقتصادی مقاومت اسلامی و راه‌حل‌های قرآنی.

 

گفتمان‌سازی مقاومت، از منظر قرآن کریم:

1- ادبیات مقاومت و گفتمان سازی

2- روش‌های گفتمان سازی (مناظره، تبلیغ،پرسش و پاسخ،امر به معروف و نهی از منکر،دعوت،

 

عناوین مقالات پیشنهادی کارگروه مقالات برای محور پنجم بدین شرح است: رابطه «سعادت حقیقی» با «مقاومت اسلامی» در گفتمان قرآن، ادبیات مقاومت و گفتمان سازی از منظر قرآن، روش‌های گفتمان سازی مقاومت از منظر قرآن، نقش ساختارها و سازمان ها در گفتمان سازی برای مقاومت اسلامی (نمونه موردی: نهادهای قانونگذاری، دولت، قوه قضائیه، بسیج، سپاه، حوزه‌های علمیه، ائمه جمعه و جماعات).

 

آخرین مهلت ارسال مقالات به این همایش فردا (سه شنبه، اول بهمن ماه) و زمان برگزاری 17 بهمن است.

برگزار كنندگان: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم.

 

سايت همايش: moghavemat.isca.ac.ir

تلفن تماس دبيرخانه: 02531151449 _ 02537739115

آدرس دبيرخانه: قم، ابتدای خیابان معلم، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم

محل برگزاري: قم

ایمیل: moghavemat@isca.ac.ir

 

برگزاری دوره‌های تلفنی حفظ قرآن

 

 

مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) در ادامه اجرای طرح های مختلف در راستای تربیت حافظان قرآن کریم اقدام به راه‌اندازی طرحی به صورت حفظ غیرحضوری و از طریق تلفن کرده است که علاقه‌مندان می‌توانند با نام‌نویسی در طرح به صورت غیر حضوری به حفظ آیات الهی بپردازند.

 

این طرح ویژه کسانی است که امکان حضور در دوره‌های حضوری را ندارند اما علاقه‌مند به حفظ قرآن هستند. به عنوان مثال زنان خانه‌دار، کارمندان، کارگران و... می‌توانند از طریق این دوره‌ها از نعمت حفظ آیات الهی بهره‌مند شوند.

 

روش برگزاری دوره‌ها به این صورت است که پس از ثبت‌نام قرآن‌آموز به صورت تلفنی با استاد در ارتباط است و سرفصل‌های حفظ و روش‌های کار را دریافت و پس از حفظ آیات مورد نظر به صورت تلفنی محفوظات را به استاد تحویل می‌دهد.

 

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه به نشانی beytolahzan.ir جهت حضور در دوره‌های حفظ غیر‌حضوری ثبت‌نام کنند.

 

دوره‌ها در قالب کلاس‌های ۱۰ نفره برگزار می‌شود و برای هر کلاس یک مربی تعیین و مربیان در طول هفته سه بار ضمن تماس با قرآن‌آموز دروس مورد نظر را به آنان ارائه، اشکالات را برطرف و محفوظات قرآن‌آموزان را تحویل می‌گیرند.

 

در این راستا آیین‌نامه‌ای طراحی شده و در آن زمان‌بندی، شرح درس و موضوعات مختلف برای مربیان و قرآن‌آموزان طراحی شده و دوره‌ها طبق آن به صورت متمرکز آغاز و پیش می‌رود.

 

معرفی سبک زندگی فاطمی در «مهتاب بی نشان»

 

 

همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه(س) برنامه «مهتاب بی نشان» از امواج فضیلت و فطرت به روی آنتن می رود.

 

این برنامه با توجه به ضرورت آشنایی مخاطبان با سیره حضرت زهرا(س) به موضوعاتی همچون ضرورت الگوپذیری از آن حضرت(س) در جامعه امروز، ویژگی های همسر و مادر نمونه ،ویژگی های رفتاری و اخلاقی سیره عبادی و اجتماعی و ویژگی های رفتاری حضرت فاطمه زهرا (س) می پردازد و کتابهایی را که در ارتباط با این موضوعات به چاپ رسیده است معرفی می کند تا مخاطبان ضمن مطالعه این آثار با سیره حضرت صدیقه کبری (س) آشنا شوند.

 

«مهتاب بی نشان» به تهیه کنندگی سیده منیره موسوی از اول بهمن ۹۸ ساعت ۲۰:۴۰ از رادیو معارف به روی آنتن می رود.

 

اجتماع «حامیان مقاومت در راه ولایت» برگزار می‌شود

 

اجتماع مردمی حامیان مقاومت در راه ولایت امشب دوشنبه ۳۰ دی‌ماه در آستان حضرت شیخ صدوق(ره) برگزار می‌شود.

 

در این مراسم حجت‌الاسلام عالی و سردار فدوی جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخنرانی خواهند داشت و مهدی منصوری نیز مداحی می کند.

 

همچنین، در این مراسم که از ساعت ۱۹ برگزار می شود، روایتگری و افتتاح نمایشگاه عطر بهشت نیز انجام می شود.

 

آستان شیخ صدوق(ره) در سه راه ورامین، خیابان ابن بابویه واقع است.

 

ویزیت رایگان بیماران مناطق سیل‌زده توسط کادر پزشکی آستان قدس رضوی

 

 

عبدی، مسئول تیم خادمیاران سلامت آستان قدس رضوی در استان سیستان و بلوچستان، گفت: در همان روزهای ابتدایی پس از وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان خادمیاران سلامت آستان قدس رضوی، برای ارائه خدمات پزشکی در مناطق سیل‌زده حضور یافتند و در نخستین روز توانستند 376 بیمار را توسط متخصصین داخلی، اطفال، زنان، دنداپزشکی، توانبخشی و عمومی همراه با تحویل داروی رایگان معاینه کنند.

 

وی تصریح کرد: این تیم به مدت یک هفته در شهرستان دلگان حضور خواهد داشت و به صورت شبانه‌روزی به مردم سیل‌زده خدمات پزشکی ارایه می‌کند.

 

عبدی تاکید کرد: همچنین، در نخستین روز استقرار تیم پزشکی خادمیاران آستان قدس رضوی در روستای «گل خانی» شهرستان نیمروز استان سیستان و بلوچستان، 40 بیمار ویزیت رایگان شدند و داروی رایگان دریافت کردند و به 36 بیمار نیز خدمات رایگان دندانپزشکی ارائه شد.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت های مسجدی رویداد ملی فهما طرح ملی فهما شهادت سردار سلیمانی مسجد طرح ملی فهما بسته خبری هیئت های مذهبی قرآن و معارف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۵۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهتمام اوقاف و استقبال مردم از وقف با نیات تولید علم

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه  با اشاره به اینکه ایکنا یکی از خبرگزاری‌های جهاددانشگاهی است و می‌تواند به گروه هدف دانشجویان توجه بیشتری داشته باشد، گفت: اگر بست و گسترش قرآن در طبقه دانشجویی و نخبگانی جامعه صورت گیرد، بر زندگی شخصی، کاری و اجتماعی دانشجویان و آینده کشور مؤثر خواهد بود، چراکه نخبگان و افراد دانش‌محور در جامعه حکم راهبرانی را دارند که در محله‌ها و شهرها به آنها توجه می‌شود.

وی ادامه داد: دانشجویان دارای آثار تولیدی و عملی هستند. فرض کنید پزشکی آشنایی بیشتری با قرآن داشته باشد، مهندسی که برای کشور از لحاظ راه‌سازی و سدسازی و ... کار می‌کند، معارف قرآنی بیشتری داشته باشد و ... این افراد در کار خودشان دقت بیشتری می‌کنند. سایر مردم نیز به زندگی و نوع کار این متخصصان آشنا به معارف قرآنی توجه می‌کنند و همین مسئله در زندگی عموم مردم تأثیر می‌گذارد.

حجت‌الاسلام خاموشی تصریح کرد: اگر فرهنگ قرآنی را در طیف دانشجویی هدفمند توسعه دهیم برای جامعه ایده‌آل ما مؤثرتر عمل خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه از حوزه وقف می‌توان برای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه دانشگاهیان استفاده کرد؟ گفت: مسئله وقف به نیت واقف ربط دارد. واقف نیت خیری دارد؛ این نیت خیر براساس ذهنیت و اهدافی که مدنظر دارد صورت می‌گیرد. این اهداف می‌تواند دینی، در جهت رفع آلام جامعه بشری، رفاه و آسایش یک منطقه یا شهر، کمک به مستمندان یا ایتام و ...باشد.

حرکت نیات واقفان به سمت وقف‌های دانش بنیان

رئیس سازمان اوقاف افزود: در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم جریان توسعه نیات واقفان به سمت و سوی وقف‌های دانش‌بنیان و حل معضلات جامعه براساس تولیدات عملی سوق پیدا کند. سازمان اوقاف در چند شاخه به ترویج این کار پرداخته است؛ شاخه اول اینکه اصل این کار را توضیح می‌دهیم تا افرادی که قصد وقف دارند با مباحث دانش بنیان و علمی آشنا شوند. جوایز علمی نیز با همین هدف در حال افزایش است.

رأی به صحت وقف پول توسط مقام معظم رهبری

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه در گذشته بیشتر عرصه‌های بزرگ و کالبدی وقف می‌شد اما در سال‌های اخیر امکانات مردم دیگر مثل گذشته در حجم گسترده نیست. به همین دلیل از مقام معظم رهبری در خصوص وقف پول سؤال کردیم که ایشان رأی به صحت وقف پول دادند و ما سال گذشته در مسابقات بین‌المللی قرآن وقف پول را مطرح کردیم.

رئیس سازمان اوقاف پیشنهاد کرد رسانه‌ها  در خصوص وقف پول خصوصاً با اهداف قرآنی فعالیت رسانه‌ای انجام دهند و افزود: بخشی از اهداف قرآنی می‌تواند توسعه و ترویج روخوانی، روان‌خوانی، حفظ، افزایش کلاس‌های محلی، مدرسه‌ای، دانشگاهی و حوزوی، مسابقات قرآن و نشر مصحف شریف باشد.

حجت‌الاسلام خاموشی ترویج معارف قرآنی و هنرهای قرآنی را از دیگر مواردی برشمرد که می‌توان برای آن وقف کرد و گفت: هم سازمان اوقاف و هم مردم به سمت و سوی نیت‌های جدید اهتمام کرده‌اند.

گزارش وضعیت وقف و موقوفات به مردم

وی با تأکید بر اینکه همه ساله در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه وقف به مردم گزارش می‌دهیم، گفت: مهم‌ترین بخش ترویجی وقف را در این می‌دانیم که به سه گذاره عمل کنیم و به مردم هم گزارش دهیم. اولین مورد حفظ موقوفات اعم از کارهای ثبتی، سندی، حقوقی، رفع دعاوی و ... است. دومین کار این است که موقوفات را شخصیت حقوقی مستقل داشته باشند و مردم افزایش بهره‌وری موقوفات را به عینه ببینند و در این زمینه به مردم گزارش دهیم و مورد سوم اجرای نیت واقفان است.

حجت‌الاسلام خاموشی افزود: گزارشی در خصوص میزان اجرای نیات واقفان تهیه شده است که به مردم ارائه می‌شود. همچنین برای حفظ موقوفات در دو سال اخیر با کمک سازمان ثبت اسناد تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا تثبیت موقعیت وقف را داشته باشیم.

وی در پایان از برگزاری نمایشگاهی برای آشنایی بیشتر مردم با وقف خبر داد و گفت: نمایشگاهی را اردیبهشت ماه در مجموعه هتل ارم که خود این مجموعه نیز موقوفه است برپا می‌کنیم تا مردم با شرکت در این نمایشگاه با جوانب مختلف وقف آشنا شوند. 

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • چهار روایت معتبر از سبک زندگی با آموزه های قرآنی
  • طرح محله‌های قرآنی در ۸ محله بندرعباس برگزار شد
  • پنج میلیاردتومان تسهیلات به فعالان قرآنی یزد پرداخت شد
  • حضور ۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها
  • قرآن بهترین کتاب برای مطالعه و هدایتگر است
  • حس آرامش و امنیت با آیه‌های قرآنی
  • محتواهای «زندگی با آیه ها» را باید اختصاصی ارایه کنیم
  • فعالیت‌های قرآنی در بیجار افزایش می‌یابد
  • ۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها حضور داشتند
  • اهتمام اوقاف و استقبال مردم از وقف با نیات تولید علم