Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، مهدی صادقی نیارکی در دومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلاستیک که صبح امروز در سالن همایش های مدیریت صنعتی برگزارشد، با ارائه تعریفی از نوآوری گفت: فرایند کسب اندیشه ای خلاق و تبدیل آن به محصول خدمت و یا یک روش عملیاتی جدید را نوآوری می گویند.

وی ادامه داد: ایران رتبه 61 جهان را در سال 2019 براساس شاخص های نوآوری جهانی در میان 129 کشور به خود اختصاص داده است؛ همچنین رتبه شاخص نوآوری ایران در میان اقتصاد هایی با درآمد متوسط که 24 کشور را شامل می شود، در رتبه سیزدهم است و رتبه دوم نوآوری را در میان کشورهای جنوب و مرکز آسیا به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادقی نیارکی در ادامه صحبت های خود به لزوم سرمایه گذاری و نوآورانه در صنعت پلاستیک و پلیمر اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری در صنعت پلاستیک و پلیمر با شیوه های نوآورانه و مبتکرانه در محصولات جدید با تکیه برمواد اولیه تولید شده صنایع بالادستی ضروری به نظر می رسد.

وی میزان صادرات مصنوعات پلاستیکی در سال 97 را در حدود 590 هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات معادل 1.4 میلیارد دلار است که عمدتا به کشورهای همسایه صادر شده است.

وی همچنین گفت: ورود پتانسیل های مناسب صادراتی، توسعه صادراتی در این صنعت را با رویکرد تولیدات نوآورانه و رقابتی می طلبد.

سرپرست معاونت امور صنایع صمت در بخش دیگری از صحبت هایش در دومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلاستیک بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش محصولات پایین دست پتروشیمی تاکید کرد و افزود: صنعت پتروشیمی از ‌پیوند پیشین قوی (6.4 درصد) باسایر صنایع نظیر لاستیک و پلاستیک، دارو و منسوجات، مبلمان، خودرو، آرایشی و بهداشتی، پوشاک، غذایی و اشامیدنی، بسته بندی، ساختمان سازی، انرژی برخوردار است.

صادقی نیارکی توضیح داد: تکمیل زنجیره ارزش محصولات پایین دستی پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی مواد پتروشیمی می تواند سبب ایجاد ارزش افزود بیشتر در حوزه های صنعت مرتبط با قطعات و مصنوعات پلاستیکی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 50 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور تولید می شود که بخشی از آن به صورت فرآوری اولیه صادر می شود که ارزش این صادرات حدودا برابر با 12 میلیارد دلار است و چنانچه این محصولات خام در صنایع پایین دست پتروشیمی به مواد با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شود، ارزش چند برابری ایجاد می کند.

سرپرست معاونت امور صنایع علت اصلی سهم پایین صنایع پایین دست در صادرات را عدم توسعه زنجیره تولید محصولات پتروشیمی و تمرکز بر صادرات محصولات بالا دستی در این صنعت دانست.

صادقی نیارکی به تاثیر عملکرد صنایع شیمایی برفاکتورهای اقتصاد کلان اشاره کرد و گفت: در سال 2017، 5 هزار و 700 میلیارد دلار از GDP جهانی یعنی معادل 8.3 درصد از کل آن حاصل عملکرد صنایع شیمیایی بوده است؛ همچنین صنایع شیمایی پنجمین بخش بزرگ تولید GDP جهانی است و به ازای هر دلار تولید 4.2 دلار نیز در صنایع وابسته ارزش ایجاد کرده است.

وی در پایان صحبت هایش به برخی راهکارها به منظور تولید نوآورانه محصولات پلاستیکی اشاره کرد و گفت: ارتقای کارآمدی در سازو کارهای بازاری حاکم در زنجیره تامین و تولید محصولات پلاستیک، توسعه فضای محصولی در ترکیب محصولات تولیدات پتروشیمی، تکمیل طرح های بالا دستی تامین کننده خوراک صنایع پلاستیک، تحریک تقاضا برای مواد و محصولات پلاستیکی و استفاده از ظرفیت بازار های صادراتی و بهره مندی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در طراحی و تولید محصولات نوآورانه از جمله راهکارهای نوآورانه در این صنعت است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران پتروشیمی درآمد دلار شاخص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۵۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت و صنعت مغان صاحب برند بذر گندم شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل قرارداد واگذاری، تولید و تکثیر بذر گندم ارقام باسیلو و اوکلید طی آیینی به امضای صمد بهزاد مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان و محمدعلی وهابیان مدیرعامل شرکت ارس بذر به امضا رسید.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در این آیین، با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های موجود کشاورزی در منطقه مغان گفت: شرکت ارس بذر، فعالیت‌هایی در زمینه تولید بذر گندم و سایر محصولات دارد و کشت و صنعت مغان به عنوان سهامدار این شرکت به منظور استفاده هر چه بیشتر از توانایی آن در صدد است تا در حوزه تولید بذر، نقش جدیدی به این شرکت واگذار کند.
صمد بهزاد، برندسازی به خصوص در حوزه بذر و نیز توجه به زنجیره ارزش و تولید محصولات کشاورزی صادرات محور را یکی از برنامه‌های شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ذکر کرد و افزود: کشت و صنعت مغان در تولید محصولات کشاورزی به خصوص در عرضه محصولات لبنی و دامی صاحب برند مغانه شده است.
وی واگذاری امتیاز و مالکیت معنوی گندم ارقام باسیلو و اوکلید از سوی شرکت تحقیق و تولید ارس بذر به شرکت کشت و صنعت مغان را موجب ایجاد فرصت فعالیت جدیدی در تاریخ این مجتمع عظیم تولیدی عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اظهار کرد: شرکت تحقیق و تولید ارس بذر نقش مهمی در بررسی و تحقیق در زمینه یافتن ارقام برتر و سازگار در محصولات زراعی در منطقه دارد و بر همین اساس، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان خود را موظف به حمایت از این موسسه می‌داند و برای بهبود شرایط توسعه و تولید بذور محصولات زراعی از این مجتمع حمایت می‌کند.
وی اضافه کرد: کشت و صنعت مغان در نظر دارد تا با توجه به توانمندی تولید ارقام گندم در این منطقه و مناطق معتدل و سردسیر استان اردبیل، علاوه بر تأمین بذور مورد نیاز خود، منطقه، استان و سایر استان‌های شمال غرب کشور، نسبت به صادرات این ارقام با برند مغانه به کشور‌های خارجی نیز برنامه ریزی و اقدام کند.
بهزاد تاکید کرد: خودکفایی در حوزه‌های زراعی و تامین بذر نقش چشمگیری در استقلال کشور دارد و تجربه نیز نشان داده است که تولید بیش از پیش به امنیت غذایی کشور انجامیده و حتی به اقتدار غذایی منجر شده است و بر همین اساس، شرکت کشت و صنعت مغان، تلاش خود را برای تولید بذر به منظور تامین نیاز کشور و حتی صادرات آن متمرکز کرده است.

دیگر خبرها

  • مشارکت راهبردی ایران و روسیه در صنعت نفت و گاز
  • هدفگذاری تجارت ۷۰۰ میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان
  • ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • کشت و صنعت مغان صاحب برند بذر گندم شد
  • آماده همکاری با دولت برای استقرار شهر جهانی نوآوری در اصفهان هستیم
  • آماده همکاری با دولت برای استقرار شهر جهانی نوآوری کشور در اصفهان هستیم
  • ضرورت تسهیل فرایند صادرات برای جهش تولید
  • شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور تأسیس می‌شود