Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمدهادی اسکندری، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در چند روز گذشته، صحبت‌های غیر کارشناسی فردی در یک برنامه تلویزیونی، سبب بی‌اعتمادی مردم به سلامت شیرهای صنعتی و در مواردی قطع مصرف لبنیات شده است.
وی ادامه داد: آفلاتوکسین، از سموم قارچی است که در پی رشد کپک‌ها روی مواد غذایی مانند غلات و دیگر خوراکی‌ها پدید می‌آید، اگر خوراک دام کپک‌زده باشد و در شرایط نامساعد نگهداری شود، احتمال تولید سم آفلاتوکسین B، در آن وجود دارد که این سم بسیار خطرناک و سرطان زاست و از این رو انسان باید از مصرف غذاهای کپک‌زده کاملا پرهیز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسکندری اظهار داشت: هنگامی که خوراک دام آلوده به سم آفلاتوکسن B است و دام آن را مصرف می‌کند، در بدن دام میزان سمیت آن کاهش داده می‌شود و به شکل ترکیبی به نام آفلاتوکسین M، در شیر دفع می‌شود که سمیت آن ۹۰ درصد کاهش یافته است.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بیان کرد: اصولا هیچ یک از غذاها، به ویژه خوراک دام، عاری از آلودگی به کپک نیستند و مقداری از آفلاتوکسین M ممکن است در شیر ترشح شود اما آنچه مهم است میزان آن است که از سطح مجاز تعیین شده، بیشتر نباشد. 
اسکندری گفت: سطح مجاز برای آفلاتوکسن M۱ در شیر در کشور آمریکا، ۵۰۰ نانوگرم در کیلوگرم، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایران ۵۰ نانوگرم در کیلوگرم از شیر در نظر گرفته شده است. 
وی ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور که متولی سلامت شیر خام است، به طور مداوم میزان آلاینده‌های مختلف از جمله آفلاتوکسین M۱ را در شیر خام تولیدی در نقاط مختلف اندازه‌گیری و پایش می‌کند.
او اضافه کرد: همچنین در چند سال گذشته پژوهشگران بسیاری، این شاخص آلودگی را در شیرهای خام تولید شده در کشور اندازه‌گیری کرده‌اند که نتایج آن برای همگان در دسترس است.

سم آفلاتوکسین در شیرهای تولیدی ایران کمتر از حدمجاز اتحادیه اروپاست
این متخصص بهداشت مواد غدایی بیان داشت: البته برخی از این گزارش‌ها به دلیل استفاده نکردن از دستگاه‌های دقیق و پیشرفته، قابل استناد نیستند اما در مجموع نشان داده شده که میانگین میزان سم آفلاتوکسین M۱ در شیرهای خام تولیدی در ایران کمتر از حد مجاز استاندارد کشور و اتحادیه اروپاست به همین سبب، مصرف بیشتر شیر و فرآورده‌های آن، به مردم کشورمان پیشنهاد می‌شود.
اسکندری افزود: شیر، غذایی کامل و بسیار مغذی است که از آن فرآورده‌های سودمند بسیاری به دست می‌آید و مصرف لبنیات در یک برنامه غذایی مناسب ضروری است.

سرانه مصرف شیر در ایران از میانگین جهانی کمتر است
وی ادامه داد: اهمیت مصرف شیر به حدی است که میزان استفاده از آن، یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورهای جهان محسوب می‌شود.
اسکندری اضافه کرد: برای نمونه، سرانه مصرف لبنیات در کشورهای اسکاندیناوی بیش از ۳۰۰ کیلوگرم برای هر فرد در سال است و این در حالی است که متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، سرانه مصرف شیر در ایران در چند سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و هم اکنون به کمتر از ۶۰ کیلوگرم رسیده است که از میانگین مصرف جهانی هم کمتر است.

کاهش مصرف شیر آسیب‌های جبران ناپذیری دارد
دانشیار بخش علوم و صنایع غذایی دانشگاه شیراز گفت: کاهش مصرف شیر و فرآورده‌های آن، آسیب جبران ناپذیری به رشد کودکان و سلامت بزرگسالان وارد می‌کند که باید در این زمینه به مردم آگاهی بیشتری داده شود.
اسکندری ادامه داد: از سوی دیگر، به دلیل دانش تغذیه‌ای اندک بسیاری از مردم، هرگونه شایعه در فضای مجازی پیرامون سلامت غذا، به سرعت گسترش می‌یابد و اثرات ویرانگری بر آرامش و سلامت ذهنی مصرف کنندگان می‌گذارد.

ظرف روزهای اخیر، طرح ادعاهایی در مورد میزان بالای سم آفلاتوکسین در شیر و فرآورده‌های لبنی آن که از طریق یکی از برنامه‌های صدا و سیما پخش شد، سبب بروز نگرانی‌هایی در جامعه شده است.

برچسب‌ها سلامت دانشگاه شیراز شیراز فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت دانشگاه شیراز شیراز فارس سلامت دانشگاه شیراز شیراز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۵۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۵ هزار و ۲۸۳ اخطار کتبی صادر شد

معاون سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: ۹۵ هزار و ۲۸۳ اخطار کتبی صادر و ۱۲۱۸۰ مورد به مراجع قضایی اعلام شدند و ۲۸۹۱ پلمپ صورت گرفت.

محسن فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات بهداشت محیطی انجام شده از تاریخ پانزدهم اسفند تا هفتم فروردین اظهار کرد: به طور کلی ۹۲۸ هزار و ۸۶۴ بازرسی در طول این مدت انجام شده است که در این بین، ۶۷۹ هزار و ۹۲۹ مورد مربوط به بازرسی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی ۲۴۸ هزار و ۹۳۵ مورد مربوط به بازرسی اماکن عمومی است.

وی با اشاره به انجام ۲۲ هزار و ۹۴۱ مورد بازرسی از مراکز و اماکن بین راهی و ۱۴۶۶۰ مورد بازرسی از مراکز اقامتی افزود: در طول این مدت ۹۵ هزار و ۲۸۳ مورد اخطار کتبی صادر، ۱۲۱۸۰ مورد به مراجع قضائی اعلام شده و ۲۸۹۱ مورد پلمب صورت گرفته است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: در بازه زمانی مذکور، ۹۹۹۴ مورد نمونه‌برداری غذایی، چهار هزار و ۷۷۰۸۶ مورد کلرسنجی منابع آب آشامیدنی و ۸۳۲ هزار و ۶۳۵ مورد سنجش پرتابل محیط و مواد غذایی انجام و ۹۰۹ هزار و ۵۶۵ کیلوگرم / لیتر مواد غذایی فاسد، کشف و معدوم شده است.

کد خبر 739759

دیگر خبرها

  • انجام بیش از ۹۸۰ هزار بازرسی از مراکز تهیه و توزیع موادغذایی و اماکن عمومی
  • واکنش رسمی به ماجرای خودکشی دکتر پرستو بخشی | هنوز علت مرگ این متخصص قلب مشخص نشده است | انتقال پرستو بخشی به نورآباد به خاطر تبعید و با اجبار بود؟
  • ۱۷ مورد از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در آذربایجان شرقی پلمب شد
  • تغذیه صحیح به هنگام سحر و افطار
  • کشف ۸۵۵ تن مواد غذایی فاسد؛ ۲۷۰۰ مرکز پلمب شد
  • ۹۵ هزار و ۲۸۳ اخطار کتبی صادر شد
  • ۴ واحد متخلف بهداشتی در آران و بیدگل پلمب شد
  • معدوم سازی هشت و نیم تن موادغذایی فاسد در بندرعباس
  • کشف ۱۸۸ کیلو گرم مواد غذایی فاسد در فیروزکوه
  • میزان ویتامین E موردنیاز بدن در سنین مختلف