Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بنده به عنوان یک اقتصاددان به دولت در بحث اقتصاد و رابطه خارجی نمره صفر می دهم و باید گفت رها کردن اقتصاد و سیاستگذاری در داخل جلوی صاحبان کسب و کار را گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا سپهوند در گفت وگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهارداشت: هیچ اقتصادی با محیط بسته امکان رشد و توسعه ندارد و بدون ارتباطات خارجی و تعامل اقتصادی با کشورهای دنیا امکان رشد اقتصادی صادرات و ایجاد اشتغال خیلی کم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ظرفیت های داخلی است که سبب می شود شما بتوانید علی رغم تحریم ها با کشورهای دنیا تعامل داشته باشید چون دنیا بر اساس سود و مزیت اساسی است و اگر برای کشورهای خارجی سود ایجاد کنید و کالای که تولید می کنید مزیت داشته باشد دنیا نمی‌‎تواند شما را تحریم کند حتی همه دنیا باشد.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: مرزهای زیادی همچون مرز دریایی و زمینی وجود دارد به طوری که حدود ۱۸ کشور در همسایگی ما قرار گرفته‌اند که اینها خواهان کالاهای با مزیت ما هستند و این مزیت قیمت و با کیفیت است اگر ما در کشورمان چنین کالای را در اقتصادمان تولید کنیم آمریکا نمی تواند ما را تحریم اقتصادی کند چون دنیا بر اساس سود وتجزیه تحلیل هزینه منفعت تصمیم می گیرد که با چه کشوری ارتباط داشته باشد.

وی بیان کرد: بخش اعظم اقتصاد ما دولتی است و دولتی بودن سبب می شود که تحریم ها کار آمدتر باشد و این تحریم ها شرکت های دولتی یا شرکت های وابسته به دولت را هدف قرار می دهد و اما اگر این شرکت ها در بخش خصوصی باشد بخش خصوصی خودش بلد است که چگونه با شرکای خارجی ارتباط برقرار کند و طوری شراکت و داد ستد کند که مشمول تحریم نگردد و یا از تحریم ها بیرون برود.

سپهوند گفت: ما نمی‌خواهیم متعصبانه حرف بزنم و بگویم کشورهای اروپایی تاثیر ندارند و نباید ارتباط داشته باشیم، باید به کشورهای اروپایی و قدرتمند در دنیا همچون ژاپن و اروپا که صاحب تکنولوژی هستند و اگر بنا باشد یک کالای با کیفیت تولید کنید حتما نیازمند انتقاد کشورهای قدرتمند هست و این واضح است ولی دولت متاسفانه کارش در اقتصاد تمطع سیاست خارجی است و ایجاد ارتباط با چند کشور اروپایی که اینها دنباله روی صنف آمریکا هستند این کشورها ی اروپایی بدون اوامر آمریکا حتی آب نمی خورند ولی متاسفانه ما تمام انرژیمان و تمام مملکت داریمان را خلاصه کردیم در ایجاد ارتباط با اروپا و این اشتباه محض دولت است، رها کردن اقتصاد داخل و رها کردن سیاستگذاری در داخل و همچنین مقرارت جدایی از موانعی هستند که جلوی صاحبان کسب و کاررا گرفته است.

وی افزود: اگر دولت انرژی می گذاشت و به جای ارتباط با کشورهای اروپایی در واقع خودش هم می‌داند که یک کار بیهوده ای است چون که بدون اجازه آمریکا امکان پذیر نیست می آمد وضعیت های سیاسی داخلی و ابزارهای سیاست های درست و مقررات زدایی را که در دنیا باب شده فضای کسب و کار را اصلاح می کرد بسیار به نفع مملکت بود.

کارشناس مشائل اقتصادی عنوان کرد: ظرفیت های که در سایر کشورها وجود دارد برای صادرات و کسب و کارهای که در کشورهای آسیا، شمال قفقاز، آفریقا و شرق آسیا حتی چین منتقل شود و با افکارهای مشارکتی و افزایش درآمدی ارزی کشور را راه اندازی می‌کرد  و اگر دولت روی اینها زوم می‌کرد خیلی بهتر بود تا اینکه تمام توانش را بگذارد روی ایجاد رابطه با چند کشور اروپایی که دنباله رو کشور آمریکا هستند.

سپهوند خاطر نشان کرد: دولت در روابط خارجی تلاش های زیادی کرد  ولی چون تلاش هایش جهت درست نداشته است بی نتیجه و بی اثر بوده است و این اشتباهی بود که دولت داشت بنابراین بنده به عنوان یک اقتصاددان نمره دولت در رابطه خارجی نزدیک صفر می دهم و چون در زمینه اقتصادی اصلا به هدف نرسید و نمره دولت را در اقتصاد صفر است چون سیاست گذاری دولت در زمینه اقتصاد کاملا اشتباه بوده است

وی یکی از اشتباهات دولت را رها کردن کسب و کار در داخل کشور دانست و افزود: دولت با توجه به اینکه می دانست  کشوره های اروپایی تابع آمریکا هستند و تلاش زیادی برای ایجاد ارتباط با اروپا منهای آمریکا کرد و این هم  اشتباه بود چون دولت کسب وکار را در داخل رها کرده بود.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: بنده به عنوان اقتصاد دان توصیه ایم به مسئولان دولتی در زمینه اقتصاد این است کسی که صاحب کسب و کار است و می خواهد کار در یک مملکت انجام دهد باید دست آزاد باشد، باید جذابیت سرمایه گذاری برای کسب کار ایجاد کند و از کشورهای توسعه یافته الگو گیری کند مثلا  چین  الگوی کشورهای جهان سوم است چرا چین الگو شد چون یک نهضتی به نام نهضت مقررات زدایی را ایجاد کرد لذا  شما اکنون هر کاری را که می‌خواهید انجام دهید انواع مقرارت جلوی شما است اگر دولت و حاکمیت بیایند نهضت مقرارت زدایی را راه بندازند دیدید که خود معاون وزیر اقتصاد صریحا گفته ۶۹ درصد کلیه قوانین مصوبات در کشور مانع تولید می شود ما باید به سمت نهضت مقررات زدایی برویم که این ۶۹ درصد را به صفر برسانیم و مقررات دست و پا گیر را از بین ببریم اگر توانستیم اینکار را انجام دهیم مطمئن باشید که تحریم های آمریکا بر کشورمان کار ساز نخواهد بود.

وی  ضمن انتقاد به دولت بیان کرد: به تلاش دولت روحانی در رابطه خارجی  نمره صفر می‌دهم اما من موافق این هستم که روابط خارجی یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی است ولی روابط خارجی جهت دار با توجه به منافع کشور، تجزیه و تحلیل هزینه منفعت داشته باشیم چه چیزی دارید می‌دهید و چقدر زمان می گیرید و چقد به دست آوردید و ما اگر نگاه کنیم تمام تلاش های دولت روحانی بر روابط خارجی ایجاد شده و اثر بخشی دولت روحانی در روابط خارجی صفر است و در این زمینه هیچ نتیجه نگرفته است اما از لحاظ حرفی که ما باید روابط خارجی مان درست باشد تا اقتصاد مان رونق پیدا کند موافق هستم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۶۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی عازم پاکستان و سریلانکا شد/ رئیس جمهور: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است

به گزارش جماران؛ سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران تقویت روابط اقتصادی و تجاری با پاکستان و سریلانکا را از جمله اهداف این سفر عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی، مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه و ارتقای روابط با کشورهای همسایه و همسو است.

رئیسی پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا، با بیان اینکه این سفر به دعوت روسای جمهور دو کشور دوست انجام می‌شود، تصریح کرد: کشور پاکستان از جمله کشورهای مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه‌ تاریخی و تمدنی با ایران است که همواره روابط سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد توجه دو کشور بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به نگاه مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در زمینه حقوق بشر، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با تروریسم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی و توسعه روابط با کشورهای اسلامی و همسو، علاقمند به ارتقای روابط با کشور پاکستان است و در این سفر مسائل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و تجاری، انرژی و مسائل مرزی با دولت پاکستان مورد بحث و گفت وگو قرار خواهد گرفت.

رئیسی همچنین با بیان اینکه سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست، از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه دو کشور در این زمینه خبر داد و گفت: مردم پاکستان مردمی مومن، متدین و علاقمند به ارزش‌های انقلاب اسلامی بویژه به امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی هستند و محبت و ارادت خود به ایران اسلامی را بارها به اثبات رسانده‌اند، ما امنیت این کشور را امنیت خود می‌دانیم و معتقدیم تثبیت و ارتقای امنیت نقاط مرزی به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین توسعه روابط اقتصادی و تجاری با سریلانکا را از جمله اهداف سفر خود به این کشور عنوان کرد و با اشاره به رشد قابل توجه همکاری‌های دو کشور در حوزه فنی و مهندسی ابراز امیدواری کرد که این سفر نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط میان ایران و سریلانکا باشد.

رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود و در رأس هیاتی عالیرتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی، دقایقی پیش با بدرقه معاون اول رئیس جمهور، معاون بین‌الملل دفتر رهبر معظم انقلاب و جمعی از وزرا عازم اسلام‌آباد شد.

رئیس جمهور در سفر ۲ روزه خود پس از استقبال رسمی از سوی نخست وزیر پاکستان، با محمد شهباز شریف دیداری خصوصی خواهد داشت و به اتفاق وی نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه دو کشور را برگزار خواهند کرد.

رئیسی در این سفر همچنین با آصف‌ علی زرداری همتای پاکستانی خود ملاقات خواهد داشت و علاوه بر آن با سفر به برخی شهرهای دیگر این کشور با علما، نخبگان، تجار و فعالان اقتصادی نیز دیدار و گفت‌ وگو می‌کند.

سفر به شهر لاهور قلب فرهنگی پاکستان و شهر کراچی به عنوان قلب اقتصادی این کشور از دیگر برنامه‌های رئیسی در ادامه سفر خود به پاکستان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد
  • تاکید صفری بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • رئیسی عازم پاکستان و سریلانکا شد/ رئیس جمهور: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • آینده اقتصاد سوریه/ شرایط روزبه‌روز سخت می‌شود
  • دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کرده است