Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «ابوالفضل باقری» مدیرکل هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری در این‌باره گفت: این کارخانه الکترودسازی در سال 1338، به عنوان نخستین کارخانه الکترودسازی ایران و با انتقال دانش فنی از شرکت معتبری در کشور سوییس تأسیس شد.

وی افزود: این شرکت، با توجه به قرار گرفتن کارخانجات صنعتی خود در بافت شهری و همچنین ضرورت توسعه فضای کاری، از اوایل دهه 1380 تأسیسات خود را به خارج از شهر و 14 کیلومتر دورتر از فضای کنونی، در حوالی میدان آزادی، انتقال داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین کارخانه نوآوری

به گفته باقری: در واقع از حدود 16 سال پیش، مکان فعلی به حال خود رها شد که با گذشت زمان به محلی متروکه و جرم خیز، تبدیل شده بود. در سال 1396، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش خصوصی، مکان این کارخانه با هدف نوسازی و تبدیل به نخستین کارخانه نوآوری ایران، انتخاب شد.

زیرساخت‌سازی دولت و نقش‌آفرینی بخش خصوصی

مدیرکل هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این زمینه، بیان داشت: در حال حاضر، کارخانه نوآوری آزادی به عنوان بزرگترین زیست‌بوم استارتاپی خاورمیانه و شمال آفریقا شناخته می‌شود که در مکانی به وسعت 18500 متر مربع و با سرمایه‌گذاری مشترک دولت و بخش خصوصی با بودجه ای، بیش از 2000 میلیارد ریال به‌عنوان ارتباط‌دهنده استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه نوآوری و فناوری عمل می‌کند.

الگویی برای نوآوری

وی در ادامه با اشاره به مکانیزم طراحی شده برای روش عملکرد این کارخانه، گفت: کارخانه نوآوری آزادی از ظرفیت‌های قابل توجه بخش خصوصی استفاده می‌کند و نمونه کاملی از همکاری دولت و بخش خصوصی در حوزه علم و فناوری به شمار می‌رود که می تواند الگویی برای دیگر حوزه‌ها باشد.

اجتماع همه بازیگران کلیدی

مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به ویژگی‌های بارز این کارخانه نوآور، افزود: حضور کلیه ارکان و بازیگران زیست‌بوم نوآوری در یک ساختار واحد مانند کارخانه نوآوری آزادی و تجمع در یک نقطه جغرافیایی مشخص از جمله محسنات این مجموعه محسوب می‌شود.

به گفته باقری: حضور نیروی انسانی مستعد، تیم‌های فناور، استارتاپ‌های فعال، شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها، فضاهای کار اشتراکی، مراکز نوآوری تخصصی، سرمایه‌گذاران خطرپذیر، صنایع و شرکت‌های بزرگ تخصصی، مشاوره و مربیان متخصص و حرفه‌ای، شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات مورد نیاز کسب‌وکارها و... در این مجموعه، هم‌افزایی‌های قابل توجهی را برای زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی به وجود آورده است.

پردیس استارتاپی

وی در ادامه با تشریع اجزای تشکیل دهنده این مجموعه نوآور، افزود:کارخانه نوآوری آزادی یکی از متنوع‌ترین زیست‌بوم‌های نوآوری و کارآفرینی را در خود جای داده است که طیف وسیعی از حوزه‌های کسب‌وکار، نوآوری و فناوری را پوشش می‌دهد؛ هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، پردازش ابری، بازی‌های رایانه‌ای، سلامت الکترونیک، داروهای پیشرفته، مدیریت محتوا و رسانه، مالی و بیمه، معماری و شهرسازی، سفر و گردشگری و ... از جمله موضوعاتی است که در این پردیس استارتاپی مورد توجه قرار گرفته است.

این کارخانه، 9 شتاب دهنده و مرکز نوآوری تخصصی در حوزه‌های مختلف را در خود جای داده است و در سال 1398 به صورت رسمی افتتاح شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مجموعه می‌توانند به آدرس سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراجعه کنند.

انتهای پیام/

169 / 159 کارخانه نوآوری آزادی زیست بوم علم و فناوری کارخانه الکترودسازی دانش فنی کارخانجات صنعتی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کارخانه نوآوری آزادی زیست بوم علم و فناوری دانش فنی کارخانجات صنعتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۶۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات فناورانه دانشگاه آزاد یادگار امام افزایش می‌یابد

علیرضا لادن‌مقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در تشریح برنامه‌های این واحد دانشگاهی در سال 1403 در حوزه علم و فناوری و دانش‌بنیان اظهار کرد: واحد یادگار امام در تلاش است تا امسال با افزایش تعداد هسته‌ها، واحد‌ها و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه، سطح تعدادی از هسته‌های فناور و واحد‌های فناور را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارتقا و مجموع تعداد محصولات فناورانه را افزایش دهد.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری، درصدد هستیم با ایجاد زیرساخت‌های جدید و توسعه آن زمینه جذب و استقرار شرکت‌های بزرگ را فراهم آوریم.

وی ادامه داد: اکنون تعداد ۱۱ هسته فناور، هفت واحد فناور و سه شرکت دانش‌بنیان از نوع نوآور و نوپا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام مستقر هستند که حوزه‌های فعالیت آنها شامل مواد شیمیایی، خوشبو کننده‌ها، منسوجات تمیز، تاسیسات ساختمان، انرژی‌های تجدیدپذیر، مواد نانوشیمیایی، اسپری‌های خود تمیزشونده، حوزه نساجی و پوشاک ورزشی، مواد سوپر جاذب رطوبت و دستگاه‌های مکانیکی نانوحباب ساز می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام درباره فعالیت و محصول ویژه فناورانه این واحد دانشگاهی گفت: شرکت انرژی سبز صدر واقفی با تولید داکت اسپیلت و چیلر و ارائه خدمات در حوزه تأسیسات برودتی و انرژی‌های تجدیدپذیر، توسط اعضای هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک اداره می‌شود. این شرکت فناور در تلاش است تا روی تعدادی از محصولات خود گرید دانش‌بنیانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخذ کند. 

لادن‌مقدم با بیان اینکه مهم‌ترین عامل برای توسعه زیست بوم فناوری در کشور ایجاد و توسعه زیرساخت مناسب(پردیس‌های علم و فناوری، پارک‌های علم و فناوری، سرا‌های نوآوری، مراکز رشد و ...) و فراهم آوری شرایط حمایتی لازم از هر لحاظ برای افراد فناور است، عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام در نظر دارد تا با توسعه زیر ساخت‌های اشاره شده و جذب حداکثری(شرکت‌ها و واحد‌های فناور، اعضای هیئت علمی فناور و دانشجویان علاقه‌مند و مستعد) در این مسیر مهم حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام در قالب طرح پویش توانسته‌اند جذب شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان شوند در تشریح فعالیت‌های این واحد دانشگاهی در حوزه علم و فناوری در سال گذشته مطرح کرد: واحد یادگار امام در سال گذشته در حوزه فناوری و تولید دانش‌بنیان توانست با استقرار و حمایت از اعضای هیئت علمی فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در واحد به تعداد ۱۶ محصول فناورانه و دانش‌بنیان دارای مجوز دست یابد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کرمانشاه صاحب شهرک فناوری می‌شود
  • محصولات فناورانه دانشگاه آزاد یادگار امام افزایش می‌یابد
  • دعایی: لطفاً یک نوآوری علمی مهم از حوزه نجف نام ببرید! / سروش محلاتی: در حوزه نجف هیچ کس به خاطر اظهار نظر، احضار نمی شود
  • پارک علم و فناوری سلامت سمنان افتتاح شد
  • ثبت ۱۲ فرآورده دارویی و ۵۰ تجهیز پزشکی شرکت‌های ایرانی در کنیا
  • ساماندهی منابع و تسهیلات با هدف تقویت زیست بوم علم و فناوری
  • فعالیت دو مرکز تحقیقاتی و فناوری در حوزه تولید واکسن
  • دو مرکز تحقیقات و فناوری در حوزه تولید واکسن و ایمپلنت‌های ارتوپدی افتتاح شد
  • فاز اول «شهرک فناوری» کرمانشاه امسال کلید می‌خورد
  • شرکت‌های دانش‌بنیان از اولویت‌های اساسی استان یزد است