Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسام‌الدین آشنا» روز دوشنبه در رشته توییتری خود نوشت: به نظر می‌رسد که روابط میان ایران و آمریکا رو به وخامت پیش می‌رود دولت آمریکا با خطر فزاینده استیضاح در سنا روبه‌رو است.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تاکید کرد: هدف از حملات تجاوزکارانه، منحرف کردن توجهات به مشکلات ناشی از استیضاح و جلب حمایت موقت از طریق ایراد اتهامات واهی به منظور تغییر چرخه اخبار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آشنا تصریح کرد: همین وضعیت در مورد نتانیاهو در اسرائیل نیز صادق است. وی اکنون در پایان خط بوده و با خطر محاکمه بدون مصونیت در پست نخست وزیری روبه رو است. مهمترین هدف نتانیاهو در طول تصدی مقامش، ایجاد جنگ بین ایران و آمریکا بوده است.

وی اظهار کرد: اولویت راهبردی آمریکا حضور در دریای چین جنوبی، به جای درگیر شدن در یک جنگ خاورمیانه‌ای است. اما دولت فعلی توجه چندانی به منافع راهبردی ندارد.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: آمریکا برای جنگ با ایران، از حمایت متحدانش برخوردار نیست. ولی دولت کنونی عجول است و تلاش دارد تا دستور کار اسرائیلی‌ها را اجرا کند.

آشنا تاکید کرد: تمام دغدغه اسرائیل این است که آمریکا را وارد درگیری‌ها و جنگ‌های خاورمیانه کند تا بدین وسیله موقعیت منطقه‌ای خود را تقویت کند. اسرائیل جریان اخبار و روایت‌های سیاسی درون آمریکا را کنترل می‌کند.

وی افزود: اسرائیلی‌ها از آن نفع می‌برند، در حالی که هزینه آن را آمریکا می‌پردازد.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اظهار داشت: در نهایت جنگ‌ها در خاک کشور‌های دیگر به وقوع می‌پیوندند. منطقه غرق در دود و آتش می‌شود، ولی آمریکا سلاح بیشتری به فروش رسانده و به طور بالقوه خود را به عنوان قهرمان در فرآیند بازسازی پس از جنگ مطرح می‌کند.

آشنا خاطر نشان کرد: برای آمریکا احتمال تلفات و خسارات در زدوخورد وجود دارد، ولی با این وجود آمریکا روی این موضوع حساب کرده که با استفاده از قدرت خود، زیرساخت‌های ایران را فلج می‌کند و مردم علیه دولت قرار می‌گیرند و در نهایت آمریکایی‌ها این وضعیت را به عنوان حالتی برد - برد برای خودشان در نظر گرفته اند.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها در صدد این هستند که اگر جنگی کوتاه و موفقت آمیز رخ دهد که طی آن اقتصاد و دولت ایران فروبپاشد، آن‌ها به اهداف اقتصادی و ژئوپلیتیک خود، دست پیدا می‌کنند و اگر جنگ منطقه‌ای طولانی مدت رخ دهد ایران را متهم کرده و جمهوری اسلامی را عامل ایجاد و تداوم منازعه معرفی می‌کنند.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر دولت آمریکا موفق شود وانمود کند که مورد حمله قرار گرفته، آنگاه خواهد توانست تا بحث‌های انتخاباتی را به مجادله بکشد در این حالت، مردم واکنشی احساسی نشان می‌دهند. در چنین وضعیتی، اخبار دروغ به عنوان مبنای احساسات قرار می‌گیرند و نه محاسبات عقل سلیم.

آشنا ادامه داد: در این حالت، صدا‌های پوشالی رسانه‌های جدید و اتاق‌های پژواک بر مبنای باور‌های پیشداورانه فعال می‌شوند. طنز تلخ عصر اطلاعات این است که مردم خیلی کمتر به نتیجه گیری‌های عقلانی مبتنی بر اطلاعات واقعی متکی هستند و در عوض به داشتن واکنش‌های غریزی و پر از تعصب رجعت می‌کنند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: حسام الدین آشنا استیضاح ترامپ دولت آمریکا مناقشه ایران و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۷۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه اصولگرا: تعطیلی شنبه یا پنجشنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبه‌رو کرده

روزنامه خراسان در مطلبی به خبر تعطیلی شنبه یا پنجشنبه واکنش نشان داد.

این روزنامه نوشت: دولت در لایحه خود که بر تعطیلی دو روز در هفته تاکید شده، خواستار این شده است که دستش در انتخاب روز‌های تعطیل باز باشد.

با گذشت ماه‌ها از ارائه لایحه دولت به مجلس برای افزایش تعطیلات و رای موافق مجلس به کلیات این لایحه، طی روز‌های اخیر و پس از مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس برای تعطیلی پنج شنبه و جمعه، بحث‌هایی را در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی ایجاد کرد و دوقطب که یک سر آن معتقد به تعطیلی پنج شنبه و جمعه و قطب دیگر که تعطیلی جمعه و شنبه را توصیه می‌کند، در این باره شکل گرفت.

دولت در لایحه خود که بر تعطیلی دو روز در هفته تاکید شده، خواستار این شده است که دستش در انتخاب روز‌های تعطیل باز باشد.

مروری بر سابقه مباحث مطرح شده در این باره نشان می‌دهد که از سال‌های گذشته در بین فعالان اقتصادی که با خارج از کشور مراودات کاری دارند، ضرورت سامان دهی تعطیلات و انطباق تعطیلات در ایران با سایر کشور‌ها مطرح بوده است. چراکه در بسیاری از کشور‌های جهان تعطیلات هفتگی دو روزه است و شامل روز‌های شنبه و یک شنبه می‌شود.

با توجه به تعطیلی جمعه و شرایط نیمه تعطیل پنج شنبه در صورت تعطیلی این روز در عمل ۴ روز از هفته امکان برخی پیگیری‌های اداری در ارتباط با خارج از کشور میسر نیست. همچنین افزایش بازدهی کاری در روز‌های غیرتعطیل و کمک به گردشگری داخلی و رونق سفر‌های کوتاه از دیگر دلایل مطرح شدن افزایش تعطیلات در کشور است.

در مجموع با توجه به لایحه دولت و موافقت مجلس با کلیات آن و نظر مثبت فعالان اقتصادی، به نظر می‌رسد درباره اصل دو روزه شدن تعطیلات در طول هفته تردیدی نیست، اما بر سر تعطیلی پنج شنبه یا شنبه اختلاف نظر وجود دارد.

موافقان پنج شنبه به شرایط تثبیت شده نیمه تعطیل پنج شنبه اشاره دارند و از این جهت تعطیلی پنج شنبه را شدنی‌تر می‌دانند، اما از طرف دیگر موافقان تعطیلی شنبه معتقدند با تعطیلی شنبه و دایر بودن فعالیت‌ها در روز پنج شنبه، تعطیلات مشترک در ایران و بسیاری از کشور‌ها به ۳ روز کاهش می‌یابد و به روان‌تر شدن ارتباطات کاری، تجاری و بانکی با خارج از کشور کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد راهکار حل مشکل در وهله نخست پرهیز از دوقطبی سازی و مواضع تند سیاسی بر سر موضوعی اجتماعی - اقتصادی مثل تعطیلی است. این مسئله یک منطق اقتصادی دارد که به روان شدن مراودات اقتصادی با کشور‌های خارج برمی گردد.

به ویژه در شرایطی که روز‌های تعطیل در بسیاری از کشورها، حتی برخی کشور‌های اسلامی نیز شبیه کشور‌های غربی است؛ لذا تعطیلی شنبه با توجه به انطباق با تعطیلات سایر کشور‌ها برای فعالان اقتصادی و سایر افرادی که به نحوی با حوزه‌های بین المللی مراودات کاری دارند، مفیدتر است. هرچند در نهایت باید در موضوعاتی که صبغه اجتماعی نیز دارد، برداشت عمومی و همراهی جامعه با آن نیز مدنظر قرار گیرد، لذا بهتر است فعلا بدون جبهه گیری قطعی درباره روز تعطیل اضافه بر جمعه، این موضوع از منظر‌های مختلف بررسی شود.

دیگر خبرها

  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • روزنامه اصولگرا: تعطیلی شنبه یا پنجشنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبه‌رو کرده
  • اعمال محدودیت تردد ناشی از سیل در کاشان
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • با خسته‌ترین انسان کره زمین آشنا شوید (فیلم)
  • رای اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار ارومیه
  • دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان
  • شورای شهر رأی به استیضاح شهردار ارومیه داد
  • جابجایی «حلقه اول» یاران رئیسی از پُستی به پُست دیگر /اصلاح کابینه، شاید وقتی دیگر! +جدول