Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصرایران؛ مجله تصويري سلاح- در سال 2005، زيردريايي يو اس اس سان فرانسيسكو كه عضوي از خانواده زيردريايي هاي تهاجمي هسته اي آمريكا به شمار مي رفت به طرزي عجيب و ناگهاني دچار سانحه شد.

برخي از خدمه هاي اين زيردريايي تا فاصله حدودا 6 متر دورتر از يو اس اس پرتاب و طبق گزارش هاي به دست آمده هر يك از 137 نفر خدمه حاضر در زيردريايي مذكور، حداقل دچار يك جراحت متوسط تا شديد (با احتمال خطر جاني) شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسي هاي بعدي پيرامون علل و چگونگي وقوع اين حادثه نشان دادند كه قوس قدامي زيردريايي شباهت زيادي به يك قوطي نوشابه فشرده شده داشته است. شواهد حاكي از اين موضوع هستند كه يو اس اس سان فرانسيسكو به يك درياكوه (كوه هايي كه از بستر اقيانوس ها بر مي خيزند) برخورد كرده است. 

سرنوشت

در آن روز يعني 8 ام ژانويه سال 2005، زيردريايي يو اس اس سان فرانسيسكو در موقعيت حدودي 579 كيلومتري جنوب شرق گوآم با سرعتي بالغ بر 30 گره دريايي معادل 55.5 كيلومتر بر ساعت در حال حركت بود. سيستم هاي دريانوردي مورد استفاده خدمه زيردريايي موفق نشدند درياكوهي كه از بستر اقيانوس بيرون زده بود را شناسايي كنند و به همين دليل نيز نتوانستند از اصابت دماغه يو اس اس سان فرانسيسكو به آن پيشگيري به عمل آورند.

اما نكته اي جالب در مورد اين حادثه وجود دارد: با وجود اصابت به جسمي ثابت با سرعت بالاتر از 55 كيلومتر بر ساعت در عمق 160 متري، زيردريايي آمريكايي مورد بحث نه غرق نشد و نه نقصي در عملكرد رآكتور به وجود آمد. از همه عجيب تر آن كه يو اس اس سان فرانسيسكو پس از اين اتفاق ناگوار قادر بود تا با استفاده از نيروي محركه خود به بندر جزيره گوآم باز گردد.

متخصصين دليل تمامي اين خوش شانسي ها را اقدامات ايمني نيروي دريايي آمريكا طي چهار دهه گذشته مي دانند.

کمی قبل تر...

زيردريايي هسته اي یو اس‌ اس ترشر در سال 1963 طي يكي از آزمايشات نيروي دريايي در اقیانوس اطلس ناپديد شد.

با وجود آن كه تا مدت زمان زيادي هيچ كس از علت اصلي بحران اوليه ترشر اطلاعي نداشت اما چندي بعد مشخص شد كه محفظه بالاست (بخشي از يك قايق، كشتي، زيردريايي و يا هر ساختار شناور ديگري است كه آب را داخل يك محفظه نگاه مي دارد و از آن به منظور حفظ تعادل استفاده مي كند. در روندي كه به دميدن محفظه بالاست معروف است، هوا با فشار بالا، آب بالاست را وادار به حركت مي كند و باعث مي شود كه به تدريج از وزن زيردريايي كاسته شده و به سطح دريا نزديك شود) دچار مشكل شده بود و بدين ترتيب زيردريايي مذكور نتوانست خود را به سطح آب برساند. اين اختلال در نهايت باعث شد كه زيردريايي نام برده از دست برود.

 زيردريايي يو اس اس ترشر

در ادامه با توجه به حادثه رخ داده، ظرف مدت زمان 2 ماه نيروي دريايي اقدام به راه اندازي برنامه ايمني زيردريايي يا به اختصار SUBSAFE كرد. هدف برنامه تضمين اين موضوع بود كه فارغ از نوع وضعيت ايجاد كننده بحران، بدنه زيردريايي هاي نيروي دريايي آمريكا قادر به حفظ يكپارچگي ساختاري خود تحت فشار باشد و بتواند حداقل به سمت سطح دريا بالا بيايد.

علاوه بر اين طبق برنامه نيروي محركه هسته اي دريايي نيز قرار شد تا از رآكتورهاي اتمي ايمن تري استفاده شود. در واقع اگر رآكتور، سيستم هاي بالاست و بدنه به درستي عمل كنند، خدمه اين فرصت را خواهند داشت تا حداقل براي نجات جان خود تلاشي كرده باشند!

در مورد يو اس اس سان فرانسيسكو با وجود رخداد سانحه در اعماق آب، مابقي اجزاي بدنه فشار را به خوبي توزيع كرده و از غرق شدن زيردريايي جلوگيري به عمل آوردند. علاوه بر اين سيستم هاي بالاست هم عملكرد صحيح خود را حفظ كردند و موفق شدند زيردريايي را به سطح آب برسانند. به گفته فرماندهي نيروي دريايي آمريكا اگر توسعه برنامه SUBSAFE نبود، يو اس اس سان فرانسيسكو قطعا از ميان رفته بود.

سه سال پس از وقوع حادثه براي يو اس اس سان فرانسيسكو اين زيردريايي با تجهيز به كمان قدامي یو اس ‌اس هونولولو كه قرار بود از خدمت عملياتي كنار گذاشته شود، به دريا بازگشت. به دنبال اين عمليات بازسازي، يو اس اس سان فرانسيسكو براي 8 سال ديگر نيز به عنوان زيردريايي رسمي نيروي دريايي آمريكا خدمت كرد.

 زيردريايي يو اس اس هونولولو

 

بیشتر بخوانید: تشعشع مواد رادیو اکتیو از زیردریایی شوروی سابق پس از 30 سال! (+تصاویر و فیلم) USS پنسیلوانیا؛ غول بزرگ کلاس اوهایو(+تصاویر) زیردریایی هسته ای جدید فرانسه(+تصاویر) 10 زیردریایی تهاجمی برتر دنیا (+تصاویر)  

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

 

لینک کوتاه: asriran.com/002yfI

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: زیردریایی یو اس اس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۹۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد ۲ بالگرد نظامی در مالزی با ۱۰ کشته

طبق گفته نیروی دریایی مالزی بر اثر برخورد ۲ بالگرد نظامی در این کشور ۱۰ نفر از سرنشینان این بالگرد‌ها کشته شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در پی برخورد 2 بالگرد نظامی نیروی دریایی مالزی هنگام تمرین نظامی در روز «نیروی دریای مالزی» همه 10 سرنشین این بالگردها کشته شدند.

 

.

 

نیروی دریایی مالزی در بیانیه‌ای گفت: هلیکوپترها در یک پایگاه دریایی در شمال ایالت "پراک" برای جشن نودمین سالگرد نیروی دریایی ماه آینده تمرین می‌کردند که این حادثه رخ داده است.

نیروی دریایی این کشور همچنین گفت: مرگ همه قربانیان در محل تایید شد و بقایای این افراد برای شناسایی به بیمارستان فرستاده شده است.

سقوط 2 فروند بالگرد نیروی دریایی ژاپن3 کشته بر اثر انفجار در شمال ایتالیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدیو) فوجیان؛ بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کشتی جنگی چین
  • برخورد ۲ بالگرد نظامی در مالزی با ۱۰ کشته
  • کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد
  • زمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای در کره شمالی
  • فابیو کاناوارو سرمربی اودینزه شد؛ رودرو شدن با سردار در اولین تجربه مربی‌گری
  • بیماری ترانه علیدوستی مشخص شد | سندرم DRESS چیست و ترانه چه شرایطی را تجربه کرده است؟
  • آغاز رزمایش دریایی آمریکا-فیلیپین با حضور ۱۷ هزار نیروی نظامی
  • بزرگترین رزمایش نظامی آمریکا و فیلیپین آغاز شد
  • آمریکا سکوهای نفتی را به پایگاه‌‌های موشکی تبدیل می کند
  • نجات یک قطعه لاک پشت سبز در میناب