Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-19@16:56:59 GMT

صنعت مرغداری؛ زیر تیغ مشکلات

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۹۹۹۱۶

صنعت مرغداری؛ زیر تیغ مشکلات

صنعت مرغداری این روزها در فضایی آلوده به ویروس عدم حمایت از تولید روزگار سپری می‌کند و زیر تیغ انواع مشکلات حال خوشی ندارد.

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اقتصادی: صنعت مرغداری در کشورمان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ بخش عمده‌ای از مردم ایران، مرغ را در سبد غذایی هفتگی‌شان می‌گنجانند و این امر نشان می‌دهد توجه به تولید در این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایط کنونی، مرغداران از هزینه‌های بالای تولید و نبود حمایت‌های دولتی نالان هستند و مردم هم از قیمت بالای مرغ گلایه دارند و هنوز تعادلی در هیچ کدام از این بخش‌ها ایجاد نشده است.

صنعت مرغداری امروز همانند ابعاد مختلف تولید کشور دچار بیماری ویروسی عدم حمایت از تولید ملی بوده که خیلی از مراکز صنعتی کشور دچار آن شده‌اند و باید برای آن فکری شود.

مرغدار ضرر می‌کند

حسین پیوندی، رئیس اتحادیه مرغداران استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان در تشریح وضع بازار مرغ اظهار کرد: قیمت تمام‌شده مرغ زنده برای مرغدار با قیمت فروش تفاوت دارد و این شرایط قیمتی اصلاً مناسب نیست.

وی با تأکید بر اینکه مرغدار در این اوضاع ضرر می‌کند، تصریح کرد: این قیمت موردانتقاد مرغداران است و رضایتی از آن ندارند.
رئیس اتحادیه مرغداران استان سمنان با اشاره به اینکه جوجه‌ریزی مثل سابق انجام می‌شود، اضافه کرد: قیمت جوجه تا حدودی بالاست.

پیوندی با بیان اینکه بالا بودن قیمت خوراک دام نیز مرغداران را با مشکل مواجه کرده است، اظهار کرد: از این جهت با مشکلات زیادی مواجه هستیم که باید برای آن فکری شود.

قیمت وحشتناک نهاده‌های دامی

پرویز نبویان، مرغدار سمنانی نیز در واکنش به وضع بازار مرغ زنده و مشکلات پیرامون آن به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: از اول تا آخر صنعت مرغداری مشکل است و درمجموع تولید در کشور ما به خاطر عدم وجود برنامه درست و منسجم و حمایت از تولیدکننده مشکلات فراوانی دارد.

وی ادامه داد: مالیات، بیمه و درآمد ناکافی زنجیره مشکلات در بدنه تولید است و مرغداران ما هم از این چرخه خارج نیستند.

نبویان با تأکید بر اینکه اکثر مرغداران ورشکسته شده‌اند یا در آستانه تعطیلی واحد تولیدی خود قرار دارند، تصریح کرد: صنعت مرغداری یکی از شاخه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و بعد از نفت، بزرگ‌ترین صنعت در کشور است؛ اما به خاطر شرایط نامساعد، درهای مرغداری‌های ما در حال بسته شدن است.

این مرغدار سمنانی با اشاره به اینکه قیمت مرغ زنده در مرغداری اصلاً رضایت‌بخش نیست، اضافه کرد: این قیمت با هزینه تمام‌شده تولید فاصله زیادی دارد؛ مرغدار تمام سرمایه‌اش را برای تولید این مملکت گذاشته تا یکسری بیکار سر کار بروند؛ ولی در این شرایط عملاً درهای این کارخانه‌ها هم در حال بسته شدن است.

قیمت‌ها بالاست و اکثر مرغداران در حال ورشکستگی هستند

نبویان با بیان اینکه خیلی از افراد به خاطر تعدیل نیرو به صف بیکاران در کشور پیوسته‌اند، تصریح کرد: از طرفی، سرمایه‌های مملکت در حال از بین رفتن است.

وی با تأکید بر اینکه برخی کارخانجات ما حراج گذاشته شده‌اند، اضافه کرد: دولت و وزارتخانه‌های ذی‌ربط باید فکری به حال این موضوع کنند تا تولید رونق بگیرد و اشتغال‌زایی و جلوی ریزش مرغداری‌ها گرفته شود.

این مرغدار سمنانی با اشاره به اینکه دنیایی مشکل و معضل مقابل تمدید پروانه داریم، تصریح کرد: مرغداران دچار سردرگمی شده‌اند و مشکلات آنها در مسیر تولید بسیار زیاد است.

نبویان بیان کرد: هر کسی در این شرایط مرغ تولید می‌کند و در صنف مرغداری فعال مانده؛ پوستش خیلی کلفت است یا پشتوانه قوی مالی دارد.

وی قیمت نهادهای دامی را وحشتناک توصیف کرد و افزود: قیمت نهاده‌های دامی بسیار بالاست و قیمت دولتی نهاده‌های دامی با قیمتی که به دست مرغدار می‌رسد، زمین تا آسمان فرق دارد.

این مرغدار سمنانی ادامه داد: در بحث سویا می‌گویند قرارداد ببندید تا بار را به شما تحویل دهیم؛ اما مرغداری که قرارداد می‌بندد، با این افزایش قیمت‌ها، امیدی به دریافت بار ندارد و در بازار آزاد با قیمت بالا خرید می‌کند.

اگر نهاده‌های دامی و هزینه حمل بار مرغدار تأمین شود، قیمت‌ها مناسب می‌شود

نبویان با تأکید بر اینکه نهاده‌های دامی در بازار با دو نرخ به دست مرغدار می‌رسد، اضافه کرد: این امر مشکلات زیادی برای مرغداران ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه جوجه‌ریزی هم بخش دیگری از مشکلات مرغداران است، تصریح کرد: قیمت‌ها بالاست و اکثر مرغداران در حال ورشکستگی هستند؛ جوجه‌ریزی خیلی کم شده و برخی از گردونه خارج می‌شوند و برخی مرغداری‌های ما در سال یک مرحله جوجه‌ریزی دارند.

این مرغدار سمنانی با بیان اینکه دولت باید فکری به حال تولید به‌ویژه مرغداران کند، اظهار کرد: دولت نباید این وضع را رها کند.

مرغ‌های تخم‌گذار در مسیر کشتارگاه

حسین طنانی، دیگر مرغدار سمنانی نیز در رابطه با مشکلات مرغداران به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: هزینه‌های حمل‌ونقل از سال گذشته تا امسال بسیار افزایش یافته و برای مرغدار این هزینه‌ها زیاد است.

وی با تأکید بر اینکه مرغداران به خاطر این هزینه‌ها به سمت خریداری دان و بار به شکل آزاد می‌روند، تصریح کرد: این موضوع برای مرغداران مشکلات زیادی را به همراه دارد.

چند ماه قبل همه مرغ‌های تخم‌گذار را به کشتارگاه انتقال دادیم؛ چون روزانه باید ضرر می‌دادیم

طنانی با اشاره به اینکه اگر نهاده‌های دامی و هزینه حمل بار مرغدار تأمین شود، قیمت‌ها مناسب می‌شود، اضافه کرد: در غیر این صورت و با گرایش به خرید آزاد طبیعتاً مشکلات بیشتر می‌شود و در بحث برخی اقلام مثل داروها هم با افزایش قیمت بسیاری مواجهیم.

این مرغدار سمنانی با بیان اینکه قیمت تخم مرغ هم پایین است، تصریح کرد: مرغداران با ضرر مواجه شده‌اند.

طنانی با تأکید بر اینکه تعداد زیادی از مرغداران در کشور مرغ‌های تخم‌گذار را حذف کردند، اظهار کرد: ما هم چند ماه قبل همه مرغ‌های تخم‌گذار را به کشتارگاه انتقال دادیم؛ چون روزانه باید ضرر می‌دادیم.

دولت به کمک بیاید

رونق تولید از خواسته‌های مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی است و دولت متعهد شده است با تشکیل ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی در این مسیر گام بردارد؛ اما هنوز مشکلات بسیاری بر جای مانده است.

همه باید کمک کنند تا ضمن رونق تولید و کاهش هزینه‌های تمام‌شده تولید کالا، مردم نیز از کیفیت و قیمت‌ها رضایت نسبی داشته باشد و البته دولت هم به کمک بیاید.

انتهای پیام/۷۵۰۳۵/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: مرغداران صنعت مرغداری مرغ تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۹۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۸ واحد جدید مرغداری در شهرستان فنوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان،محمدنبی یزدانی گفت: این هشت واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی جدید با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی  با ظرفیت ۱۶۰ هزار قطعه در دوره و تولید سالیانه هزار و ۴۰۰ تن گوشت مرغ در سطح شهرستان فنوج در حال احداث است.

وی پیشرفت فیزیکی واحد‌های در دست اجرا را ۵۰ تا ۹۵درصد اعلام کرد و افزود:با احداث و بهره برداری این هشت واحد مرغداری، شهرستان فنوج به خودکفایی در تولید گوشت مرغ می‌رسد.
یزدانی تصریح کرد: ۲۶ مورد مجوز احداث مرغداری جدید صادر شده و منتظر تحویل زمین است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فنوج افزود: سال قبل، درسه واحدصنعتی پرورش مرغ گوشتی بیش از ۴۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی شده و با این میزان جوجه ریزی، حدود ۷۰۰ تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار مصرف شد.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی، در مرغداری‌های شهرستان فنوج قابلیت پنج دوره جوجه ریزی وجود دارد.

دیگر خبرها

  • قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۶۵ هزار تومان رسید
  • قول وزیر صنعت برای کمک به صنعتگران
  • فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید
  • عرضه جوجه یکروزه بالاتر از ۳۰ هزار تومان گرانفروشی است
  • تأکید وزیر صمت بر حمایت از صادرکنندگان
  • قیمت جدید مرغ اعلام شد/ ابراهیمی: مرغداران با ضرر می‌فروشند
  • عرضه تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار/ ضرورت حمایت از مرغداران برای مدیریت تقاضا
  • کاهش قیمت ها در بازار مرغ | مرغداران با ضرر می‌ فروشند
  • رشد تهیه دارو از گیاهان دارویی در کشور
  • احداث ۸ واحد جدید مرغداری در شهرستان فنوج