Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@08:54:37 GMT

راهکارهایی برای داشتن خواب راحت شبانه

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۰۰۷۴

راهکارهایی برای داشتن خواب راحت شبانه

خبرگزاری آریا - با استفاده از چند راهکار ساده و کاربردی می‌توان خواب راحت شبانه را تجربه کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا از باشگاه خبرنگاران جوان، خواب بد می‌تواند روی تمام روز تاثیر منفی بگذارد و در بلند مدت باعث بروز برخی بیماری‌ها شود. شما می‌توانید با استفاده از چند ترفند ساده و کاربردی خوابه شبانه راحت را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تعیین ساعت خواب
افراد باید زمان مشخصی را برای خواب خود تعیین کنند تا بتوانند بدن خود را آماده کرده و به راحتی بخوابند.
داشتن خواب راحت شبانه موجب می‌شود آرامش خاصی در طول روز داشته باشند. به همین دلیل هر شب در ساعت مقرری به رختخواب بروید و هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. با این عادت منظم می‌توانید چرخه شبانه‌روزی خود را تنظیم کنید. در این صورت عملکرد داخلی بدن تنظیم می‌شود.
برخی از دارو‌ها مثل استفاده از اسپری‌های مربوط به آسم می‌توانند باعث بی‌خوابی افراد شوند. اگرنسبت به تداخل اثرات دارو با خواب شک دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.
تمام افراد باید پیش از خواب شبانه خود به مدت 10 دقیقه تمام کارهای که در طول روز انجام داده اند را بررسی کنند.
استرس‌، فشار و مشکلات خود را بررسی کرده و به راه حل‌ آن ها فکر کنند. با انجام این کار می‌توانید با ذهنی آماده تصورات و افکار خود را طرح ریزی کنید و در همین حال بخوابید.
حداقل 30 دقیقه پیش از خواب، لپ‌تاپ و گوشی را کنار بگذارید
اغلب افراد به تکنولوژی اعتیاد دارند، اما نباید فراموش کرد که دوری از برخی تکنولوژی ها تاثیر فوق العاده‌ای بر کیفیت خواب خواهد داشت.
نور آبی ساطع شده از صفحه‌نمایش ابزار‌های هوشمند، برای مغز تداعی‌کننده‌ی نور خورشید است و موجب می‌شود مغز، ترشح هورمون ملاتونین را متوقف کند.
ملاتونین هورمون بسیار مهمی است که ریتم خواب شبانه‌روزی شما را تنظیم کرده و مغز با ترشح آن، به بدن پیام آماده باش برای خواب را می‌دهد.
ایجاد اختلال در چرخه‌ طبیعی شبانه روزی بدن، نه تنها می‌تواند موجب کاهش کیفیت خواب شود، بلکه می‌تواند در دراز مدت آثار سویی همچون مشکلات بینایی، افسردگی و حتی سرطان را در پی داشته باشد.
ورزش کردن
ورزش صبح‌گاهی موجب بیدار شدن کامل بدن از خواب شده و تابش نور خورشید بر صورت نیز موجب توقف ترشح ملاتونین و رهایی از خواب‌آلودگی شده و به بدن کمک می‌کند که روند تولید ملاتونین را بهبود بخشیده و این هورمون را برای شب بعد، هنگامی که به رختخواب وارد می‌شوید ذخیره کند. یک چرت عصرگاهی هم می‌تواند برای سرحال شدنتان مفید باشد، اما نباید آن را خیلی طولانی کنید.
تمرین تنفس عمیق داشته باشید
تنفس عمیق این پیام را به بدن می‌دهد که وقت استراحت است. در «دم»، هوای تازه‌ای که به ریه‌ها وارد می‌شود، به سراسر بدن شما سفر کرده و تمام سلول‌ها را پاکسازی می‌کند؛ و در «بازدم»، تمام سموم خارج می‌شوند.
تمرکز بر دم و بازدم ثابت و آرام، احساس راحتی و آرامش را تضمین می‌کند. اما این آرامش با اولین باری که آن را امتحان کنید اتفاق نخواهد افتاد. این یک تمرین مداوم است، بنابراین شما نیاز به تمرین آن برای داشتن بهترین اثر دارید. تا وقتی که احساس کنید که بدن شما بهتر شده است آن را ادامه دهید.
بالش بهتری انتخاب کنید
پژوهش‌ها نشان داده است که یک بالش متوسط ​​بهترین تاثیر را در تجربه خواب خوب ایفا می‌کند. زیرا بالش‌ها باید سر و گردن شما را پوشش دهند. همچنین، اگر نگران حساسیت هستید، یک بالش غیر آلرژی زا را انتخاب کنید.
اگر خوابتان نبرد از رختخواب جدا شوید
این راهکار بسیار ساده است. اگر نمی‌توانید بخوابید، سعی نکنید که در رختخواب مانده و برای خوابیدن بیهوده تلاش کنید.
بهتر است در این گونه مواقع از رختخواب خارج شوید. اگر بیش از 20 دقیقه است که در رختخواب دراز کشیده‌اید و هنوز خوابتان نبرده است، بلند شوید و به دنبال انجام کاری دیگر بروید.
از لپ‌تاپ و گوشی خود استفاده نکنید و به تماشای تلویزیون ننشینید، چرا که همه‌ این دستگاه‌ها می‌توانند مشکلات خواب شما را تشدید کنند.
کارشناسان معتقدند که بیرون ماندن از رختخواب در شرایطی که خوابتان نمی‌برد، چرخه‌ی اتصال رختخوابتان با افکار منفی را در ذهنتان متوقف می‌کند و موجب می‌شود شب‌های دیگر، حس بدی نسبت به خوابیدن نداشته باشید.
محرومیت شما از خواب به دلیل بیرون ماندن از رختخواب، موجب تجربه‌ی خوابی راحت‌تر در شب‌های بعد خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۰۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز با سعدی: وقت آن است که مردم ره صحرا گیرند

گر کسی سرو شنیده‌ست که رفته‌ست این است

یا صنوبر که بناگوش و برش سیمین است

نه بلندیست به صورت که تو معلوم کنی

که بلند از نظر مردم کوته‌بین است

خواب در عهد تو در چشم من آید هیهات

عاشقی کار سری نیست که بر بالین است

همه آرام گرفتند و شب از نیمه گذشت

وآنچه در خواب نشد چشم من و پروین است

خود گرفتم که نظر بر رخ خوبان کفر است

من از این بازنگردم که مرا این دین است

وقت آن است که مردم ره صحرا گیرند

خاصه اکنون که بهار آمد و فروردین است

چمن امروز بهشت است و تو در می‌بایی

تا خلایق همه گویند که حورالعین است

هر چه گفتیم در اوصاف کمالیت او

همچنان هیچ نگفتیم که صد چندین است

آنچه سرپنجهٔ سیمین تو با سعدی کرد

با کبوتر نکند پنجه که با شاهین است

من دگر شعر نخواهم که نویسم که مگس

زحمتم می‌دهد از بس که سخن شیرین است

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟
  • تحقق شعار سال نیازمند ارائه راهکارهایی برای مردمی‌سازی تولید
  • نفس راحت بارسا: زخمی برگشتند، مصدوم نه!‏
  • خیال آنچلوتی راحت شد: قرارداد ستاره رئال تمدید می‌شود
  • خیال رئالی‌ها راحت: مصدومیت ستاره تیم جدی نیست
  • روش خلاقانه لوله کش آمریکایی برای تعمیر راحت دوش شکسته حمام (فیلم)
  • دهکده المپیک پاریس میزبان مهدکودک برای فرزندان ورزشکاران
  • امروز با سعدی: وقت آن است که مردم ره صحرا گیرند
  • خیال اوسمار با استوری ستاره پرسپولیس راحت شد + عکس
  • چرا با سپیدار خیالتان از حسابهایتان راحت است؟