Web Analytics Made Easy - Statcounter

آتش‌سوزی و ریزش ساختمان ۱۷ طبقه پلاسکو حادثه‌ای بود که صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ در چهارراه استانبول واقع در مرکز تهران رخ داد. در پی وقوع این آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو به‌طور کامل فرو ریخت. ساختمان پلاسکو در حالی پس از ۳ساعت و نیم سوختن، فروریخت که تعداد زیادی مأمور آتش‌نشانی در حال مهار آتش‌سوزی، در بیرون و داخل ساختمان بودند و عده‌ای از آنها زیر آوارِ ناشی از فروریختن ساختمان ماندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به فاصله چند ماه از وقوع این حادثه دلخراش، مسئولان به مالکان واحدهای تجاری این ساختمان وعده ساخت «پلاسکو۲» در کوتاه‌ترین زمان ممکن را دادند. طبق وعده متولیان اداره شهر و مالک قرار شد در این زمین ساختمان جدیدی با همان کاربری قدیمی ساخته شود، اما با گذشت سه سال از وقوع این حادثه هنوز پروانه ساختمانی پروژه مذکور صادر نشده است.

هر چند وضعیت کنونی این پروژه نشان از آغاز عملیات ساخت وساز دارد.  دو ماه پیش به کسبه پلاسکو اعلام شد تا پایان بهمن اسکلت ساختمان، تا پایان اسفند سقف ساختمان و تا پایان فروردین ۹۹ دیوارچینی انجام می‌شود و نهایتا تا بهمن ماه سال آینده «پلاسکو۲» به بهره‌برداری خواهد رسید.

در این میان اما آنچه در جریان ساخت شاخص‌ترین پروژه  ساختمانی شهر تهران اهمیت دارد، عدم صدور پروانه ساختمانی از سوی مدیریت شهری برای آن است. با وجودآنکه برخی از مدیران شهری عنوان کرده‌اند عملیات ساختمانی این پروژه به دلیل عدم گذراندن مراحل صدور پروانه از سوی مالک، در مراحل اولیه متوقف شده است اما بررسی‌های میدانی از وضعیت حال حاضر این پروژه نشان می‌دهد: عملیات متوقف نشده است و این پروژه در حال پیشرفت از تراز صفر-صفر است.  جالب آنکه طبق اعلام مالک قرار شده مدیران شهری مانعی بر سر راه ساخت جایگزین پلاسکو ایجاد نکنند. 

به نظر می‌رسد عاملی که بیش از هر چیزی روند ساخت «پلاسکو۲» را مشمول مرور زمان کرده است، بوروکراسی و مسیر فرسایشی اخذ جواز ساختمانی است به طوری که ساختمان جایگزین پلاسکو را به نماد مجوزهای فرسایشی برای ساخت وساز تبدیل کرده است.

در حال حاضر یکی از مهم ترین معضلات حوزه شهرسازی، مسیر پیچیده، طولانی و همراه با بوروکراسی برای صدور جواز ساخت وساز در شهر تهران است. مسیری که شهردار تهران در ابتدای آغاز به کار از آن به‌عنوان «مار و پله جواز ساختمانی» تعبیر کرد. از دیدگاه کارشناسان شهری، نبود شفافیت و مشخص نبودن ضوابط صدور جواز ساختمانی سبب شده تا ماراتن ساخت چنین سازه‌هایی نه تنها از مسیر اصلی پیش نرود، بلکه به دلیل نبود نظارت‌ها در هنگام ساخت، مجددا ساختمان‌هایی از جنس پلاسکو به جهت عدم رعایت ضوابط ایمنی در شهر ساخته شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ساخت پلاسکو پلاسکو 2 شهرداری تهران آتش سوزی در پلاسکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۰۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی در سال گذشته

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است که به نسبت سال قبل بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

دکتر جواد شمسایی در گفتگو ایفدانا، با اشاره به آمار بررسی پرونده جامع محصولات CTD تصریح کرد: ضمن اینکه میزان بررسی پرونده‌ها از ۹۳ مورد در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۸ مورد در سال ۱۴۰۲ رسیده و بیش از ۳۷ درصد رشد داشته، مدت زمان بررسی پرونده‌های حوزه نیز از ۴ ماه به زیر یک ماه کاهش یافته است.

رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: میزان مصاحبه و ارزیابی صلاحیت مسئول فنی نیز ۳۴ درصد، رسیدگی و پاسخگویی به امور ترخیص بیش از ۱۴۰۰ درصد، صدور مجوز ترخیص با حداقل اسناد بیش از ۳۳۰ درصد در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۱ رشد داشته است.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری کلاس‌های آموزشی مخصوص مسئولان فنی شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده ملزومات دارویی، گفت: در سال گذشته ۷ دوره آموزشی شامل ۴ جلسه۲ GMP، جلسه CTD و یک دوره آموزش رگولاتوری برگزار شد و در سال جاری نیز نسبت به این موضوع اهتمام ویژه خواهیم داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • صدور اخطار برای املاکی های بدون پروانه
  • صدور پروانه کسب برای بازنشستگان
  • سایبان خودرو بدون پایه
  • ساختمانی که زیر یک تپه مصنوعی ساخته شد + فیلم
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی ابلاغ شد
  • معافیت بیمه‌ای برخی کارگران ساختمانی
  • صدور مجوز الکترونیک کسب و کار
  • برنامه آمریکا برای ساخت بلندترین آسمان‌خراش/ عکس
  • رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی در سال گذشته
  • صدور مجوزهای کاغذی ممنوع شد