Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@15:31:57 GMT

پیاده‌راه اختصاصی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۰۲۶۹

پیاده‌راه اختصاصی

زندگی مسالمت‌آمیز در شهر مستلزم رعایت حقوق دیگران و پرهیز از انجام اقداماتی است که عرصه کار و زندگی را بر دیگران تنگ کند، اما برخی شهروندان دانسته یا نادانسته کارهایی می‌کنند که آزار و ناراحتی دیگران را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری مرجع رتق و فتق امور شهری است. "قانون شهرداری‌ها" قریب ۱۳۰ وظیفه را برای این دستگاه تعیین کرده که همه آن‌ها به طور مستقیم با شئون مختلف زندگی شهروندان در ارتباط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین وظایف شهرداری‌ها در ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها آمده که بر اساس تبصره ۱ بند ۲ این ماده، مقابله با سد معبر، یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

سد معبر عنوانی عام در میان جرایم شهری است که مصدایق مختلفی مانند دست‌فروشی، تخله نخاله‌های ساختمانی در پیاده‌رو، احداث محل‌های موقت کسب و عرضه اجناس در محل‌های ممنوع و حاشیه‌راه‌ها و قرار دادن اجناس مغازه‌ها در خارج از محل کسب دارد. اغلب شهرها و شهروندان آن‌ها به انحاء مختلف با این معضل دست به گریبان هستند. در شهرضا نیز این پدیده اجتماعی وجود دارد و سبب گلایه و انتقاد شهروندان شده است. مسئولان شهرداری این شهر می‌کوشند به هر طریق ممکن با این مسئله برخورد و از تبعات سوء آن بکاهند.

همه راه‌ها به شهرداری ختم می‌شود

کاظم سامع از دست فروشان شهرضا، می‌گوید: با مدرک کارشناسی ارشد کاری برای من پیدا نشد و حالا در سن ۳۳ سالگی مجبورم برای امرار معاش شغلی پیدا کنم و جز دستفروشی کاری نمی‌توانم انجام دهم.

وی ادامه می دهد: بیکاری بدترین آسیب اجتماعی است که فرد و جامعه را آزار می‌دهد.

نرگس ضیایی، شهروند دیگری است که در بافت فرسوده شهرضا سکونت دارد، می‌گوید: همسرم با وانت میوه‌فروشی می‌کند، اما هر روز باید بخش زیادی از درآمدش را به عنوان جریمه به مسئولان شهرداری بدهد.

وی ادامه می‌دهد: شهرداری برای جمع‌آوری دست‌فروشان اصرار می‌کند، اما با وجود آنکه بارها برای جمع‌آوری و انتقال نخاله و پسماند به مسئولان شهری اطلاع داده‌ایم، اقدامی انجام نشده است.

یحیی رضایی از کسبه بازار شهرضا می‌گوید: مساحت مغازه من کم است و جای کافی برای قرار دادن اجناس وجود ندارد؛ از سوی دیگر تنها من نیستم که اجناسم را خارج از مغازه قرار می‌دهم؛ شهرداری باید فکری برای این وضع بکند که هم شهروندان به سادگی عبور کنند و هم کسبه ضرر نکنند.

در حالی که دستفروشان و کسبه با توجیهات و دلایل مختلف اقدام به سد معبر و ایجاد مزاحمت برای تردد شهروندان می‌کنند، شهروندان آزرده از این وضع، شهرداری را مسئول اصلی رسیدگی به این وضع و سر و سامان دادن به آن می‌دانند.

رسول رحمتی از شهروندان شهرضایی است که از فعالیت دستفروشان و سد معبر مغازه‌داران حدفاصل خیابان صاحب الزمان(عج) تا میدان تاسوعا گلایه دارد: پیاده‌روها جایی برای رفت و آمد ندارد؛ میوه‌فروشان اجناس خود را میانه پیاده‌رو قرار می‌دهند، اطراف محل کسب سایر کسبه هم وضع بهتری ندارد.

رضا باقری شهروند دیگری است که انتقاد خود را اینگونه مطرح می‌کند: دوچرخه‌سواران و موتورسواران در پیاده‌رو حرکت و اقدام به پارک وسیله نقلیه خود در این محل‌ها می‌کنند. چاله‌ها و خرابی ناشی از اجرای طرح‌های شهرداری، اداره برق یا سایر ادارات تا مدت‌ها باقی است و مانع رفت و آمد می‌شود.

سد معبر زیر ذره‌بین مأموران شهرداری

این سخنان در حالی مطرح می شود که محمد حسین کوهی‌زاده، معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شهرضا از صدور ۶۵۰ فقره اخطاریه رفع سد معبر در هشت ماه گذشته در این شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: کسبه و اصناف با رعایت حقوق شهروندی و پرهیز از انجام هر اقدامی که مخالف قانون و با حقوق دیگران در تعارض است، می‌توانند زمینه ارتقاء کیفیت و شرایط زندگی شهری را فراهم کنند. 

وی با بیان اینکه ماموران شهرداری در حیطه وظایف قانونی از تضییع حقوق شهروندان و بی‌توجهی به قانون جلوگیری می‌کنند،  می‌افزاید: در هشت ماه گذشته بیش از ۱۵۵ فقره اخطاریه ماده ۱۶ در خصوص تخلیه پسماندهای ساختمانی در نقاط مختلف شهری و ۳۲ فقره اخطاریه ماده ۱۰۰ صادر شده است.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شهرضا با اشاره به پاکسازی پنج مورد دیوارنویسی فاقد مجوز در این شهر، ادامه می‌دهد: براساس ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها، نوشتن هر نوع مطلبی یا الصاق هر نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات انجمن شهر باشد ممنوع است، مگر در محل‌هایی که‌شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می‌کند، در این محل‌ها نیز فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا شود و نوشتن روی آن نیز ممنوع است‌؛ متخلف از این تکالیف قانونی به تادیه خسارت مالک و پرداخت جریمه محکوم خواهد شد.

کوهی‌زاده اظهار می‌کند: از ابتدای امسال ۹۹ فقره اخطاریه در خصوص تدابیر رفع خطرات سیل و حریق و ۹۷ فقره اخطاریه مشاغل مزاحم و غیربهداشتی صادر شده است.

وی با بیان اینکه نصب بنر چهت دیوارکشی طبق ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها در حال پیگیری است، می‌گوید: به محض اعلام نتیجه این کار به واحد امانی واگذار می‌شود.

معاون اجرایی و خدمات شهری شهردار شهرضا از طرح ساماندهی انار فروشان بازار محلی و حاشیه خیابان‌ها، خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: ماموران شهرداری طرح‌های رفع سد معبر و جمع‌آوری تابلوهای تبلیغاتی را اجرا وبا هر اقدامی که به نادیده گرفتن قوانین و حقوق شهروندان منجر شود مقابله می‌کنند.

کد خبر 405628

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حقوق شهروندی سدمعبر شهرضا مزاحمت دستفروشی شهردار شهرضا بیکاری تحصیلکردگان خدمات شهری پسماند شهري انار شهرهاي ايران مدیریت شهری شهروند مشارکت شهروندان فرهنگ شهروندی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۰۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش»

ایسنا/خراسان شمالی مدیرعامل سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری بجنورد از برگزاری پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد بش قارداش خبر داد.

محمدرضا موفق در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: قرار است به مناسبت فرا رسیدن هفته شوراها، روز کارگر، معلم و هفته سلامت، جمعه هفته جاری پیاده روی همگانی به مقصد بش قارداش برگزار شود.

وی افزود: این پیاده‌روی از ساعت ۵:۳۰ صبح جمعه هفتم اردیبهشت ماه از محل ایستگاه شماره ۴ آتش نشانی شهرداری در بلوار دانشگاه آزاد آغاز می شود و از مسیر جاده سلامت به سمت بش قارداش ادامه می یابد.

وی ادامه داد: قرار است مراسمی در بش قارداش برگزار شود که طی آن به مناسبت روزهای اعلام شده، یک نفر به نمایندگی از فعالان آن عرصه تقدیر می‌شود.

موفق تاکید کرد: برگزاری همایش‌هایی از این نوع موجب ایجاد تحرک و شادابی در جامعه می‌شود و شور و نشاط اجتماعی را به دنبال دارد. به همین دلیل، خود را موظف به اجرای برنامه‌هایی از این قبیل می‌دانیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه علاقه‌مندان به حضور در این پیاده روی خانوادگی حتما کفش ورزشی به پا داشته باشند، اظهار کرد: طی مسیر با چای و خرما از شرکت کنندگان پذیرایی می شود. غرفه های فروش غذاهای خانگی در بش قارداش مستقر خواهد بود.

به گفته مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری بجنورد، این مراسم پیاده روی با قرعه کشی و اهدای جایزه همراه خواهد بود و اتوبوس رایگان نیز برای برگشت از بش قارداش به سمت چهارراه ۱۷ شهریور و میدان شهید هماهنگ شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیگیری ویژه جهت تصویب نخستین طرح هادی شهری پیربازار
  • پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش»
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران
  • بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم
  • حقوق شهروندان برای کسب درآمد شهرداری پایمال نشود
  • درخواست شهروندان اهوازی از شهردار
  • برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی با مشارکت بیش از ۶۰۰ شهروند در بوستان آزادگان
  • ضرب‌وشتم دستفروشان‌گرگانی ادامه دارد/ ماموران سدمعبر نیازمند دوره‌های کنترل خشم
  • پیشرفت ۸۰ درصدی پیاده‌روسازی خیابان آیت‌الله اشرفی اصفهانی
  • مهلت یک هفته‌ای فرماندار میاندوآب برای جمع‌آوری سدمعبر