Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@23:31:59 GMT

نوشیدن آب گازدار، خوب است یا بد؟

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۰۰۲۹۱

آب گازدار از تحت فشار قرار گرفتن آب و تزریق دی اکسید کربن به آن بوجود می آید. معمولا به آب گازدار نمک و سایر مواد معدنی اضافه می‌کنند تا طعم و خواص آن را بهبود ببخشند. با این حال آب‌های گازدار طبیعی متفاوتند و از یک چشمه معدنی گرفته می‌شوند که دارای مواد معدنی و اغلب گوگرد هستند. 

دی اکسید کربن و آب با یکدیگر واکنش داده و اسید کربنیک تولید می‌کند که یک اسید ضعیف است و گیرنده‌های عصبی را تحریک می‌کند که این تحریک لذت بخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آب گازدار بر سلامت دندان تاثیر دارد؟
یکی از نگرانی‌های این آب، تاثیر بر روی دندان‌ها است، زیرا مینای دندان‌ها مستقیما در تماس با اسید قرار دارند. براساس یک مطالعه، آب گازدار فقط کمی باعث آسیب به مینای دندان شد و تاثیر نوشابه‌های قندی خیلی بیشتر و بدتر بود. 

در واقع یک نوشیدنی بدون گاز شیرین به مراتب بدتر از نوشیدنی گازدار رژیمی (بدون قند) بود. و نتایج آزمایش‌ها نشان داد که ترکیب شکر و گاز کربنیک می‌تواند باعث خرابی دندان‌ها شود. 

 

آب گازدار می‌تواند به گوارش کمک کند؟
آب گازدار می‌تواند مزایایی برای سلامت سیستم گوارش همراه داشته باشد. ممکن است باعث ایجاد حس سیری شود. آب گازدار ممکن است احساس پر بودن بعد از غذا را تا حد زیادی نسبت به آب معمولی افزایش دهد.

آب گازدار می‌تواند به رفع یبوست کمک کند؟
افرادی که به یبوست مبتلا هستند ممکن است دریابند که نوشیدن آب گازدار به تسکین علائم آنها کمک می‌کند. علاوه بر این علائم دیگری وجود دارد که آب گازدار می‌تواند بیماری‌های سوء هاضمه و معده درد را بهبود ببخشد. در یک مطالعه که بر روی 21 نفر صورت گرفت مشخص شد آنهایی که آب گازدار نوشیدند بهبود چشمگیری در گوارش خود مشاهده کردند.

 

آب گازدار بر روی سلامت استخوان تاثیر می‌گذارد؟
بسیاری از مردم بر این باورند که نوشیدنی‌های گازدار به دلیل دارا بودن اسید زیاد برای استخوان‌ها مضر است. با این حال، تحقیقات نشان داده که گاز کربنیک مضر نیست. در یک مطالعه که بر روی 2500 نفر صورت گرفت نتایج آن نشان داد که تنها نوشیدنی‌های قندی مانند کوکاکولا باعث کاهش تراکم استخوان شدند و آب گازدار هیچ تاثیری بر سلامت استخوان نداشت. در واقع نوشیدنی مانند کوکا به دلیل داشتن فسفر زیاد باعث کاهش تراکم استخوان می‌شود. 

 

آب گازدار بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارد؟
برخی محققان می‌گویند آب گازدار می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد اما این شواهد بسیار محدود است. در واقع نوشیدن آب گازدار باعث کاهش LDL کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب HDL می‌شود. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۰۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه

مصرف نوشابه‌های گازدار خطر بروز دیابت نوع دوم، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نوشابه‌های گازدار حاوی مقدار زیادی قند، افزودنی‌های مصنوعی و شربت ذرت با فروکتوز بالا است، بنابراین مشکلاتی برای سلامتی به همراه خواهند داشت؛ یکی از ثابت‌شده‌ترین اثرات نوشابه بر سلامتی، افزایش وزن و چاقی است، مصرف منظم نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند منجر به دریافت کالری بیش از حد و در نتیجه افزایش وزن و چاقی شود، چاقی نیز به نوبه خود با مشکلاتی مانند دیابت نوع دوم، بیماری‌های قلبی عروقی و بعضی سرطان‌ها در ارتباط است، در ادامه به بررسی دیگر تأثیرات نوشابه بر سلامتی بدن می‌پردازیم:

دیابت نوع دوم

مصرف بیش از حد نوشابه خطر ابتلاء به بیماری دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد، قند بالای موجود در آن باعث افزایش سطح گلوکز خون می‌شود و بر توانایی بدن برای تولید و استفاده مؤثر از انسولین فشار وارد می‌کند، این اتفاق با گذشت زمان منجر به مقاومت به انسولین می‌شود، وضعیتی که سلول‌های بدن کمتر به انسولین پاسخ می‌دهند؛ مقاومت به انسولین یک عامل کلیدی در ایجاد دیابت نوع دوم است.

پوکی استخوان

از آنجایی که نوشابه‌های گازدار حاوی اسید فسفریک هستند، بر سلامت استخوان تأثیر منفی می‌گذارند، اسید فسفریک مانع جذب کلسیم می‌شود، بنابراین تراکم استخوان کاهش پیدا می‌کند و خطر ابتلاء به پوکی استخوان بیشتر می‌شود؛ مصرف بیش از حد نوشابه ممکن است باعث ضعیف شدن استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی شود.

بیماری‌های قلبی

ارتباط بین مصرف نوشابه و بیماری‌های قلبی عروقی به خوبی ثابت شده است، مصرف زیاد قندهای اضافه شده، به ویژه به شکل نوشیدنی‌های شیرین، با افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی مرتبط است؛ قند بیش از حد می‌تواند باعث افزایش فشار خون، التهاب و چربی ناسالم شود که همگی عوامل خطر مشکلات قلبی عروقی از جمله حملات قلبی و سکته مغزی هستند.

کد خبر 743946

دیگر خبرها

  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی/ از کاهش وزن تا پوست سالم(+روش تهیه)
  • (ویدئو) کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که ۲۰۲ سال قبل وجود داشت
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای لاغری
  • طراحی استخوان‌های کاشتنی جمجمه
  • بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز
  • بهترین زمان برای نوشیدن قهوه
  • ساده‌ترین راه برای حفظ سلامتی چیست؟
  • برای حفظ سلامت بهتر است پیاده روی کنید
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • پنج فایده شگفت‌انگیز نوشیدن آب گرم